Gå til innhold

EU med plastpose-krav til Norge: – Folk kommer til å bli sure

Anbefalte innlegg

Gjest Adobyen
Skrevet

Jeg har gradvis redusert meg bort fra butikkenes bæreposer og synes det er helt greit og ingen offer.   Men at EU skal bestemme hva vi har lov til altså, det synes jeg går for langt.  De kunne heller jobbet for å få ned bruken av den uendelige mengden med unødvendig plastemballasje, for den er enorm.

Det er EU-politikk som gjelder, enten vi er medlem eller ikke.

EU bestemmer at vi får lov å bruke maks 40 bæreposer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Adobyen skrev (9 minutter siden):

Jeg har gradvis redusert meg bort fra butikkenes bæreposer og synes det er helt greit og ingen offer.   Men at EU skal bestemme hva vi har lov til altså, det synes jeg går for langt.  De kunne heller jobbet for å få ned bruken av den uendelige mengden med unødvendig plastemballasje, for den er enorm.

Faktisk enig.

Stort sett legger jeg meg ikke opp i EU’s handlingsrom, men jeg kan ikke se noe poeng her. 

Og det fordi miljøgevinsten er overdrevet: på PAPIRET er en avfallsposene fra rull halve plastforbruket; det hjelper ikke når man er nødt til å bruke minst 2 av dem for å få like solid transportpose.

Generelt sett er jeg kritisk til vindmølle-kampen mot plast: det er et ikke-problem i Norge , og kampen mot plast og emballasje svekker kampen mot matsvinn i et land der logistikken ved distribusjon er den absolutt største årsaken til matsvinn og plastemballasje er det beste virkemidlet.

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvordan i alle dager har de tenkt å ha kontroll på hvor mange bæreposer en enkelt person bruker i året og hva er straffen for å bruke for mange?.

Her må det jo storstilt overvåkning til med ansiktsgjenkjenning, utfasing av kontanter og negativ sosial kreditt sånn som regimet i Kina bruker, men det er vel noe EU-regimet ser på som utrolig positivt og en fin måte å begrense enkeltindivider sin personlige frihet på.

Plastikkposer er ikke et miljøproblem i Norge og jeg kan ikke tenke meg at det er et problem i de mest moderne landene i Europa heller, men i u-land og andre mindre siviliserte land derimot så er plastikk og søppel generelt et enormt problem men det virker ikke som om det er noe press på disse landene for at de skal kvitte seg med søppel på en forsvarlig måte.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Gjest GP950mAh
Skrevet
Adobyen skrev (1 time siden):

Målet er å få ned plastbruken, og dette tiltaket kommer itillegg til en lang rekke lover som gjelder emballasje og annen plastbruk.

Skrevet

Kan noen forklare hvorfor Norge skal følge EU-krav?

Om EU overstyrer folkesuvereniteten er ikke dette da faktisk grunnlovsstridig?

Nå er ikke plastposer all verdens, men en mindre sak idag kan fort bli noe større i morgen.

Nei, her bør så nordmenn stå på krava.

• Liker 6
Skrevet

Jeg bruker sekk og tøyposer og må kjøpe søppelposer. Kjøper billige på rull, og har flere typer. De minste/tynneste fungerer fint for mitt avfall, går ikke hull her. Skal jeg ha noe tyngre i, så må jeg ha noen kraftigere. Jeg bruker fruktposer på det jeg føler trenger det på butikken, men bruker de videre hjemme, eller har de med meg på tur til avfall. 

Jeg tar likevel oftest imot poser når jeg får de gratis. Er typisk apoteket jeg får, og de er stødige og passer til å ha ting som brodder i uten å lage hull.

Sist jeg flyttet var det et styr før jeg kjøpte inn en haug med poser til ulik bruk. Skulle gi bort noe til en, så til noen andre, gjenvinning hit og dit, pakke ting i. En venninne som var med var fascinert over at jeg faktisk ikke hadde bæreposer fra matbutikker eller klesbutikker. Jeg har egen tøypose som er litt tykkere jeg bruker om jeg skal «shoppe» klær. Handler vel mest på nett om jeg handler klær. 

Hvordan noen skal klare å regulere hvor mange poser en bruker skjønner jeg ikke da. Eu får jo til mye, så godt mulig de får til den overvåkningen også 🤔 Bar så det er sagt så har jeg ikke så steke meninger for eller mot EU, de har bare innført en del før jeg ikke har tenkt var så lett å få til, og likevel fått det igjennom. 

Skrevet

Hmm.. hva med søppel? Jeg kaster langt mer enn 40 poser søppel i året og da må jeg jo ha plastposer. Er det ikke bedre å bruke brukte bæreposer enn å kjøpe en rull med nye plastposer for å ha søpla i? 

i tillegg er der plastposer for plastavfall og matavfall. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Adobyen skrev (4 timer siden):

:klo:🤣

Hvordan skal de regne ut 40 poser per kunde per år?

Bra vi er 5 stk i familien - snart sender jeg barna på handletur alene, så vi får 200 poser årlig :D Da har vi nok til restavfallet. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Jegern Puahate skrev (1 time siden):

Kan noen forklare hvorfor Norge skal følge EU-krav?

Om EU overstyrer folkesuvereniteten er ikke dette da faktisk grunnlovsstridig?

Nå er ikke plastposer all verdens, men en mindre sak idag kan fort bli noe større i morgen.

Nei, her bør så nordmenn stå på krava.

Høyesterett har slått fast at bare man overgir suvereniteten litt etter litt så er det helt ok skjønn det den som kan 

• Liker 1
Skrevet
Drizzt skrev (6 minutter siden):

:klo:🤣

Hvordan skal de regne ut 40 poser per kunde per år?

Bra vi er 5 stk i familien - snart sender jeg barna på handletur alene, så vi får 200 poser årlig :D Da har vi nok til restavfallet. 

Fikk sånne bioposer av kommunen de revnet bare du skulle åpne dem :( nei sleng restavfallet rett i bøtta og gå ut med det så kan vi høre hva myndighetene sier om det etter en stund forsvinner plastposekravet 😀

Skrevet
Maskinfører skrev (2 minutter siden):

Fikk sånne bioposer av kommunen de revnet bare du skulle åpne dem :( nei sleng restavfallet rett i bøtta og gå ut med det så kan vi høre hva myndighetene sier om det etter en stund forsvinner plastposekravet 😀

Det blir altfor stinkende med restavfall rett i bøtta. 

Men jeg tror det går bra med 40 poser per kunde, fordi det blir 40 poser fra Rema, 40 fra Coop, 40 fra Kiwi, 40 fra andre dagligvarebutikker og som sagt er vi 5 stk i familien, så vi er godt dekket :D

Skrevet (endret)

Blir interessant å se hvordan de har tenkt til å ha kontroll på det 🤔

Ser for meg at de øker prisen på poser kanskje, 10kr stk, for å få folk til å slutte å kjøpe dem.

Hos Rema1000 og Kiwi kan jeg gjerne slutte å kjøpe poser, for de har håndtaka feil vei, og posene er små.

Men Coop kjedene har gode poser, særlig Coop Obs sine som rommer masse. Hadde alle butikker hatt slike, ville vi trengt færre poser. 2 poser med innhold hos Rema = 1 pose hos Obs.

Endret av Ariana807
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Pølsevann skrev (1 time siden):

Hmm.. hva med søppel? Jeg kaster langt mer enn 40 poser søppel i året og da må jeg jo ha plastposer. Er det ikke bedre å bruke brukte bæreposer enn å kjøpe en rull med nye plastposer for å ha søpla i? 

i tillegg er der plastposer for plastavfall og matavfall. 

Avfallsposer på rull er mer miljøvennlige enn de man får i butikkene på handletur. Så det beste er at man ikke bruker de butikkposene i det hele tatt.

Dette står i artikkelen også.

"– Det beste alternativet for miljøet totalt sett er handlenett av polyester og nylon, og å bruke avfallsposer på rull, sier Cecilie Lind.

Avfallsposene på rull veier nemlig bare halvparten av hva en plastbærepose gjør, og sparer dermed både plast og transport."

• Liker 4
Skrevet

I artikkelen står det også et eksempel på hvordan Norge kan kutte ned på plastposebruk, ved å innføre en høyere plastposeavgift. Koster plastposene mye nok så vil folk bruke færre av dem. Og det helt uten overvåkning, tenk det da gitt! :sjokkert: 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det 40 posar per butikk då per person?

Skrevet

Hva koster en bærepose på butikkene i Norge nå?

Jeg bor jo i Sverige, så jeg kjøper aldri plastposer på noen som helst butikk. Ikke de til frukt og grønt engang. 

Skrevet
mammahjarte skrev (9 minutter siden):

Hva skulle det hjelpe for? Mange handler jo i flere ulike butikker. 

Skrevet
2 minutter siden, Kvittre said:

Hva skulle det hjelpe for? Mange handler jo i flere ulike butikker. 

Det er jo heilt umulig å ha kontroll på da. Ikkje utan solid overvåking.

Skrevet

Er jo enig i prinsippet om at eu ikke skal bestemme over oss, men er dette en kamp og ta? Jo, vil fortsette og bruke masse plast her oppe? Bruker nok ikke mer enn 40 bæreposer i dag, så vet ikke hva folk skal med det. Det er nok ikke snakk om overvåking nei, men og få ned forbruket til 40 i snitt. Folk har jo blitt veldig flinke til og ikke kjøpe plastposer, så det går seg jo automatisk til med nye vaner. Går det for tregt får de gjøre som i Sverige da, sette opp prisene kraftig. De som ikke skjønner miljø skjønner ofte penger, så dette går nok greit. 

• Liker 1
Skrevet
mammahjarte skrev (13 minutter siden):

Det er et nasjonalt gjennomsnitt EU tenker på. Blir selvfølgelig ingen plastpose-rasjonering eller overvåkningssystem over folks individuelle plastposeforbruk slik som hysterikerne over i tråden fantaserer om.

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...