Gå til innhold

Hvordan opplevde du å avslutte på antipressiva?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har gått på antidepressive medisiner i snart fire år, men føler meg klar til å leve uten. Skal selvfølgelig rådføre meg med lege, og jeg er fullstendig klar over at det er svært individuelt, men erfaringer og «ting jeg skulle ha visst før jeg avsluttet» type råd/tanker hadde vært behjelpelig.😊 

Takk på forhånd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke sluttet helt, kun trappet ned fra 10 til 5 på Cipralex.

Fulgte standardopplegg fra legen med sakte nedtrapping. Type annenhver dag 5/10 i X uker, så gikk jeg helt ned fordi jeg skulle forsøke en annen type.

Jeg vil si de mest merkbare tingene var økte symptomer av årsaken til at man bruker dem.

Mer uro, kjipe dager og følte jeg hadde en form for influensa på en måte. Og de klassiske brainzappene. Pluss mer kvalm. 

Så megasakte er lurere enn kjappere :) 

«Man» (internettet) sier vel man skal bruke 20-25% tid ifht hvor lenge man har brukt dem? 

Anonymkode: 02757...a3e

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk på de bare i 3 uker, men merket egentlig ingen forskjell. Ikke i samråd med lege akkurat 😅🙈

Anonymkode: 7db69...f06

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gikk på de bare i 3 uker, men merket egentlig ingen forskjell. Ikke i samråd med lege akkurat 😅🙈

Åja, da var det nok fordi de ikke rakk å virke enda.😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymousBruker skrev (Akkurat nå):

Åja, da var det nok fordi de ikke rakk å virke enda.😊

Joda. Jeg ble helt flat i humøret… men bare på glade ting, ble ikke ordentlig glad lenger, ble utrolig likegyldig. Men ved kriser var jeg helt i kjelleren likevel

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Joda. Jeg ble helt flat i humøret… men bare på glade ting, ble ikke ordentlig glad lenger, ble utrolig likegyldig. Men ved kriser var jeg helt i kjelleren likevel

Mente vel at jeg ikke merket noe til bivirkninger ved å slutte. Og heller ingen endring fra før jeg begynte. Men da jeg gikk på de var jeg veldig rar og flat i humøret

Skrevet

Gikk på dem vel ett år eller no... slutta fordi jeg gikk mye opp i vekt. Var helt forbanna flat i humøret, ingen glede, men nedturene var der. Da jeg slutta følte jeg selv at jeg ble noe gladere.   Men fikk sånne "zappinger" i huet... lyn nesten... utrolig ekkelt.. gikk over etter 2-3 mnd... kiloene sitter der da....

Anonymkode: 8c91e...640

Skrevet

Jeg begynte med de igjen. 

Skrevet

Behandlerne mine forberedte meg godt på hvor fysisk ubehagelig det kom til å bli å trappe ned og av, men ingen snakket om at jeg måtte lære meg hvordan de ulike følelsene kjentes ut etterpå. Det skulle jeg ønske de gjorde, for da hadde jeg nok ikke blitt så redd når jeg begynte å føle følelser. Har aldri vært så flau som den gangen jeg satt på kontoret til fastlegen og var sikker på at jeg var på vei til å dø fordi hjertet slo så fort og hardt, og hun fortalte meg at det jeg kjente på var at jeg var sint og at det var meningen at hjertet skulle slå fort og hardt når jeg var sint.

Anonymkode: ab22a...f42

Skrevet

Fikk alvorlig angst med selvmordstanker og måtte begynne igjen på dobbel dose.

Skrevet

Sluttet på dagen tre ganger. Anbefales IKKE, det er ikke slik det skal gjøres. Men det er slik jeg sluttet fordi jeg eier ikke tålmodighet. 

Den ene gangen gikk jeg på alt for høy dose, langt over anbefalt grense. Fikk lyn i hodet, det lyste opp et skarpt lys i hodet som blendet meg og jeg fikk en ekstrem hodepine som var så sterk at jeg ble kvalm de første dagene. Ellers så skjedde det ingenting. 

Anonymkode: 65d6a...9d6

Skrevet
Anonym11223344 skrev (9 timer siden):

Fikk alvorlig angst med selvmordstanker og måtte begynne igjen på dobbel dose.

Hørtes rart ut. Uansett hvor alvorlig situasjonen er skal slike medisiner ALTID trappes opp og/eller ned. Å gå rett på dobbel dose etter seponering høres farlig ut. Kan jo gi enda større risiko mht selvmord.

Anonymkode: 3de38...f98

Skrevet

Jeg sluttet i samråd med psykiater. Det tok vel 2 uker. Jeg fikk brain zaps. Det var ubehagelig, særlig fordi jeg var redd for at det skulle vare lenge. Men etter 3 dager var det over. 

Jeg gikk på antidepressiva i påvente av utredning, ca 1 år. Jeg hadde ADHD og Bipolar 2. Jeg starta på Lamictal samtidig som jeg seponerte antidepressivan. 

Nå er jeg depresjon og angstfri for første gang på 30 år. 

Anonymkode: 7e285...20a

Skrevet

Trappet sakte ned pg d gikk fint helt til jeg tok min siste pille. Tydelig at kroppen ikke fikk noe av det den var vandt med. Hadde en to uker der som var jævlige . Gikk på jobb men burde nok vært hjemme. Mye brainzap, følte meg nesten gal. Hetetokter , nummen, prikket i lepper og ansikt . Og gråt ! Rart å lære seg å ta inn over seg følelser igjen og hvordan takle dem. Skal aldri aldri ta i mot slike medisiner fra lege igjen! 

Anonymkode: 3ac26...cfa

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Trappet sakte ned pg d gikk fint helt til jeg tok min siste pille. Tydelig at kroppen ikke fikk noe av det den var vandt med. Hadde en to uker der som var jævlige . Gikk på jobb men burde nok vært hjemme. Mye brainzap, følte meg nesten gal. Hetetokter , nummen, prikket i lepper og ansikt . Og gråt ! Rart å lære seg å ta inn over seg følelser igjen og hvordan takle dem. Skal aldri aldri ta i mot slike medisiner fra lege igjen! 

Anonymkode: 3ac26...cfa

Hvorfor begynte du på dem?

Anonymkode: 02757...a3e

Skrevet

Jeg bruker dem forebyggende mot tilbakevendende depresjoner, og det fungerer så bra at jeg nok aldri kommer til å slutte. 

Forskningen har vist at jo flere depresjoner vi har, jo mer øker risikoen for at de kommer igjen. Det blir ofte også verre med årene. Depresjoner skader hjernen. 

Så da jeg fant en behandling som fungerer godt, blir jeg stående på den. Jeg kan nesten ikke tro hvor mye bedre livet mitt har blitt uten de jevnlige turene ned i mørket, all grublingen og angsten. 

Skrevet

Bivirkninger som "strøm" i hodet. 

Anonymkode: 94658...a62

Skrevet

Tok det i 10 måneder, men merket virkelig 0 forskjell. Grunnen til at jeg sluttet var fordi jeg ble lei av å måtte huske å ta de hver dag. Så merket ingen forskjell når jeg sluttet med de.

Anonymkode: eefbe...5b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...