AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #1 Skrevet 14. januar 2023 Jeg og mannen skal skilles vi har ett barn sammen. Huset vårt legges ut for salg i løpet av de kommende ukene, alt annet er så usikkert, håper noen kan vise vei her. Barnet er 3 år. Mannen vil ikke ha noe omsorg fast, så jeg må ha barnet 100% i tiden fremover. Hvordan vil jeg greie meg økonomisk? Hvordan vil økonomien bli? Blir det veldig trangt? Vil vi ha råd til ferier og normale ting? Føler alt er rotete oppi hode nå. Hva tar NAV i betraktning når de fastsetter månedlig barnebidrag fra far? Hvordan er det med fravær fra jobb? Barnet er mye syk, blir lett smittet av andre unger i barnehagen, hittil har vi delt på å være hjemme med barnet. Jeg har heldigvis utdanning og fast jobb, men helt gjennomsnittlig lønn. Det har mannen også. Tror det blir veldig trangt økonomisk Anonymkode: 4cf15...099 8
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #2 Skrevet 14. januar 2023 Først av alt vil jeg bare si at dette går bra! Det kan bli tøft, men du finner ut av ting. Erfaringsmessig har vi nordmenn ganske mye å gå på når det gjelder å kutte utgifter når det røyner på. Vi har lagt oss på et forbruksnivå der vi kan være klassifisert som fattige og likevel ha dyr mobiltelefon, alskens strømmetjester, bil, flotte møbler osv. Det er ikke skadelig for barnet om du må gå ned på materielle ting en periode for å få det til å gå opp. Kutt ALT av unødvendige utgifter, og fokuser på mat, varme og nødvendig utstyr. Så slipper du å ha den økonomiske bekymringen hengende over deg i tillegg til alt det andre. På sikt får du mer oversikt over situasjonen og kan begynne å spare til f.eks en ferie. Men jeg blir nysgjerrig: mannen VIL ikke ha samvær? Hvordan går det an? Er han frisk? Anonymkode: 143b6...985 4 7
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #3 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg og mannen skal skilles vi har ett barn sammen. Huset vårt legges ut for salg i løpet av de kommende ukene, alt annet er så usikkert, håper noen kan vise vei her. Barnet er 3 år. Mannen vil ikke ha noe omsorg fast, så jeg må ha barnet 100% i tiden fremover. Hvordan vil jeg greie meg økonomisk? Hvordan vil økonomien bli? Blir det veldig trangt? Vil vi ha råd til ferier og normale ting? Føler alt er rotete oppi hode nå. Hva tar NAV i betraktning når de fastsetter månedlig barnebidrag fra far? Hvordan er det med fravær fra jobb? Barnet er mye syk, blir lett smittet av andre unger i barnehagen, hittil har vi delt på å være hjemme med barnet. Jeg har heldigvis utdanning og fast jobb, men helt gjennomsnittlig lønn. Det har mannen også. Tror det blir veldig trangt økonomisk Anonymkode: 4cf15...099 overgangsstønad Anonymkode: 14ba5...7f0
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #4 Skrevet 14. januar 2023 Slapp av, det kommer til å gå helt fint. Så lenge du har minst 60% av omsorgen for barnet og ikke delt bosted kan du dette fra NAV: ( avhengig av inntekt) Utvidet barnetrygd Overgangsstønad Stønad til barnetilsyn Redusert oppholdsbetaling i barnehagen fra kommunen Bidragsforskudd hvis far ikke betaler barnebidrag Tidligere fikk man skattelette, nå blir dette erstattet med økt sats for utvidet barnetrygd. Jeg har ganske lav inntekt og betaler i realiteten 900 kr for barnehagen, og mottar totalt ca 7000 kr i måneden fra NAV i stønader og barnebidrag fra far. Du får dobbelt antall omsorgsdager. Anbefaler deg å melde deg inn i aleneforeldreforeningen og enestående familier, de arrangerer b.la. billige ferieturer. Anonymkode: 51f2f...f33 4 9
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #5 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): overgangsstønad Anonymkode: 14ba5...7f0 Har man krav på det når man har utdanning og 100% fast jobb? Trodde overgangsstønad ordningen var for alenemødre uten utdanning og jobb. Anonymkode: 4cf15...099 2 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #6 Skrevet 14. januar 2023 Jeg tror forresten du får dobbelt opp med sykt barn dager når du er eneorsørger. Så det kommer til å gå bra! Anonymkode: 143b6...985 5 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #7 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har man krav på det når man har utdanning og 100% fast jobb? Trodde overgangsstønad ordningen var for alenemødre uten utdanning og jobb. Anonymkode: 4cf15...099 Du får overgangsstønad i 3 år; men summen avkortes mot lønnen din. Med lav inntekt fikk jeg ca 5000 i overgangsstønad pr måned. Den må dog skattes av. Anonymkode: 51f2f...f33 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #8 Skrevet 14. januar 2023 Om du får overgangsstønad avhenger av inntekten din. Sjekk det ut på nav hva denne grensen er. Anonymkode: de1c1...3e7 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #9 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Men jeg blir nysgjerrig: mannen VIL ikke ha samvær? Hvordan går det an? Er han frisk? Han har per nå ikke egen bolig, bor midlertidig i kollektiv med to voksne frem til felles bolig er solgt. Samvær er ikke mulig med de boforholdene. Anonymkode: 4cf15...099
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #10 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om du får overgangsstønad avhenger av inntekten din. Sjekk det ut på nav hva denne grensen er. Anonymkode: de1c1...3e7 Jeg tjener ca. 550 000kr i året, før skatt. Anonymkode: 4cf15...099
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #11 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har man krav på det når man har utdanning og 100% fast jobb? Trodde overgangsstønad ordningen var for alenemødre uten utdanning og jobb. Anonymkode: 4cf15...099 Du får ikke overgangsstønad hvis du har en helt vanlig fulltidsjobb med ok inntekt. Anonymkode: 63e69...bb9
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #12 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du får ikke overgangsstønad hvis du har en helt vanlig fulltidsjobb med ok inntekt. Anonymkode: 63e69...bb9 Det var det jeg trodde Anonymkode: 4cf15...099 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #13 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har man krav på det når man har utdanning og 100% fast jobb? Trodde overgangsstønad ordningen var for alenemødre uten utdanning og jobb. Anonymkode: 4cf15...099 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det var det jeg trodde Anonymkode: 4cf15...099 Jeg anbefaler å bare sjekke sånt på nav.no i stedet for å tro og lure og engste seg eller stole på tilfeldige forumbrukere. Tar maks 2 min. Anonymkode: d5e3c...b61 5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #14 Skrevet 14. januar 2023 Ring til NAV mens du har en PC tilgjengelig og BankID. De er veldig hyggelige og hjelpsomme på NAV. Det virker som du har krav på veldig mye og kan få en ganske grei økonomi. Jeg er mann og har måttet betale veldig mye bidrag, ikke fått noen støtteordninger. Jeg fikk svært dårlig råd. Men dette var MYE verre før 2003. Om det er mannen din som har valgt å dra må du ikke ha dårlig samvittighet for kreve bidrag. Til alle kvinner der ute som har dratt pga manglende følelser og krevd bidrag: det hadde vært fint med et takk. Mannen sparer ingenting på dere flyttet ut. Anonymkode: 8a320...da6 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #15 Skrevet 14. januar 2023 Ferie kam være sp mye forskjellig , må ikke ril utlandet liksom Anonymkode: 2023f...d00
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #16 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Du får ikke overgangsstønad hvis du har en helt vanlig fulltidsjobb med ok inntekt. Anonymkode: 63e69...bb9 Eh jo Anonymkode: 2023f...d00
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #17 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har man krav på det når man har utdanning og 100% fast jobb? Trodde overgangsstønad ordningen var for alenemødre uten utdanning og jobb. Anonymkode: 4cf15...099 Gud bedre, la være å svare om du ikke vet Anonymkode: 2023f...d00
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #18 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gud bedre, la være å svare om du ikke vet Anonymkode: 2023f...d00 Eller Google før du antar Anonymkode: 2023f...d00
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #19 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg anbefaler å bare sjekke sånt på nav.no i stedet for å tro og lure og engste seg eller stole på tilfeldige forumbrukere. Tar maks 2 min. Anonymkode: d5e3c...b61 Jeg har sjekket på nav sine hjemmesider nå. Det virker som jeg har krav på overgangsstønad på 2000kr i måneden, selvom jeg jobber 100% og utviddet barnetrygd som er 1000kr i måneden. Så får jeg rimeligere barnehage. Jeg synes bidragskalkulaturen til NAV er forvirrende. Anonymkode: 4cf15...099 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #20 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg og mannen skal skilles vi har ett barn sammen. Huset vårt legges ut for salg i løpet av de kommende ukene, alt annet er så usikkert, håper noen kan vise vei her. Barnet er 3 år. Mannen vil ikke ha noe omsorg fast, så jeg må ha barnet 100% i tiden fremover. Hvordan vil jeg greie meg økonomisk? Hvordan vil økonomien bli? Blir det veldig trangt? Vil vi ha råd til ferier og normale ting? Føler alt er rotete oppi hode nå. Hva tar NAV i betraktning når de fastsetter månedlig barnebidrag fra far? Hvordan er det med fravær fra jobb? Barnet er mye syk, blir lett smittet av andre unger i barnehagen, hittil har vi delt på å være hjemme med barnet. Jeg har heldigvis utdanning og fast jobb, men helt gjennomsnittlig lønn. Det har mannen også. Tror det blir veldig trangt økonomisk Anonymkode: 4cf15...099 Jeg har nettopp opplevd og står i det samme med et barn på samme alder. Jeg har kun 50% fast jobb i påvente av mer, jeg søker ikke andre steder pga alt den arbeidsplassen gir. Så jeg har overgangsstønad, dobbel barnetrygd, betaler mindre i bhg nå enn med samboer, ingen barnebidrag fra han og han har ikke samvær. Jeg har nå 33k inn i mnd og det går rundt. Jeg har noen ekstra utgifter akkurat nå, men fra mars har jeg 17k ut i faste utgifter (utenom mat) og vi vil klare oss ennå bedre. Når overgangsstønaden går ut så har jeg 100% jobb. Jeg har en fleksibel arbeidsplass så om jeg må levere senere eller hente tidligere så går det alltid bra. Det sliter litt på å ikke ha noe avlastning i blant, spesielt om vi er syke begge to. Men jeg har fri to dager i uken så den tiden bruker jeg på å sove eller vaske. Anonymkode: 23514...e42 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå