Gå til innhold

Piercing i ørebrusken, betent.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok hull i brusken for litt over en uke siden, og øret er rødt, hovent og møkkvondt.. har ikke annet å rense med enn servietter jeg fikk hos piercer, samt pyrisept. 

Noen tips til hva jeg kan gjøre frem til at jeg får kontaktet lege på mandag? Har ikke feber, men ingen tvil om at det er betent.

Har ingen ønske om å ta ut piercingen, så lite vits i å foreslå å ta den ut😅 betennelsen forsvinner nok ikke selv om øredobben blir tatt ut🤪

Anonymkode: 4843e...8e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fucidin funker om du har det.

Anonymkode: 4cd5c...ff9

Skrevet

Om du tar en q-tips med pyrispt og trykker litt, kommer det guff ut da? Om du (med nyvaskede hender) går over med q-tips, så snur litt på selve piercinga og får fjernet skorper og så se om du får ut noe guff.

Anonymkode: 5e580...669

• Nyttig 1
Skrevet

Ikke ta ut piecingen for all del. Tok du det hos profesjonell piercer? Da får du ofte en garanti, så de hjelper deg om det er nødvendig. De kan ofte mer enn leger om hvordan en piercing gror osv. Er øret ditt hovent og rødt, men ikke med klumper eller noe sånt, tror jeg det kan vente til mandag. Ikke ta på det unntatt for å desinfisere med pyrisept. Ikke sov på det heller ! Er det en lege du kan ringe imorgen, hvis det virkelig er ille ? Eller kanskje et annet piercingstudio som er åpent, grupper på Facebook, eller noe ? 

Lykke til ! 

Anonymkode: 7a199...035

• Liker 1
Skrevet

Vil du miste øret ditt? Eller ødelegge brusken slik at øret blir misformet? Da kan du jo gå med det til mandag.

Du risikerer at brusken blir så betent at den blir ødelagt og dør 🤷‍♀️

https://imgur.io/XZUmX?r

image.png.3b32de2258a99098a4cc210122d75e98.png

Anonymkode: c10d9...399

• Nyttig 1
Skrevet

Får se om det innlegget jeg skrev med bilde av ødelagt øre blir godkjent siden det tydeligvis må godkjennes av moderator... Men du risikerer et helt ødelagt og deformert øre. Gå til legen. Eller Google cauliflower ear.

Anonymkode: c10d9...399

• Nyttig 1
Skrevet

Tusen takk for gode svar og tips🙂 øret er kun hovent og rødt, ingen synlig puss. Skal gjøre det jeg kan for å få ned hevelsen i dag og komme meg til legen senest i morgen.

Skrevet

Men er stanga lang nok? Fikk "akutt"time for å bytte stang da jeg fortalt om mitt problem. Og saltvann. 

Anonymkode: cc99a...f1d

Skrevet

At det er hovent og rødt er fullstendig normalt en uke etter piercing i brusken. Husk at det per nå er et åpent sår inni der, sår trenger tid på og leges. Helt leget er ikke en piercing i brusken før om 6-12 måneder, så det er bare å smøre seg med tålmodighet.

De fleste seriøse piercere har gått bort fra bruk av pyrisept, det er alt for sterkt og kan irritere mer enn det hjelper. Bruk saltvann, lag din egen hjemme om du ikke får kjøpt på apoteket. Rens morgen og kveld og IKKE ta på området/piercingen utenom det. Unngå å ligge på det og rens også etter en dusj.

Mitt var av og på betent de første to månedene, til sammenligning. 

Tviler på at legen er til noe hjelp, helt vanlig at det er betent så kort tid etter en piercing. 

Mye god info her https://safaribodyart.no/informasjon-om-etterbehandling.html 

Anonymkode: 5441b...f81

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men er stanga lang nok? Fikk "akutt"time for å bytte stang da jeg fortalt om mitt problem. Og saltvann. 

Anonymkode: cc99a...f1d

Jeg er faktisk inne på tanken selv, at smertene og hovenheten kommer av for kort stang😅 vurderer is/emlakrem for å bedøve litt, for så å prøve å sette inn en ring av kirurgisk stål selv. Går det ikke, så går det ikke, da forsvinner hullet😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

At det er hovent og rødt er fullstendig normalt en uke etter piercing i brusken. Husk at det per nå er et åpent sår inni der, sår trenger tid på og leges. Helt leget er ikke en piercing i brusken før om 6-12 måneder, så det er bare å smøre seg med tålmodighet.

De fleste seriøse piercere har gått bort fra bruk av pyrisept, det er alt for sterkt og kan irritere mer enn det hjelper. Bruk saltvann, lag din egen hjemme om du ikke får kjøpt på apoteket. Rens morgen og kveld og IKKE ta på området/piercingen utenom det. Unngå å ligge på det og rens også etter en dusj.

Mitt var av og på betent de første to månedene, til sammenligning. 

Tviler på at legen er til noe hjelp, helt vanlig at det er betent så kort tid etter en piercing. 

Mye god info her https://safaribodyart.no/informasjon-om-etterbehandling.html 

Anonymkode: 5441b...f81

Jo, jeg forstår at det er normalt med litt hevelse og smerter, men ikke så ille at man er nødt til å ta mer enn maksdose i døgnet for å komme igjennom dagen. De andre nye hullene kjenner jeg også hvor er, men ikke slik som "problemhullet"

Skrevet

Gå til legen. Jeg hadde samme type piercing og infeksjon og det jeg ble fortalt er at brusk ikke har samme blodgjennomstrømming som vanlig hud. Du kan ende opp med et deformert øre i verste fall.

Anonymkode: 2df1e...e8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...