Gå til innhold

Tror jeg har valgt feil partner i livet grunnet hans problem med ulike ting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en samboer som jeg har vært sammen med i 3 år. Han har gang på gang skuffet meg med sitt drikkeinntak, og det har oppstått flere alvorlige situasjoner. Jeg har grått på bursdager, nyttårsaftner, julaftener osv. Han har prøvd å skjerpe seg siste året med å drikke mindre, men han blir likevel alt for full når vi skal ting. Julaften eksempel er det bare å grue seg til, da han blir full og starter diskusjoner. 

Han kan også drikke 2-3 øl og kjøre bil etterpå, noe som gjør meg sint. Han sier da at jeg er dramatisk, liker å diskutere og er vanskelig osv. «Jeg sluttet jo å drikke for 2 timer siden». Kjenner jeg blir så lei meg, ville bare at det skulle fungere mellom oss men kjenner at han gir meg mer tårer og bekymringer enn glede. 

Han har også barndomsvenner som ruser seg og drikker, og når jeg sier jeg ikke ønsker at han skal henge med disse grunnet vi har barn og jeg er redd for at vi skal få rykte på oss om å være slik - sier han at jeg ikke får kontrollere hvem han henger med og at jeg er dømmende. Jeg kjenner at jeg bryr meg mindre og mindre om hva han gjør, noe han sikkert tenker er fint for han får mer frihet men som egentlig er på grunn av at jeg er usikker om jeg orker mer av dette. Hva bør jeg gjøre? Er det håp om at jeg kan få han til å forstå? 

Anonymkode: 35655...3c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke få han til å endre seg. Det er noe han må ønske selv. Så lenge han mener at drikkingen ikke er er problem, så vil han fortsette med det. Det du kan velge er hvordan du vil ha det i ditt liv. Ønsker du å grue deg til alle bursdager, julaftener, ferier og så videre i livet ditt??? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
PM75 skrev (Akkurat nå):

Du kan ikke få han til å endre seg. Det er noe han må ønske selv. Så lenge han mener at drikkingen ikke er er problem, så vil han fortsette med det. Det du kan velge er hvordan du vil ha det i ditt liv. Ønsker du å grue deg til alle bursdager, julaftener, ferier og så videre i livet ditt??? 

Nei, absolutt ikke. Og han ser ikke at drikkingen er ett problem, da han mener han er snill selv om han drikker. Har flere ganger fått kommentarer fra familiemedlemmer og venner på at han har fått for mye å drikke. Han kan drikke flere ganger i uken i tillegg, selv om det ikke er mye - kanskje 1 flaske vin eller 3-4 halvlitere. Men han kan begynne å snakke om at han ønsker å drikke på onsdag/torsdag når han egentlig har lovet å bare drikke i helgene. Akkurat som det er vanskelig for han å vente 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, absolutt ikke. Og han ser ikke at drikkingen er ett problem, da han mener han er snill selv om han drikker. Har flere ganger fått kommentarer fra familiemedlemmer og venner på at han har fått for mye å drikke. Han kan drikke flere ganger i uken i tillegg, selv om det ikke er mye - kanskje 1 flaske vin eller 3-4 halvlitere. Men han kan begynne å snakke om at han ønsker å drikke på onsdag/torsdag når han egentlig har lovet å bare drikke i helgene. Akkurat som det er vanskelig for han å vente 

Det høres ut som han har et alvorlig alkoholproblem. Du må gi ham et ultimatum.

Anonymkode: 2de3c...737

• Nyttig 1
Skrevet

Spiller ingen rolle om han synes rusen hans er uproblematisk. Inkludert omgangskretsen. Både DU og andre ser det. Du ble sammen med feil mann. Nå kan du fikse feilen.

Anonymkode: c3ae0...dc0

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, du har valgt feil partner. På toppen av det hele har du valgt å få barn med vedkommende, så du blir aldri 100% kvitt ham, og må forholde deg til ham på en eller annen måte resten av livet. 

Anonymkode: fc6a7...81c

• Liker 1
Skrevet

Løp

Anonymkode: a689b...486

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, du har valgt feil partner. På toppen av det hele har du valgt å få barn med vedkommende, så du blir aldri 100% kvitt ham, og må forholde deg til ham på en eller annen måte resten av livet. 

Håper du er fornøyd med kommentaren din, og sitter der og klapper deg selv på skuldra nå. 

• Liker 2
Skrevet

Han har barn og jobb men tilbringer tors-søn med å drikke? 

Anonymkode: c0adc...c42

Skrevet

Som nevnt over her, så må han ønske forandring selv, for at noe skal skje. Og der høres han ikke ut til å være pr. i dag. 

Så om du ønsker en endring må du nok stå for den selv. 
Er leit når det blir sånn, men du bør ikke være i et forhold som ødelegger deg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har en samboer som jeg har vært sammen med i 3 år. Han har gang på gang skuffet meg med sitt drikkeinntak, og det har oppstått flere alvorlige situasjoner. Jeg har grått på bursdager, nyttårsaftner, julaftener osv. Han har prøvd å skjerpe seg siste året med å drikke mindre, men han blir likevel alt for full når vi skal ting. Julaften eksempel er det bare å grue seg til, da han blir full og starter diskusjoner. 

Han kan også drikke 2-3 øl og kjøre bil etterpå, noe som gjør meg sint. Han sier da at jeg er dramatisk, liker å diskutere og er vanskelig osv. «Jeg sluttet jo å drikke for 2 timer siden». Kjenner jeg blir så lei meg, ville bare at det skulle fungere mellom oss men kjenner at han gir meg mer tårer og bekymringer enn glede. 

Han har også barndomsvenner som ruser seg og drikker, og når jeg sier jeg ikke ønsker at han skal henge med disse grunnet vi har barn og jeg er redd for at vi skal få rykte på oss om å være slik - sier han at jeg ikke får kontrollere hvem han henger med og at jeg er dømmende. Jeg kjenner at jeg bryr meg mindre og mindre om hva han gjør, noe han sikkert tenker er fint for han får mer frihet men som egentlig er på grunn av at jeg er usikker om jeg orker mer av dette. Hva bør jeg gjøre? Er det håp om at jeg kan få han til å forstå? 

Du må jo ringe politiet om han kjører bil etter å ha drukket alkohol! Sånt kan ikke godtas! Den straffen man får av politiet mm burde muligens få han til å innse at han har et problem som ødelegger for han selv og er et symptom på at han ikke har det bra o.l. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Blåjojo skrev (10 minutter siden):

Håper du er fornøyd med kommentaren din, og sitter der og klapper deg selv på skuldra nå. 

Sannheten er brutal, og noen ganger nytter det ikke å pakke den inn i bomull. Fyren er jo en totalkatastrofe som partner og som far. 

Så til TS: hva skal du gjøre? Jo, du skal bryte forholdet, og du skal ha så lite med ham som mulig. Siden det er barn inne i bildet, og han åpenbart har et rusproblem og er i et rusmiljø, må du sørge for at du får den daglige omsorgen for barna, kanskje også med foreldreansvaret. 

• Liker 1
Skrevet

Så trist og for en vanskelig situasjon. Hadde dere ikke hatt barn hadde jeg sagt du må komme der bort så snart du kan. Jeg har selv vokst opp med foreldre som drakk for mye, og har kjent på kroppen hvor mye skade det kan gjøre. Det du nå må gjøre er å snakke med ham, og si du vil gå til parterapi hos Familievernkontoret. Gjør det klart for ham at han må ta tak i alkoholproblemet dersom dere skal fortsette sammen. Dette må dere få hjelp til. Parterapeut for dere begge, og terapi for ham. Din jobb er å beskytte barnet deres. En alkoholisert pappa kan gjøre ufattelig mye skade. 

Det virker som han er tidlig ute i sitt misbruk, og det er håp om å snu skuta. Når det er kommet langt nok er det nesten umulig å snu, og den eneste løsningen er å komme seg vekk. 

Husk at det viktigste du kan gjøre nå er å beskytte barnet ditt for traumer. 

Anonymkode: b0318...6fd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sannheten er brutal, og noen ganger nytter det ikke å pakke den inn i bomull. Fyren er jo en totalkatastrofe som partner og som far. 

Så til TS: hva skal du gjøre? Jo, du skal bryte forholdet, og du skal ha så lite med ham som mulig. Siden det er barn inne i bildet, og han åpenbart har et rusproblem og er i et rusmiljø, må du sørge for at du får den daglige omsorgen for barna, kanskje også med foreldreansvaret. 

Er av en eller annen grunn helt overbevist om at ts var klar over faktum fra før. 

Ikke var den første kommentaren din særlig produktiv heller. Men det kom seg😊

• Liker 1
Skrevet

Minner meg om min far...

Han ble til slutt "voksen" og endret seg da han var rundt 50 og ble far igjen. 

Anonymkode: 30391...e85

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Han trenger hjelp. Rus er nye folkesykdommen. Har dere felles barn? Du burdte «flytte ut en periode» å la han vite hvorfor. Jeg tror på solskinnshistorier men om han ikke ett snev innser sitt rusproblem selv er det vanskelig å ingen vet når han kommer dit uansett hvor mye du ønsker det hjelper det ingenting dessverre. Rusproblem er større enn folk vet å det er ett hælvette for dem som er avhengig, ingen annen kan fortelle det ene eller andre, ingen kan forstå, eneste du kan gjøre selvom du elsker han er å vise at det er ikke ett liv for deg eller barna. Han må oppsøke hjelp. Tenker om han er blind på seg selv å ikke ser feilene så er det ikke sikkert han vil se det heller på en stund. Hender det må skje mye drastiske ting dessverre før ett mennesken oppsøker hjelp. Ønsker deg lykken til. Har selv vært medavhengig i flere år men nær relasjon til en alkoholiker.

Skrevet

Beklager, men ja. Du har valgt feil mann. Kom deg ut av samboerskapet nå! Skal barnet ditt vokse opp med fyll og krangel?

Anonymkode: d61a1...f68

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Eneste du her kan gjøre er å sette sterke krav. Han har tydeligvis et alkoholiker problem, siden han lover og ikke klarer. Då her bør du egentlig kun si at han tar en tur til legen å ber om hjelp, eller då flytter du ut. Han er jo sykt lite ansvarlig , når han mener å være edru nok til kjøring etter to timer. Og det skal du bruke mot han for alt de4 er verdt. Fordi når han da bagatelliserer et så stort  problem, er det på tide for han å innse at han har gått for langt.

Obs hver gang han bagatelliserer sin oppførsel iht drikking, så vær super streng på at han har ingen rett til å mene noe om hans drikking er et problem for andre eller ikke. Det er det kun alle andre som har noen rett til å mene noe om. Nettopp fordi det er de som blir utsatt for det som skjer i fylla. Og påstander som feks at du overdriver osv, når han er stygg mot deg og andre i fylla, så er det for å dekke over egen dritt oppførsel og beskytte eget rikke mønster.

Jeg ville faktisk her gått så langt å filme  og ta noen bilder å sende han i rette tidspunkt.  Det er litt hardt og brutalt,  men kan være eneste mulighet til  å hjelpe. 

Anonymkode: 6f781...9c7

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eneste du her kan gjøre er å sette sterke krav. Han har tydeligvis et alkoholiker problem, siden han lover og ikke klarer. Då her bør du egentlig kun si at han tar en tur til legen å ber om hjelp, eller då flytter du ut. Han er jo sykt lite ansvarlig , når han mener å være edru nok til kjøring etter to timer. Og det skal du bruke mot han for alt de4 er verdt. Fordi når han da bagatelliserer et så stort  problem, er det på tide for han å innse at han har gått for langt.

Obs hver gang han bagatelliserer sin oppførsel iht drikking, så vær super streng på at han har ingen rett til å mene noe om hans drikking er et problem for andre eller ikke. Det er det kun alle andre som har noen rett til å mene noe om. Nettopp fordi det er de som blir utsatt for det som skjer i fylla. Og påstander som feks at du overdriver osv, når han er stygg mot deg og andre i fylla, så er det for å dekke over egen dritt oppførsel og beskytte eget rikke mønster.

Jeg ville faktisk her gått så langt å filme  og ta noen bilder å sende han i rette tidspunkt.  Det er litt hardt og brutalt,  men kan være eneste mulighet til  å hjelpe. 

Anonymkode: 6f781...9c7

Dette er veldig lurt å gjøre før du går fra han. Samle alt du kan av beviser. Du vil garantert få mye motstand fra han, og det blir ikke nødvendigvis lett når det kommer til å fordele tid med barna.

Er han typen som nekter for drikking vil du få litt å slite med. Dessverre er der lite hjelp å få. Snakker av erfaring

Anonymkode: e6461...5a8

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...