Gå til innhold

Har gått ned 18 kg, nå har det stoppet. MÅ klare 5 til innen 15/2. Hjelp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha en operasjon 15/2 (ikke slanke-op) og har vært nødt til å komme ned i normalvekt innen det. Det er kriterie for operasjonen. Jeg mangler 5,har gått jevnt og trutt nedover men ikke de siste tre ukene. Bom stille. Spiser helt vanlig, brød og alt jeg vil, bare mindre, og jeg trener en del styrke. 

Nå må jeg klare disse fem og vurderer legge om kosten noen uker frem mot op. Men hva bør jeg gjøre? Lavkarbo? Keto? Carnivore? Annet ? 

Trenger tips til rask nedgang. PS. Nekter pulver, shaker og supper, bare så det er sagt.... 😅 

Anonymkode: 5e10d...9c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Last ned my fitness pal, der du veier og registrerer alt du spiser. Hold deg til kaloriene appen sier du skal ha for å oppnå målet ditt. Så søker du opp intermittent fasting. Ser om det er mulig for deg å gjennomføre det.  På daglig faste over 16 timer, forbrenner kroppen din fett fortere.  S trener du eller går minimum 10.000 skritt hver dag. 

Anonymkode: 5bec6...5db

• Liker 2
Skrevet

Bare tell kaloriene. Ca 7000 kcal er én kg. Hvis du vet hva du ca forbrenner om dagen så er det enkelt å regne ut hvor mye du må ligge i underskudd hver dag for å nå målet ditt. Vet du ikke hva du forbrenner per dag kan du bruke en kalkulator på nett for ca estimat. Du trenger altså ikke å følge noen spesifikk diett, bare sørg for å holde styr på kcaloriene. Lykke til 🥰

Anonymkode: ceb1e...4c3

• Liker 1
Skrevet

Siden det er en konkret dato som er viktig, ville jeg droppet trening fram til det, og gått for lav-kalori disse få ukene. Du har jo litt å gå på kostholdsmessig høres det ut som. Bruk feks appen Lifesum for å telle kalorier disse få ukene. Og gå tilbake til det vanlige opplegget ditt etter operasjonen.

Anonymkode: a79fd...13a

• Liker 5
Skrevet

Når det handler om viktig kirurgi hadde jeg nok bare droppet treningen og kjørt disse kjipe diettene.

Ikke sunt på sikt, men du skal jo ta en viktig operasjon går jeg utfra. 

Anonymkode: a6815...9c0

• Liker 5
Skrevet

Lavkarbo er veldig effektivt. Ikke unormalt at man blir stående fast på et vektplatå underveis. Samme skjedde med meg, men da jeg la om til lavkarbo rant kiloene av. Jeg fulgte Thor Foseid sine prinsipper. Han har en gruppe på Facebook som heter "Spør Thor".

Anonymkode: dff4a...64c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Knekkebrødkuren?

Anonymkode: c1066...da8

• Liker 1
Skrevet

Du har hvert flink 😊 Men når kroppen stopper opp så må du nesten minske i kalorier og legge på litt mer aktivitet.

Gått ned 30 kg og stått stille i 7 måneder nå.

Anonymkode: d084a...d68

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Eneste veien er å bruke en app til å legge inn alt du spiser i fht hvor mye du forbrenner. Der kan man få seg en real aha-opplevelse. Gratulerer med kjempestor vektnedgang hvert fall 🤩

Anonymkode: 07501...642

• Liker 2
Skrevet

Sitter bare og lurer på hvilken operasjon det er snakk om... 

Synes det høres så rart ut at man må gå ned i vekt/ha normal vekt for å få utført operasjon. Og det er ikke en slankeoperasjon... 🤔 

Hvorfor må man ha en spesifikk vekt/normal vekt for denne operasjonen? 

Anonymkode: 00e6e...f3d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Synes det høres så rart ut at man må gå ned i vekt/ha normal vekt for å få utført operasjon. Og det er ikke en slankeoperasjon... 🤔 

All kirurgi innebærer mye større risiko hos pasienter med sykelig fedme (BMI >30). En del kirurger setter derfor krav om at pasienten må gå ned i vekt for å minske risikoen for komplikasjoner under operasjonen. Dette kravet kan stilles i forkant av planlagt kirurgi når operasjonen ikke er øyeblikkelig hjelp eller kreft. Det er ekstremt liten forståelse i samfunnet for at noe kan gå galt under planlagt kirurgi, derfor er det bare smart av sykehusene å stille flere forberedende krav.

Anonymkode: 07501...642

• Liker 5
  • Nyttig 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Da jeg var på opphold på en klinikk for overvekt ble personer som måtte ned raskt pga vektkrav lignende ditt anbefalt å spise kokt torsk og brokkoli til alle måltider. Evt det til middag og noe annet kalorilavt til frokost.

Anonymkode: 55045...f7e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.1.2023 den 17.38):

Jeg trodde slankeoperasjon er omtrent den eneste operasjonen de ønsker å risikere å gjøre på svært overvektige. Fordi risikoen under operasjon tross alt er lavere enn om pasienten fortsetter å leve som så stor. At pasienten må gå på diett først er vel mer for å forberede personen på hvor lite som må spises etter operasjonen? 
Bare narkosen er ekstremt risikofylt for en veldig stor person. For ikke å snakke om tilheling og rett og slett sannsynligheten for at inngrepet blir vellykket. Kost-nytte er selvfølgelig det viktigste i et offentlig helsevesen, men dette er også for pasientens trygghet. Selv om jeg vet at mange «kroppspositive» later som dette kun er «fatshaming» fra leger🙄

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg trodde slankeoperasjon er omtrent den eneste operasjonen de ønsker å risikere å gjøre på svært overvektige. Fordi risikoen under operasjon tross alt er lavere enn om pasienten fortsetter å leve som så stor. At pasienten må gå på diett først er vel mer for å forberede personen på hvor lite som må spises etter operasjonen? 
Bare narkosen er ekstremt risikofylt for en veldig stor person. For ikke å snakke om tilheling og rett og slett sannsynligheten for at inngrepet blir vellykket. Kost-nytte er selvfølgelig det viktigste i et offentlig helsevesen, men dette er også for pasientens trygghet. Selv om jeg vet at mange «kroppspositive» later som dette kun er «fatshaming» fra leger🙄

som en person med fedme,så er dette interessant og nyttig informasjon, som jeg ikke har hørt før. Jeg tenkte mens jeg leste det at det er noe jeg kan legge til listen min over ting som motiverer til vektnedgang. Så kommer jeg til den siste setningen din, og blir bare så oppgitt og lei. 

Med mindre du kan peke konkret på disse "mange" s.k. "kroppspositive" som rent faktisk har uttalt at  rasjonelt presentert informasjon som dette er fatshaming, så tenker jeg i mitt stille sinn at her er det vel faktisk du selv som driver med fatshaming i iveren etter å disse kroppspositivister.

Innlegget ditt ville stått helt fint på egne ben uten den siste setningen. Nå er jeg ikke så irrasjonell at jeg ikke er åpen for det du sier før den siste setningen. Jeg vil bare peke på at den type utsagn du kommer med der ikke bidrar til noe positivt for noen.

Anonymkode: d0323...4b1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.1.2023 den 14.48):

Lavkarbo er veldig effektivt. Ikke unormalt at man blir stående fast på et vektplatå underveis. Samme skjedde med meg, men da jeg la om til lavkarbo rant kiloene av. Jeg fulgte Thor Foseid sine prinsipper. Han har en gruppe på Facebook som heter "Spør Thor".

"Vektplatå" betyr bare at man inntar mer enn man forbrenner. Så lenge man ligger i kaloriunderskudd går man ned i vekt. Lavkarbo er bare tull.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2023 den 21.51):

Skal ha en operasjon 15/2 (ikke slanke-op) og har vært nødt til å komme ned i normalvekt innen det. Det er kriterie for operasjonen. Jeg mangler 5,har gått jevnt og trutt nedover men ikke de siste tre ukene. Bom stille. Spiser helt vanlig, brød og alt jeg vil, bare mindre, og jeg trener en del styrke. 

Nå må jeg klare disse fem og vurderer legge om kosten noen uker frem mot op. Men hva bør jeg gjøre? Lavkarbo? Keto? Carnivore? Annet ? 

Trenger tips til rask nedgang. PS. Nekter pulver, shaker og supper, bare så det er sagt.... 😅 

Anonymkode: 5e10d...9c3

Har du justert måltidene etter det du veier nå og skal ned. Med 18 kg mindre så bruker kroppen mindre på vedlikehold. Kan jo være kroppsvekten og forbrenning kom til det du spiser for 3 uker siden. 

Anonymkode: 4e871...a6e

• Liker 2
Skrevet

som en person med fedme,så er dette interessant og nyttig informasjon, som jeg ikke har hørt før. Jeg tenkte mens jeg leste det at det er noe jeg kan legge til listen min over ting som motiverer til vektnedgang. Så kommer jeg til den siste setningen din, og blir bare så oppgitt og lei. 

Med mindre du kan peke konkret på disse "mange" s.k. "kroppspositive" som rent faktisk har uttalt at  rasjonelt presentert informasjon som dette er fatshaming, så tenker jeg i mitt stille sinn at her er det vel faktisk du selv som driver med fatshaming i iveren etter å disse kroppspositivister.

Innlegget ditt ville stått helt fint på egne ben uten den siste setningen. Nå er jeg ikke så irrasjonell at jeg ikke er åpen for det du sier før den siste setningen. Jeg vil bare peke på at den type utsagn du kommer med der ikke bidrar til noe positivt for noen.

Feks sluttet jeg å følge hun Carina (fetmenfattet) på Instagram etter at hun stemplet helsevesenet som fettfobisk fordi hun fikk ikke gjennomføre en kneoperasjon fordi legen hadde sagt at årsaken til kneproblemet var overvekt, og plagene ville (naturlig nok) komme tilbake dersom hun ikke reduserte vekten først. (I tillegg til dette med narkose selvfølgelig). Hun skrev altså så mye feil og pinlig ang dette. Blant annen hvor urettferdig det var at idrettsfolk med kneproblemer fikk operasjon. Og at eneste grunnen til at hun ble nektet dette var diskriminering og fettfobi.  Jeg personlig støtter selvfølgelig kroppspositivisme, men IKKE den delen om at fedme ikke påvirker helsen og at leger ikke skal få ta vekten med i betraktning når de feks skal vurdere en operasjon. Det var kun det jeg mente. Og det jeg skriver er helt riktig selv om den siste setningen kanskje var litt uheldig formulert. Blir bare så oppgitt. Det er som å si at tannlegen shamer deg fordi han fant et hull i tanna di og foreslår å bore det..mens en person som ikke hadde hull fikk en helt annen behandlingsplan..

• Liker 4
Skrevet
On 1/15/2023 at 2:48 PM, AnonymBruker said:

Samme her, gikk ned 14 kg på 2 uker. Mye av det var nok vannvekt.

Anonymkode: 588fd...ada

• Liker 1
Skrevet

Feks sluttet jeg å følge hun Carina (fetmenfattet) på Instagram etter at hun stemplet helsevesenet som fettfobisk fordi hun fikk ikke gjennomføre en kneoperasjon fordi legen hadde sagt at årsaken til kneproblemet var overvekt, og plagene ville (naturlig nok) komme tilbake dersom hun ikke reduserte vekten først. (I tillegg til dette med narkose selvfølgelig). Hun skrev altså så mye feil og pinlig ang dette. Blant annen hvor urettferdig det var at idrettsfolk med kneproblemer fikk operasjon. Og at eneste grunnen til at hun ble nektet dette var diskriminering og fettfobi.  Jeg personlig støtter selvfølgelig kroppspositivisme, men IKKE den delen om at fedme ikke påvirker helsen og at leger ikke skal få ta vekten med i betraktning når de feks skal vurdere en operasjon. Det var kun det jeg mente. Og det jeg skriver er helt riktig selv om den siste setningen kanskje var litt uheldig formulert. Blir bare så oppgitt. Det er som å si at tannlegen shamer deg fordi han fant et hull i tanna di og foreslår å bore det..mens en person som ikke hadde hull fikk en helt annen behandlingsplan..

det er 1 person. (Som forøvrig ofte blir mistolket, men det er en helt annen sak). Dette underbygger jo ikke påstanden din om at mange kroppspositivister skylder på fatshaming når de får helseinformasjon.

Jeg håper du ser det?

• Liker 1
Skrevet

Men nei, det er ikke for å forberede på matregimet etter operasjon folk må gå ned i forkant.

Fra Sykehuset i Vestfold:

D5DC0270-5C2A-4A9C-B7BD-B0E18C18815E.jpeg

Anonymkode: a4d4d...ccd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...