Gå til innhold

Tesla model Y blir 23% billigere (120k)


Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jo, har sett hva den ligger ute for på finn. 

Koster faktisk mer nå i bruktmarkedet.

Anonymkode: 0ee00...f1c

Hva det ligger ute for på finn er ikke så interessant. Det interessante er hva det faktisk blir solgt for.

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du burde ta et bedøk-kurs for dummies. Husk også at Teslarati ikke er fasit.

Anonymkode: 9e212...e31

Eh, hvem som helst kan lese Teslas egne kvartalsrapporter. Se over.

Skrevet

Jeg bestilte model Y etter priskuttet 😃 Gleder meg til å hente bilen

Skrevet
jabx skrev (12 minutter siden):

Altså, det er bare å gå og lese Teslas kvartalsrapporter selv:

https://ir.tesla.com/

For Q3 2022 kan du f.eks. se at inntektene fra bilsalg var på over 18 milliarder dollar, og overskuddet var på over 5 milliarder dollar. Av dette var 286 millioner dollar kvotesalg.

Det er ikke så fryktelig vanskelig.

Vi får se.

«Tesla will post its financial results for the fourth quarter and full year ended December 31, 2022 after market close on Wednesday, January 25, 2023. «

Skrevet
jabx skrev (42 minutter siden):

Hva det ligger ute for på finn er ikke så interessant. Det interessante er hva det faktisk blir solgt for.

Tror ikke bruktbilforhandlerne selger de så mye billigere enn hva de legger de ut for....

Anonymkode: 0ee00...f1c

  • Liker 1
Skrevet

Jeg fikk meg en model 3 SR helt på slutten av året for å slippe vektavgiften, men nå kunne jeg jo ha spart mer. Men det som er mest bittert er at jeg kunne ha fått en model Y nå for ca samme prisen som jeg betalte for en model 3, og jeg ville egentlig ha en Y pga bagasjeluka, men 100 k opp i pris som det var før nyttår var for mye.

Men det er jo egentlig ikke et så stort tap da siden jeg planlegger å ha bilen i rundt 10 år og "bruke den opp", ikke bare kjøpe og selge igjen.

Det er litt merkelig at Tesla droppet prisen i Norge også egentlig for her i landet sliter de jo ikke med salget i det hele tatt. Men de hadde vel bare bestemt seg for å gjøre det samme i hele verden regner jeg med.

Anonymkode: d123b...f39

Skrevet
jabx skrev (På 15.1.2023 den 12.40):

Det er alltid de som ikke eier Tesla som hater Tesla. De som faktisk prøver en Tesla blir øyeblikkelig forelsket.

Alt det du skriver er bare vås. F.eks. er fryste dørhåndtak noe som kan skje med alle biler.

Det var voldsomt til fanboy du var da. Nå har jeg hatt en splitter ny model 3 SR i noen uker, men kan vel ikke si at jeg er blitt øyeblikkelig forelsket... Det er en grei bil for pengene, men absolutt ikke noe sensasjonelt. Spesielt ikke etter at de har fjernet ultralyds sensorene. De kommer aldri i verden til å kunne fullverdig erstattes av kamera, og i sørpeværet som har vært i det siste så blir jo ryggekamera bildet helt ubrukelig pga møkkete linse etter 5 minutters kjøring.

Det er en grei nok bil for meg, men for å påpeke noen mangler:

  • Ikke noe instrumentpanel foran sjåføren på 3 og Y er jo fullstendig håpløst.
  • Ingen spyling av ryggekamera, eller innfelling av ryggekamera slik at det blir ubrukelig etter kort tid i sørpeføre.
  • Ingen ultralydssensorer, og dermed ingen parkeringsassistanse funksjoner. Og ingen fullverdig erstatning i sikte
  • Motorisert ladedeksel som fryser fast i kulda.
  • Dørhåndtak som fryser i kulda (og ja disse flush håndtakene er mye verre enn med tradisjonelle dørhåndtak som man får bedre tak i og dermed som regel kan dra opp)
  • Ikke noe 12V uttak i bagasjerommet
  • Ikke noe 360 graders birdseye visning
  • Nekter å hurtiglade et kaldt batteri (ja det er for å spare batteriet, men ekstremt irriterende å bli sittende å vente i en time på at det skal varme seg opp før det tar imot lading)
  • Sidekamera som sier at de har mistet sikten hver gang man kjører inn i en tunell.
  • Ikke noe V2G eller V2L mulighet fra høyspent batteriet.
  • Dårlig sikt ut bakruta pga høy hattehylle.
  • Ubrukelige bakseter for alt annet enn små barn pga veldig lavt sete i forhold til gulv.
  • Ikke noe skiluke
  • Ikke takrails
  • Elendig løsning for hengerfeste hvor man må krype under bilen for å sette det på, og det blir stående en stor åpning inn under bilen når det står på fordi man må fjerne et stort deksel.
  • Ikke motorisert frunk
  • Lakkproblemer er en gjenganger.
  • Dårlig design gjør at snø og vann faller ned fra bakruta til bagasjerommet når det åpnes på model 3
  • Glasstak gir store dårlig isolerte flater for "camping" i bilen. Men bra at den i hvert fall har en camp mode da.
  • Dårlig og tungvint løsning for takstativ.
  • Ikke noe fysisk regnsensor, og kameraløsningen fungerer dårlig for å oppdage regn på frontruta.
  • Ikke varmetråder i frontruta.
  • Den justerbare "ventilslissa" i model 3 (og sikkert Y også) fungerer dårligere enn å ha en fysisk sideventil for å unngå dogg på siderutene.
  • Ekstremt lite nyttelast. Her er vel Y og 3 blant de suverent dårligste på markedet.
  • Veldig lite hanskerom, og med elektrisk utløser som sikkert kommer til å svikte på et eller annet punkt, og ingen manuell spak for å åpne det.
  • Skjermen er ikke integrert i dashbordet, og ser veldig malplassert ut der det står i friluft for seg selv, og til og med uten mulighet for å vri det mot deg, eller bevege det på noen måte.
  • Mangel på fysiske betjeninger så når skjermen svikter så kan man nesten ikke bruke bilen.

Anonymkode: d123b...f39

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var voldsomt til fanboy du var da. Nå har jeg hatt en splitter ny model 3 SR i noen uker, men kan vel ikke si at jeg er blitt øyeblikkelig forelsket... Det er en grei bil for pengene, men absolutt ikke noe sensasjonelt. Spesielt ikke etter at de har fjernet ultralyds sensorene. De kommer aldri i verden til å kunne fullverdig erstattes av kamera, og i sørpeværet som har vært i det siste så blir jo ryggekamera bildet helt ubrukelig pga møkkete linse etter 5 minutters kjøring.

Det er en grei nok bil for meg, men for å påpeke noen mangler:

  • Ikke noe instrumentpanel foran sjåføren på 3 og Y er jo fullstendig håpløst.
  • Ingen spyling av ryggekamera, eller innfelling av ryggekamera slik at det blir ubrukelig etter kort tid i sørpeføre.
  • Ingen ultralydssensorer, og dermed ingen parkeringsassistanse funksjoner. Og ingen fullverdig erstatning i sikte
  • Motorisert ladedeksel som fryser fast i kulda.
  • Dørhåndtak som fryser i kulda (og ja disse flush håndtakene er mye verre enn med tradisjonelle dørhåndtak som man får bedre tak i og dermed som regel kan dra opp)
  • Ikke noe 12V uttak i bagasjerommet
  • Ikke noe 360 graders birdseye visning
  • Nekter å hurtiglade et kaldt batteri (ja det er for å spare batteriet, men ekstremt irriterende å bli sittende å vente i en time på at det skal varme seg opp før det tar imot lading)
  • Sidekamera som sier at de har mistet sikten hver gang man kjører inn i en tunell.
  • Ikke noe V2G eller V2L mulighet fra høyspent batteriet.
  • Dårlig sikt ut bakruta pga høy hattehylle.
  • Ubrukelige bakseter for alt annet enn små barn pga veldig lavt sete i forhold til gulv.
  • Ikke noe skiluke
  • Ikke takrails
  • Elendig løsning for hengerfeste hvor man må krype under bilen for å sette det på, og det blir stående en stor åpning inn under bilen når det står på fordi man må fjerne et stort deksel.
  • Ikke motorisert frunk
  • Lakkproblemer er en gjenganger.
  • Dårlig design gjør at snø og vann faller ned fra bakruta til bagasjerommet når det åpnes på model 3
  • Glasstak gir store dårlig isolerte flater for "camping" i bilen. Men bra at den i hvert fall har en camp mode da.
  • Dårlig og tungvint løsning for takstativ.
  • Ikke noe fysisk regnsensor, og kameraløsningen fungerer dårlig for å oppdage regn på frontruta.
  • Ikke varmetråder i frontruta.
  • Den justerbare "ventilslissa" i model 3 (og sikkert Y også) fungerer dårligere enn å ha en fysisk sideventil for å unngå dogg på siderutene.
  • Ekstremt lite nyttelast. Her er vel Y og 3 blant de suverent dårligste på markedet.
  • Veldig lite hanskerom, og med elektrisk utløser som sikkert kommer til å svikte på et eller annet punkt, og ingen manuell spak for å åpne det.
  • Skjermen er ikke integrert i dashbordet, og ser veldig malplassert ut der det står i friluft for seg selv, og til og med uten mulighet for å vri det mot deg, eller bevege det på noen måte.
  • Mangel på fysiske betjeninger så når skjermen svikter så kan man nesten ikke bruke bilen.

Anonymkode: d123b...f39

Modem Y har da en av markedets beste nyttelaster, 555kg bør holde for de fleste.

Kun skjerm i midten er en smakssak, vi har en X og en 3 og jeg foretrekker løsningen med kun skjerm i midten. Slipper da at ting blir skjult bak rattet og det er bedre sikt fremover.

Navigerer du til superlader så blir batteriet varmet på veien. 

 

Skrevet
jabx skrev (5 timer siden):

Lav kvalitet? Tesla ble nettopp utropt til den beste bilen noen sinne i Euro NCAP sine sikkerhetstester, og her om dagen kjørte en Tesla ned et høyt stup. Alle i bilen overlevde. Tesla har de sikreste bilene.

Ja. Lav kvalitet. 

Skrevet
Snok1 skrev (7 timer siden):

Vi får se.

«Tesla will post its financial results for the fourth quarter and full year ended December 31, 2022 after market close on Wednesday, January 25, 2023. «

Får se på hva? Du kom med en påstand om nåtid og fortid:

"Tesla har levert overskudd kun i 2020, og overskuddet kom ikke fra bilproduksjon."

Jeg påpekte at du tar feil. Tesla har gått med overskudd siden andre kvartal 2019. Og så videre.

Hva som skjer i fjerde kvartal er irrelevant for påstanden din. Det er uansett resesjon, så selvsagt vil hele markedet merke det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tror ikke bruktbilforhandlerne selger de så mye billigere enn hva de legger de ut for....

Anonymkode: 0ee00...f1c

Jo, det kan helt fint skje hvis prisen på ny bil går kraftig ned.

Skrevet
Kokeplate skrev (1 time siden):

Ja. Lav kvalitet. 

Åpenbart ikke siden de vinner alle sikkerhetstester og viser i praksis at det er ekstremt solide og trygge biler.

Skrevet
jabx skrev (4 minutter siden):

Åpenbart ikke siden de vinner alle sikkerhetstester og viser i praksis at det er ekstremt solide og trygge biler.

Du sier jo aldri noe negativt om dem, nytter ikke diskutere med fanboys.

Sikreste kan virkelig diskuteres, aldri vært borti en bil som kutter så mye elektriske rutiner under drift som Tesla. Og det et faen meg ingen bil i Norge som noensinne har hatt så mange defekte biler i kø for reparasjon. Er du betalt av Tesla elns?

Skrevet
jabx skrev (21 minutter siden):

Åpenbart ikke siden de vinner alle sikkerhetstester og viser i praksis at det er ekstremt solide og trygge biler.

Det at de vinner sikkerhetstester betyr ikke at det er høy kvalitet. 

Skrevet
13 minutter siden, TheHairyToothfairy said:

Du sier jo aldri noe negativt om dem, nytter ikke diskutere med fanboys.

Sikreste kan virkelig diskuteres, aldri vært borti en bil som kutter så mye elektriske rutiner under drift som Tesla. Og det et faen meg ingen bil i Norge som noensinne har hatt så mange defekte biler i kø for reparasjon. Er du betalt av Tesla elns?

Hmm, nå finnes det vel også anti-fanboys....😄

Hvem er du betalt av?

Ph.d i livets harde skole?

Hadde disse prisene vært på Tesla Y når jeg kjøpte bil hadde det blitt den da alle brukererfaringene på tesla rundt meg er stort sett smil.

Anonymkode: c24d2...7cc

Skrevet
jabx skrev (27 minutter siden):

Får se på hva? Du kom med en påstand om nåtid og fortid:

"Tesla har levert overskudd kun i 2020, og overskuddet kom ikke fra bilproduksjon."

Jeg påpekte at du tar feil. Tesla har gått med overskudd siden andre kvartal 2019. Og så videre.

Hva som skjer i fjerde kvartal er irrelevant for påstanden din. Det er uansett resesjon, så selvsagt vil hele markedet merke det.

Jeg siterte fra lenken du la ved….

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hmm, nå finnes det vel også anti-fanboys....😄

Hvem er du betalt av?

Ph.d i livets harde skole?

Hadde disse prisene vært på Tesla Y når jeg kjøpte bil hadde det blitt den da alle brukererfaringene på tesla rundt meg er stort sett smil.

Anonymkode: c24d2...7cc

Jeg er litt imponert over at du måtte ha anonym status for å skrive det der.

Faktum om meg er at jeg driver med bil i et vesentlig høyere plan enn du noen gang har forsøkt deg på. Jeg kjørte Tesla da de først kom til Norge med sin potensielt hyggelige roadster. Jeg har skrudd på de fleste av dem og bare gitt dem opp. Din vilje til å like produktet når kun opp til leggene mine på kunnskapen min om hvordan det faktisk ser ut og hvordan det settes sammen. Og du har helt rett, jeg er særdeles lite imponert over alle tjuvtriksene de har gjort når de bygger denne amcar-greia her. Det er typisk amerikansk.

Jeg er han som har peiling på bil, du må være han andre.

  • Liker 1
Skrevet
jabx skrev (1 time siden):

Jo, det kan helt fint skje hvis prisen på ny bil går kraftig ned.

Herregud for en kronisk kverulant du er.

Når 10 biler ligger ute for samme pris så er det ikke så jævlig vanskelig å lage et estimat for hva den ca koster.....

Anonymkode: 0ee00...f1c

Skrevet
TheHairyToothfairy skrev (2 timer siden):

Sikreste kan virkelig diskuteres, aldri vært borti en bil som kutter så mye elektriske rutiner under drift som Tesla. Og det et faen meg ingen bil i Norge som noensinne har hatt så mange defekte biler i kø for reparasjon. Er du betalt av Tesla elns?

Jeg vet ikke hva du mener med "kutter elektriske rutiner", men testene og de reelle resultatene taler for seg selv. Model Y er nå Norges mest populære bil.

Hold deg til saken du.

Skrevet
Kokeplate skrev (1 time siden):

Det at de vinner sikkerhetstester betyr ikke at det er høy kvalitet. 

Høy nok kvalitet til å ligge på topp i disse testene, og å blant annet overleve et fall ned en klippe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...