Gå til innhold

Hvordan har folk råd til å bo i Oslo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slik boligprisene har vært frem til nå (og er vel ennå) i Oslo så får man knapt en grei leilighet sentralt til under 4 millioner. Flere har lån alene på rundt 5. Noen opptil 6 og opp. 

HVORDAN har folk råd til dette?? Nå mener jeg betjening av lån.

Skal selv ta opp boliglån for første gang, og bor i Oslo. Skjønner ikke hvordan dette skal gå i lengden, hvis en av oss blir syk osv. Funnet drømmeleiligheten, men med et boliglån på 5,5 millioner er jeg stygt redd for at vi hadde bodd oss "ihjel". Men samtidig vet jeg at venner av oss har disse lånene og klarer seg helt fint? Tilsynelatende...

Anonymkode: 58eeb...f65

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkuratt i Oslo skjønner jeg ikke at flere leier.

Har en venn som leide en 35 kvadrats leilighet for 12 000 i måneden, også kjøpte han seg heller en leilighet på 26 kvadrat som han nå betaler 14 000 i måneden bare i renter og rundt 20k i måneden inkludert avdrag.

Og har nå x7 ganger inntekt i lån. 

Det er jo helt latterlig.

Anonymkode: 41154...5ee

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har en venn som leide en 35 kvadrats leilighet for 12 000 i måneden, også kjøpte han seg heller en leilighet på 26 kvadrat som han nå betaler 14 000 i måneden bare i renter og rundt 20k i måneden inkludert avdrag.

Hva?! 14000 i renter per mnd. for 26m2?

Anonymkode: 4d7ff...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo ikke vanlig. Muligens han har endret nedbetalingstiden. De fleste betaler 10-12 tusen hver måned 

Anonymkode: 240fd...8e1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig. frister egentlig å leie videre, føles som boliglån er helt knusende. Man betaler jo så og si kun renter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig. frister egentlig å leie videre, føles som boliglån er helt knusende. Man betaler jo så og si kun renter.

Ja det er jo penger ut av vinduet....

Låner jeg x5 i inntekt og betaler ned på 30 år så må jeg betale 2 500 000kr i bare renter. Kan jo leie i 17 år for den summen.... og heller investert de pengene som ellers hadde gått til hovedstol. 

Appåtil så sitter man på en gedigen risiko. 

Leier man så kan man jo flytte når man vil risikofritt.

Tenk å forplikte alle arbeidstimene i livet sitt til en 26 kvadrats leilighet! 

Han har jo mer gjeld enn hva leiligheten er verdt også nå etter at markedet gikk ned, så han er låst i leiligheten og kan ikke flytte heller. For et jævla mareritt.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spart mye penger, en del flaks og kjøpt oss opp i markedet. 

Jeg har aldri fått hjelp av noen til å komme meg ut i boligmarkedet.  Begynte med å kjøpe en bitteliten leilighet som jeg kjøpte for litt over en million, solgte året etter med 800 000 kr i gevinst, kjøpte en stor fireroms for det jeg solgte den gamle for og solgte nettopp min 4-roms for 1,3 mill mer enn jeg kjøpte den for.

Og på den måten har min samboer og jeg klart å kjøpe oss en tomannsbolig i et ganske fint strøk i Oslo. Med to ganske gode lønninger er det ikke et problem å håndtere et lån på 5-6 millioner kroner, men vi ønsker minst mulig lån for å få råd til andre ting. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tjener jo ganske godt i Oslo (ikke alle). For de av oss som er oppvokst her så er jo disse prisene normalen,  så tenker ikke så mye på. Men det er jo klart en stor fordel å være 2 i Olso når man kjøper. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ja det er jo penger ut av vinduet....

Låner jeg x5 i inntekt og betaler ned på 30 år så må jeg betale 2 500 000kr i bare renter. Kan jo leie i 17 år for den summen.... og heller investert de pengene som ellers hadde gått til hovedstol. 

Appåtil så sitter man på en gedigen risiko. 

Leier man så kan man jo flytte når man vil risikofritt.

Tenk å forplikte alle arbeidstimene i livet sitt til en 26 kvadrats leilighet! 

Han har jo mer gjeld enn hva leiligheten er verdt også nå etter at markedet gikk ned, så han er låst i leiligheten og kan ikke flytte heller. For et jævla mareritt.

Og de 2 500 000kr i renter er på en forutsetning om at renten aldri stiger... 

Sannsynligheten for det er jo 0%

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å skaffe seg en godt betalt jobb, det... Eller bo i kollektiv, som mange gjør når de er unge. Jeg kjenner flere som bor eller har bodd i båt sentralt i Oslo. Det koster et par tusenlapper i måneden.

Det er jo ingen selvfølge at alle som jobber i Oslo skal bo der, enda mindre kjøpe hus/leilighet. Se på Monte Carlo, for eksempel. Ingen kjøper leilighet der uten å være rike. De som jobber i byen (lavtlønnede) må pent finne seg i å bo i grisgrendte strøk i Frankrike, og pendle til jobben.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (12 minutter siden):

Det er jo bare å skaffe seg en godt betalt jobb, det... Eller bo i kollektiv, som mange gjør når de er unge. Jeg kjenner flere som bor eller har bodd i båt sentralt i Oslo. Det koster et par tusenlapper i måneden.

Det er jo ingen selvfølge at alle som jobber i Oslo skal bo der, enda mindre kjøpe hus/leilighet. Se på Monte Carlo, for eksempel. Ingen kjøper leilighet der uten å være rike. De som jobber i byen (lavtlønnede) må pent finne seg i å bo i grisgrendte strøk i Frankrike, og pendle til jobben.

Men i alle dager da. Må alle tråder om bolig i oslo ende med det her?

Jeg er JO KLAR OVER at det er billigere andre steder og utenfor byen. Derfor jeg lurer: hvordan i alle dager får vanlige folk m vanlige jobber råd til disse hinsides lånene?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først bodde vi veldig rimelig i kollektiv, og levde som studenter selv med full jobb. Null treningsabo, null netflix, null spotify, og så videre. 

Vi begynte litt utenfor, i et område der det var ventet at prisene steg. Aksepterte at det betydde at man ikke var tett på sentrum, og gikk glipp av litt. 

Kjøpte lite. Kjøpte litt større.

Bor nå i leilighet verdt 12 millioner, med 3 millioner i lån. 

Anonymkode: 1dd1a...37e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Først bodde vi veldig rimelig i kollektiv, og levde som studenter selv med full jobb. Null treningsabo, null netflix, null spotify, og så videre. 

Vi begynte litt utenfor, i et område der det var ventet at prisene steg. Aksepterte at det betydde at man ikke var tett på sentrum, og gikk glipp av litt. 

Kjøpte lite. Kjøpte litt større.

Bor nå i leilighet verdt 12 millioner, med 3 millioner i lån. 

Anonymkode: 1dd1a...37e

Det var egentlig ikke dette jeg spurte om. Spørsmålet går på betjening av høye boliglån.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Men i alle dager da. Må alle tråder om bolig i oslo ende med det her?

Jeg er JO KLAR OVER at det er billigere andre steder og utenfor byen. Derfor jeg lurer: hvordan i alle dager får vanlige folk m vanlige jobber råd til disse hinsides lånene?

Ja, men du har jo svaret selv?? De har skyhøye boliglån, og de er sannsynligvis to stykker om lånet. Er det så vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med svaret over - dette er jo ikke særlig mystisk: enten har man råd til dyr bolig pga høy egenkapital, eller så har man råd til høyt boliglån pga høy inntekt/flere å dele på.

Anonymkode: 43b8f...705

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det var egentlig ikke dette jeg spurte om. Spørsmålet går på betjening av høye boliglån.

Svaret er god egenkapital eller høy nok lønn til å leve av utenom hva boligen koster. DNBs boliglånskalkulator viser hva det koster med et stort boliglån. Renten er vel enda høyere enn dette.

4490ACAF-AFD5-4A9A-B53A-C488F0F5520C.png

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe problem å bo i Oslo. Men man kan ikke forvente å eie bolig sentral i Oslo om man er lavtlønnet med 5-600k i året. Det blir isåfall en 1-roms studioleilighet. Men det er jo strengt tatt å foretrekke om alternativet er å bo utenfor Oslo eller i en annen plass av landet (gokk). 

Det er ikke boligprisene det er noe feil med. De følger det folk er villige til å betale. Og det er nok folk som har bedre råd enn deg at de kjøper de boligene som er der. Er lønna di som er for dårlig, ikke prisene som er for høye.

Anonymkode: 2dfc6...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo ikke noe problem å bo i Oslo. Men man kan ikke forvente å eie bolig sentral i Oslo om man er lavtlønnet med 5-600k i året. Det blir isåfall en 1-roms studioleilighet. Men det er jo strengt tatt å foretrekke om alternativet er å bo utenfor Oslo eller i en annen plass av landet (gokk). 

Det er ikke boligprisene det er noe feil med. De følger det folk er villige til å betale. Og det er nok folk som har bedre råd enn deg at de kjøper de boligene som er der. Er lønna di som er for dårlig, ikke prisene som er for høye.

Anonymkode: 2dfc6...a76

Er 500-600 i året lavtlønnet? 

Anonymkode: 240fd...8e1

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...