AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #1 Skrevet 14. januar 2023 Barnet har samvær med den andre forelderen annenhver tirsdag til søndag. Når barnet kommer hjem lukter det mugg av klærne og håret til barnet. vet at huset de bor i er et eldre hus, og barnet har soverom i kjelleren. Jeg er litt redd for at det skal være mye muggsopp i huset (det er ganske tydelig mugglukt) for det kan jo være skadelig. burde jeg ta opp dette, og hvordan? Kvier meg litt da samarbeidet ofte ikke er så godt og jeg vil ikke fremprovosere flere konflikter. Anonymkode: f6b9f...ef8
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #2 Skrevet 14. januar 2023 Hvordan lukter mugg? Anonymkode: 5bb0b...db8 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #3 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan lukter mugg? Anonymkode: 5bb0b...db8 Det lukter muggent av klær og hår. Den lukta som kommer når du har glemt et fuktig håndkle nederst i skittentøyskurven en uke. Eller litt som fuktig krypkjeller om du skjønner. Det er flere som har kjent det, så det er ikke bare jeg som er rar. Anonymkode: f6b9f...ef8 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #4 Skrevet 14. januar 2023 Kan være noen som er dårlige til å ta tøyet fra vaskemaskinen når det er vasket. Stemoren min er kjempedårlig på det, henger det ofte ikke opp før dagen etter. Der lukter alt tøyet surt. Kan det være det? Anonymkode: 2f2cd...a76 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #5 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan være noen som er dårlige til å ta tøyet fra vaskemaskinen når det er vasket. Stemoren min er kjempedårlig på det, henger det ofte ikke opp før dagen etter. Der lukter alt tøyet surt. Kan det være det? Anonymkode: 2f2cd...a76 Det var min første tanke, men det lukter altså fra håret også. Nesten som barnet har brukt sjampo med mugglukt. Hvis det hadde vært klærne så hadde det kanskje ikke vært så tydelig? Men kan kanskje komme fra sengeklær… Anonymkode: f6b9f...ef8 2
svartkatt Skrevet 14. januar 2023 #6 Skrevet 14. januar 2023 Høres mer ut som det lukter gammelt? Det er vel ikke nødvendigvis muggent eller farlig.. 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #7 Skrevet 14. januar 2023 Jeg tenker at den kjelleren er EKSTREMT helseskadelig å sove i, hvis muggen faktisk setter lukt på barnet. Kan den i det hele tatt være godkjent som boareal? Og hvorfor bor barnet i kjelleren når de har et helt hus? Her har du rett og slett ikke tid til å ta hensyn til din egen konfliktskyhet (selv om jeg har full forståelse for den!). Jeg ville tatt det opp med den andre forelderen på en sånn måte at hen forstår at du ikke slår deg til ro med et avvisende svar. I ytterste konsekvens, bekymringsmelding til BV. Men før det, samtale på familievernkontoret, "familiemøte" med en utenforstående part, eller hvordan dere enn kommuniserer best. Altså hvis hen er helt avvisende til å snakke om det/ gjøre endringer. Det kan jo være de rett og slett ikke kjenner lukten selv? At de er blitt så vant til den? Anonymkode: 43ddd...a2e 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #8 Skrevet 14. januar 2023 svartkatt skrev (6 minutter siden): Høres mer ut som det lukter gammelt? Det er vel ikke nødvendigvis muggent eller farlig.. nå er jo årsaken til gammel lukt i hus fukt og mugg. Bor i et hus som er eldre selv, men ingen slik lukt som setter seg på klær og hår her. det er en veldig tydelig lukt, det er derfor jeg spør. Merkelig problemstilling, men det lukter veldig av barnet når det kommer hjem. Men satser på det kommer av klær og sengeklær Anonymkode: f6b9f...ef8 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #9 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at den kjelleren er EKSTREMT helseskadelig å sove i, hvis muggen faktisk setter lukt på barnet. Kan den i det hele tatt være godkjent som boareal? Og hvorfor bor barnet i kjelleren når de har et helt hus? Her har du rett og slett ikke tid til å ta hensyn til din egen konfliktskyhet (selv om jeg har full forståelse for den!). Jeg ville tatt det opp med den andre forelderen på en sånn måte at hen forstår at du ikke slår deg til ro med et avvisende svar. I ytterste konsekvens, bekymringsmelding til BV. Men før det, samtale på familievernkontoret, "familiemøte" med en utenforstående part, eller hvordan dere enn kommuniserer best. Altså hvis hen er helt avvisende til å snakke om det/ gjøre endringer. Det kan jo være de rett og slett ikke kjenner lukten selv? At de er blitt så vant til den? Anonymkode: 43ddd...a2e Takk for svar, jeg skal ta det videre med den andre forelderen. Godt å høre at det ikke er helt merkelig at jeg reagerer, det er ikke bare jeg som har kjent lukten. Første gang tenkte jeg det måtte være tilfeldig, men det har altså skjedd gang på gang. Anonymkode: f6b9f...ef8 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #10 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): nå er jo årsaken til gammel lukt i hus fukt og mugg. Bor i et hus som er eldre selv, men ingen slik lukt som setter seg på klær og hår her. det er en veldig tydelig lukt, det er derfor jeg spør. Merkelig problemstilling, men det lukter veldig av barnet når det kommer hjem. Men satser på det kommer av klær og sengeklær Anonymkode: f6b9f...ef8 Det kan nå ikke være sunt å sove i sengetøy som er så muggent heller? Det hender jeg glemmer en klesvask og prøver å henge den opp likevel. Da blir det kjip lukt, men det er jo ikke sånn at kropp og hår lukter mugg om du går med en sånn genser en dag. Da er det EKSTREMT! Anonymkode: 43ddd...a2e
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #11 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det lukter muggent av klær og hår. Den lukta som kommer når du har glemt et fuktig håndkle nederst i skittentøyskurven en uke. Eller litt som fuktig krypkjeller om du skjønner. Det er flere som har kjent det, så det er ikke bare jeg som er rar. Anonymkode: f6b9f...ef8 Mente ikke at du var rar😊 Takk for at du forklarte meg. Anonymkode: 5bb0b...db8
Aristoteles Skrevet 14. januar 2023 #12 Skrevet 14. januar 2023 Min mor leide et slik hus en gang i tiden. Jeg var student og var sjelden der mer enn maks 5-6 dager. Jeg la egentlig ikke merke til mugglukten mens jeg var der, men når jeg kom hjem til meg selv igjen, så luktet det mugg av klærne og DA merket jeg det. En venninne er dårlig på å ta klærne ut av vaskemaskinen, og henne lukter det mugg av. Vet selvsagt ikke om det lukter av håret, men merker det på klærne. Jeg ville hørt med barnet om det har problemer med snørring osv, hvis nei så ok. Hvis ja, ta det opp med den andre forelderen. Når de selv lever i mugglukten så er det ikke sikkert de merker det engang.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #13 Skrevet 14. januar 2023 Du må be om at barnet ikke sover i en kjeller. Det er oppskrift på større helseproblemer dessverre. Særlig i eldre bygg. Anonymkode: d4557...c1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå