AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #1 Skrevet 14. januar 2023 Ei venninne har hatt et uhell, hunden hennes ble gravid ved et uhell. I kjøpskontrakten så står det spesifikt at avl med andre raser er ikke tillatt. Jeg vet dette, fordi vi har valp fra samme oppdretter, identisk kjøpskontrakt med samme vilkår. Avl er lov, så lenge det er med samme rase. Det står klart og tydelig, men står ingenting om konsekvenser. Hun mener ingenting vil skje, fordi valpene blir jo ikke registrerte og oppdretteren finner det ikke ut. Mor er registrert i NKK, far er ikke det (han er blanding). Jeg kommer ikke til å tyste, ikke min hund og ikke mitt problem. Så jeg er nysgjerrig, hva kan/vil skje egentlig? Det er jo et kontraktbrudd.... Anonymkode: b264f...e30
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #2 Skrevet 14. januar 2023 Vel, slike kontrakter fra oppdrettere er gjerne ikke gyldige uansett. Har man kjøpt en hund, så eier man hunden og kan gjøre hva man vil med dem. Det er mange oppdrettere som føyer til en del ting i kontrakten (som at hunden ikke skal avles på, hunden skal kun brukes til raseavl, oppdretter har førsterett på kjøp om hunden skal selges igjen, e.l.). Men prøver man dette for retten så kommer man ingen vei. Hund regnes som en vare, og selger har ingen råderett over denne varen etter fullført salg. Anonymkode: 4adb8...ea7 14 2 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #3 Skrevet 14. januar 2023 Dette er bare tull, og oppdretter har ingen rettigheter her. Man kan selge hund med avlssperre i NKK, altså kan man ikke videre avle en renraset hund, da denne hundens avkom ikke vil bli registrert noe sted, men når disse valpene uansett er blanding har det ingenting å si. Anonymkode: f2fb9...448 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #4 Skrevet 14. januar 2023 46 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er bare tull, og oppdretter har ingen rettigheter her. Man kan selge hund med avlssperre i NKK, altså kan man ikke videre avle en renraset hund, da denne hundens avkom ikke vil bli registrert noe sted, men når disse valpene uansett er blanding har det ingenting å si. Anonymkode: f2fb9...448 Man kan dog bare registrere avlssperre dersom det er noe feil med hunden, ikke fordi man bare føler for det. Utover det, som de over meg sier. Avtalen er ugyldig. Hunden (varen) er solgt og kjøper står fritt til å gjøre som hen selv vil. Anonymkode: 98490...458
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #5 Skrevet 14. januar 2023 Drektig hund, mener du vel? 😉 Anonymkode: b6809...0b4 10 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #6 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ei venninne har hatt et uhell, hunden hennes ble gravid ved et uhell. I kjøpskontrakten så står det spesifikt at avl med andre raser er ikke tillatt. Jeg vet dette, fordi vi har valp fra samme oppdretter, identisk kjøpskontrakt med samme vilkår. Avl er lov, så lenge det er med samme rase. Det står klart og tydelig, men står ingenting om konsekvenser. Hun mener ingenting vil skje, fordi valpene blir jo ikke registrerte og oppdretteren finner det ikke ut. Mor er registrert i NKK, far er ikke det (han er blanding). Jeg kommer ikke til å tyste, ikke min hund og ikke mitt problem. Så jeg er nysgjerrig, hva kan/vil skje egentlig? Det er jo et kontraktbrudd.... Anonymkode: b264f...e30 En kontrakt som gir dårligere betingelser enn kjøpsloven er ugyldig, og du kan ikke kontrakt este rettigheter på en vare du har solgt. Blir som at elkjøp kontraktfester at det er ulovlig å ha annen kaviar enn den fra Mills i kjøleskapet. Og hunder er drektig, ikke gravid. Anonymkode: 68ae2...ddc 5 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #7 Skrevet 15. januar 2023 Sånne ting i en kontrakt kan man ignorere. Skulle tatt seg ut om en person som selger en bil setter «skal ikke kjøres på saltet vei» i kontrakten. Hunder er en vare, å selger har ikke noe de skulle ha sagt når hunden er solgt. Anonymkode: 7d545...3e6 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #8 Skrevet 15. januar 2023 Kontrakten er ikke gyldig, dvs dette vilkåret er ikke gyldig. Når hunden er betalt og kontrakten er underskrevet, kan kjøper gjøre akkurat som hen selv vil med hunden, så lenge det er innenfor norsk lov. Her tipper jeg det er snakk om en doodle eller noe, en rase som sliter med at folk bruker dem til uvettig produksjon av doodle’r som de selger for enorme summer, noe som må være veldig irriterende for seriøse oppdrettere. Jeg ville tatt kontakt med oppdretter og forklart situasjonen, slik at hen ikke tror at kjøper har gjort dette med vilje. Hvis man lar være å si noe vil selger fort finne ut av det likevel, og da har man det gående. Man kan jo for eksempel la være å selge for 35k, selv om det er det valpefabrikkene tar, men kanskje heller selge til 12k til folk man kjenner. Det vil kanskje blidgjøre oppdretter, og gjør det mer sannsynlig at oppdretter forstår at dette faktisk var et uhell, og ikke et «uhell». Og så ville jeg passet bedre på hunden i fremtiden!! Anonymkode: 390fc...83a
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #9 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kontrakten er ikke gyldig, dvs dette vilkåret er ikke gyldig. Når hunden er betalt og kontrakten er underskrevet, kan kjøper gjøre akkurat som hen selv vil med hunden, så lenge det er innenfor norsk lov. Her tipper jeg det er snakk om en doodle eller noe, en rase som sliter med at folk bruker dem til uvettig produksjon av doodle’r som de selger for enorme summer, noe som må være veldig irriterende for seriøse oppdrettere. Jeg ville tatt kontakt med oppdretter og forklart situasjonen, slik at hen ikke tror at kjøper har gjort dette med vilje. Hvis man lar være å si noe vil selger fort finne ut av det likevel, og da har man det gående. Man kan jo for eksempel la være å selge for 35k, selv om det er det valpefabrikkene tar, men kanskje heller selge til 12k til folk man kjenner. Det vil kanskje blidgjøre oppdretter, og gjør det mer sannsynlig at oppdretter forstår at dette faktisk var et uhell, og ikke et «uhell». Og så ville jeg passet bedre på hunden i fremtiden!! Anonymkode: 390fc...83a Haha, jeg mente altså å skrive «puddel», ikke doodle der jeg har uthevet i quoten over! Det samme gjelder forresten disse syke kontraktene til Drøbak Hundehotell også. De har ingen som helst myndighet til å gi noen bot, eller nekte dem å avle på hundene sine. Anonymkode: 390fc...83a 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #10 Skrevet 15. januar 2023 Det om skrives her er korrekt. En hund regnes som en «vare» på lik linje med en blomsterpotte og kjøpsloven gir ikke selger anledning til å begrense kjøpers bruk av «varen». Den eneste tenkelige konsekvensen her er at kjøper ikke får kjøpe valp av denne oppdretteren i fremtiden (samt at oppdretter muligvis sprer at kjøper driver med useriøst oppdrett i rasemiljøet og at vedkommende vil ha utfordringer med å få kjøpt en ny hund av samme rase fra en seriøs oppdretter i fremtiden) men ut over det skjer det ingenting. Anonymkode: 14e87...864 1
Snublefot62 Skrevet 15. januar 2023 #11 Skrevet 15. januar 2023 Har dere/hun kjøpt hunden, dvs betalt en avtalt sum for hunden, og er registrert som eier på id-brikken? I så tilfelle har ikke oppdretter noe de skulle sagt. Kjøpt er kjøpt og vilkår som dikterer hva kjøper skal gjøre med varen etterpå vil være urimelige og derfor ugyldige. Men dersom det er andre avtaler i bilde her som foravtale etc så blir det fort verre.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #12 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kontrakten er ikke gyldig, dvs dette vilkåret er ikke gyldig. Når hunden er betalt og kontrakten er underskrevet, kan kjøper gjøre akkurat som hen selv vil med hunden, så lenge det er innenfor norsk lov. Her tipper jeg det er snakk om en doodle eller noe, en rase som sliter med at folk bruker dem til uvettig produksjon av doodle’r som de selger for enorme summer, noe som må være veldig irriterende for seriøse oppdrettere. Jeg ville tatt kontakt med oppdretter og forklart situasjonen, slik at hen ikke tror at kjøper har gjort dette med vilje. Hvis man lar være å si noe vil selger fort finne ut av det likevel, og da har man det gående. Man kan jo for eksempel la være å selge for 35k, selv om det er det valpefabrikkene tar, men kanskje heller selge til 12k til folk man kjenner. Det vil kanskje blidgjøre oppdretter, og gjør det mer sannsynlig at oppdretter forstår at dette faktisk var et uhell, og ikke et «uhell». Og så ville jeg passet bedre på hunden i fremtiden!! Anonymkode: 390fc...83a En goldendoodle er ikke en renraset hund som kan registreres i NKK. De har sett 2 valper på ultralyd. Foreldrene skal ha en og hun skal beholde en. Er det en eller to til som har gjemt seg godt så har hun flere i familien som ønsker å kjøpe. Så de blir ikke solgt til fremmede. Et uhell kan skje den beste. Du vet ikke hvor flinke disse damene er til å stikke av og rive av seg trusa for å få seg et ligg 😅 Hun hadde ingen til å passe hannhunden heller, noe hun har til vanlig. Snublefot62 skrev (1 time siden): Har dere/hun kjøpt hunden, dvs betalt en avtalt sum for hunden, og er registrert som eier på id-brikken? I så tilfelle har ikke oppdretter noe de skulle sagt. Kjøpt er kjøpt og vilkår som dikterer hva kjøper skal gjøre med varen etterpå vil være urimelige og derfor ugyldige. Men dersom det er andre avtaler i bilde her som foravtale etc så blir det fort verre. Ja, det har blitt gjort et eierskifte. Både på selve ID-brikken og hos NKK. Interessant det dere skriver. Jeg har ikke hatt noen tanker om å bruke min i avl hittil, det har ingenting med kontrakten å gjøre. Men så det dere nå sier er at jeg kan låne bort min til mamma om jeg ønsker. Hun har lyst på et kull på sin papillon. Er så klart samme rase og i riktig alder, frisk og fin hund men hun orker ikke alt styret med å låne hannhund fra fremmede. Jeg synes 1,5 år er ungt for min, han er bare en liten baby i mine øyne 😂 Også tenker jeg at man burde vente til de er moden og voksen, slik at man ser hvordan lynnet blir. Så hun må nok eventuelt vente litt om det blir aktuelt, men jeg kan, om jeg vil da. Siden kontrakten min ikke gjelder heller. For disse valpene kan da registreres i NKK og de vil få stamtavle og da får oppdretteren vite om det. TS Anonymkode: b264f...e30
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #13 Skrevet 15. januar 2023 En slik kontrakt er i utgangspunktet verdiløs med mindre det er pga sykdom eller noe genetisk feil som kan sette hunden i fare. Når slike uhell skjer så er det mulig å få avbrutt drektigheten hos dyrlege, hvorfor gjorde ikke din venninne det? Anonymkode: 67206...b6f 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #14 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): En slik kontrakt er i utgangspunktet verdiløs med mindre det er pga sykdom eller noe genetisk feil som kan sette hunden i fare. Når slike uhell skjer så er det mulig å få avbrutt drektigheten hos dyrlege, hvorfor gjorde ikke din venninne det? Anonymkode: 67206...b6f Det vet jeg ikke, har ikke spurt og det har ikke kommet opp. Hennes hund, ikke mitt problem. TS Anonymkode: b264f...e30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå