Gjest Gjest_Kaja_* Skrevet 16. desember 2005 #1 Skrevet 16. desember 2005 Hei! Lurer på hva som er over det anbefalte? Har hørt at det er under 10 enheter i uka? Stemmer det? Hvor mye alkohol drikker dere i gjennomsnitt hver uke? Synes dere det er greit å drikke seg (litt) full hver helg? Jeg synes også jeg kan huske at jeg har hørt at det er mer skadelig for kroppen om man drikker mye på en kveld en litt en hver kveld? Sant eller usant? Er ikke redd for at jeg drikker for mye eller noe...har bare lyst til å vite
Gjest Gjesta Skrevet 16. desember 2005 #2 Skrevet 16. desember 2005 Jeg trodde det var sju enheter i uka, men er ikke helt sikker. Det beste er jo å holde seg under dette uansett,
Kalas Skrevet 16. desember 2005 #3 Skrevet 16. desember 2005 Jeg drikker meg full en gang i uka og er overhodet ikke bekymret. Før var jeg sikkert full tre-fire ganger i uka, men har ikke fått noen varige men av det - så vidt jeg vet.
Gjest Gjest_Kaja_* Skrevet 16. desember 2005 #4 Skrevet 16. desember 2005 ja, mulig det var 7 enheter- 1 enhet hver dag... Å drikke seg full mist en gang i uka, er ikke et liv jeg ville hatt!!
Kalas Skrevet 16. desember 2005 #5 Skrevet 16. desember 2005 Jeg kan forsikre deg om at jeg har et aldeles utmerket liv, Kaja.
Gjest Gjesta Skrevet 16. desember 2005 #6 Skrevet 16. desember 2005 Jeg har akkurat vært to uker på ferie, og da blir det naturlig noe mer alkohol enn hjemme. Derfor "tar jeg det igjen" ved å drikke mindre nå, som føles naturlig Jeg drikker meg veldig sjelden full, men er glad i et glass skikkelig vin.
hecuba Skrevet 16. desember 2005 #7 Skrevet 16. desember 2005 For menn: 2 enherter per dag For kvinner: 1 enhet per dag Man finner forskjellige tall på forskjellige steder, så det er ikke så godt å si..
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2005 #8 Skrevet 16. desember 2005 Jeg drikker meg full en gang i uka og er overhodet ikke bekymret. Før var jeg sikkert full tre-fire ganger i uka, men har ikke fått noen varige men av det - så vidt jeg vet. ← du er da enda ung så skadene vil vel neppe komme så tidlig uansett. Og du vet jo ikke om du har en dårlig eller god lever om du aldri har "testet" den. Noen tåler alkohol mindre en andre.
Cata Skrevet 17. desember 2005 #9 Skrevet 17. desember 2005 Bitteliten avsporing: hvor mye er en alkoholenhet. Vet jeg har lest det et sted, men jeg har glemt det igjen.
Gjest Gjesta Skrevet 17. desember 2005 #10 Skrevet 17. desember 2005 Det er vel noe slikt som en liten flaske øl, eller et lite glass vin, tror jeg?
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2005 #11 Skrevet 17. desember 2005 Folk reagerer forskjellig. Det avhenger også av om du tar medisiner som påvirker leveren, f.eks. paracet, om du røyker, om du har mye muskelmasse, osv. Har hørt at helt øvre grense for kvinner er 14 enheter i uka. Det er sunnere å ta et glass vin hver dag, enn å være pærefull hver lørdag. Uansett er det sunt å legge inn pauser, både når det gjelder den daglige, eller helgefyll. Det er ikke kun leveren som kan bli skadet. Du kan få sukkersyke osv. Nå i juletider med fet mat kan du risikere at bukspyttkjertelen svikter, du kan faktisk havne i koma, eller dø om du drikker tett og har drukket tett i lengre tid. En del av lillehjernen kan bli skadet, og det kan skje uavhengig av om du drikker kun en gang i mnd., hvis du blir full. Da kan du få problemer med bena, dvs. at du ikke kan gjøre to ting samtidig f.eks. bære ett glass vann og gå samtidig, i verste fall rullestol. Hjertet blir fortere utslitt når du er fyllesyk, dvs "gammelt". Kos deg med vinen, men med måte. Det er individuelt hvor mye en tåler, så derfor så mange ulike øvre grenser.
hecuba Skrevet 17. desember 2005 #12 Skrevet 17. desember 2005 Bitteliten avsporing: hvor mye er en alkoholenhet. Vet jeg har lest det et sted, men jeg har glemt det igjen. ← Det er vel standardmål oppgitt i cl. Tror en enhet sprit måles i 5 cl, en shot. Vin er et lite glass 15 cl. Øl er en liten flaske 33 cl. Tror jeg da.
Piglet Skrevet 17. desember 2005 #13 Skrevet 17. desember 2005 Her i DK er ihvertfall anbefalingene 14 enheter for kvinner og 21 for menn, og aldri mere enn fem enheter på en kveld. Altså skal man unngå og drikke seg full, og det er ikke anbefalesesverdig og spare opp enheter og drikke dem alle på engang. Men det er vel feil og si at man helt bør ungå alkohol, synes jeg. De fleste leger mener vel i dag at et glass vin eller to (om dagen) ikke skader noen. Jeg holder med forøvrig langt under de 14 enhetene om uken, og drikker meg sjeldent full. Men det har da hendt at jeg har drukket mere enn fem enheter på en kveld... Piglet
Gjest *Sexy*Cat* Skrevet 17. desember 2005 #14 Skrevet 17. desember 2005 (endret) Jeg drikker meg full en gang i uka og er overhodet ikke bekymret. Før var jeg sikkert full tre-fire ganger i uka, men har ikke fått noen varige men av det - så vidt jeg vet. ← Oi. Men dette kan gi mèn på lang sikt. I form av en litt "slappere" lever enn vi som drikker eller har drukket betydelig mindre enn deg kanskje ikke får. Rynker og gussen hud følger også med av sånt vet du. og til trådstarter. nei jeg syns ikke det er ok å drikke seg "litt" full hver helg. Alkohol er jo faktisk en gift. Så hvorfor ikke prøve å begrense seg der? Slik at du slipper "alko-huden" og alle disse tingene som alkoholens bivirkninger gir? Endret 17. desember 2005 av *Sexy*Cat*
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 17. desember 2005 #15 Skrevet 17. desember 2005 Ja, enig med deg...jeg har et lavt alkohol forbruk,jeg...bare litt greit å vite dette liksom. Så om det er 5 enheter som er den "øvre grense" så er jeg alltid under den. Takker for svar!
Kalas Skrevet 17. desember 2005 #16 Skrevet 17. desember 2005 Oi. Men dette kan gi mèn på lang sikt. I form av en litt "slappere" lever enn vi som drikker eller har drukket betydelig mindre enn deg kanskje ikke får. Rynker og gussen hud følger også med av sånt vet du. og til trådstarter. nei jeg syns ikke det er ok å drikke seg "litt" full hver helg. Alkohol er jo faktisk en gift. Så hvorfor ikke prøve å begrense seg der? Slik at du slipper "alko-huden" og alle disse tingene som alkoholens bivirkninger gir? ← Jeg har faktisk mindre rynker enn andre på min alder, men jeg skjønner så klart at alkohol ikke akkurat er det sunneste man heller i seg. "Alko-hud" - hva er egentlig det? Portvinsnese? Gulsottfarge? Store porer? Kanskje jeg rett og slett har gode gener...? Får håpe det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå