Gå til innhold

Hvor mye sparer dere i måneden?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jøss så mye dere sparer. Jeg tjener ca. 500 000 i året og har faste sparetrekk på 1000 til pensjon og 1000 til annen sparekonto. Men jeg sparer ofte mer, i desember sparte jeg 6000. 
Men jeg og mannen prioriterer å betale ned huslånet så fort som mulig, så det går endel der. Lånet skal være nedbetalt om 5 år. Vi har også hytte, den er nedbetalt. 

Anonymkode: dc3e2...09b

Nedbetaling av gjeld er sparing.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
4 minutter siden, Anonym Brukar0 said:

Nedbetaling av gjeld er sparing.

Helt enig. Fordelen med å betale fortere ned på gjeld er faktisk at du kjenner til avkastningen 😅

På fondsparingen er det jo litt mer uviss hva du individuelt ender opp med.

Endret av Schmuhu
  • Liker 1
Skrevet

Sparer 25k i måneden.

Ingen bil. Ingen barn. Ingen samboer. Kun husdyr. 

Anonymkode: 65eeb...f13

• Liker 1
Skrevet

Hater egentlig sånne tråder, virker som alle kan spare. Hvor er dere som ikke kan spare noe? 

I fjor hadde jeg inntekt på 620.000. (Tjente 50.000 på firma ved siden av dagjobben). Sparte litt da, men kun 1000 privat på feriekonto,500 ekstra i pensjon pluss 250 til barna. Aldri hatt mulighet til å sparr 5,10 eller 15.000. 

Har mer utgifter enn lønn etter jeg gikk litt ned i stilling, og lever nå på mann og buffer. Tjener nå 480.000. Håper å få ny, fast stilling snart. 

Har utgifter på 28-29.000 per måned, både mat, forsikringer, bil og bolig. +++ Det samme har mannen. 

Anonymkode: a51cf...58a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hater egentlig sånne tråder, virker som alle kan spare. Hvor er dere som ikke kan spare noe? 

I fjor hadde jeg inntekt på 620.000. (Tjente 50.000 på firma ved siden av dagjobben). Sparte litt da, men kun 1000 privat på feriekonto,500 ekstra i pensjon pluss 250 til barna. Aldri hatt mulighet til å sparr 5,10 eller 15.000. 

Har mer utgifter enn lønn etter jeg gikk litt ned i stilling, og lever nå på mann og buffer. Tjener nå 480.000. Håper å få ny, fast stilling snart. 

Har utgifter på 28-29.000 per måned, både mat, forsikringer, bil og bolig. +++ Det samme har mannen. 

Man må selvfølgelig justere utgifter etter inntekt. Å leve over evne gir selvfølgelig ikke rom for sparing...

Anonymkode: 949bf...50a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Absolutt ingenting 

Anonymkode: 4c315...c0e

• Liker 1
Skrevet

Man må selvfølgelig justere utgifter etter inntekt. Å leve over evne gir selvfølgelig ikke rom for sparing...

Ja, i know. Har prøvd å snakke med mannen om å bytte ut bilen, men det er leasing - bil og der er vi bundet. Forsikringer og mat må vi ha, men vil ikke leve på nudler og ostesmørbrød. Vi er gode på å spise rester, lage matlister osv., men med to tenåringer og lite vilje til å kutte det gode i livet så skyter vi oss selv litt i foten. 

Vi klarer oss fint som familie, mannen min sparer ved siden av, men jeg tjener en del mindre enn han. Skal bli flinkere til å spare om jeg får ny jobb 😊 Hater virkelig å ha lite penger, det har jeg virkelig fått erfare. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, i know. Har prøvd å snakke med mannen om å bytte ut bilen, men det er leasing - bil og der er vi bundet. Forsikringer og mat må vi ha, men vil ikke leve på nudler og ostesmørbrød. Vi er gode på å spise rester, lage matlister osv., men med to tenåringer og lite vilje til å kutte det gode i livet så skyter vi oss selv litt i foten. 

Vi klarer oss fint som familie, mannen min sparer ved siden av, men jeg tjener en del mindre enn han. Skal bli flinkere til å spare om jeg får ny jobb 😊 Hater virkelig å ha lite penger, det har jeg virkelig fått erfare. 

"Har utgifter på 28-29.000 per måned, både mat, forsikringer, bil og bolig. +++ Det samme har mannen"

dere har altså utgifter på omlag 60 000 i mnd... og du har en inntekt på 480 000. Altså. 

til sammenligning er lønnen min 560 000, faste utgifter for meg med 2 barn er på omlag 15 000.

• Liker 2
Skrevet

Vi tjener ca to mill til sammen, og sparte 470 000 i fjor. Tror det kan bli mindre i år, siden vi har noen større oppussingsprosjekt på trappene. 

Anonymkode: a5dde...a8d

Skrevet

Vi tjener ca to mill til sammen, og sparte 470 000 i fjor. Tror det kan bli mindre i år, siden vi har noen større oppussingsprosjekt på trappene. 

Dette inkluderer nedbetaling av huslån (minus renter). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er student og brukte 20000 fra sparekontoen og sparte kun noen hundre kroner etter det😬🙄 Men skal prøve å spare 50000 i 2023, det innebærer at jeg må kutte i forbruk og selge ting jeg ikke bruker. Har ikke gått allverdens til nå🫣

Anonymkode: 21ee1...cf7

Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, i know. Har prøvd å snakke med mannen om å bytte ut bilen, men det er leasing - bil og der er vi bundet.

Privat leasing 🙈 ?

Forsikringer og mat må vi ha

Hva slags forsikringer da? Hvor mye bruker dere kun på mat?

men med to tenåringer og lite vilje til å kutte det gode i livet så skyter vi oss selv litt i foten

Hva er "det gode" i livet?

Jeg synes at du bør vurdere en spareprosent på 10% når det gjelder din lønn og gitt at du har partner med høyere lønn. Har ikke du den spareprosenten, så er det noe som er over evne eller i hvert fall hindrer sparingen. Kanskje leasing bilen?

Hva med bolig? Dere leier?

Endret av Schmuhu
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Samme her. Jeg har 450 og kan spare 22000. Ikke at jeg gjør det, men jeg kan. Sparer fast 15000

Anonymkode: bc8d9...789

Da eier du ikke hus eller? 

Anonymkode: 61812...aa2

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Da eier du ikke hus eller? 

Anonymkode: 61812...aa2

Jo, bor på et nedlagt småbruk jeg kjøpte ut fra familien råbillig. Her har jeg 20 mål jeg kan leke meg på.

Anonymkode: bc8d9...789

Skrevet

Husstanden har en inntekt på ca 1,6m tilsammen. Pleier å spare mellom 15k og 25k i måneden. Den ene har variabel lønn, så vi har lagt oss på et forbruk basert på at denne har en inntekt som er lavere enn den ofte er. Har to barn. 

Anonymkode: cc296...d94

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

For det første må du ikke tro på alt du leser på nett. For det andre må du være litt obs på hvilke type mennesker som har mye penger - de som er materialistiske. Disse liker også å skryte. 

I alle disse trådene er det mye "gode oster" og "dyre viner" som er ganske så snobbete identitetsmarkører. 

Og hvem føler seg vel i en ost og vintråd egentlig? 

Så vanlige mennesker holder seg unna disse trådene. Jeg synes det er ei ekkel stemning i de. 

Anonymkode: 39224...6d5

Skrevet

Vi har ca 1,6 inn, og sparer ca 25000  or mnd + nedbetaling av boliglån 

Anonymkode: 54cd2...78b

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For det første må du ikke tro på alt du leser på nett. For det andre må du være litt obs på hvilke type mennesker som har mye penger - de som er materialistiske. Disse liker også å skryte. 

I alle disse trådene er det mye "gode oster" og "dyre viner" som er ganske så snobbete identitetsmarkører. 

Så vanlige mennesker holder seg unna disse trådene. Jeg synes det er ei ekkel stemning i de. 

Jeg vil sagt at de ikke er materialistiske siden de sparer i stedet for å bruke pengene. Som f.eks Olav Thon.

Anonymkode: 3afbd...644

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Den eneste som er ekkel her var vell deg.

Mere trolig er det vell at de som ikke har noe å spare ikke finner en tråd med navn " hvor mye sparer dere i måneden" så veldig interessant, med tanke på at bidraget deres er 0. 

Veldig merkelig å anta at folk med helt ordinære lønninger som i tillegg sparer jevnt å trutt unner seg så mye dyre viner og oster som du sier, det er vell nettopp kanskje derfor de har noen kroner å spare. Fordi de ikke unner seg så mye eller dyrt.

Hva er det du mener definisjon på et vanlig menneske er?

• Liker 2
Skrevet

Jeg har svart litt lengre oppi tråden her, sjeldent jeg svarer i slike tråder for folk her inne sparer helt hinsides mye. Eneste grunnen til at jeg klarer å spare mine 13000 kr i mnd er at jeg bor billig frem til jeg skal forhåpentligvis kjøpe meg bolig. Når jeg har kjøpt meg bolig kommer jeg overhodet ikke til å ha mulighet til å spare så mye. 

Anonymkode: 32404...990

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...