Gå til innhold

Harddisken kræsjer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lang garanti har man på en ny harddisk da? Ett år?

I såfall vet jeg ikke helt hvem som skal stilles til ansvar når den kræsjer.

Egentlig bør det vel være opp til den enkelte å ta sikkerhetskopier av viktige dokumenter, brenne CD'r også videre? Det finnes jo faktisk ting man kan gjøre for å sikre dataene sine...

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Backup av viktige data synes jeg er en selvfølge. Hovedproblemet her er jo at en gjennoppretting av harddisker koster veldig mye penger. Andre har mer greie på priser her enn meg, men det er vel ikke uvanlig at det kan komme opp mot 15 000 kroner. Greit med forbrukerrettigheter, men dette blir helt urimelig. Hvis dette skal kunne gjennomføres mangedobles prisene på harddisker.

Skrevet

Det blir helt vanvittig. Hvis man skal kalkulere en eventuell krasj inn i prisen så vil prisene gå i været til en sånn grad at folk flest ikke kommer til å kjøpe data til hjemmebruk i hvert fall. Neppe særlig lønnsomt.

Gjest Spacegirl
Skrevet

Syns det blir tullete hvis prisene på harddisk går i været bare fordi noen ikke gidder å ta backup av filene sine. Når man kjøper en harddisk bør man ha i tankene at den faktisk kan kræsje, og sørge for å ta en sikkerhetskopi istedet for å skylde på fabrikanten eller butikken når man plutselig mister verdifulle data.

Skrevet
Syns det blir tullete hvis prisene på harddisk går i været bare fordi noen ikke gidder å ta backup av filene sine. Når man kjøper en harddisk bør man ha i tankene at den faktisk kan kræsje, og sørge for å ta en sikkerhetskopi istedet for å skylde på fabrikanten eller butikken når man plutselig mister verdifulle data.

Hva hvis det er backupen som krasjer da?

Skrevet

Det blir litt som om jeg kjøper meg ei veske, hanka ryker og jeg mister innholdet i dass. Skal da butikken erstatte innholde? Neppe.

Skrevet

Som en som jobber i IT-bransjen, må jeg si meg enig med de andre som har skrevet innlegg her: Dette er latterlig.

Nå er jeg heldig; vi selger nesten utelukkende til bedriftsmarkedet, og vi INSISTERER på at serverløsninger skal ha flere disker, i feiltolerant oppsett. De kundene som absolutt vil spare 2000 kroner på å ikke ha dette, henviser vi til våre konkurrenter.

Vi har også hatt en og annen privatkunde, stort sett folk som arbeider i bedrifter vi har levert datautstyr til. Hvis denne lovtolkningen blir stående, vil vi avvise disse kundene. Det er ikke aktuelt å ta 15 000 kroner for en harddisk, fordi vi uansett ikke kan garantere at dataene kan reddes ved et krasj.

Jeg mener at det må være en rimelig sammenheng mellom skaden som oppstår, og produktet som går i stykker, hvis man skal kreve erstatning. Forbrukerrådet åpner her for at folk kan kreve astronomiske beløp i erstatning, dersom dataene på disken er svært viktige for dem. Hvis en forfatter mister sitt bokmanuskript, eller noen mister sin uvurderlige e-post-korrespondanse med sin nå avdøde bestemor, skal da leverandøren av harddisken måtte punge ut dersom dataene ikke lar seg gjenopprette?

En nesten-paralell er saken med bompengeringen i Bergen nå nylig: En fyr kjørte i påvirket tilstand, og krasjet med en stålmast tilhørende Bro- og tunnelselskapet. Resultatet ble at autopass-systemet ved den ene bomstasjonen ble satt ut av drift.

Bro- og tunnelselskapet krever å få erstattet masten og det andre utstyret som ble ødelagt. Helt rimelig, fyren kjørte attpåtil i fylla. Men så vil de også ha dekket et kjempebeløp i tapte inntekter, fordi det er 4-5 ukers leveringstid på en ny mast. Vel, beklager, men det er ikke hans feil at de ikke har sikret seg bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...