Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber med brukere, og jobber 50% da jeg får svangerskapspenger grunnet fysisk tungt arbeid. Har en kollega som jobber på en avdeling med demente, hvor det er endel utagering og slag/spark. Når jeg kommer på jobb har min kollega funnet ut at vi skal bytte sted å være på, slik at jeg er der med de som utagerer og hun er der jeg opprinnelig er. Hun har bestemt dette sammen med sin sjef da jeg er 50% borte og det ble for mye vikarer her, da det var mye sykdom i personalet generelt. 

Jeg er 31 uker gravid, og sier at jeg ikke syns noe om denne løsningen da jeg ikke ønsker spark/slag mot magen. Har selv jobbet her tidligere og fått det. Da får jeg beskjed at brukerne ikke er slik nå lenger. Etter 2 dager opplever jeg at ene brukerene blir utagerende, og jeg blir veldig redd for å plutselig få spark eller slag mot mage.

Sier ifra til hun, og hun blir da veldig irritert og sier jeg får gå å få sykemelding om jeg ikke klarer å være på jobb. I tillegg hinter hun til at utagering ikke skjer med hun, og at det nærmest er min feil at dette skjedde. Begynner å spørre hva som skjedde i situasjonen for å finne ut hva jeg har gjort feil, og sier «da burde du heller gjort sånn og sånn». I tillegg lirer hun ut av seg en kommentar om at jeg aldri er på jobb, og at jeg får bare gå tilbake til mine brukere igjen i en sur stemme. 

Kjenner jeg blir helt matt, over oppførselen. Mistenker hun er sur da hun er sliten av å jobbe med demente og ble glad for å være med «mine» brukere da det er endel roligere. Hva burde jeg gjøre her? Skal jo over til egne brukere igjen nå for å slippe utagering når man snart er høygravid, men syns det er sikkelig ubehagelig å skulle se denne kollegaen hver dag. Hvordan hadde dere forholdt dere til dette? 

Anonymkode: de6c0...60c

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med lederen din? 

Hvorfor fikk kollegaen din bestemme dette byttet? 

Anonymkode: 69e87...d60

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Snakk med lederen din? 

Hvorfor fikk kollegaen din bestemme dette byttet? 

Anonymkode: 69e87...d60

Hun bestemte det sammen med vikar for min sjef, da det var mye sykdom i personalet og mine brukere trenger stabilitet. Fikk beskjed om dette da jeg kom på jobb. 

Skrevet

Det er ugreit å sende en gravid kvinne på en avdeling som har historie med relativt mye utagering. Det må jo alle forstå ikke er greit. Du må bare ignorere denne kollegaen, det at hun er sliten skal ikke gå utover deg, da får hun sykemelde seg selv istedet for å si at du skal sykemelde deg.

Anonymkode: 279dc...e7e

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ugreit å sende en gravid kvinne på en avdeling som har historie med relativt mye utagering. Det må jo alle forstå ikke er greit. Du må bare ignorere denne kollegaen, det at hun er sliten skal ikke gå utover deg, da får hun sykemelde seg selv istedet for å si at du skal sykemelde deg.

Anonymkode: 279dc...e7e

Ja jeg er helt enig. Hun mener denne utageringen ikke skjer med hun, og hørte derfor ikke på meg når jeg sa jeg har opplevd dette. I tillegg er det idiotisk om jeg skal bruke sykemelding på at jeg blir plassert i en stilling som ikke engang er min

• Liker 2
Skrevet

Det er jo helt hårreisende. Har du snakket med tillitsvalgt og hms ansvarlig?

Anonymkode: 63de4...733

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo helt hårreisende. Har du snakket med tillitsvalgt og hms ansvarlig?

Anonymkode: 63de4...733

Nei vet faktisk ikke hvem som er det på jobben vår, eller om vi har det 

Skrevet

Vet du hva, jeg er så sykt lei av at alle vi andre får merarbeid pga folk som er gravid og skal ha tilrettelegging. Kan du ikke gjøre jobben når du er på jobb, vel da får du får en sykemelding eller noe så vi kan få inn folk som jobber. Den kontinuerlige sutringen fra gravide over "meg, mage min, min helse, mitt barn, meg, meg, meg" er helt uutholdelig å forholde seg til i månedsvis. Så skal du i perm, og når du er tilbake så er det masing om ammefri og tilrettelegging, stakkars meg og den syke bhgungen, og så er du gravid igjen og en hel jævla ny runde meg "meg, magen min" og tilretteleggingsmas. Kollegene dine skal ikke ta drittjobben hele tiden fordi du er gravid, det er DU som har valgt å være gravid, det skal ikke gå utover de andre. De 50% du jobber må du kunne ta lik del i arbeidet som resten.

Anonymkode: c3faa...dcc

Skrevet

Dette er ikke greit! Dårlig ledelse rett og slett. Regner med at dette er en IA bedrift? De er da pliktig til å tilrettelegge for deg på jobb dersom det er mulig. Her gjør de det stikk motsatte. Kjenner jeg blir sint på dine vegne! 

Anonymkode: a8fc2...d1e

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet du hva, jeg er så sykt lei av at alle vi andre får merarbeid pga folk som er gravid og skal ha tilrettelegging. Kan du ikke gjøre jobben når du er på jobb, vel da får du får en sykemelding eller noe så vi kan få inn folk som jobber. Den kontinuerlige sutringen fra gravide over "meg, mage min, min helse, mitt barn, meg, meg, meg" er helt uutholdelig å forholde seg til i månedsvis. Så skal du i perm, og når du er tilbake så er det masing om ammefri og tilrettelegging, stakkars meg og den syke bhgungen, og så er du gravid igjen og en hel jævla ny runde meg "meg, magen min" og tilretteleggingsmas. Kollegene dine skal ikke ta drittjobben hele tiden fordi du er gravid, det er DU som har valgt å være gravid, det skal ikke gå utover de andre. De 50% du jobber må du kunne ta lik del i arbeidet som resten.

Oi, du virker som en hyggelig person. Jeg kan jo gjøre jobben min like fult som før i de 50%, men at det blir bestemt at jeg skal flyttes til en annen plass enn min stilling tilsier i en stilling hvor jeg kan få spark og slag mot magen er jo problemet her. Ikke at jeg ikke kan jobbe 😅 Skal jeg utsette barnets helse pga negative mennesker som deg? Skal folk betale skattepenger for jeg må sykemelde meg for folk som deg ikke takler at folk er gravid og ting på tilrettelegges? Virker som folk har veldig rar arbeidsmoral, som tror man kan få sykemelding for slike ting. Sykemelding gis for man er syk, jeg er ikke syk - men gravid. 

• Liker 18
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er ikke greit! Dårlig ledelse rett og slett. Regner med at dette er en IA bedrift? De er da pliktig til å tilrettelegge for deg på jobb dersom det er mulig. Her gjør de det stikk motsatte. Kjenner jeg blir sint på dine vegne! 

Anonymkode: a8fc2...d1e

Ja, de har plikt til å tilrettelegge men har ikke tilrettelagt noe som helst siden jeg ble gravid. Vi har også andre på jobb med eksempel kneskader som trenger tilrettelegging og ikke får det heller. Så er skikkelig dumt. 

Bra det ikke bare er meg, kjente det var vanskelig å holde seg saklig med denne kollegaen når man er full av hormoner i tillegg men klarte heldigvis heve meg over det 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei vet faktisk ikke hvem som er det på jobben vår, eller om vi har det 

Er dere over 10 ansatte så er dere lovpålagt å ha et verneombud. 

Anonymkode: e7210...078

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ta bitterheten din ut en annen plass. Ts har rett på tilrettelegging, alt det du irriterer deg over er rettigheter vi heldigvis har, sånn at kvinner kan stå i arbeid selv om vi går gravide og ammer. Når vi er gravide har vi ansvar for et lite menneske, klart vi gjør alt for beskytte barnet vårt! Jeg tipper du er en bitter barnløs, eller en mann som hater damer? Er du en vanlig kvinne er det rimelig spesielt. 

Anonymkode: 946c8...679

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fy faaaen så surmaga!! Noe så lite sjarmerende, æsj altså, er du sann?! 😀 Jeg er ikke gravid selv, og mine arbeidstider gjør at jeg aldri trenger å ta sykt barn-dager fordi da får jeg avlastning, men virkelig... Tilrettelegging har man KRAV på, ammefri har man KRAV på, likeså med sykt barn dager. Det er ikke mas, og du har ikke noe som helst med det! Selv om mine kolleger hadde blitt gravid og jeg måtte gjøre litt mer for å lette graviditeten/småbarnstiden, hadde jeg så klart gladelig gjort det uten spørsmål og sytinga du holder på med her. Gå og sleng deg nedpå.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Beskytt barnet❤️

Anonymkode: 8b627...aae

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Her har du 2 løsninger. Tilrettelegging på jobb så du kan jobbe en plass det ikke er utagering og mulighet for spark i magen. Snakk med lederen din, verneombud, tillitsvalgt? Hvis det er helt umulig å tilrettelegge for deg så kan du ha krav på svangerskapspenger. Det er noe du kan få hvis jobben din kan medføre risiko for barnet og det ikke er mulig med tilrettelegging/omplassering. Snakk med legen din evt. Det er ikke greit og ikke lov å tvinge deg til å jobbe en plass hvor du kan få slag/spark mot magen så ikke gi deg.

Anonymkode: 615fb...393

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vær glad noen gidder å Få barn du. Så de kan passe på deg når du blir gammal og

dement

Anonymkode: 62fb0...615

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hjelpes. Hvem skal ta hånd om deg når du blir gammel tror du? Håper du havner sist i køen om å få plass på sykehjemmet.

Anonymkode: 60dff...bb5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Buhuuuuuuu grin da 😂

Anonymkode: be4f0...224

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hold kjeft!! Les arbeidsmiljøloven. 

Det SKAL tilrettelegges for kvinner som er gravide. Å få barn er viktig. Noe av det viktigste man kan gjøre. At du har en så ræva leder som gjør at du får ekstra arbeid når noen skal få tilretteleggingen de har krav på i henhold til arbeidsmiljøloven er ikke den gravides problem og det er heller ikke mot de du skal rette ditt sinne. Du skal rette sinnet ditt mot den ubrukelige arbeidsgiveren som ikke setter inn nok ressurser. Kan ikke en arbeidsplass følge arbeidsmiljøloven er bedriften heller ikke liv laga og kan bare stenge dørene. Sånne cowboy bedrifter vil vi ikke ha. 

Spar oss for din uvitenhet. Håper du får tilstrekkelig med "klask" i trynet gjennom livetsløp så du lærer deg å bli litt ydmyk. 

Anonymkode: be59e...e47

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...