AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #1 Skrevet 14. januar 2023 Er det bare meg eller har bergensere litt dårlig humor? Jeg bor selv i Bergen, men er ikke bergenser. Jeg liker programmet Tid for hjem, men det vrenger seg i meg når de prøver å være morsomme. Jeg synes bergensere gaper når de prater. Jeg synes de tar seg selv altfor høytidlig. Når bergensere kommer til Oslo f.eks og treffer andre bergensere så skal de "bonde" over det. Why? Jeg spyr av det. Vi er alle nordmenn, slapp av. De tenker at Bergen er myyye bedre enn Oslo. Hva er bedre? Utviklinga har jo stått stille her. Dere har noen gamle hus på brygga og et elendig fisketorg som ser heelt forjævlig ut. Oslo utvikles hele tiden, de har bygd masse flotte bygninger, man har Oslo Streetfod, Vippa m.m. kanskje de kunne tatt litt av den inspirasjonen ned på Fisketorget?! Men bergensere vil ikke høre på noe, de har alltid rett og de vet best. Anonymkode: aa1d3...bc7 4 1
svartkatt Skrevet 14. januar 2023 #2 Skrevet 14. januar 2023 ALLE er jo selvfølgelig HELT like.... 4 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #3 Skrevet 14. januar 2023 Og få den bybane over Bryggen. Herregud! Anonymkode: aa1d3...bc7 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #4 Skrevet 14. januar 2023 Bergenser-og stolt over det♥️ Og selvfølgelig helt, helt uenig med deg. Beliter meg rett og slett ikke på hvordan du omtaler oss. Blir jo helt månebedotten her. Pakk undikken din og kom deg over fjellet igjen hvis du ikke liker hverken byen eller folket. Anonymkode: 05bca...f39 10 1
skreppamedleppa Skrevet 14. januar 2023 #5 Skrevet 14. januar 2023 Du er vel ikke et tre antar jeg og kan reise dit du vil, også vekk.. Fytt tilbake til dit du kom fra da om alt er så fælt i Bergen😉 Hørt det før? Vi pleier å si dette til studenter som klager på buekorps, til de som ikke skjønner den bergenske folkesjelen, dere forstår dere ikke på oss og vi, vi ønsker knapt forståelse. Vi har sjel, langt mer enn andre plasser derfor er viktige ting viktige for oss, som bybanen over bryggen eller at det skaper engasjement og debatt når noen fra Oslo kontorer prøver å valse over oss i mangt å mye og når det kommer opp skillt som sier "Bergen stasjon" når alle vet at det heter Jernbanestasjonen.. Vi er patriotiske, stolte, vi skrur oss ofte opp på 11 med vilje og det er dette som blir tapt i oversettelsen spesielt 'over fjellet', vi elsker at vi er så mye, at vi er så cocky, at vi har vår egen nasjonalsang, og at vi er vår egen stat innenfor Norge. Vi er annerledes byen og vi elsker det og vi har integrert det i bysjelen vår. At Jernbanen skulle ligsom hete "Bergen stasjon" var en vits som fikk oss til å se rødt, en bagatell kan en mene fra pampene i et annet land (Oslo) sitt synspunkt, men når det kommer som ennda en beslutning som skal styre oss utenfra blir det bråk. De fleste andre plasser i Norge liker en ikke å bli Oslostyrt i hver minste detalj - bergensere har derimot alltid kampviljen til å protestere på en slik måte at folk utenfra rister på hode av oss og lar oss få viljen vår😁 Det duger for oss.. Det spiller ingen rolle for oss at ingen andre forstår oss, vi har den stoltheten i oss og innenfor bygrensen at det er helt ok. Vi vil heller bli hatet for den vi er enn å bli elsket for den vi ikke er, og nettopp der ligger vår integritet. Vi trenger ikke fake for Oslofolket. I det å dyrke seg selv som noe grunnleggende annerledes enn hovedstaden ble bergensernes vern mot statlig overmakt. Og med den raseringen som Oslo politikken gjør og har gjort så har det vært helt nødvendig at Bergen har kritisert og vært oss selv, selv mot noe "så ubetydelig" som jernbane skilt. Andre norske byer identifiserer seg gjerne med landsdel og by: Bodøværinger oppfatter seg som nordlendinger, Kristiansandere som sørlendinger og folk fra Trondheim er mer eller mindre stolte av å være trøndere. Men bergenserene insisterer på å være seg selv nok. Henrik Wergeland skal vist ha sagt: "deres Selvkjærlighed udstrekker sig til Alt hvad der hedder Bergensk" Og folk utenfra forstår gjerne ikke selvironien, sjagongen, det er som regel helt greit for oss, vi trenger ikke bli forstått over alt men vi er oss selv og de som tar en spøk bare for spøk og alvor bare for alvor har skjønt like lite begge deler og slik er det med oss bergensere. 3 1 3
Kompetent Skrevet 14. januar 2023 #6 Skrevet 14. januar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Er det bare meg eller har bergensere litt dårlig humor? Jeg bor selv i Bergen, men er ikke bergenser. Jeg liker programmet Tid for hjem, men det vrenger seg i meg når de prøver å være morsomme. Jeg synes bergensere gaper når de prater. Jeg synes de tar seg selv altfor høytidlig. Når bergensere kommer til Oslo f.eks og treffer andre bergensere så skal de "bonde" over det. Why? Jeg spyr av det. Vi er alle nordmenn, slapp av. De tenker at Bergen er myyye bedre enn Oslo. Hva er bedre? Utviklinga har jo stått stille her. Dere har noen gamle hus på brygga og et elendig fisketorg som ser heelt forjævlig ut. Oslo utvikles hele tiden, de har bygd masse flotte bygninger, man har Oslo Streetfod, Vippa m.m. kanskje de kunne tatt litt av den inspirasjonen ned på Fisketorget?! Men bergensere vil ikke høre på noe, de har alltid rett og de vet best. Anonymkode: aa1d3...bc7 Bergen har sjel, Oslo har solgt sin. En brasilianer jeg kjenner var nylig i Bergen etter å ha vært i Oslo flere ganger tidligere. Hun var overveldende glad over hvor åpne, hjelpsomme og pratsomme Bergenserne var, og lurte på om hun egentlig var i Norge, noe som var positivt ment for Bergens del. 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #7 Skrevet 14. januar 2023 Mye økonomiske midler er det Oslo som får utdelt, ikke vestlandet. Anonymkode: 1851f...c56 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #8 Skrevet 14. januar 2023 Oslofolk blir krenket av alt. Bergensere har langt mer personlighet og sjel Anonymkode: 28b14...b8f 5 1 1
Mardina Skrevet 14. januar 2023 #9 Skrevet 14. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det bare meg eller har bergensere litt dårlig humor? Jeg bor selv i Bergen, men er ikke bergenser. Jeg liker programmet Tid for hjem, men det vrenger seg i meg når de prøver å være morsomme. Jeg synes bergensere gaper når de prater. Jeg synes de tar seg selv altfor høytidlig. Når bergensere kommer til Oslo f.eks og treffer andre bergensere så skal de "bonde" over det. Why? Jeg spyr av det. Vi er alle nordmenn, slapp av. De tenker at Bergen er myyye bedre enn Oslo. Hva er bedre? Utviklinga har jo stått stille her. Dere har noen gamle hus på brygga og et elendig fisketorg som ser heelt forjævlig ut. Oslo utvikles hele tiden, de har bygd masse flotte bygninger, man har Oslo Streetfod, Vippa m.m. kanskje de kunne tatt litt av den inspirasjonen ned på Fisketorget?! Men bergensere vil ikke høre på noe, de har alltid rett og de vet best. Anonymkode: aa1d3...bc7 Jeg er født og oppvokst i Bergen og kjenner meg ikke igjen i det du sier... Jeg er muligens innhabil, men jeg synes de aller fleste bergensere er veldig ålreite folk. De gamle husene på brygga, som du tydeligvis ikke liker, er verneverdige og en del av det som gjør Bergen til Bergen. Fisketorget er ikke brukt av bergensere, det er hovedsaklig for turister. Vis meg gjerne et fiskemarked i Oslo, som er renere enn det de har i Bergen.... Fiskemarked i en hvilken som helst storby, betyr søppel enkelte steder. Sånn er det bare. Du kan ikke ha møtt mange bergensere, hvis du har det intrykket....🤔 Jeg vil heller bo i Bergen anytime, enn i Oslo. For jeg har IKKE noe godt inntrykk av Oslo og unngår den byen så langt det lar seg gjøre.... 😕 Oslo gir meg ingenting... 😕 Jeg er sammen med en østlending og han har vært i Bergen med meg flere ganger. Han har aldri klaget på verken det vi har gjort mens vi har vært der eller personene han har møtt. Hans foreldre har også møtt min far og det var kjemi fra første stund. Min far er en hyggelig mann, som snakker med alle og vil bli kjent med folk, uansett hvor de kommer fra. Min bror er også sammen med en nordlending og de bor i Bergen. Hun må være klin gærn hu også, som har bosatt seg i Bergen. Hadde det ikke vært for at min samboer har gamle foreldre og søsken her på østlandet, så hadde jeg prøvd å få han med meg til Bergen for å bo der. Men foreløpig er ikke det aktuelt. ❤️ Bergen ❤️ Endret 14. januar 2023 av Mardina 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #10 Skrevet 14. januar 2023 3 hours ago, Mardina said: Jeg er født og oppvokst i Bergen og kjenner meg ikke igjen i det du sier... Jeg er muligens innhabil, men jeg synes de aller fleste bergensere er veldig ålreite folk. De gamle husene på brygga, som du tydeligvis ikke liker, er verneverdige og en del av det som gjør Bergen til Bergen. Fisketorget er ikke brukt av bergensere, det er hovedsaklig for turister. Vis meg gjerne et fiskemarked i Oslo, som er renere enn det de har i Bergen.... Fiskemarked i en hvilken som helst storby, betyr søppel enkelte steder. Sånn er det bare. Du kan ikke ha møtt mange bergensere, hvis du har det intrykket....🤔 Jeg vil heller bo i Bergen anytime, enn i Oslo. For jeg har IKKE noe godt inntrykk av Oslo og unngår den byen så langt det lar seg gjøre.... 😕 Oslo gir meg ingenting... 😕 Jeg er sammen med en østlending og han har vært i Bergen med meg flere ganger. Han har aldri klaget på verken det vi har gjort mens vi har vært der eller personene han har møtt. Hans foreldre har også møtt min far og det var kjemi fra første stund. Min far er en hyggelig mann, som snakker med alle og vil bli kjent med folk, uansett hvor de kommer fra. Min bror er også sammen med en nordlending og de bor i Bergen. Hun må være klin gærn hu også, som har bosatt seg i Bergen. Hadde det ikke vært for at min samboer har gamle foreldre og søsken her på østlandet, så hadde jeg prøvd å få han med meg til Bergen for å bo der. Men foreløpig er ikke det aktuelt. ❤️ Bergen ❤️ Jeg har ikke klaget på søppel på fisketorget, det bare antok du på grunn av skriverier i BT. Jeg synes Fisketorget er stygt med masse jallaboder. De bør kunne kreve av de som står der at det skal se estetisk pent ut og ha god kvalitet på maten (jeg prater om bodene utendørs) Husene på brygga er fine de og en del av vår kulturarv, men man kan jo få inn noe annet i byen også? Utvikling. For ordensskyld jeg er ikke fra Oslo, men har bodd der i mange år. Bergensere er hyggelige, men også overdrevet patriotiske og en smule selvhøytidelige. Anonymkode: aa1d3...bc7 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #11 Skrevet 14. januar 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Oslofolk blir krenket av alt. Bergensere har langt mer personlighet og sjel Anonymkode: 28b14...b8f Nei, der er jeg heelt uenig! Oslo består av sinnsykt mange innflyttere. Jeg synes det er helt motsatt av det du sier. Anonymkode: aa1d3...bc7 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #12 Skrevet 14. januar 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Mye økonomiske midler er det Oslo som får utdelt, ikke vestlandet. Anonymkode: 1851f...c56 Det har du rett i. Anonymkode: aa1d3...bc7 1
Mardina Skrevet 14. januar 2023 #13 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg har ikke klaget på søppel på fisketorget, det bare antok du på grunn av skriverier i BT. Jeg synes Fisketorget er stygt med masse jallaboder. De bør kunne kreve av de som står der at det skal se estetisk pent ut og ha god kvalitet på maten (jeg prater om bodene utendørs) Husene på brygga er fine de og en del av vår kulturarv, men man kan jo få inn noe annet i byen også? Utvikling. For ordensskyld jeg er ikke fra Oslo, men har bodd der i mange år. Bergensere er hyggelige, men også overdrevet patriotiske og en smule selvhøytidelige. Anonymkode: aa1d3...bc7 Jallaboder faktisk.....😂 Tror neppe du har vært mye i Bergen, når du lirer av deg så mye sprøyt.... 😂 Men du om det 😊 Som bergenser selv, så er jeg verken særlig patriotisk og i hvert fall ikke selvhøytidelig 😊 Du får flytte tilbake til Oslo da, siden du trives så godt der og det er en feilfri by, som har fått alt til 😂 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #14 Skrevet 14. januar 2023 Bergen er en flott by, synd de fleste av innbyggerne der er så lukket og vanskelige å bli kjent med. Og jeg har faktisk ikke vanskelig med å bli kjent med mennesker. Anonymkode: 3cdef...ad0 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #15 Skrevet 14. januar 2023 Kunne ikke vært mer uenig, men jeg er bergenser selv så… Du kritiserer bryggen av alle steder i byen vår. Verneverdige bygg som er noe av det som gjør bergen til BERGEN. En stor turistattraksjon og som har mye historie bak seg. Hvorfor skal vi ødelegge noe slikt for å få inn moderne bygninger?? Anonymkode: 4a417...d02 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #16 Skrevet 15. januar 2023 4 hours ago, Mardina said: Jallaboder faktisk.....😂 Tror neppe du har vært mye i Bergen, når du lirer av deg så mye sprøyt.... 😂 Men du om det 😊 Som bergenser selv, så er jeg verken særlig patriotisk og i hvert fall ikke selvhøytidelig 😊 Du får flytte tilbake til Oslo da, siden du trives så godt der og det er en feilfri by, som har fått alt til 😂 Så dette ser pent ut synes du? Anonymkode: aa1d3...bc7 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #17 Skrevet 15. januar 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Kunne ikke vært mer uenig, men jeg er bergenser selv så… Du kritiserer bryggen av alle steder i byen vår. Verneverdige bygg som er noe av det som gjør bergen til BERGEN. En stor turistattraksjon og som har mye historie bak seg. Hvorfor skal vi ødelegge noe slikt for å få inn moderne bygninger?? Anonymkode: 4a417...d02 Jeg kritiserer ikke bryggen. Jeg skrev at den er fin og er vår kulturarv, men alt dreier seg ikke om bryggen. Det går vel an å utvikle byen andre steder også? Anonymkode: aa1d3...bc7
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #18 Skrevet 15. januar 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Så dette ser pent ut synes du? Anonymkode: aa1d3...bc7 Bildet nedenfor er fra Vippa i Oslo, det skal ikke så mye til for bymiljøetaten å heve standaren litt på Fisketorget. Hadde jeg vært turist og sett det opplegget, hadde jeg blitt skuffa Anonymkode: aa1d3...bc7 1
Honey Dew Skrevet 15. januar 2023 #19 Skrevet 15. januar 2023 skreppamedleppa skrev (18 timer siden): Du er vel ikke et tre antar jeg og kan reise dit du vil, også vekk.. Fytt tilbake til dit du kom fra da om alt er så fælt i Bergen😉 Hørt det før? Vi pleier å si dette til studenter som klager på buekorps, til de som ikke skjønner den bergenske folkesjelen, dere forstår dere ikke på oss og vi, vi ønsker knapt forståelse. Vi har sjel, langt mer enn andre plasser derfor er viktige ting viktige for oss, som bybanen over bryggen eller at det skaper engasjement og debatt når noen fra Oslo kontorer prøver å valse over oss i mangt å mye og når det kommer opp skillt som sier "Bergen stasjon" når alle vet at det heter Jernbanestasjonen.. Vi er patriotiske, stolte, vi skrur oss ofte opp på 11 med vilje og det er dette som blir tapt i oversettelsen spesielt 'over fjellet', vi elsker at vi er så mye, at vi er så cocky, at vi har vår egen nasjonalsang, og at vi er vår egen stat innenfor Norge. Vi er annerledes byen og vi elsker det og vi har integrert det i bysjelen vår. At Jernbanen skulle ligsom hete "Bergen stasjon" var en vits som fikk oss til å se rødt, en bagatell kan en mene fra pampene i et annet land (Oslo) sitt synspunkt, men når det kommer som ennda en beslutning som skal styre oss utenfra blir det bråk. De fleste andre plasser i Norge liker en ikke å bli Oslostyrt i hver minste detalj - bergensere har derimot alltid kampviljen til å protestere på en slik måte at folk utenfra rister på hode av oss og lar oss få viljen vår😁 Det duger for oss.. Det spiller ingen rolle for oss at ingen andre forstår oss, vi har den stoltheten i oss og innenfor bygrensen at det er helt ok. Vi vil heller bli hatet for den vi er enn å bli elsket for den vi ikke er, og nettopp der ligger vår integritet. Vi trenger ikke fake for Oslofolket. I det å dyrke seg selv som noe grunnleggende annerledes enn hovedstaden ble bergensernes vern mot statlig overmakt. Og med den raseringen som Oslo politikken gjør og har gjort så har det vært helt nødvendig at Bergen har kritisert og vært oss selv, selv mot noe "så ubetydelig" som jernbane skilt. Andre norske byer identifiserer seg gjerne med landsdel og by: Bodøværinger oppfatter seg som nordlendinger, Kristiansandere som sørlendinger og folk fra Trondheim er mer eller mindre stolte av å være trøndere. Men bergenserene insisterer på å være seg selv nok. Henrik Wergeland skal vist ha sagt: "deres Selvkjærlighed udstrekker sig til Alt hvad der hedder Bergensk" Og folk utenfra forstår gjerne ikke selvironien, sjagongen, det er som regel helt greit for oss, vi trenger ikke bli forstått over alt men vi er oss selv og de som tar en spøk bare for spøk og alvor bare for alvor har skjønt like lite begge deler og slik er det med oss bergensere. Amen 👍 2
Mardina Skrevet 15. januar 2023 #20 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så dette ser pent ut synes du? Anonymkode: aa1d3...bc7 Har sett verre andre steder 😊 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå