Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rett på sak; hvordan skal jeg få samboeren min til å skjønne at han er pokka nødt til å begynne å respektere meg og avtalene våre?

Siste sjansen han får før han går på hodet ut..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke. Å gjøre det samme tilbake funker i alle fall ikke. Det bare blir verre.

Det endte med at eksen gikk på hodet og ræva ut etter åtte år og jeg selv fikk store problemer med å stole på at folk holdt avtaler i en lang stund etterpå...

Gjest nobilian
Skrevet

Om du har tilgitt tidligere, eller ihvertfall latt ham komme billig unna, er du nå å regne som eier av ei feildressert bikkje. Regner ikke med at du har mye tålmodighet igjen i forhold til dette her, men tålmodighet tror jeg faktisk er det enste som nytter. Du kan selvfølgelig eksplodere, det pleier jo å funke på kort sikt, men du må la ham skjønne at ting SKAL endre seg.

Om nødvendig får du lage timepan, belønne når han er flink og straffe når han ikke er det.

"Du er hjemme til fem på åtte i kveld, det er siste sjanse til å få mat." Blir han senere, kaster du maten.

Lykke til..

Skrevet

Respekt er ikke noe man kan kreve, er det noe som heter, men noe man må fortjene.

Den eneste måten du kan gjøre deg fortjent til den respekten er å ikke godta at han ikke holder avtaler osv.

Kommer han for sent til en avtale, så ikke vent på ham. F.eks....

Vet ikke hva slags avtaler du sikter til, så eksempler er ikke så lett å gi

Skrevet

Respekt er noe man må fortjene... ? Den jeg var sammen med i åtte år, var notorisk også overfor kamerater og andre. Jeg skulle gjøre det slutt da jeg oppdaget denne delen av personligheten hans, men så skjedde det noe traumatisk i familien og jeg klarte ikke ta bruddet da. Senere gled det ut, men åtte år er lang tid. Samtidig kan jeg ikke si i dag at jeg angrer. Vi hadde mange fine stunder og var samkjørte ellers, hadde samme interesser, i tillegg til følelsene.

Han var periodedranker og røyket hasj, pluss litt amfetamin. Det var i disse periodene han forsvant...

Skrevet

Det du beskriver i siste innlegg handler ikke om mangel på respekt. Derimit er det eksempel på en person uten styring på livet sitt.

Skrevet
Respekt er noe man må fortjene... ?

Å sette seg i respekt - er vel et mer riktig ordvalg, jeg kom bare ikke på den formuleringen i går da jeg skrev.

Altså, man kan kreve å bli respektert, men det må i utgangspunktet gjøres ved at man selv setter seg i respekt.

Jeg sier dette med bakgrunn i utsagn fra folk som tror de kan kreve respekt kun ved å si: Du skal ha respekt for meg!, når de selv ikke fortjener et fnugg respekt fordi de oppfører seg som aper. Sier ikke at trådstarter gjør det, men altså... det var der det kom fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...