AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #1 Skrevet 14. januar 2023 Hvor mye fikk du i lån, fikk du i bank eller husbanken? jeg har ca 100 000 på sparekonto, ingen annen gjeld, ingen barn, ikke bil. har veldig lite inntekter, så kan betale ca 10-12 000 mnd på hus. Anonymkode: d8ba9...eac 1
Krist1an Skrevet 14. januar 2023 #2 Skrevet 14. januar 2023 Ta deg en tur i bank så får du vite hva som er mulig. 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #3 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor mye fikk du i lån, fikk du i bank eller husbanken? jeg har ca 100 000 på sparekonto, ingen annen gjeld, ingen barn, ikke bil. har veldig lite inntekter, så kan betale ca 10-12 000 mnd på hus. Anonymkode: d8ba9...eac Du har minstesats ufør, og har råd til 10-12 000 kr på hus per mnd? Husk at du skal klare 5 % renteøkning i tillegg til faste utgifter. Du skal også ha midler til vedlikehold og uforutsette utgifter. Reglene for lån har blitt mye strengere nå, så det jeg vil anbefale er å snakke med husbank/kommune om tilskudd og startlån. Anonymkode: d1ea7...a9e 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #4 Skrevet 14. januar 2023 Jeg fikk boliglån nå i høst, fikk da 1,2 mill i lån, men hadde da egenkapital på 2,8 mill. Regner med at det gjør det lettere for banken å gi ut lån. Jeg har minstesats ufør, og er alene. Anonymkode: 862c9...4b0
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #5 Skrevet 14. januar 2023 TS, har du bodd for deg selv før, eller har du bodd hjemme og spart opp egenkapital? Anonymkode: d1ea7...a9e
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #6 Skrevet 14. januar 2023 Det betyr nada hva vi andre fikk. For det er så individuelt fra kommune til kommune og når på året du søker og antall søkere det året. Og antall søkere bare øker, det er ikke bra for deg. Jeg og ei venninne søkte med 3 ukers mellomrom. Vi var i identisk situasjon. Ung ufør. Ingen gjeld. Ingen formue. Ingen barn. Ingen bil. Født samme år. Samme kommune. Vi bodde i samme nabolag. Hun fikk 1,8 og jeg fikk 2.0. Forstå det den som vil. Det var hos husbanken. Endte opp med at hun måtte søke om å få 500 000 kr mer etter å ha forsøkt å få tak i bolig i over 8 måneder. Jeg hadde bare flaks som fant min. Jeg trives ikke her, fordi det er veldig lite, høye fellesutgifter (økte etter innflytting) og langt unna familien. Har vært på utgikk etter nytt sted i to år, men det finnes absolutt ingenting under 2,7 i min by som er levelig. Hvis du kan spare, så får du ikke hos husbanken. Anonymkode: b0fb2...af0 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #7 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor mye fikk du i lån, fikk du i bank eller husbanken? jeg har ca 100 000 på sparekonto, ingen annen gjeld, ingen barn, ikke bil. har veldig lite inntekter, så kan betale ca 10-12 000 mnd på hus. Anonymkode: d8ba9...eac Det finnes sikkert en lånekalkulator på nett du kan prøve. Mener klp har en hvertfall. Hvor mye du føler du kan betale på lån i måneden har ikke så mye å si. De går etter standard satser hva det koster å bo. Men det hjelper veldig at du ikke har barn å forsørge da. Anonymkode: 7b766...61a
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #8 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du har minstesats ufør, og har råd til 10-12 000 kr på hus per mnd? Husk at du skal klare 5 % renteøkning i tillegg til faste utgifter. Du skal også ha midler til vedlikehold og uforutsette utgifter. Reglene for lån har blitt mye strengere nå, så det jeg vil anbefale er å snakke med husbank/kommune om tilskudd og startlån. Anonymkode: d1ea7...a9e Det skjønner ikke jeg heller. Minstesats er vel utbetalt ca 16-17 lapper i måneden (jeg har minstesats og får utbetalt ca 17, men jeg har samboer da. Er vel et par lapper ekstra som enslig) Men hvordan skal du klare renteøkning, høyere strømregning, forsikringer, gjøre ting med huset som trengs som bytte vinduer, drenere, bytte kledning, bytte tak etc etterhvert som det oppstår behov for det. I tillegg til å ha råd til mat som også øker i pris, klær, tv/Internett etc Om man kjøper et hus til 2 mill så kan man nesten garantere at noe må gjøres med huset i tillegg er det vel kommet krav om at man må stille med 50% egenkapital nå også Jeg eier eget hus, men har som sagt en samboer som bidrar. 10-12 lapper i mnd hadde jeg aldri i livet klart å betale hadde jeg vært alene. Jeg har utgifter på ca 6000kr pr mnd på huset og syns det er mer enn nok 😬 Anonymkode: 8df39...c21
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #9 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det skjønner ikke jeg heller. Minstesats er vel utbetalt ca 16-17 lapper i måneden (jeg har minstesats og får utbetalt ca 17, men jeg har samboer da. Er vel et par lapper ekstra som enslig) Men hvordan skal du klare renteøkning, høyere strømregning, forsikringer, gjøre ting med huset som trengs som bytte vinduer, drenere, bytte kledning, bytte tak etc etterhvert som det oppstår behov for det. I tillegg til å ha råd til mat som også øker i pris, klær, tv/Internett etc Om man kjøper et hus til 2 mill så kan man nesten garantere at noe må gjøres med huset i tillegg er det vel kommet krav om at man må stille med 50% egenkapital nå også Jeg eier eget hus, men har som sagt en samboer som bidrar. 10-12 lapper i mnd hadde jeg aldri i livet klart å betale hadde jeg vært alene. Jeg har utgifter på ca 6000kr pr mnd på huset og syns det er mer enn nok 😬 Anonymkode: 8df39...c21 Mistenker at TS ikke har bodd for seg selv tidligere, og kanskje ikke er kjent med strømpriser, kommunale avgifter, kostnader for tv/internet, matpriser, etc. Det er ikke realistisk å skulle eie eget hus alene med så presset økonomi. Da må man heller se på en liten blokkleilighet hvor byggmessig vedlikehold osv. er inkludert i fellesutifter. For å sette ting i perspektiv; Jeg har 100 000 kr mer i året enn TS, lån på 1,1 mill, egenkapital på 1,3 mill, og har ca 10 500 kr i boutgifter per mnd. Dvs inntil neste renteøkning. Dette er før strømregning, telefonregning, utgifter til lege, tannlege, transport, klær, frisør, mat, kino, etc. Nå går jeg sjeldent til lege, tannlege, og frisør kanskje 3 ganger i året. Men når man slår det sammen så blir det mye utgifter fordelt utover året. Så MÅ man ha nok til å sette til side til buffer til uforutsette utgifter. For tro meg, det kommer. Jeg kjøpte leilighet i borettslag fremfor enebolig, rett og slett fordi jeg har ikke råd til å sitte med et hus. Folk forstår ikke hvor mange overraskelser som kan komme, og hvor kostbart det kan bli. Anonymkode: d1ea7...a9e 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #10 Skrevet 14. januar 2023 Fikk 1,29millioner i lån, hadde dog 1,1mill i egenandel, null i annet lån og ingen bil på tidspunktet. Det var egentlig litt for mye i forhold til årsinntekt, men jeg hadde funnet en perfekt leilighet, så bankkontakten min tok søknaden min opp i en eller annen gruppe og de sa ja😁 Mitt tips er å søke i små lokalbanker! Anonymkode: d39c3...b6c
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #11 Skrevet 14. januar 2023 TS, jeg har sjekket nå i denne lånekalkulatoren til KLP, og lagt inn de aller gunstigste forutsetningene for deg, og likevel ender du opp med å ikke få lån. Du må nok fortsette sparingen med EK hvis du skal ha sjanse til å få lån. Men hovedproblemet ditt er nok den lave lønna di. Anonymkode: 7b766...61a
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #12 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mistenker at TS ikke har bodd for seg selv tidligere, og kanskje ikke er kjent med strømpriser, kommunale avgifter, kostnader for tv/internet, matpriser, etc. Det er ikke realistisk å skulle eie eget hus alene med så presset økonomi. Da må man heller se på en liten blokkleilighet hvor byggmessig vedlikehold osv. er inkludert i fellesutifter. For å sette ting i perspektiv; Jeg har 100 000 kr mer i året enn TS, lån på 1,1 mill, egenkapital på 1,3 mill, og har ca 10 500 kr i boutgifter per mnd. Dvs inntil neste renteøkning. Dette er før strømregning, telefonregning, utgifter til lege, tannlege, transport, klær, frisør, mat, kino, etc. Nå går jeg sjeldent til lege, tannlege, og frisør kanskje 3 ganger i året. Men når man slår det sammen så blir det mye utgifter fordelt utover året. Så MÅ man ha nok til å sette til side til buffer til uforutsette utgifter. For tro meg, det kommer. Jeg kjøpte leilighet i borettslag fremfor enebolig, rett og slett fordi jeg har ikke råd til å sitte med et hus. Folk forstår ikke hvor mange overraskelser som kan komme, og hvor kostbart det kan bli. Anonymkode: d1ea7...a9e Hvordan kan du ha så høye boutgifter på et så lite lån? For den summen, så har jeg alt av faste utgifter, inkludert for en bil og forsikring på to hunder. Et hus/enebolig kan være billig, noen har "bare" kommunal avg og det varierer veldig fra sted til sted. Så lenge man kan spare en buffer så trenger det ikke å være et problem å eie enebolig. Problemet er å faktisk få kjøpt enebolig. Spesielt her i byen, for de er så dyre å kjøpe. Anonymkode: b0fb2...af0 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #13 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan kan du ha så høye boutgifter på et så lite lån? For den summen, så har jeg alt av faste utgifter, inkludert for en bil og forsikring på to hunder. Et hus/enebolig kan være billig, noen har "bare" kommunal avg og det varierer veldig fra sted til sted. Så lenge man kan spare en buffer så trenger det ikke å være et problem å eie enebolig. Problemet er å faktisk få kjøpt enebolig. Spesielt her i byen, for de er så dyre å kjøpe. Anonymkode: b0fb2...af0 Boutgifter er gjerne mer enn lånet. Hvis det er snakk om et borettslag som her så kommer fellesutgifter i tillegg. Anonymkode: 7b766...61a
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #14 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvordan kan du ha så høye boutgifter på et så lite lån? For den summen, så har jeg alt av faste utgifter, inkludert for en bil og forsikring på to hunder. Et hus/enebolig kan være billig, noen har "bare" kommunal avg og det varierer veldig fra sted til sted. Så lenge man kan spare en buffer så trenger det ikke å være et problem å eie enebolig. Problemet er å faktisk få kjøpt enebolig. Spesielt her i byen, for de er så dyre å kjøpe. Anonymkode: b0fb2...af0 Fordi jeg har fellesutgifter i borettslaget i tillegg, såklart. Det er en del tusenlapper i tillegg per mnd. Anonymkode: d1ea7...a9e
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #15 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Fordi jeg har fellesutgifter i borettslaget i tillegg, såklart. Det er en del tusenlapper i tillegg per mnd. Anonymkode: d1ea7...a9e Da har du flyttet til et veldig dyrt borettslag. Da kan du spare penger på å bo i enebolig Anonymkode: b0fb2...af0
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #16 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Da har du flyttet til et veldig dyrt borettslag. Da kan du spare penger på å bo i enebolig Anonymkode: b0fb2...af0 Nei det har jeg ikke, fellesutgiftene her er helt gjennomsnittelig. Du skjønner åpenbart ikke at jeg har 0 utgifter til utvendig og byggmessig vedlikehold ved å bo i borettslag, samt tv og internet er inkludert i fellesutgiftene. Jeg har heller ikke ansvar for røropplegg i leiligheten, og dette er også nylig oppgradert i hele borettslaget. Hadde jeg hatt enebolig så hadde jeg måttet betalt enda mer i kjøpesum, og i tillegg hatt byrden med alt som kan gå galt med et hus, og alt vedlikehold som må gjøres over tid. Hvis du tror det er billigere, så ....jaja Anonymkode: d1ea7...a9e 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #17 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Da har du flyttet til et veldig dyrt borettslag. Da kan du spare penger på å bo i enebolig Anonymkode: b0fb2...af0 Også er det TS sin situasjon vi snakker om her. Å anbefale en med minsteutbetaling i trygd å eie enebolig alene er splitter pine galskap. Jeg i min situasjon, hadde heller aldri kjøpt enebolig på egenhånd, enda jeg er langt bedre økonomisk stilt enn TS. Fordi jeg vet altfor godt hvor dyrt det er å eie hus på sikt. Det er derfor mange derfor svelger noen kameler og velger å bo tett-i-tett i blokk o.l, fremfor å bo i enebolig. Fordi det er økonomisk tryggere. Anonymkode: d1ea7...a9e 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #18 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei det har jeg ikke, fellesutgiftene her er helt gjennomsnittelig. Du skjønner åpenbart ikke at jeg har 0 utgifter til utvendig og byggmessig vedlikehold ved å bo i borettslag, samt tv og internet er inkludert i fellesutgiftene. Jeg har heller ikke ansvar for røropplegg i leiligheten, og dette er også nylig oppgradert i hele borettslaget. Hadde jeg hatt enebolig så hadde jeg måttet betalt enda mer i kjøpesum, og i tillegg hatt byrden med alt som kan gå galt med et hus, og alt vedlikehold som må gjøres over tid. Hvis du tror det er billigere, så ....jaja Anonymkode: d1ea7...a9e Det er veldig dyrt i forhold til meg. Bor også i borettslag. 10 500 kr inkluderer alt, også strøm, forsikring og bil. Har heller ikke sagt at TS skal ha enebolig. Men det å si at det ikke er mulig i det hele tatt for de med minstesats blir for dumt. Det kommer helt an på boligen, hvordan man håndterer egen økonomi, lån/gjeld osv. Anonymkode: b0fb2...af0 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #19 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det er veldig dyrt i forhold til meg. Bor også i borettslag. 10 500 kr inkluderer alt, også strøm, forsikring og bil. Har heller ikke sagt at TS skal ha enebolig. Men det å si at det ikke er mulig i det hele tatt for de med minstesats blir for dumt. Det kommer helt an på boligen, hvordan man håndterer egen økonomi, lån/gjeld osv. Anonymkode: b0fb2...af0 Javel? Men så bor vi kanskje også i helt forskjellige deler av landet, det er også en faktor. Her har borettslaget gjennomgått store oppgraderinger som har medført høyere fellesutgifter. Det skjer hos de fleste på et eller annet tidspunkt. Anonymkode: d1ea7...a9e
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #20 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det er veldig dyrt i forhold til meg. Bor også i borettslag. 10 500 kr inkluderer alt, også strøm, forsikring og bil. Har heller ikke sagt at TS skal ha enebolig. Men det å si at det ikke er mulig i det hele tatt for de med minstesats blir for dumt. Det kommer helt an på boligen, hvordan man håndterer egen økonomi, lån/gjeld osv. Anonymkode: b0fb2...af0 TS har ingen buffer, hvordan mener du at en med så lav utbetaling skal klare å spare tilstrekkelig for å vedlikeholde et hus? "Kommer an på huset"? Joda, et hus som tilsynelatende ikke trenger verken drenering, ny taktekking, isolasjon, bordkledning, rør, vinduer, osv neste 20-30 år - flott! Men disse husene koster jo såklart deretter. Og plutselig så skjer det noe, badet som egentlig ser helt ok ut og ikke er for gammelt, har plutslig brudd i membran, og det blir store problemer med fukt og mugg. Dekkes ikke forsikring, og badet må totalrenoveres. Det er dyrt det. Så er det feil på det elektriske anlegget, og det må oppgraderes. Jeg kan fortsette og fortsette. Å eie hus alene er et kjempeansvar som kan medføre større uforutsette utgifter, og noen med så lav inntekt uten en solid buffer vil kunne få store økonomiske problemer. For visse ting kan man faktisk ikke la være å utbedre når det først skjer. TS burde først leie seg en enebolig til den prisen h*n mener er innafor (10-12 000 kr, pluss forsikringer, tv/internet, strøm), og bo der en stund (og da gjerne spare i tillegg) for å se hvordan det går. Jeg tenker det kommer til å oppleves som veldig økonomisk trangt. Uten barn og kun seg selv å tenke på, så klarer man seg fint med en 2 roms, hvor boutgifter og ansvar vil bli betraktelig mindre. Det siste man trenger når man er kronisk syk, er mer økonomisk stress enn nødvendig. Anonymkode: d1ea7...a9e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå