AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #1 Skrevet 14. januar 2023 Jeg bor i en lavbloksleilighet i et sameie med det jeg opplever som et velfungerende styre. Jeg flyttet inn i leiliigheten min i begynnelsen av 2016. Bygget var ca 18 år da. I forbindelse med at bygget fylte 20 år ble det vurdert at det var behov for vedlikeholdsarbeid og et firma skulle legge et nytt dekke på taket. Like etter, på slutten av 2019 oppdaget jeg en vannlekkasje i leiligheten, det ble også oppdaget vannlekasje i leiligheten over og ved siden av. Styret mente at det kunne komme av at vedlikeholdsarbeidet på taket hadde skapt en lekkasje. Styret hadde leid inn et firma som hadde brukt en underlevrandør som sansynligvis var skyld i lekkeasjen. Det ble utbedret men det tok lang tid. Det gikk ca 8 måneder før siste strøk med maling var tørr. Under ett år etter første lekkasje oppdaget jeg en ny lekkasje samme sted, denne gangen var den mindre. Det tok tid å få forsøkt å lokalisere skaden ute, så måtte det byggtørker til, også maling. Igjen gikk det mange måneder. Så skjedde det igjen i 2022, lekkasjen virket å være enda mindre enn forrige gang. Det ble funnet et lite hull på taket, det måtte tørkes og males hos meg. Og i dag så jeg at det var bobler i malingen på samme sted igjen! Det virker å være en midre lekkasje for hver gang, den første lekkasjen var ile fordi det dryppet ned vann hele tiden, etter det har det absolutt vært levelig å bo her, men det tar enormt med tid og frustrasjon. Jeg liker at ting er i orden. Jeg har lenge hatt planer om å selge leiligheten, men måtte vente til lekkasjen var ordnet. Nå blir det nye måneder der jeg ikke kan delta på boligmarkedet.Jeg er vel pålagt å opplyse om lekkasjene når jeg selger? Jeg har ikke betalt noe og det har aldri gått på min forsikring. Styret har vært hjelpsomme, snakket med de aktuelle firmaene og gitt meg støtte. Men jeg kjenner at fjerde lekkasje er langt over grensen for hva jeg kan tåle! Hva gjør jeg? Har jeg noen rettigheter? Inboforsikringen min er via FO/LO, men lekkasjen kommer utenfra og det er sameiet som har forsikringen på bygget. Nå vil jeg bare bli kjøpt ut av leiligheten og slippe problemet. Anonymkode: 8a99a...00f 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #2 Skrevet 14. januar 2023 Ingen rettigheter i den retningen du peker nei, du må bare får skaden utbedret, vente og problemet må nevnes i salgsprospektet. Anonymkode: 057ef...ce2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå