Gå til innhold

Tesla model Y blir 23% billigere (120k)


Anbefalte innlegg

Skrevet
Snok1 skrev (1 time siden):

Jeg siterte fra lenken du la ved….

Ja, og sitatet er irrelevant for det vi diskuterte, som var din påstand:

"Tesla har levert overskudd kun i 2020, og overskuddet kom ikke fra bilproduksjon."

Jeg påpekte at du tar feil. Tesla har gått med overskudd siden andre kvartal 2019. Og så videre.

Hva som skjer i fjerde kvartal er irrelevant for påstanden din. Det er uansett resesjon, så selvsagt vil hele markedet merke det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Herregud for en kronisk kverulant du er.

Når 10 biler ligger ute for samme pris så er det ikke så jævlig vanskelig å lage et estimat for hva den ca koster.....

Anonymkode: 0ee00...f1c

De kan ligge ute for hva som helst. Spørsmålet er hva folk er villige til å betale.

  • Nyttig 1
Skrevet
TheHairyToothfairy skrev (1 time siden):

Jeg er han som har peiling på bil, du må være han andre.

Akkurat som de som hadde peiling på Nokia da iPhone kom 🤣

  • Liker 1
Skrevet
-jk- skrev (5 timer siden):

Modem Y har da en av markedets beste nyttelaster, 555kg bør holde for de fleste.

Kun skjerm i midten er en smakssak, vi har en X og en 3 og jeg foretrekker løsningen med kun skjerm i midten. Slipper da at ting blir skjult bak rattet og det er bedre sikt fremover.

Navigerer du til superlader så blir batteriet varmet på veien. 

 

Å ja, jeg hadde ikke fått med meg at model Y hadde fått en kraftig oppgradering av nyttelasten. Før var den vel bare rett over 300 kg akkurat som på model 3 som gjør at man får overlast med 4 voksne personer i bilen uten noe som helst bagasje. Enda en grunn til å være bitter på at jeg fikk bilen før prisdroppet...

Det er en grunn til at det er en hel haug med ettermarkedslevrandører av instrument skjermer og HUD's til model 3 og Y. Det trenger ikke å være mer enn det esensielle forran føreren som hastighet, girposisjon, blinklys og batteriprosen eller estimert rekkevidde. Og det får fint plass bak åpningen i rattet så det ikke blir i veien.

Hjelper ikke å navigere til superlader når man må lade på morgenen etter en overnatting da man har nesten tomt batteri, og man da må stå og vente i lang tid på at batteriet skal varmes opp.

Og det at mange er fornøyde med en vare trenger ikke nødvendigvis å bety at varen har god kvalitet. Det er vel typisk en ganske kraftig bias for å like en ting hvis den har kostet mye penger. F.eks toppet jo model X statistikkene over biler med mest feil, men likevel viste undersøkelser at eierene var blant de mest fornøyde kundene...

Noen flere punkter jeg syns er dårlig:

  • Multifunksjons knappene på rattet er vanskelig å dytte til sidene, og når man prøver å dytte de til siden, eller scrolle ender man ofte opp med å trykke de ned istedenfor.
  • Blinklyset blinker for kort tid når man drar spaken halvveis, og når man drar den helt ned eller opp så er det ofte at den ikke skrur seg av igjen etter svingen som på de fleste andre biler. Sikkert en enkel fiks for tesla da det vel bare er software som definerer hvor langt rattet skal tilbake før blinklyset deaktiveres.
  • Ikke standard funksjoner på spakene bak rattet som på alle andre biler.
  • Ser ut til at shuffle play funksjonen er blitt borte fra spottify appen etter siste oppdatering.
  • Får ikke oppdatert software på mobilnettet selv om jeg har premium connectivity, men må koble til wifi for å få lastet ned oppdateringen.
  • Bluetooth parringen fungerte ikke første gangen, og når jeg da forsøkte å glemme enheten igjen fungerte ikke det flere dager, så plutselig fungerte det. Også fungerte ikke parringen igjen på andre forsøk, men plutselig etter en dag fungerte parringen likevel. Nå kommer ikke SMS inn, men jeg tar ikke sjangsen på å prøve å glemme og reconecte mobilen enda en gang.
  • Vesentlig dårligere lyd når man spiller spottify via bluetoot fra mobilen, enn når man spiller det fra appen i bilen av en eller annen merkelig grunn. Akkurat som at det er noe filtere som er på en av de.

Likevel er jeg ikke direkte missfornøyd med bilen. Valgte den for ladehastighet, rekkevidde og energieffektivitet. Og at den har "skinn" interiør og hengerfeste mulighet. Og på det er Tesla blant de beste i forhold til pris. Og routeplanneren er også god på estimert rekkevidde.

Anonymkode: d123b...f39

Skrevet

Og en ting til: Forsikring på model 3 er jo horribelt høy av en eller annen grunn. På E-Golfen jeg hadde før var det jo ganske lav forsikring.

Anonymkode: d123b...f39

Skrevet
jabx skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke hva du mener med "kutter elektriske rutiner", men testene og de reelle resultatene taler for seg selv. Model Y er nå Norges mest populære bil.

Hold deg til saken du.

Tesla kjøpes jo av de som ikke har peiling på bil, og da er jo et kroneksempel på akkurat dèt.

Anonymkode: 77dbc...2f7

  • Liker 2
Gjest Adobyen
Skrevet

Bruktmarkedet kan vel bli vanskelig nå.

Skrevet
jabx skrev (2 timer siden):

Høy nok kvalitet til å ligge på topp i disse testene, og å blant annet overleve et fall ned en klippe.

Sikkerhet og kvalitet er ikke det samme.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tesla kjøpes jo av de som ikke har peiling på bil, og da er jo et kroneksempel på akkurat dèt.

Anonymkode: 77dbc...2f7

Derfor, som kvalitetsbevisst forbruker, kjøper man heller en Skoda Octavia? Eller hva kjøper man om man har peiling på bil? 

Skrevet
newman01 skrev (57 minutter siden):

Derfor, som kvalitetsbevisst forbruker, kjøper man heller en Skoda Octavia? Eller hva kjøper man om man har peiling på bil? 

Styrer unna Tesla, og kjøper anerkjente merker som har bygget bil i flere mannsaldre. Gjengangeren som går på at Tesla ikke er å stole på, er for stor til at det skal være troverdig med de som hevder det motsatte her inne, + andre forumer.

Anonymkode: 77dbc...2f7

  • Liker 1
Skrevet

Jada, og det synes jeg du både kan gjøre og mene. Det er et fritt land. Men å rakke så sinnsykt ned på et bilmerke og direkte håne folk som kjøper Tesla er ikke absolutt nødvendig. Vi har ytringsfrihet, men ikke ytringstvang

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2023 den 19.30):

vi har kjøpt model 3 i 2021. Har kjørt den bilen i snart to år, veldig fornøyde med bilen, som er vår eneste familiebil. Og, bilen har på den tid har vokst i pris og vi kan nå selge den for samme som vi kjøpte den for. Vi skal ikke selge, men kan mange andre biler skryte av det samme? 

Anonymkode: 36734...e57

Tja... de fleste som som solgte el-bilen sin i fjor høst opplevde vel det samme. Solgte selv en nesten 5 år gammel Leaf for kun 20000 mindre enn det vi ga for den i 2018. 

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Styrer unna Tesla, og kjøper anerkjente merker som har bygget bil i flere mannsaldre. Gjengangeren som går på at Tesla ikke er å stole på, er for stor til at det skal være troverdig med de som hevder det motsatte her inne, + andre forumer.

Anonymkode: 77dbc...2f7

Mye rare hersketeknikker her inne, sett deg på skolebenken med ubermensch Hairytooth og lær litt om verden slik den er nå og ikke slik den var.

Anonymkode: c24d2...7cc

  • Hjerte 1
Skrevet

Vi blir jo tvunget til elbil så det er nå så. Vw har ihvertfall ikke mindre problemer enn tesla mht til kvalitet og service.

Anonymkode: 203fa...92a

Skrevet
TheHairyToothfairy skrev (7 timer siden):

Jeg er litt imponert over at du måtte ha anonym status for å skrive det der.

Faktum om meg er at jeg driver med bil i et vesentlig høyere plan enn du noen gang har forsøkt deg på. Jeg kjørte Tesla da de først kom til Norge med sin potensielt hyggelige roadster. Jeg har skrudd på de fleste av dem og bare gitt dem opp. Din vilje til å like produktet når kun opp til leggene mine på kunnskapen min om hvordan det faktisk ser ut og hvordan det settes sammen. Og du har helt rett, jeg er særdeles lite imponert over alle tjuvtriksene de har gjort når de bygger denne amcar-greia her. Det er typisk amerikansk.

Jeg er han som har peiling på bil, du må være han andre.

Dette ble bare flaut.

Anonymkode: 4516c...590

  • Hjerte 1
Annonse
Skrevet
jabx skrev (16 timer siden):

Altså, det er bare å gå og lese Teslas kvartalsrapporter selv:

https://ir.tesla.com/

For Q3 2022 kan du f.eks. se at inntektene fra bilsalg var på over 18 milliarder dollar, og overskuddet var på over 5 milliarder dollar. Av dette var 286 millioner dollar kvotesalg.

Det er ikke så fryktelig vanskelig.

Det er åpenbart det. Hva er profittmarginer? Selv bruttomarginen til Tesla er ikke 30 %. Du hevder videre at konkurrentene ikke har bankinnskudd eller at Tesla ikke har gjeld/forpliktelser (ST/LT).

Anonymkode: 9e212...e31

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mye rare hersketeknikker her inne, sett deg på skolebenken med ubermensch Hairytooth og lær litt om verden slik den er nå og ikke slik den var.

Anonymkode: c24d2...7cc

Ikke hersketeknikk, men sannhet. Forskjell på det serru. Kan også legge til at lakk kvalitet jevnt over på Tesla er elendig. Og det vet jeg fra en nær venn som jobber i, ja nettopp, en billakk forretning. Og det er vel en årsak til at mange Teslaeiere foliere bilene sine, for de som kjørte rundt dyre premium modeller tidligere, var det svært langt mellom folierte biler.

Anonymkode: 77dbc...2f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hjelper ikke å navigere til superlader når man må lade på morgenen etter en overnatting da man har nesten tomt batteri, og man da må stå og vente i lang tid på at batteriet skal varmes opp.

Anonymkode: d123b...f39

Akkurat det der er nok brukerfeil ;) Parker aldri en elbil med lite strøm på batteriet i kulda over natten. Må du hurtiglade, så gjør det før du gir deg for dagen, ikke som første gjøremål neste dag. Det beste er å sikre seg saktelading der man overnatter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Og en ting til: Forsikring på model 3 er jo horribelt høy av en eller annen grunn. På E-Golfen jeg hadde før var det jo ganske lav forsikring.

Anonymkode: d123b...f39

Ja, den koster litt å forsikre. Betaler vel nesten 7.000,- per år for kona sin, det er en god del mer enn for den gamle Leafen hun hadde før. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ikke hersketeknikk, men sannhet. Forskjell på det serru. Kan også legge til at lakk kvalitet jevnt over på Tesla er elendig. Og det vet jeg fra en nær venn som jobber i, ja nettopp, en billakk forretning. Og det er vel en årsak til at mange Teslaeiere foliere bilene sine, for de som kjørte rundt dyre premium modeller tidligere, var det svært langt mellom folierte biler.

Anonymkode: 77dbc...2f7

Øh, hæ? Tettheten av f.eks folierte Porscher i div. farger og gjerne en matt variant er jo skyhøy i deler av Oslo. Samme med en del andre dyre biler. Tror folieandelen er særdeles mye høyere på de dyre premiummerkene enn på f.eks Toyotaer, for å si det slik...

Kona sin Model 3 er foliert, men det er jo fordi hun ville ha rosa bil ;)

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...