AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #1 Skrevet 14. januar 2023 Skjønner om jeg får nedsettende kommentarer på dette innlegget, ser at det ikke ser særlig bra ut allerede i overskriften. Samboeren min har 2 år igjen av gjeldsordning som han fikk etter sykdom + selvstendig næringsdrivende + avvikling av firma. Han har driti på draget økonomisk, men tar ansvar for det nå og er snart ferdig. Han fikk gjeldsordning på 7 år opprinnelig men har de siste 3 årene betalt inn ekstra til kreditorer og jobbet ekstra for å få unna så mye som mulig, og har derfor fått redusert den til 5 år isteden. Vi ønsker å gifte oss neste år, og jeg lurer på om det er noen ting jeg bør passe ekstra på i forhold til dette. Vi er begge i full jobb og eier ingenting sammen enda. Vi kommer til å kjøpe bolig sammen når han er ferdig med gjeldsordning. Jeg har nesten en million i egenkapital som vi holder på å få skrevet ned som særeie sammen med en advokat. Er det noe annet jeg bør tenke på? Gjelden er hans og han er ansvarlig for den, men vil bare ha alt 100 prosent på det rene før ekteskap. Anonymkode: c90cd...009 2 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 14. januar 2023 #2 Skrevet 14. januar 2023 Den generelle regelen er at man er ansvarlig for egen gjeld, og at alt man tar med inn i ekteskapet (både pluss og minus), tar man med ut. Ekteskapsloven: Sitat § 40.Hovedregelen om ektefellenes ansvar for gjeld. En ektefelle kan ikke stifte gjeld med virkning for den andre ektefellen hvis det ikke er særskilt hjemmel for det. Litt mer utdypende forklart her: Sitat Ansvar for gjeld Utgangspunktet er at ektefellene kun er ansvarlige for den gjelden de selv har stiftet. En ektefelle kan altså som hovedregel ikke stifte gjeld som får virkning for den andre ektefellen. Selv om den andre ektefellen har nytt godt av midlene ektefellen har lånt, blir ikke denne ansvarlig overfor kreditoren. En kreditor kan kun ta utlegg i eiendelene til den ektefellen som har pådratt seg gjelden. Et unntak gjelder for gjeld som er tatt opp for å dekke det daglige husholdet eller for å dekke ektefellenes felles behov. Så lenge midlene er brukt på nødvendige utgifter i ekteskapet, vil begge ektefellene være ansvarlige for gjelden i fellesskap. Dersom ektefellene leier bolig vil de begge være ansvarlige for leiekostnadene, selv om det bare er den ene ektefellen som står oppført som leier i husleiekontrakten. https://jussformidlingen.no/tjenester/rettslig-info/gift-samliv/
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #3 Skrevet 14. januar 2023 Ikke noe i veien for det, men hvorfor haste. Kan dere ikke bare vente de to årene? Må jo være fint å kunne markere både bryllup og frihet. Anonymkode: df985...d82 7 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #4 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ikke noe i veien for det, men hvorfor haste. Kan dere ikke bare vente de to årene? Må jo være fint å kunne markere både bryllup og frihet. Anonymkode: df985...d82 Enig i at det er en fin tanke ☺️ Vi MÅ ikke gifte oss, men det er familiære ting som gjør at vi ønsker å gifte oss ila den nærmeste tiden fremfor å vente Anonymkode: c90cd...009 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #5 Skrevet 15. januar 2023 Jeg hadde aldri giftet meg med en som har problemer med gjeld og betale for seg. Det hadde ikke hjulpet om personen hadde endret seg heller. Kjenner en som skjerper seg i perioder for så å skli helt ut igjen. Han har kommet helt ut av telling for hvor mange ganger dette har skjedd. Han blir bestandig så lei seg og unnskylder at dette har skjedd igjen. Han ber om å få låne penger av alle han kjenner, men de fleste har satt lås på utlån til han. Han surver og kommer med krokodille tårer og bebreider alle som ikke vil hjelpe han for at det sklir ut hele tiden. Vær samboere med egen økonomi. Skriv testamente om dere skal eie noe sammen. Få hjelp sv advokat til å sette opp testamentet så alt er juridisk riktig. Jeg kan ikke skjønne hva en familiær greie skal være for at dere vil gifte dere. Anonymkode: 30b6e...528 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #6 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg kan ikke skjønne hva en familiær greie skal være for at dere vil gifte dere. De skal ha barn? Anonymkode: 26090...0d6 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #7 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg kan ikke skjønne hva en familiær greie skal være for at dere vil gifte dere. Anonymkode: 30b6e...528 Du har skikkelig dårlig fantasi. En grunn er syk forelder med kort tid igjen, som ønsker å få delta i sitt barns bryllup. Eller at den kommende bruden er gravid og har sterkt religiøse familiemedlemmer. Og sikkert en hel haug andre gode grunner. Anonymkode: ea567...f72 7 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #8 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): De skal ha barn? Anonymkode: 26090...0d6 MÅ ikke være gift selv om de venter barn. Syndet har de gjort før ekteskap allikevel om kristen tro er årsaken. Anonymkode: 30b6e...528
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #9 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du har skikkelig dårlig fantasi. En grunn er syk forelder med kort tid igjen, som ønsker å få delta i sitt barns bryllup. Eller at den kommende bruden er gravid og har sterkt religiøse familiemedlemmer. Og sikkert en hel haug andre gode grunner. Anonymkode: ea567...f72 Jeg kan forstå om en er dødelig syk og vil oppleve ett barns bryllup. Å gifte seg gravid fordi andre er religiøse er ingen årsak. De vil jo forstå at de har syndet. Anonymkode: 30b6e...528
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #10 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Skjønner om jeg får nedsettende kommentarer på dette innlegget, ser at det ikke ser særlig bra ut allerede i overskriften. Samboeren min har 2 år igjen av gjeldsordning som han fikk etter sykdom + selvstendig næringsdrivende + avvikling av firma. Han har driti på draget økonomisk, men tar ansvar for det nå og er snart ferdig. Han fikk gjeldsordning på 7 år opprinnelig men har de siste 3 årene betalt inn ekstra til kreditorer og jobbet ekstra for å få unna så mye som mulig, og har derfor fått redusert den til 5 år isteden. Vi ønsker å gifte oss neste år, og jeg lurer på om det er noen ting jeg bør passe ekstra på i forhold til dette. Vi er begge i full jobb og eier ingenting sammen enda. Vi kommer til å kjøpe bolig sammen når han er ferdig med gjeldsordning. Jeg har nesten en million i egenkapital som vi holder på å få skrevet ned som særeie sammen med en advokat. Er det noe annet jeg bør tenke på? Gjelden er hans og han er ansvarlig for den, men vil bare ha alt 100 prosent på det rene før ekteskap. Anonymkode: c90cd...009 ville nok hatt en sånn SÆREIE avtale sånn at du ikke blir skyldig hans dritt om han kødder det til på nytt.. Anonymkode: be1ea...792
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #11 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg hadde aldri giftet meg med en som har problemer med gjeld og betale for seg. Det hadde ikke hjulpet om personen hadde endret seg heller. Kjenner en som skjerper seg i perioder for så å skli helt ut igjen. Han har kommet helt ut av telling for hvor mange ganger dette har skjedd. Han blir bestandig så lei seg og unnskylder at dette har skjedd igjen. Han ber om å få låne penger av alle han kjenner, men de fleste har satt lås på utlån til han. Han surver og kommer med krokodille tårer og bebreider alle som ikke vil hjelpe han for at det sklir ut hele tiden. Vær samboere med egen økonomi. Skriv testamente om dere skal eie noe sammen. Få hjelp sv advokat til å sette opp testamentet så alt er juridisk riktig. Jeg kan ikke skjønne hva en familiær greie skal være for at dere vil gifte dere. Anonymkode: 30b6e...528 Testamente? Hva babler du om? Anonymkode: d9d7b...e97
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #12 Skrevet 15. januar 2023 Dere må ha en avtale om fullstendig særeie. Loven er laget slik at du ikke kan gifte deg til penger men du kan skille deg fra særgjeld. Advokaten kan forhåpentligvis forklare hvis du ikke leser deg opp på dette selv (søk opp skilsmisse og særgjeld). Ikke gå i samme fella som meg.. Anonymkode: 99462...953
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #13 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kan forstå om en er dødelig syk og vil oppleve ett barns bryllup. Å gifte seg gravid fordi andre er religiøse er ingen årsak. De vil jo forstå at de har syndet. Anonymkode: 30b6e...528 Hadde heller dødd enn å se barnet mitt gifte seg med en som har så dårlig kontroll på livet at han må ha gjeldsordning. Det er virkelig bunnen av samfunnet. Anonymkode: f29c4...e5e 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #14 Skrevet 15. januar 2023 Jeg har hørt at man er ansvarlig for ektefellens gjeld dersom man gifter seg. Anonymkode: ecb1e...731
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #15 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hadde heller dødd enn å se barnet mitt gifte seg med en som har så dårlig kontroll på livet at han må ha gjeldsordning. Det er virkelig bunnen av samfunnet. Anonymkode: f29c4...e5e Takknemmelig for at mine foreldre, familie og omgangskrets ikke er like jævlige som deg Anonymkode: c90cd...009 4 2 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #16 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde heller dødd enn å se barnet mitt gifte seg med en som har så dårlig kontroll på livet at han må ha gjeldsordning. Det er virkelig bunnen av samfunnet. Anonymkode: f29c4...e5e Deg om det! Uansett årsak forstår jeg at dere ønsker å gifte dere 🥰 Selv om han har rotet det til i fortiden, så virker han absolutt seriøs og ansvarlig som rydder opp nå, og tilogmed raskere enn han hadde trengt. Har ikke noen svar på det du spurte om, men vil ønske dere lykke til med ekteskap og bolig i nær fremtid 🥰 Anonymkode: 1ad80...b48 1 3 1
Theresecsk Skrevet 15. januar 2023 #17 Skrevet 15. januar 2023 Jeg gjorde det. Å jeg hadde mulig gjeld. Lykkelig gift på 6 året. Vi var heldige å fikset hele gjelden hans med forskudd i arv😀Gift deg med en du elsker fra hjerte ditt, alle har sin kamp og sin fortid. Følg hjerte♥️Lykke til 1 5 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #18 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har hørt at man er ansvarlig for ektefellens gjeld dersom man gifter seg. Anonymkode: ecb1e...731 Da må du bli mer skeptisk til hva du lytter på. Anonymkode: ec53b...9dc 1
Fireflies Skrevet 16. januar 2023 #19 Skrevet 16. januar 2023 Jeg anbefaler å vente til gjeldsordningen er ferdig. Som nevnt får du forsørgeransvar for han så snart dere er gift og det kan bli dyrt hvis inntekten hans forsvinner.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #20 Skrevet 16. januar 2023 Min egen livsregel er: aldri gift deg med noen i det hele tatt, for du er din egen person og har kun ansvar for DEG. Tenk å frivillig gå ned i dritten med en annen. Jeg hadde ikke nødvendigvis brydd meg så mye om hans økonomiske ståsted dersom jeg var forelsket og vi bare var kjærester, men som sagt: ikke faen om jeg hadde giftet meg, delt på økonomien, kjøpt noe sammen, osv. Anonymkode: d7769...853 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå