Gå til innhold

Går opp i vekt av styrketrening: hvorfor?

Frosh

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har trent styrke siden november-ish. Jeg har trent alt fra 1 gang i uka til 6 ganger i uka, stort sett styrke, der jeg har trent både med manualer, vektstang og maskiner. Jeg ser jeg blir sterkere, da jeg har mye tyngre vekter nå enn tidligere. Frustrasjonen min ligger i at jeg prøver å gå ned i vekt samtidig. Jeg veide 70 kg nå på høsten. I desember veide jeg 73 (og tror noe er fett, og noe er vann). I starten på januar kuttet jeg nesten alt av sukker, fokuserte på mer protein, vann, mye grønnsaker, hjemmelaget mat og ikke alkohol. Jeg har fulgt med nøye, og telt kalorier. Jeg har veid maten, og vet jeg har mye å gå på der. Likevel går jeg opp i vekt, nå veier jeg 75 kg. Kan dette være muskler som veier mer enn fett, eller er jeg for dårlig på slankebiten? Jeg skjønner ikke hvorfor jeg har gått opp 2 kg siden desember, og mest etter nyttårsaften, da jeg har vært sunnest?? 😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 kg muskler og 1kg fett VEIER det samme, men plassen fett opptar er mye større en muskler. Tar du cm mål på kroppen og progresjonsbilder? Er 99% sikker på at du har gått ned i fett% (og kg) og erstattet det med samme mengde muskler (eller mer!). Det viktigste er jo ikke vekta, men hvordan du føler og ser deg selv. 

Anonymkode: 505f5...0f4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskler har større tetthet enn fett (marginalt), men 1 kg muskler veier fortsatt like mye som 1 kg fett. Siden du skriver at du har blitt mye sterkere, så har du nok lagt på deg noe muskelmasse. Det gir også potensial til å holde på mer vannvekt.

Jeg går bare ut fra at du er kvinne, og da vil syklus spille inn på vekta også. Men om du over tid blir tyngre og tyngre, typ to måneder i strekk, så spiser du rett og slett i et kalorioverskudd 😊

Du kan fint bli sterkere og legge på deg muskler i et kaloriunderskudd, spesielt som utrent, men du vil fortsatt bli lettere, det vil si, du vil holde på mindre energirik masse. Du kan fortsatt bli tyngre i starten fordi du holder på litt mer vann, men over tid vil du uansett bli lettere i et underskudd.

EDIT: skrev overskudd, mente underskudd

Endret av Sandum.PT
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toast skrev (4 minutter siden):

Du har spist for mye.

Mottatt, da skal det strammes inn ytterligere😂💪 kan vekta komme som etterslep etter jula? Så lenge etterpå? For jeg lover, disse to ukene har jeg ligget på lavt kaloriinntak, mye mindre enn jeg «egentlig» bør ha, så burde i teorien ha gått ned..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frosh skrev (1 minutt siden):

Mottatt, da skal det strammes inn ytterligere😂💪 kan vekta komme som etterslep etter jula? Så lenge etterpå? For jeg lover, disse to ukene har jeg ligget på lavt kaloriinntak, mye mindre enn jeg «egentlig» bør ha, så burde i teorien ha gått ned..

Vannvekt pga. stressrespons etc. er helt normalt. Plutselig kommer det et såkalt "woosh" og du mister 3 kg over natta omtrent 😉 Keep at it, og så lenge du er ærlig med deg selv og faktisk teller riktig så kommer det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sandum.PT skrev (1 minutt siden):

Muskler har større tetthet enn fett (marginalt), men 1 kg muskler veier fortsatt like mye som 1 kg fett. Siden du skriver at du har blitt mye sterkere, så har du nok lagt på deg noe muskelmasse. Det gir også potensial til å holde på mer vannvekt.

Jeg går bare ut fra at du er kvinne, og da vil syklus spille inn på vekta også. Men om du over tid blir tyngre og tyngre, typ to måneder i strekk, så spiser du rett og slett i et kalorioverskudd 😊

Du kan fint bli sterkere og legge på deg muskler i et kalorioverskudd, spesielt som utrent, men du vil fortsatt bli lettere, det vil si, du vil holde på mindre energirik masse. Du kan fortsatt bli tyngre i starten fordi du holder på litt mer vann, men over tid vil du uansett bli lettere i et underskudd.

Takk for raskt og klokt svar. Kvinne, 30 år, så vet at hormoner også spiller inn en del her. Blir bare så irritert (og oppgitt over meg selv), da vekta betyr såpass mye.. så jeg får fortsette med trening, men også fortsette å ligge i kaloriunderskudd 👍😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskler veier mer enn fett.

Så hvis du "bytter ut" en del av fettet med samme volum muskler, går du opp i vekt.

Du må se på hvordan kroppen ser ut for å vite HVA den vekta kommer fra. Har du fått mer fett eller mer muskler på kroppen? Slutt å se på vekta.

Anonymkode: c3e6d...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som man sier så fint «muskler veier mer enn fett». Altså dette stemmer jo ikke helt da 1 kg er 1 kg, uansett hva. Men tettheten er annerledes, og 1 kg fett tar opp mye større plass enn 1kg muskler.

Det er derfor det kan være hjelpsomt å måle seg rundt livet, lår, armer, bryst etc… for man kan krympe i størrelse selv om vekta går oppover. 

Anonymkode: a13f9...201

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som man sier så fint «muskler veier mer enn fett». Altså dette stemmer jo ikke helt da 1 kg er 1 kg, uansett hva. Men tettheten er annerledes, og 1 kg fett tar opp mye større plass enn 1kg muskler.

Det er derfor det kan være hjelpsomt å måle seg rundt livet, lår, armer, bryst etc… for man kan krympe i størrelse selv om vekta går oppover. 

Anonymkode: a13f9...201

Kanskje jeg rett og slett skal måle meg fremover fremfor å se på vekta. Føler meg strammere i fisken, og midjen ER smalere enn den var i november og desember, så noe har treningen hatt for seg😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt og klokt svar. Kvinne, 30 år, så vet at hormoner også spiller inn en del her. Blir bare så irritert (og oppgitt over meg selv), da vekta betyr såpass mye.. så jeg får fortsette med trening, men også fortsette å ligge i kaloriunderskudd 👍😊

Her har du problemet ditt (og mange andres). Drit i vekta. Det er et tall på en maskin som påvirkes av tusen variabler.

Er du aktiv nok med trening du trives med til å oppnå god helse? Klarer du i tillegg å nærme deg satte prestasjonsmål over tid? Spiser du normalt sunt og får i deg nok grønt og protein? Er du fornøyd med det du ser i speilet og hvordan du føler deg?

Svarer du ja på det over, så er du kommet lenger enn 99 % av Norges befolkning. Skal du la et tall på en maskin, som faktisk går opp når du legger på deg muskelmasse, ødelegge for det?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Muskler veier mer enn fett.

Så hvis du "bytter ut" en del av fettet med samme volum muskler, går du opp i vekt.

Du må se på hvordan kroppen ser ut for å vite HVA den vekta kommer fra. Har du fått mer fett eller mer muskler på kroppen? Slutt å se på vekta.

Anonymkode: c3e6d...023

Burde måle, jeg vet. Vet også jeg ikke burde veie meg, men det er dessverre noe jeg ikke klarer å slutte med. Har vært avhengig av å veie meg siden jeg var 14 år, og er veldig glad i å se at vekta går nedover. Og hater når vekta går opp😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (Akkurat nå):

Her har du problemet ditt (og mange andres). Drit i vekta. Det er et tall på en maskin som påvirkes av tusen variabler.

Er du aktiv nok med trening du trives med til å oppnå god helse? Klarer du i tillegg å nærme deg satte prestasjonsmål over tid? Spiser du normalt sunt og får i deg nok grønt og protein? Er du fornøyd med det du ser i speilet og hvordan du føler deg?

Svarer du ja på det over, så er du kommet lenger enn 99 % av Norges befolkning. Skal du la et tall på en maskin, som faktisk går opp når du legger på deg muskelmasse, ødelegge for det?

Jeg er aktiv nok, og med trening jeg trives med. Jeg er veldig glad i å trene (eller følelsen det gir etterpå). Har aldri hatt prestasjonsmål. Spiser normalt sunt, mye fokus på grønnsaker, protein og hjemmelaget mat, men kan også kose meg med et glass vin på lørdag, popcorn og litt sjokolade på fredag (men her har jeg blitt flinkere i år). Blir nok aldri helt fornøyd med speilbildet, men liker godt å kjenne meg sterkere i kroppen. Fysisk sunn. 

Vekta er min verste og beste venn. Jeg får motivasjon og mestringsfølelse av å gå ned, og skamfølelse og frustrasjon av å gå opp. Det er banalt og idiotisk, og jeg hater at vekta betyr noe for meg. Det sitter mentalt og psykisk. Vet at jeg bør jobbe med det, og det har heldigvis blitt bedre med årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frosh skrev (3 minutter siden):

Burde måle, jeg vet. Vet også jeg ikke burde veie meg, men det er dessverre noe jeg ikke klarer å slutte med. Har vært avhengig av å veie meg siden jeg var 14 år, og er veldig glad i å se at vekta går nedover. Og hater når vekta går opp😂

Jeg er aktiv nok, og med trening jeg trives med. Jeg er veldig glad i å trene (eller følelsen det gir etterpå). Har aldri hatt prestasjonsmål. Spiser normalt sunt, mye fokus på grønnsaker, protein og hjemmelaget mat, men kan også kose meg med et glass vin på lørdag, popcorn og litt sjokolade på fredag (men her har jeg blitt flinkere i år). Blir nok aldri helt fornøyd med speilbildet, men liker godt å kjenne meg sterkere i kroppen. Fysisk sunn. 

Vekta er min verste og beste venn. Jeg får motivasjon og mestringsfølelse av å gå ned, og skamfølelse og frustrasjon av å gå opp. Det er banalt og idiotisk, og jeg hater at vekta betyr noe for meg. Det sitter mentalt og psykisk. Vet at jeg bør jobbe med det, og det har heldigvis blitt bedre med årene. 

Dette høres ut som er usunt forhold til egen vekt, og det er noe du burde vurdere å oppsøke hjelp for.

Rett og slett bare fordi at det er trist å la sin egen velvære, selvfølelse og psykiske helse henge sammen med et tall som ikke betyr en dritt ❤️

Spesielt når du gjør en så god jobb og virker som at du har et veldig sunt forhold til kosthold og trening!! 😊

Hvis du er tallfokusert så kan du vurdere å prøve å bytte ut tallet på vekta med tallet på stanga (eller løpinga osv.). Altså jobb for å oppnå gitte prestasjonsmål med delmål. Da løser vekta seg ofte selv, så lenge kostholdet er på plass. Og det høres det ut som det er. Vær prestasjonsfokusert, ikke vektfokusert.

Hvorfor presse seg ned til X kg når kroppen kanskje er sunnere, presterer bedre OG ser bedre ut 5 kg tyngre? Man havner ofte i en sirkel der man spiser for lite til å prestere, som gjør at man ikke klarer å bygge muskler og kondisjon, som gjør at man har suboptimal fettforbrenning, som igjen gjør at man ikke helt når målene selv om tallet på vekta skulle være akseptabelt.

Hva med å være litt tyngre, bare bedre trent, fysisk og psykisk sunnere og attpåtil ha lavere fettprosent?

Utrolig mange bildeeksempler på dette på nettet. Mange er hele 10 kg tyngre og ser så mye sprekere, slankere og sunnere ut på etterbildene sine! 😊

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (3 minutter siden):

Dette høres ut som er usunt forhold til egen vekt, og det er noe du burde vurdere å oppsøke hjelp for.

Rett og slett bare fordi at det er trist å la sin egen velvære, selvfølelse og psykiske helse henge sammen med et tall som ikke betyr en dritt ❤️

Spesielt når du gjør en så god jobb og virker som at du har et veldig sunt forhold til kosthold og trening!! 😊

Hvis du er tallfokusert så kan du vurdere å prøve å bytte ut tallet på vekta med tallet på stanga (eller løpinga osv.). Altså jobb for å oppnå gitte prestasjonsmål med delmål. Da løser vekta seg ofte selv, så lenge kostholdet er på plass. Og det høres det ut som det er. Vær prestasjonsfokusert, ikke vektfokusert.

Hvorfor presse seg ned til X kg når kroppen kanskje er sunnere, presterer bedre OG ser bedre ut 5 kg tyngre? Man havner ofte i en sirkel der man spiser for lite til å prestere, som gjør at man ikke klarer å bygge muskler og kondisjon, som gjør at man har suboptimal fettforbrenning, som igjen gjør at man ikke helt når målene selv om tallet på vekta skulle være akseptabelt.

Hva med å være litt tyngre, bare bedre trent, fysisk og psykisk sunnere og attpåtil ha lavere fettprosent?

Utrolig mange bildeeksempler på dette på nettet. Mange er hele 10 kg tyngre og ser så mye sprekere, slankere og sunnere ut på etterbildene sine! 😊

Takk for gode ord. Jeg vurderte om jeg skulle bare ha sletta hele innlegget, fordi  det oppleves vondt å ha det svart på hvitt. Men jeg lar innlegget stå, fordi det kan være andre i samme båt. Jeg tar til meg ordene dine, i år blir året jeg skal jobbe mer med psykisk helse i tillegg til den fysiske. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frosh skrev (3 minutter siden):

Takk for gode ord. Jeg vurderte om jeg skulle bare ha sletta hele innlegget, fordi  det oppleves vondt å ha det svart på hvitt. Men jeg lar innlegget stå, fordi det kan være andre i samme båt. Jeg tar til meg ordene dine, i år blir året jeg skal jobbe mer med psykisk helse i tillegg til den fysiske. 

Jeg tror mange trenger å høre dette, meg selv inkludert. Jeg sliter en del med tvangstanker og har slitt med angst, og dette er en indre monolog jeg har hatt med meg selv flere ganger knyttet til tvangstankene.

Men det hjelper å jobbe med det, og første steg er å se hvor landet faktisk ligger. Allerede der har man en flying start! 

Jeg heier på deg, meg selv og alle andre som har det slik ❤️😊👍

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte legge bort vekta da jeg begynte å trene styrke, nettopp av samme grunn. Har trent bare løping i mange år, og da går man ned i vekt nærmest umiddelbart. Så kondisjonstrening ble vektregulerende for meg. Pga en kraftig skade så kunne jeg ikke løpe på flere måneder. Opptok da styrketrening på våren i fjor. Jeg syns det er skikkelig gøy! Og stor motivasjon å bli sterkere.

Men jeg la på meg. Styrketrening forbrenner ikke like mye, pulsøkningen er avgrenset (ikke vedvarende høy puls i en time som med løpingen). Men kroppen trenger kalorier for å bygge muskler.

Ble så demotivert av å veie meg at jeg sluttet med det og tenkte fuck it, så får jeg heller legge på meg da, jeg blir sterkere og liker treningen. 

Men det som skjedde er at etter den umiddelbare vektoppgangen så jevnet det seg ut. Klærne passer fremdeles, eller de strammer mer rundt skuldre og lår pga musklene, men livvidden er faktisk blitt mindre. Magen er strammere. Jeg ser bedre ut. Har også begynt å innføre litt løping, mest intervaller nå. 

Anonymkode: 678dc...d90

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast vekten ut vinduet. 

Seriøst.

Kvitt deg med den.

Mål din progression i hva du klarer i deadlift, på møllen, hvordan din definisjon endrer seg, osv.

Vekten din er bare relevant når du står på et synkende skip og skal velge mellom 60-80 og 80-100 kg redningsvester.  

Hilsen Kvinne 40+, ~177 cm, 80-85 kg, som vokste ut av "voksenstørrelser" som 11-åring, men som etterhvert har skjønt hun bare er en "over gjennomsnittet" stor og muskuløs person. 

Anonymkode: 7a0ca...812

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet.. det er TO kilo. Det er absolutt ingenting med mindre du er kjempelav.

Kommer ingenting godt av å veie seg hele tiden og gnage på sånne små forskjeller.

Og ja muskler veier mer enn fett per liter.

Anonymkode: 4ae00...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...