AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #1 Skrevet 14. januar 2023 Jeg har sagt at vi kan treffes for å gå gjennom personens økonomi. Men personen vil ikke komme innom og være i mer enn to minutter av gangen, av frykt for å "bli i rritert". Jeg passer barnet flere ganger i uken gratis (familie). Da har jeg klær liggende som jeg har kjøpt og betalt selv. De forsvinner noen ganger ut med barnet. Jeg kjøper da nytt forråd for å ha til utskifting av skitne klær når barnet er her. Tar med barnet på fritidsaktiviteter når det er på besøk hos meg. Betaler alt. Har tilbudt meg å passe ekstra helger, så hun kan jobbe ekstra, noe som er fullt mulig i hennes bransje. Men da får jeg beskjed om at jeg er en kjiping, og hun smeller på røret. Gjennomgang med buffer minsker sårbarheten i privatøkonomien Har sagt til personen at jeg kan hjelpe med økonomi, mot at vi går gjennom månedsbudsjettene sammen, slik at jeg kan hjelpe med å rydde bort uvaner. Jeg vet at personen tidligere har lånt bort egne oppsparte midler til "venner" som bruker penger på fester, nark og sløseri. Når jeg nekter å la meg manipulere til å løse akutte økonomiske problemer ved å vippse tusenlapper uten at jeg får stille spørsmål, blir vedkommende sur og mener vi ikke har en velfungerende familierelasjon. Denne gangen var det en uforutsett utgift som plutselig må betales. Jeg forsøker å få personen til å vokse opp, bli fornuftig og ta ansvar for eget liv og økonomi. Jeg har selv buffere og backup reserver i min økonomi, og mener at alle bør ha dette, uansett om de har lav eller høy inntekt. Tæring etter næring. Har tilbudt meg å hjelpe med å lage buffer, etter en slik runde sammen med budsjett og oversikt over inntekter og utgifter. Slenger på røret, du er en kjiping osv, Hun ringer til et annet familiemedlem som har lettere for å la seg manipulere, og der får hun det som hun vil. Ringer triumferende tilbake og legger fram gammelt konfliktstoff som jeg har liggende med det andre familiemedlemmet, som jeg egentlig har brutt med. Sykdom eller modningsprosess Ja, velkommen til den dysfunksjonelle familien. Jeg har blitt til en person som er god til å skjerme meg. Jeg skjermer økonomien min også. Men den personen hvis barn jeg passer, og som stadig skal ha mer, er hun nå i en modningsprosess, der hun vil snart vil vokse opp og forstå ting, eller er hun hjerneskadet og alt håp er ute? En syk person som kommer til å fortsette å forsøke å manipulere folk inn i universet sitt resten av livet? Jeg spør... Anonymkode: 9f368...0dd 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #2 Skrevet 14. januar 2023 Hun er ikke hjerneskadet, bare en bortskjemt egoist. Anonymkode: 3fa2c...f69 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #3 Skrevet 14. januar 2023 Star Trek har formidlet oss det ved flere anledninger. Profitt begynner i din egen familie! Du bør slutte å passe barnet. Anonymkode: a0981...e05 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #4 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Star Trek har formidlet oss det ved flere anledninger. Profitt begynner i din egen familie! Du bør slutte å passe barnet. Anonymkode: a0981...e05 TS: Hvorfor er det et problem at jeg passer barnet? Begrunn... Anonymkode: 9f368...0dd
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #5 Skrevet 14. januar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: TS: Hvorfor er det et problem at jeg passer barnet? Begrunn... Det er jo den måten personen gjør profitt på. Spiser barnet hos deg, koster det ikke penger for personen Kjøper du klær eller annet for barnet, så koster det ikke penger for personen Vasker du barnets klær, koster det ikke penger for personen Kjører du barnet til fritidsaktiviteter, koster det heller ikke penger for personen Passer du barnet, frigjøres det tid for personen som kan brukes osv. Om barnet også er ditt i tillegg, da er det selvsagt en annen sak. Men om der er kun personens barn, så hadde jeg ikke passet på det lenger for å beskytte egen økonomi og tidsressurs. Gi heller hjelp til selvhjelp. Gjennomgang av budsjett er bra. Anonymkode: a0981...e05 2 1
Jocelynn Skrevet 14. januar 2023 #6 Skrevet 14. januar 2023 Det er flott at du passer barnet. Men foreldre har ansvar for å passe på at barnet har det som det trenger. Også at det har med skiftetøy. Det er urimelig at du har utgifter til klær. 9 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #7 Skrevet 14. januar 2023 Just now, Jocelynn said: Det er flott at du passer barnet. Det synes jeg også er fin. Det gjør dog at personen kan drive på slik som den gjør. Det som trenges er reelle konsekvenser som kjennes på. Om du ikke passer på barnet lenger så må personen forholde seg til det. En reell konsekvens som er drit for personen. Mistenker du da at barnet ikke klarer seg eller har det dårlig, så må du kontakte barnevernet. Du kan jo passe barnet igjen når personen har gjort opp for seg eller når barnevernet er inn. Anonymkode: a0981...e05 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #8 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det synes jeg også er fin. Det gjør dog at personen kan drive på slik som den gjør. Det som trenges er reelle konsekvenser som kjennes på. Om du ikke passer på barnet lenger så må personen forholde seg til det. En reell konsekvens som er drit for personen. Mistenker du da at barnet ikke klarer seg eller har det dårlig, så må du kontakte barnevernet. Du kan jo passe barnet igjen når personen har gjort opp for seg eller når barnevernet er inn. Anonymkode: a0981...e05 Barnet har det bra. Det er jeg som ikke har det bra. Grunnen et at jeg strekker meg så langt jeg kan innenfor de rammene som jeg har, men at dette ikke er godt nok for personen. Hun vil ikke at jeg skal vite noe om hennes økonomi, men bare levere penger uten å spørre. Dette har jeg ikke tenkt å gjøre. Jeg bruker penger på meg selv, mitt barn, min katt og barnet som jeg passer. Det å ha en fungerende privatøkonomi er mors ansvar. Selv har jeg ansvar for å være det rike familiemedlemmet som sørger for at barnet kommer til å vokse opp med en selvbevissthet som forteller at alt er mulig, alle fritidsaktiviteter er mulig. Flotte ferier er mulig. Dette er prosjektet som jeg har nå, som jeg satser på og investerer i. Det innebærer blant annet at jeg betaler ned endel av min egen gjeld, og at jeg for tiden har god oversikt over egen økonomi og planer. Vi kommer til å ha forbannet kule ferier i framtiden. Men da må jeg altså spare, og stille krav til sløsemor. Skjønner ikke at det er feil av meg å si at hun kan jobbe ekstra en helg. Det blir da penger av slikt vel? Jeg mistenker nesten at irritasjonen hennes kommer av at hun innser at hun ikke kan styre meg. Jeg har ikke tenkt å gi meg på dette. Men det er ubehagelig å bli forsøkt manipulert Takk for støtten. Barnevern? Nei, jeg er ikke bekymret. Anonymkode: 9f368...0dd 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #9 Skrevet 14. januar 2023 21 minutter siden, AnonymBruker said: Skjønner ikke at det er feil av meg å si at hun kan jobbe ekstra en helg. Det blir da penger av slikt vel? jobber hun faktisk ekstra en helg eller bruker hun tiden på noe annet? Anonymkode: a0981...e05 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #10 Skrevet 14. januar 2023 Når hun spør om penger: "Har du ikke råd, eller evne, til å ta vare på deg selv og barnet, kontakter vi barnevernet. Der kan du få hjelp og veiledning, slik at du kan skjerpe deg". Anonymkode: 61fdb...845
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #11 Skrevet 14. januar 2023 Om barnevernet er inn, så kan du faktisk få betalt for å passe på barnet også. Barnevernet kan gjennomføre slike vedtak spesielt når det er grunnlag på en slik frivillig basis. Det er sjelden at barnevernet aksjonerer heftig sånn som folk ofte får feil inntrykk av via mediene. Anonymkode: a0981...e05
PM75 Skrevet 14. januar 2023 #12 Skrevet 14. januar 2023 Jeg tror du må innse at folk ikke er mottakelige for råd og tips de ikke har bedt om selv.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #13 Skrevet 15. januar 2023 PM75 skrev (12 timer siden): Jeg tror du må innse at folk ikke er mottakelige for råd og tips de ikke har bedt om selv. Jada, men det må da være bedre å få hjelp til å legge inn sparing og sikkerhetsmekanismer i økonomien, enn denne typen akutt hjelp som hun ber om. Skjønner ikke logikken. Jeg ville heller ha opprettet en buffer konto til henne, der vi kunne spare opp en kurant sum som hun kan falle tilbake på når hun har trangere tider. Men hun blir bare aggressiv og legger på. Da lurer jeg på om hun har noe mer å skjule i sin økonomi. Har hun lånt bort penger eller l. Er hun redd for at jeg skal oppdage at hun har gjort noe dumt? Skjønner ikke slike folk. Har hatt ekser som har bedt meg om penger også, og en av mine foreldre skulle ha bidrag til hytten en periode. Nå har jeg satt foten ned for godt. De kan kalle meg gniten, men jeg har iallefall kontroll på egen privatøkonomi. Jeg håper det skal hjelpe henne å ha et forbilde som meg, til slutt! Anonymkode: 9f368...0dd 2
anonymLala Skrevet 15. januar 2023 #14 Skrevet 15. januar 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jada, men det må da være bedre å få hjelp til å legge inn sparing og sikkerhetsmekanismer i økonomien, enn denne typen akutt hjelp som hun ber om. Skjønner ikke logikken. Jeg ville heller ha opprettet en buffer konto til henne, der vi kunne spare opp en kurant sum som hun kan falle tilbake på når hun har trangere tider. Men hun blir bare aggressiv og legger på. Da lurer jeg på om hun har noe mer å skjule i sin økonomi. Har hun lånt bort penger eller l. Er hun redd for at jeg skal oppdage at hun har gjort noe dumt? Skjønner ikke slike folk. Har hatt ekser som har bedt meg om penger også, og en av mine foreldre skulle ha bidrag til hytten en periode. Nå har jeg satt foten ned for godt. De kan kalle meg gniten, men jeg har iallefall kontroll på egen privatøkonomi. Jeg håper det skal hjelpe henne å ha et forbilde som meg, til slutt! Anonymkode: 9f368...0dd Bare si at du har gjeld du må betale ned og skyld på at alt er dyrere for tiden, da kan ikke ‘’ta’’ deg på at du er kjip, for du er i ‘’samme’’ situasjon som henne (hun kunne prioritert annerledes). 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #15 Skrevet 15. januar 2023 Er det ditt barn? Anonymkode: 86a7b...5d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå