Osteopaten Skrevet 14. januar 2023 #1 Skrevet 14. januar 2023 (endret) Hei flotte damer. Jeg trenger litt tips fra dere. Og beklager på forhånd for et langt innlegg. Jeg og samboer har nå vært sammen snart 10 år. Vi har to barn sammen, på 4,5 og 0 år. Siden starten av vårt forhold har samboer og svigermor vært i konflikter av og på. Han har egentlig aldri hatt lyst å hatt så mye kontakt med henne, men har lagt inn en innsats for min del, da jeg er veldig familiekjær. Etterhvert som årene gikk skjønte jeg veldig fort hvorfor han ikke ønsket kontakt, da hun er veldig narsissistisk og oppfører seg egentlig som en 14 år gammel jente på de fleste områder. Etter vårt første barn kom til har dette eskalert. Vi har virkelig prøvd å bite tennene sammen og inkludert henne så mye som mulig. Hun var den første. Som ble invitert på sykehuset for å se baby, bodde rett ved siden av oss og var på besøk ofte, fikk bilder og videoer, facetime osv. Likevel skapte hun konflikter og sa vi alltid prioriterte min familie, som for øvrig bodde på andre siden av landet. Hun nektet å følge våre regler om at ingen bilder av våre barn skulle publiseres offentlig og ble kjempesint hver gang vi sa nei, når hun spurte om å få legge ut bilde av barnet vårt. Etterhvert flytta vi min hjemplass, noe hun for øvrig også ble sur for. Vi fortsatte å bite tenna sammen og inviterte henne ofte nedover til oss. Hun klaget ofte over hvor lite vi inviterte henne og at hun aldri fikk komme på besøk. Likevel valgte hun å kansellere besøkene i siste liten. Ofte før hun satte seg på toget, eller sa i fra når hun skulle vært her og vi sto på flyplassen å ventet på henne. Sønnen vår er på dette tidspunktet 4 år, og skjønner en god del. Han skjønner nå at bestemor ikke kommer likevel og enda tristere er det når dette gjentar seg om og om igjen. Alt er hele tiden på hennes premisser. Og samtidig blir hun kjempesinte på oss som ikke inviterer henne oftere. Vi har nå kommet til en beslutning at vi ikke ønsker mer med henne å gjøre. Dette kommer ikke bare av nevnte episoder ovenfor, men også mange episoder der hun er rett og slett er ondskapsfull, kaller oss de styggeste ting du kan tenke deg, ikke respekterer våre valg ovenfor barna og legger ut i det brede og det vide på nett om oss. Samboer har aldri hatt et veldig godt forhold til henne og har et veldig sterkt ønske om å ikke ha noe med henne å gjøre, noe jeg forsåvidt støtter. Bestemoren til samboeren min mener vi er forferdelige mennesker som nå holder barnebarna unna bestemoren sin, og for samboer preller dette av, men for meg tærer det veldig på samvittigheten.. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, selv om jeg merker at livet er mye bedre uten henne. Hva tenker dere? Hva hadde dere gjort? Endret 14. januar 2023 av Osteopaten 1
svartkatt Skrevet 14. januar 2023 #2 Skrevet 14. januar 2023 Jeg orket ikke lese mer enn første avsnittet.. han vil ikke ha noe med henne å gjøre og du skjønner det.. hvorfor stresse for mye med det? Dere må ta hensyn til dere selv og ungene. 2
Osteopaten Skrevet 14. januar 2023 Forfatter #3 Skrevet 14. januar 2023 svartkatt skrev (4 minutter siden): Jeg orket ikke lese mer enn første avsnittet.. han vil ikke ha noe med henne å gjøre og du skjønner det.. hvorfor stresse for mye med det? Dere må ta hensyn til dere selv og ungene. Ja, er jo egentlig 100% enig med deg, men veldig mange rundt oss sier at vi frarøver bestemoren barnebarna sine og vi kommer til å skape en sorg for barna i framtiden. 1
svartkatt Skrevet 14. januar 2023 #4 Skrevet 14. januar 2023 Osteopaten skrev (Akkurat nå): Ja, er jo egentlig 100% enig med deg, men veldig mange rundt oss sier at vi frarøver bestemoren barnebarna sine og vi kommer til å skape en sorg for barna i framtiden. De kan ha kontakt når de blir gamle nok og velger det selv.. Går an å prøve å møtes bare til bursdag og jul også..?
Osteopaten Skrevet 14. januar 2023 Forfatter #5 Skrevet 14. januar 2023 svartkatt skrev (Akkurat nå): De kan ha kontakt når de blir gamle nok og velger det selv.. Går an å prøve å møtes bare til bursdag og jul også..? Det tror jeg ville blitt veldig rart da vi har null kontakt med henne nå og konliktnivået mellom samboer og henne er høyt. Men takk for tips! 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #6 Skrevet 14. januar 2023 Osteopaten skrev (2 minutter siden): Ja, er jo egentlig 100% enig med deg, men veldig mange rundt oss sier at vi frarøver bestemoren barnebarna sine og vi kommer til å skape en sorg for barna i framtiden. Det høres det ut som hun gjør selv. Men hva med å gi henne en aller siste sjanse? Ikke forbered barn på at farmor kommer. Si at dere enten må se enorm endring i slik og sånn konkret atferd - ellers blir det 100% brudd. Hun får bestemme, og det er nulltoleranse. Anonymkode: 67d87...e60 3
Mandalorian Skrevet 14. januar 2023 #7 Skrevet 14. januar 2023 Skjønner at du føler på det, men om du distanserer deg fra situasjonen: Bidrar svigermor positivt i dine barns liv? Klarer hun å vedlikeholde en stabil relasjon til deres barn? Høres ut som din mann ikke har noen problemer med å ihvertfall holde henne litt på avstand og da synes jeg du skal være med på det med god samvittighet. Du er ikke ansvarlig for hennes handlinger og hennes valg. Uansett hvem som blander seg så er det du og din som må sette grenser for hva som er fornuftig for deres barn. Ikke gidd å ha dårlig samvittighet da du vet at du har gjort det du kan, resten er opp til henne❤️ 2
Osteopaten Skrevet 14. januar 2023 Forfatter #8 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det høres det ut som hun gjør selv. Men hva med å gi henne en aller siste sjanse? Ikke forbered barn på at farmor kommer. Si at dere enten må se enorm endring i slik og sånn konkret atferd - ellers blir det 100% brudd. Hun får bestemme, og det er nulltoleranse. Anonymkode: 67d87...e60 Forrige gang hun ikke dukket opp sa vi at hun fikk en sjanse til, og hun valgte da å ikke dukke opp. Min samboer har vokst opp i et hjem uten mye stabilitet og er derfor ekstremt opptatt av dette i barna våre sine liv, og har derfor krevd en stabil bestemor for barna som et ultimatum for kontakt. Hun har sagt seg enig, men har fått sjanser nå i 3-4 år uten et snev av forbedring. Om noe - forverring.. 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #9 Skrevet 14. januar 2023 Osteopaten skrev (21 minutter siden): Hei flotte damer. Jeg trenger litt tips fra dere. Og beklager på forhånd for et langt innlegg. Jeg og samboer har nå vært sammen snart 10 år. Vi har to barn sammen, på 3 og 0 år. Siden starten av vårt forhold har samboer og svigermor vært i konflikter av og på. Han har egentlig aldri hatt lyst å hatt så mye kontakt med henne, men har lagt inn en innsats for min del, da jeg er veldig familiekjær. Etterhvert som årene gikk skjønte jeg veldig fort hvorfor han ikke ønsket kontakt, da hun er veldig narsissistisk og oppfører seg egentlig som en 14 år gammel jente på de fleste områder. Etter vårt første barn kom til har dette eskalert. Vi har virkelig prøvd å bite tennene sammen og inkludert henne så mye som mulig. Hun var den første. Som ble invitert på sykehuset for å se baby, bodde rett ved siden av oss og var på besøk ofte, fikk bilder og videoer, facetime osv. Likevel skapte hun konflikter og sa vi alltid prioriterte min familie, som for øvrig bodde på andre siden av landet. Hun nektet å følge våre regler om at ingen bilder av våre barn skulle publiseres offentlig og ble kjempesint hver gang vi sa nei, når hun spurte om å få legge ut bilde av barnet vårt. Etterhvert flytta vi min hjemplass, noe hun for øvrig også ble sur for. Vi fortsatte å bite tenna sammen og inviterte henne ofte nedover til oss. Hun klaget ofte over hvor lite vi inviterte henne og at hun aldri fikk komme på besøk. Likevel valgte hun å kansellere besøkene i siste liten. Ofte før hun satte seg på toget, eller sa i fra når hun skulle vært her og vi sto på flyplassen å ventet på henne. Sønnen vår er på dette tidspunktet 4 år, og skjønner en god del. Han skjønner nå at bestemor ikke kommer likevel og enda tristere er det når dette gjentar seg om og om igjen. Alt er hele tiden på hennes premisser. Og samtidig blir hun kjempesinte på oss som ikke inviterer henne oftere. Vi har nå kommet til en beslutning at vi ikke ønsker mer med henne å gjøre. Dette kommer ikke bare av nevnte episoder ovenfor, men også mange episoder der hun er rett og slett er ondskapsfull, kaller oss de styggeste ting du kan tenke deg, ikke respekterer våre valg ovenfor barna og legger ut i det brede og det vide på nett om oss. Samboer har aldri hatt et veldig godt forhold til henne og har et veldig sterkt ønske om å ikke ha noe med henne å gjøre, noe jeg forsåvidt støtter. Bestemoren til samboeren min mener vi er forferdelige mennesker som nå holder barnebarna unna bestemoren sin, og for samboer preller dette av, men for meg tærer det veldig på samvittigheten.. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, selv om jeg merker at livet er mye bedre uten henne. Hva tenker dere? Hva hadde dere gjort? Kuttet hun her. Aldri hatt det bedre. Skulle gjort det for lenge siden. Du kan finne deg i det ene og det andre men en dag får dere nok. Mye pndskapsfullt og annet dritt jeg ikke går innpå her. Men vi kuttet hun rett og slett ut tilslutt. Har aldri angret. Vi er FRI! Ville gjort det samme om jeg var dere! Ikke se dere tilbake Tenk på barna! Anonymkode: d8ada...05b 3
Osteopaten Skrevet 14. januar 2023 Forfatter #10 Skrevet 14. januar 2023 Mandalorian skrev (2 minutter siden): Skjønner at du føler på det, men om du distanserer deg fra situasjonen: Bidrar svigermor positivt i dine barns liv? Klarer hun å vedlikeholde en stabil relasjon til deres barn? Høres ut som din mann ikke har noen problemer med å ihvertfall holde henne litt på avstand og da synes jeg du skal være med på det med god samvittighet. Du er ikke ansvarlig for hennes handlinger og hennes valg. Uansett hvem som blander seg så er det du og din som må sette grenser for hva som er fornuftig for deres barn. Ikke gidd å ha dårlig samvittighet da du vet at du har gjort det du kan, resten er opp til henne❤️ Tusen for veldig kloke og sanne ord! Jeg vet jo innerst inne at du har helt rett, men kommer selv fra en ekstremt sammensveisa storfamilie, så det er vanskelig for meg å skjønne at noen vil kutte noen, selv om jeg selvfølgelig forstår det 100%! 1
Juniper Skrevet 14. januar 2023 #11 Skrevet 14. januar 2023 Som forelder er du pliktig til å skjærme barna fra skadelige personer, også når disse er i nær familie. Om noen anklager dere, så bare svar at «hun har lagt opp til dette selv med oppførselen sin». Eventuelt ha noen saftige skjærmdump av ting hun har skrevet om dere på nett lett tilgjengelige på mobilen, og så fisker du den opp og begynner å lese høyt, og spør hva forståsegpåeren mener. Den eneste feilen jeg ser her er at du skulle vært mer lydhør for at din samboer ville ha minimalt med moren å gjøre helt fra start. Sånt har gjerne en grunn. 2
Osteopaten Skrevet 14. januar 2023 Forfatter #12 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kuttet hun her. Aldri hatt det bedre. Skulle gjort det for lenge siden. Du kan finne deg i det ene og det andre men en dag får dere nok. Mye pndskapsfullt og annet dritt jeg ikke går innpå her. Men vi kuttet hun rett og slett ut tilslutt. Har aldri angret. Vi er FRI! Ville gjort det samme om jeg var dere! Ikke se dere tilbake Tenk på barna! Anonymkode: d8ada...05b Så deilig å høre fra noen i samme situasjon. Bare av nysgjerrighet - er det en oldemor til barna/bestemor til samboer i bildet? For det er egentlig henne jeg har dårlig samvittighet for. Hun mener vi ødelegger familien og splitter opp, samt gjør noe kjempestygt med å holde barna borte fra bestemora.. 1
Mandalorian Skrevet 14. januar 2023 #13 Skrevet 14. januar 2023 Osteopaten skrev (8 minutter siden): Ja, er jo egentlig 100% enig med deg, men veldig mange rundt oss sier at vi frarøver bestemoren barnebarna sine og vi kommer til å skape en sorg for barna i framtiden. Det er ikke en menskerett å ha «tilgang» til barnebarn, det er en relasjon som besteforeldre må pleie, respektere og vise at de er modne nok og stabile nok til å håndtere❤️ 3 1 1
Osteopaten Skrevet 14. januar 2023 Forfatter #14 Skrevet 14. januar 2023 Juniper skrev (2 minutter siden): Som forelder er du pliktig til å skjærme barna fra skadelige personer, også når disse er i nær familie. Om noen anklager dere, så bare svar at «hun har lagt opp til dette selv med oppførselen sin». Eventuelt ha noen saftige skjærmdump av ting hun har skrevet om dere på nett lett tilgjengelige på mobilen, og så fisker du den opp og begynner å lese høyt, og spør hva forståsegpåeren mener. Den eneste feilen jeg ser her er at du skulle vært mer lydhør for at din samboer ville ha minimalt med moren å gjøre helt fra start. Sånt har gjerne en grunn. Helt enig med deg. Og tusen takk for gode tips! 1
Osteopaten Skrevet 14. januar 2023 Forfatter #15 Skrevet 14. januar 2023 Mandalorian skrev (Akkurat nå): Det er ikke en menskerett å ha «tilgang» til barnebarn, det er en relasjon som besteforeldre må pleie, respektere og vise at de er modne nok og stabile nok til å håndtere❤️ Helt enig med deg. Tusen takk, trengte virkelig å høre dette ❤️ 2
Mandalorian Skrevet 14. januar 2023 #16 Skrevet 14. januar 2023 Osteopaten skrev (1 minutt siden): Helt enig med deg. Tusen takk, trengte virkelig å høre dette ❤️ Bare hyggelig❤️ Skjønner det er vanskelig, men tror 100% at dere gjør det riktig for deres familie. Da kan «alle» mene det de vil, men dere vet best og de kan ta seg en bolle. Heier på deg, vit at du har gjort alt du kan! 2
Rødstrupa Skrevet 14. januar 2023 #17 Skrevet 14. januar 2023 Teori og praksis er to ulike ting. Dersom valget er tatt fra deres side er det nok lurt at beskjeden om avgjørelsen kommer fra han og ikke deg. Det er han som har erfaringer om hendelser og utsagn fra henne i barndommen. Veldig leit når utfallet blir på denne måten men man kommer vel til et punkt hvor man ‘’må sette foten ned’’. Lykke til med avgjørelsen😌♥️ 2
Rødstrupa Skrevet 14. januar 2023 #18 Skrevet 14. januar 2023 Og har opplevd ‘’et mønster’’ hos henne videre opp gjennom årene.
Juniper Skrevet 14. januar 2023 #19 Skrevet 14. januar 2023 I forhold til din samboers bestemor. Det handler om at hun nekter å se i øynene at hun har misslykktes fullstendig med å oppdra datteren sin, eventuelt skaffe hjelp til å avdekke diagnoser sånn at hun kunne få adekvat terapi eller eventuelt medisinering. Det er mye lettere for gamla å lempe ansvaret over på noen andre. Så om hun legger seg opp i dette, er det helt på sin plass å utfordre henne tilbake på familieforholdene. Og kanskje si at hun bør legge vekt på sitt forhold til dere, og ikke forgifte relasjonen med å være sin datters advokat. At dere synes det er synd ting er som de er, men dere prioriterer å gi ungene stabil og trygg oppvekst, noe ingen sørget for for din samboer. 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #20 Skrevet 14. januar 2023 Du, dette er jo et luksusproblem! Samboeren din tar skade av kontakt med sin narsisstiske mor og vil kutte kontakt. Da støtter du ham i det, punktum! I de fleste sånne svigermortråder ser jo ikke sønnen problemet, mens svigerdatter sliter med forholdet til den kontrollerende og narsisstiske svigermoren. Been there done that, for å si det sånn! Det skader IKKE barnet å fase ut kontakten med et menneske som ikke tilfører noe positivt til dere som familie. Det som er skadelig, er å se foreldrene sine ikke sette sunne grenser for seg selv, og heller bli opplært i hvordan man feeder en narsissist på bekostning av seg selv. Heia mannen din som har klart å bryte mønsteret! Dessuten kan det jo være at svigermor går litt i seg selv og kanskje innser at hun oppfører seg dårlig, om hun faktisk opplever å miste dere når hun turer på som hun gjør. Kan bli en vekker for henne også. Anonymkode: 842fc...77e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå