Gå til innhold

Ekstraslag på hjerte! Flere?

Anonym21345

Anbefalte innlegg

Har alltid slitt med helseangst, går i psykiatri for det å skal begynne på angstmedisiner neste uke. Opplever ofte at hjerte hopper over(ekstraslag) mest når jeg faktisk gjør andre ting for å prøve å ikke tenke på angsten. Kan selvfølgelig kjenne det visst jeg sitter å ser på tv også,men er mest når jeg går tur,er på jobb,trening osv🙈tatt ekg,ultralyd å røntgen av hjerte i 2020,alt var fint å ingenting galt med hjerte. Men selvfølgelig vanskelig å tro på det når man er diagnostisert med helseangst! Var sist hos legen igår🤣 er det andre som opplever å få dette mest når man er i bevegelse/samtidig som man tenker at NÅ får jeg det snart.. eller har dere bare det når dere sitter i ro? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Warrior

Merker også ekstra hjerte slag av og til. Har merket det i flere år. Tenker det kommer med angst og stress hos meg. Kan komme når jeg trener, eller stresser men også når jeg har vært i ro. Aldri sjekket det hos lege selv. 

Du må bare prøve å stole på legene når du har fått hjertet sjekket. Vet det ikke er enkelt for deg når du har helseangst men prøv og si til deg selv at du kan stole på legene. Sannsynligheten er størst for at det er helt ufarlig og når det i tillegg er sjekket så må du bare prøve å ikke bekymre deg. Kjemp i mot angsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (3 minutter siden):

Merker også ekstra hjerte slag av og til. Har merket det i flere år. Tenker det kommer med angst og stress hos meg. Kan komme når jeg trener, eller stresser men også når jeg har vært i ro. Aldri sjekket det hos lege selv. 

Du må bare prøve å stole på legene når du har fått hjertet sjekket. Vet det ikke er enkelt for deg når du har helseangst men prøv og si til deg selv at du kan stole på legene. Sannsynligheten er størst for at det er helt ufarlig og når det i tillegg er sjekket så må du bare prøve å ikke bekymre deg. Kjemp i mot angsten. 

Tusentakk for svar,du reddet lørdagskvelden min😊! Fint å høre at (man) ikker alene om div ting!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hver dag, noen ganger tar det en lang pause. Jeg kan ikke trene for da blir det ille, pluss at jeg får angstanfall. Jeg har diagnosene somatiseringslidelse, autisme, alvorlig depresjon og panikkangst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får det når jeg er syk eller drukket for lite vann. Kaffe kan også utløse det. Har inntrykk av at det er kroppens signal om at jeg må ta bedre vare på meg selv. Sove og drikke masse vann når jeg er syk feks. 

Tatt flere ekg, alt var fint, selv da jeg hadde det 5-6 ganger i minuttet på legevakta🙃

Anonymkode: 1f41d...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerte mitt føles ut som den tar en runde med dansing til tider. Og ellers ekstra slag, tyngre et slag osv. 

Har hatt angst i ihvertfall 15 år samt vært utbrent. Får det hele tiden, spesielt når jeg legger meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det mye i perioder. Kan merke en økning ved både fysiske og psykiske belastninger. Enkelte dager kjenner jeg ekstraslag hver gang jeg trekker pusten dypt. Kan ha serier der det føles som om hjertet henger seg opp. Er utredet med arbeids EKG og ultralyd uten funn.

Anonymkode: 9d462...271

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maestro skrev (2 minutter siden):

Hjerte mitt føles ut som den tar en runde med dansing til tider. Og ellers ekstra slag, tyngre et slag osv. 

Har hatt angst i ihvertfall 15 år samt vært utbrent. Får det hele tiden, spesielt når jeg legger meg. 

Dette skjedde faktisk da jeg la meg nedpå i stad! Jeg innså at jeg har sovet lite og dårlig siste uka, drukket lite væske (1 kaffekopp og et glass brus frem til da🙄). I kveld skal jeg drikke masse vann, tisse 100 ganger og sove😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det tidvis i over 20 år, og lever i beste velgående ennå. Sjekket hjertet én gang for mange år siden, og det ble konstatert som ufarlige ekstrasystoler (legen kalte det et normalfenomen, dvs de fleste av oss har de, men ikke alle merker de). Hos meg har jeg aldri sett en klar sammenheng med hva jeg spiser, drikker eller trener. Feks ble mye mat i julen, og mye kaffe for å stille meg om til jobbhverdagen igjen, men har ikke merket noe til dem på lang tid. Men plutselig kan de blusse opp igjen uten klar årsak. Både i ro og i aktivitet. 

Jeg er overhodet ikke engstelig for dette. 

Anonymkode: c5fbc...b94

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det av og på i mange år. Jeg fikk mindre ekstraslag etter at jeg sluttet med kaffe og andre drikker som har koffein/stimulerende. Jeg har vært sjekket med EKG flere ganger og Holter-måling hjemme. Ikke funnet noe galt.

Jeg har en angstlidelse jeg har fått behandling for og er mye bedre nå. Jeg lever godt med disse slagene. Koblingen mellom ekstraslag og redsel for helsen min er nesten helt borte.

Hvis jeg er i dårlig mental form kan jeg legge bedre merke til slagene, men på gode dager bryr jeg meg lite og registrerer dem nesten ikke! Er ikke det pussig? Men det viser jo at det er følelsene som er problemet egentlig, ikke hjerteslagene. :)

Anonymkode: 7df7a...230

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært plaget med ekstrasystoler (i mitt tilfelle VES) i flere år. Det er verre i perioder.

Kan få det av å bli sint eller opprørt, av å få et dødsbudskap, av å trekke pusten dypt enten i hvile eller mens jeg jogger på tredemølle, av å bli skikkelig mett, av å ha luft i magen, av angst, av å grue meg, av å ha sex eller være opphisset, av å roe ned etter å ha løpt til en avtale/bussen, av å drikke et stort glass vann for å svelge ned en Paracet, av å få et press øverst på magen når jeg f.eks. bøyer meg eller lener meg mot noe eller bare helt plutselig når jeg slapper av i senga eller sofaen. Osv. 

Har tatt ultralyd av hjertet, hatt 24- og 72-timers Holter, vanlig EKG og EKG på ergometersykkel. Kardiolog mener alt ser normalt ut foruten disse VESene.

Blir likevel ofte redd, særlig når de raser av sted og ikke ser ut til å ville gi seg. Da må jeg, når jeg har anledning, legge meg flatt i senga og roe ned.

Anonymkode: 1488b...115

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får det når jeg har nye angst. Drikker også mye koffein og det kan fucke opp litt

Anonymkode: 37e75...6fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt normalt. Det er heller ikke uvanlig å ha det. Alle har flere ekstraslag hver dag. Det er selvsagt skremmende når det skjer også blir man stresset. Hvis de har tatt ekg og ultralyd hjerte så vet man at du er anatomisk frisk og elektrisiteten i hjertet ditt er som det skal. Angst, koffein og alt som gjør at du får adrenalin i kroppen fører til flere ekstraslag. 

Det finnes mange ulike hjerterytmeforstyrrelser og hjertesykdommer. Fellesnevneren er at svært få er akutte, og de aller, aller fleste pasientene er veldig gamle. Unge folk har oftest kardiomyopatier eller diverse anatomiske anomaliteter. Begge disse utelukker man enkelt ved ultralyd. Det er ikke noe galt med hjertet ditt, ha en fin lørdag og dropp kaffe/alkohol :) 

Anonymkode: 3db97...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også ekstraslag (gikk med en 48 timers måling engang og da ble det målt MANGE ekstraslag) - fikk beskjed av hjertespesialist at det var helt normalt. Hjertet var sunt og friskt. Bare litt overivrig. 
Merker det spesielt i perioder jeg er sliten eller stresset. 
Har hatt ekstraslag i over 5 år. 

Man må rett og slett ta et valg om å stole på at det spesialistene sier stemmer. Ikke sjekke symptomene sine hele tiden - da lar man angsten få styre. 
Jeg sliter også med mye angst (PTSD), og vet det er vanskelig å ikke la seg styre av angsten..men livene våre blir ikke bra når denne dustete angsten får overskygge alt det som kan være fint ❤️ Hold ut Ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det samme, og merker at det trigges mer når jeg stresser. Her hjelper det faktisk også å trene jevnlig, da opplever jeg færre ekstraslag. Mange leger anbefaler også å ta magnesium. 

Anonymkode: bd496...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har det samme, og merker at det trigges mer når jeg stresser. Her hjelper det faktisk også å trene jevnlig, da opplever jeg færre ekstraslag. Mange leger anbefaler også å ta magnesium. 

Glemte å si, koffein kan også trigge det veldig, så holder meg til 2 kopper kaffe on dagen. Om du drikker energidrikk med mye koffein ville jeg kuttet det tvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde masse hjertebank før jeg begynte på medisiner.

Anonymkode: ec87f...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir overrasket over hvor mange i denne tråden som har fått omfattende undersøkelser pga. et helt normalt fenomen. Jeg hadde dette hele sommeren i fjor, og fikk beskjed fra fastlege om at det er helt normalt, og ikke noe de sender folk til spesialist for. Å sende folk til spesialist legitimerer bekymringer, og er bortkastede ressurser når man bare har ekstraslag. SÅ vanlig og ufarlig er det faktisk :)

Anonymkode: 6fb44...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt dette noen år nå. Innimellom så er slagene veldig merkbare og kommer på rekke og rad, noe som kan "ta pusten fra meg". Plagsomt og ekkelt, men har fått sjekket det ut og ingenting er visst galt, sies det.

Jeg bekymret meg mye for dette i starten, men etterhvert som tiden gikk og jo oftere jeg har kjent på dette, så har jeg innfunnet meg i at jeg gidder ikke gå rundt å bekymre meg. Jeg kan ikke gjøre noe med det uansett, og jeg har overlevd hvert ekstraslag hittil, så det går vel bra videre også..

Endret av Bombasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...