Gå til innhold

Har gått ned 18 kg, nå har det stoppet. MÅ klare 5 til innen 15/2. Hjelp...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

det er 1 person. (Som forøvrig ofte blir mistolket, men det er en helt annen sak). Dette underbygger jo ikke påstanden din om at mange kroppspositivister skylder på fatshaming når de får helseinformasjon.

Jeg håper du ser det?

Anonymkode: d0323...4b1

Jeg følger ganske mange kroppspositivister på Instagram fordi jeg driver å blir frisk fra spiseforstyrrelse, men de fleste er amerikanske, men hun jeg nevnte er den eneste norske. Jeg syns jeg ser de tendensene jeg nevnte hos de fleste egentlig. Masse bra jobbing for å få samfunnet til å inkludere de med større kropper (feks mer utvalg i klesstørrelse, mindre kjipe kommentarer fra folk på byen osv). Samt masse fokus på at kropp er en liten del av hvem du er. MEN denne fornektelsen av helseaspektet ved fedme, at fastlegen alltid må se bort fra overvekten og nåde han om han forteller at helseplagene skyldes overvekten. Da er det strukturell diskriminering og fatshaming. Dette ødelegger for hele begrepet kroppspositivisme syns jeg, og de mister troverdighet. Min lege var rimelig opptatt av min bmi da den var for lav også. Det er liksom jobben dems å gjøre medisinske vurderinger. 

Anonymkode: a79fd...13a

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 15.1.2023 den 17.29):

Du har hvert flink 😊 Men når kroppen stopper opp så må du nesten minske i kalorier og legge på litt mer aktivitet.

Gått ned 30 kg og stått stille i 7 måneder nå.

Anonymkode: d084a...d68

Og derfor mislykkes mange med vektnedgang og ting stopper opp.

For kroppen er kompleks. Dytter man i seg 1000 kcal med brød, pasta, godteri ect så vil kroppen behandle denne maten helt anerledes enn 1000 kcal med rent mat:  hvitt kjøtt og fisk, grønnsaker, nøtter, frø etc. 

En kropp har også mer energi med riktig kosthold og dermed mer energi til å bruke kroppen og forbrenne mer. Mange øker faktisk kcal inntaket, men spiser rene råvarer, tre er  og går ned i vekt. I tillegg er den daglige bevegelsen undervurdert. 

Anonymkode: 921a7...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg følger ganske mange kroppspositivister på Instagram fordi jeg driver å blir frisk fra spiseforstyrrelse, men de fleste er amerikanske, men hun jeg nevnte er den eneste norske. Jeg syns jeg ser de tendensene jeg nevnte hos de fleste egentlig. Masse bra jobbing for å få samfunnet til å inkludere de med større kropper (feks mer utvalg i klesstørrelse, mindre kjipe kommentarer fra folk på byen osv). Samt masse fokus på at kropp er en liten del av hvem du er. MEN denne fornektelsen av helseaspektet ved fedme, at fastlegen alltid må se bort fra overvekten og nåde han om han forteller at helseplagene skyldes overvekten. Da er det strukturell diskriminering og fatshaming. Dette ødelegger for hele begrepet kroppspositivisme syns jeg, og de mister troverdighet. Min lege var rimelig opptatt av min bmi da den var for lav også. Det er liksom jobben dems å gjøre medisinske vurderinger. 

Må legge til en ting til: alle de amerikanske sidene jeg følger på dette temaet har en greie nå hvor de anbefaler folk å svare «hvilke råd ville du gitt en tynn person som hadde disse plagene?» dersom legen anbefaler deg å redusere vekten for å redusere symptomer… Det er altså helt sykt å nekte for at fedme gir helseproblemer (vi snakker dårlige blodprøver mtp hjerte, blodsukker, ryggproblemer, kneproblemer osv). Så det er ikke kun en person jeg snakker om. Det er en bølge av fornektelse som ødelegger hele konseptet med kroppspositivisme. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Må legge til en ting til: alle de amerikanske sidene jeg følger på dette temaet har en greie nå hvor de anbefaler folk å svare «hvilke råd ville du gitt en tynn person som hadde disse plagene?» dersom legen anbefaler deg å redusere vekten for å redusere symptomer… Det er altså helt sykt å nekte for at fedme gir helseproblemer (vi snakker dårlige blodprøver mtp hjerte, blodsukker, ryggproblemer, kneproblemer osv). Så det er ikke kun en person jeg snakker om. Det er en bølge av fornektelse som ødelegger hele konseptet med kroppspositivisme. 

helt sykt faktisk? jeg har relativt nylig vært og tatt en lang rekke overvektrelaterte tester hos min fastlege. Jeg har BMI 35, altså fedme,  men alle prøvene var helt fine. Fint blodtrykk, fint blodsukker, fint kolesterol.  Men du mener at jeg er helt syk?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

helt sykt faktisk? jeg har relativt nylig vært og tatt en lang rekke overvektrelaterte tester hos min fastlege. Jeg har BMI 35, altså fedme,  men alle prøvene var helt fine. Fint blodtrykk, fint blodsukker, fint kolesterol.  Men du mener at jeg er helt syk?

Eh nei? Det som er sykt er at dersom du hadde hatt høyt blodsukker nå, så skulle du nektet for at det kunne være linket til din vekt. Overvektige mennesker kan selvfølgelig være friske. Det syke er å benekte at fedme øker risikoen for helseplager. Og at dersom fedmen er årsaken til plagene, så skal ikke legen få lov til å informere om dette. Altså dette er ikke mine meninger, men det jeg leser på disse sidene. Og var svaret mitt til hun som trodde det var kun en kroppspositivist med slike meninger. Jeg mener man kan være kroppspositiv og samtidig tro på vitenskap.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har stor sannsynlighet for å bli syk. Fedme øker risikoen for hjerte og karsykdommer, diabetes, belastning og slitasje på skjelettet og muskler, tidlig død mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har 16 dager igjen. Om du fortsatt må gå ned 5 kg må du gå 2187 kalorier i underskudd hver dag, ettersom 1 kg fett er omkring 7000 kalorier. Men i realiteten må man jo også tenke vannvekt, og trener man ikke for å vedlikeholde muskelmassen, så kan en like gjerne slanke bort muskeler som fett. Dersom du har mye vannvekt kan kanskje noen dager med AquaMin hjelpe bli kvitt litt. Funket ihvertfall for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du har stor sannsynlighet for å bli syk. Fedme øker risikoen for hjerte og karsykdommer, diabetes, belastning og slitasje på skjelettet og muskler, tidlig død mm.

Det blir ofte framstilt som om all overvekt øker risikoen. Akkurat det er ikke riktig. Man kan ha noen kilo innen BMI overvekt, og likevel trene så man er «fat and fit». Går fint an bli tjukk av å spise sunn og ren mat også. I fedme deles det inn i fedme og sykelig fedme.  Gener blir også undervurdert. Det finnes mange gener for diabetes 2. Hvis en av foreldrene har diabetes 2, er det 40% sjanse for at barna får det. Jeg har slanke slektninger med diabetes 2. Så den infoen kommer fra spesialist i diabetes. Har man ikke gener for det, kan man være tjukk uten å få det. Hvordan fettet er fordelt har også noe å si, magefett er det verste. Og det er menn som lagrer fettet på magen, men kvinner i overgangsalderen opplever også det. Derfor får de like stor risiko som menn for hjerte- og karsykdommer.

Så egentlig er vekt og helse nyansert. Jeg oppfatter det som om de med fedme har hatt så mange ubehagelige opplevelser, at de er mer sårbare enn andre. Derfor kan de lett tolke fakta som fatshaming, selv om det ikke er det. Såvidt jeg vet er kroppspositivistene unge. De opplever at de er friske, så for dem er det sannhet. Men alder øker også risikoen for sykdom, og enda høyere risiko for dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men nei, det er ikke for å forberede på matregimet etter operasjon folk må gå ned i forkant.

Fra Sykehuset i Vestfold:

D5DC0270-5C2A-4A9C-B7BD-B0E18C18815E.jpeg

Anonymkode: a4d4d...ccd

De er mye tyngre enn Ts. Man får ikke slankeoperasjon hvis man ikke har 40+ i BMI. Med mindre man har helseproblemer operasjon kan fikse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts du må kontakte sykehuset og få noe ekstra hjelp/veiledning for at disse kiloene skal gå raskt. Sykehus har egne dietter feks, som jeg tenker du kan benytte deg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.1.2023 den 18.47):

For kroppen er kompleks. Dytter man i seg 1000 kcal med brød, pasta, godteri ect så vil kroppen behandle denne maten helt anerledes enn 1000 kcal med rent mat:  hvitt kjøtt og fisk, grønnsaker, nøtter, frø etc. 

En kropp har også mer energi med riktig kosthold og dermed mer energi til å bruke kroppen og forbrenne mer. Mange øker faktisk kcal inntaket, men spiser rene råvarer, tre er  og går ned i vekt. I tillegg er den daglige bevegelsen undervurdert. 

Nei, 1000 kalorier er 1000 kalorier. Inntar man færre kalorier enn man forbrenner så går man ned i vekt. Det er uavhengig av hva slags mat man spiser. Man kan helt fint gå ned i vekt ved å spise rent sukker så lenge man har et kaloriunderskudd.

Men så er det noe som har ørsmå effekter, som den termiske effekten av mat der f.eks. proteiner krever mer energi for å forbrenne enn sukker. Det vil si at man "bruker noen av kaloriene" til å forbrenne matvaren, slik at 100 kalorier fra biff ikke blir netto 100 kalorier inn. Men denne effekten er veldig liten.

I tillegg stemmer det jo at mer bevegelse øker kaloriforbrenning siden bevegelse krever energi, som altså da forbrenner kalorier.

Så igjen, det koker ned til kalorier inn vs. ut.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.1.2023 den 18.47):

Jeg er undervektig i følge BMI skalaen og spiser ikke ren mat. Sjokolade, butikkjøpt brød, pasta, potet, ris, hva som helst egentlig. 

MEN jeg spiser lite. 

Kalorier inn/ut er det som har noe å si, ikke hva disse kaloriene består av. 

Anonymkode: 9197d...f29

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.1.2023 den 14.34):

Feks sluttet jeg å følge hun Carina (fetmenfattet) på Instagram etter at hun stemplet helsevesenet som fettfobisk fordi hun fikk ikke gjennomføre en kneoperasjon fordi legen hadde sagt at årsaken til kneproblemet var overvekt, og plagene ville (naturlig nok) komme tilbake dersom hun ikke reduserte vekten først. (I tillegg til dette med narkose selvfølgelig). Hun skrev altså så mye feil og pinlig ang dette. Blant annen hvor urettferdig det var at idrettsfolk med kneproblemer fikk operasjon. Og at eneste grunnen til at hun ble nektet dette var diskriminering og fettfobi.  Jeg personlig støtter selvfølgelig kroppspositivisme, men IKKE den delen om at fedme ikke påvirker helsen og at leger ikke skal få ta vekten med i betraktning når de feks skal vurdere en operasjon. Det var kun det jeg mente. Og det jeg skriver er helt riktig selv om den siste setningen kanskje var litt uheldig formulert. Blir bare så oppgitt. Det er som å si at tannlegen shamer deg fordi han fant et hull i tanna di og foreslår å bore det..mens en person som ikke hadde hull fikk en helt annen behandlingsplan..

Du tror ikke det er vanskeligere å være aktiv og gå ned i vekt med et dårlig kne?

AnonymBruker skrev (På 29.1.2023 den 16.11):

Men nei, det er ikke for å forberede på matregimet etter operasjon folk må gå ned i forkant.

Fra Sykehuset i Vestfold:

D5DC0270-5C2A-4A9C-B7BD-B0E18C18815E.jpeg

Anonymkode: a4d4d...ccd

For å slanke leveren, ja.

AnonymBruker skrev (På 29.1.2023 den 21.57):

Det kommer jo av at mange, mange overvektige opplever at alvorlige tilstander ikke oppdages og ikke tas tak i fordi leger ofte skylder alt på overvekten. Det er bare fornuftig å be legen tenke igjennom, med disse symptomene og plagene, hadde jeg faktisk gitt samme råd til en slank person? Jada, noen ganger har overvekten skylda. Men ofte er den urelatert eller faktisk et symptom på en helsetilstand som personen burde fått hjelp med.

Anonymkode: c42cc...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jabx skrev (17 minutter siden):

Nei, 1000 kalorier er 1000 kalorier. Inntar man færre kalorier enn man forbrenner så går man ned i vekt. Det er uavhengig av hva slags mat man spiser. Man kan helt fint gå ned i vekt ved å spise rent sukker så lenge man har et kaloriunderskudd.

Men så er det noe som har ørsmå effekter, som den termiske effekten av mat der f.eks. proteiner krever mer energi for å forbrenne enn sukker. Det vil si at man "bruker noen av kaloriene" til å forbrenne matvaren, slik at 100 kalorier fra biff ikke blir netto 100 kalorier inn. Men denne effekten er veldig liten.

I tillegg stemmer det jo at mer bevegelse øker kaloriforbrenning siden bevegelse krever energi, som altså da forbrenner kalorier.

Nei. Det er ikke så enkelt. Dessverre, kanskje.

Et eksempel: dersom du spiser en fastsatt mengde kokt potet og melk, vil kroppen ta til se litt mindre av energien enn dersom du spiser samme mengde som er most til potetmos. Potetmos er en helt annen struktur enn poteter, og kroppen tar imot den på en annen måte. Du tar opp flere kalorier rett og slett, enn om du spiste kokte poteter og drakk melken. Potetmos er enklere å krodøye, krever mindre av kroppen. 

Samme med om man spiser ultraprosessert. Både metodene som brukes og tilsetningsstoffer, gjør at kroppen reagerer annerledes enn ellers, kombinert med at mange av stoffene påvirker sultfølelsen. (Det siste er ikke et argument mot at "1000 kalorier er 1000 kalorier", men det er viktig å vite. 

Anonymkode: 4c5ce...e66

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (29 minutter siden):

Les om hormoner og tarmfloraen. Kroppen en mer kompleks enn kcal inn og ut. Det handler også om nyttiggjøring av kcal, hva de omdannes til, hvilken funksjon næringen har, tarmfloraen (en dårlig tarmflora kan faktisk gjøre det svært vanskelig å gå ned i vekt med mindre man sulter seg) osv. 

Trener man styrke, men kun spiser 1500 kcal med sukker vil man ha vansker for å bygge muskler, men legger på seg fett og energien synker og forbrenningen går ned. Dette er 1500 kcal kroppen kan nyttigjøre seg veldig lite av og dermed mye vanskeligere å forbrenne. Derimot spiser man 1500 kcal med masse god næring inkl nok proteiner vil maten bidra til muskelvekst og annen nytte i kroppen, øker forbrenningen og mer energi. 

Mat kan også påføre stress på kroppen/hormonene som igjen kan hemme vektnedgang. Osv osv. 

Man trenger riktig næring for at hormoner, tarmer og andre organer skal kunne gjøre jobben sin riktig og effektivt. Det er ingen nytte i 1500 kcal med sukker, som igjen fører til en lite fungerende kropp med vanskeligheter for å bruke disse kcal. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. Det er ikke så enkelt. Dessverre, kanskje.

Et eksempel: dersom du spiser en fastsatt mengde kokt potet og melk, vil kroppen ta til se litt mindre av energien enn dersom du spiser samme mengde som er most til potetmos. Potetmos er en helt annen struktur enn poteter, og kroppen tar imot den på en annen måte. Du tar opp flere kalorier rett og slett, enn om du spiste kokte poteter og drakk melken. Potetmos er enklere å krodøye, krever mindre av kroppen. 

Samme med om man spiser ultraprosessert. Både metodene som brukes og tilsetningsstoffer, gjør at kroppen reagerer annerledes enn ellers, kombinert med at mange av stoffene påvirker sultfølelsen. (Det siste er ikke et argument mot at "1000 kalorier er 1000 kalorier", men det er viktig å vite. 

Anonymkode: 4c5ce...e66

Det nytter ikke. Enkelte messer bestandig den samme regla, en kalori er en kalori og at faktorer som næringsinnhold, matkvalitet, prossesseringsgrad, osv. spiller ingen rolle. Ingen vilje til å ta inn ny informasjon. 

Anonymkode: c42cc...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...