Gå til innhold

Ny venninne der samtalene stopper helt opp og vi aldri har noe å snakke om

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp fått en ny venninne som jeg har kjent i 2 måneder nå. Vi møttes gjennom en felles hobby vi har. Hun har sosial angst og jeg er bare sosialt klønete, så det fører jo til at vi aldri har noe å snakke om og de gangene en av oss kommer med en kommentar eller spørsmål så stopper samtalen veldig lett opp etter kort tid. Får liksom ikke den naturlige flyten i samtalen. Mulig vi egentlig ikke helt passer sammen? Men jeg hadde aldri klart å avslutte vennskapet nå. Det hadde jeg ikke hatt samvittighet til. 

Vi møtes ca. 1 gang i uken i forhold til hobbyen, snakker aldri med hverandre uten om denne ene dagen. Noe jeg føler er greit. For hadde vi sendt snap, sendt meldinger på messenger osv så hadde vi i alle fall aldri hatt noe å snakke om når vi møttes. 

Psykologen jeg gikk til før sa at jeg måtte forsøke være nysgjerrig på nye personer jeg møter, men jeg får det ikke helt til, jeg vil jo ikke at det skal føles ut som ett avhør heller. Så ja, det sosiale er noe jeg sliter veldig med. Spesielt det med å bli kjent. Jeg har bare 2 venninner fra før som jeg har kjent siden barne og ungdomsskolen. Har aldri klart å få venner i voksen alder. 

Hva kan jeg gjøre for at samtalene skal gå bedre? Hvordan får man til den naturlige flyten i samtaler?

Anonymkode: ba558...da1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har nettopp fått en ny venninne som jeg har kjent i 2 måneder nå. Vi møttes gjennom en felles hobby vi har. Hun har sosial angst og jeg er bare sosialt klønete, så det fører jo til at vi aldri har noe å snakke om og de gangene en av oss kommer med en kommentar eller spørsmål så stopper samtalen veldig lett opp etter kort tid. Får liksom ikke den naturlige flyten i samtalen. Mulig vi egentlig ikke helt passer sammen? Men jeg hadde aldri klart å avslutte vennskapet nå. Det hadde jeg ikke hatt samvittighet til. 

Vi møtes ca. 1 gang i uken i forhold til hobbyen, snakker aldri med hverandre uten om denne ene dagen. Noe jeg føler er greit. For hadde vi sendt snap, sendt meldinger på messenger osv så hadde vi i alle fall aldri hatt noe å snakke om når vi møttes. 

Psykologen jeg gikk til før sa at jeg måtte forsøke være nysgjerrig på nye personer jeg møter, men jeg får det ikke helt til, jeg vil jo ikke at det skal føles ut som ett avhør heller. Så ja, det sosiale er noe jeg sliter veldig med. Spesielt det med å bli kjent. Jeg har bare 2 venninner fra før som jeg har kjent siden barne og ungdomsskolen. Har aldri klart å få venner i voksen alder. 

Hva kan jeg gjøre for at samtalene skal gå bedre? Hvordan får man til den naturlige flyten i samtaler?

Det er alltid slitsom i starten. Bare hold ut så blir det mye bedre 

Anonymkode: 5f5f2...da6

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at dere kanskje bare må fortsette å sees noen ganger og at samtalen kan flyte lettere etterhvert når dere blir bedre kjent. Prøv å fokuser på hva du vil si og hva du vil vite om henne, og ikke på hva hun vil høre og hvordan det du sier blir mottatt. 

Anonymkode: fa475...e8f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har det sånn med noen venninner. Er glad i dem og vil gjerne holde kontakt likevel. Jeg møter slike enten sammen med andre eller har feks TV på i samme rom så man kan late som man ser på TV til man finner noe mer å snakke om. Går også an å gjøre noe sammen, feks gå tur, da er det ikke så farlig med noen pauser i samtalen. 

Anonymkode: 4a679...627

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Prøv å stille spørsmål som krever mer enn et ja eller nei hvertfall.. Du sier du ikke vil at det skal bli et avhør. Enig i det. Men da tenker jeg du har endel spørsmål på lager..? Det er bare å stille et spørsmål og se hvordan det går.. 

Jeg har ikke venner sjøl.. det er liksom de jeg jobber med, på jobb.. og menn på nettet. Hvis det ikke blir en mer eller mindre gjensidig interesse så vet jeg ikke.. er ikke særlig givende om det blir en jobb å holde det gående. Du kan jo snakke om dette med henne tenker jeg. Kanskje det løsner noe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er alltid slitsom i starten. Bare hold ut så blir det mye bedre 

Anonymkode: 5f5f2...da6

Jeg håper det.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at dere kanskje bare må fortsette å sees noen ganger og at samtalen kan flyte lettere etterhvert når dere blir bedre kjent. Prøv å fokuser på hva du vil si og hva du vil vite om henne, og ikke på hva hun vil høre og hvordan det du sier blir mottatt. 

Anonymkode: fa475...e8f

Ja, jeg forsøker alltid tenke over hva jeg ønsker å si, men når jeg er i situasjonen blir hodet bare helt tomt.

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg har det sånn med noen venninner. Er glad i dem og vil gjerne holde kontakt likevel. Jeg møter slike enten sammen med andre eller har feks TV på i samme rom så man kan late som man ser på TV til man finner noe mer å snakke om. Går også an å gjøre noe sammen, feks gå tur, da er det ikke så farlig med noen pauser i samtalen. 

Anonymkode: 4a679...627

Det var en god ide, om vi møtes utenfor hobbyen skal jeg forsøke se en film eller lignende.

svartkatt skrev (58 minutter siden):

Prøv å stille spørsmål som krever mer enn et ja eller nei hvertfall.. Du sier du ikke vil at det skal bli et avhør. Enig i det. Men da tenker jeg du har endel spørsmål på lager..? Det er bare å stille et spørsmål og se hvordan det går.. 

Jeg har ikke venner sjøl.. det er liksom de jeg jobber med, på jobb.. og menn på nettet. Hvis det ikke blir en mer eller mindre gjensidig interesse så vet jeg ikke.. er ikke særlig givende om det blir en jobb å holde det gående. Du kan jo snakke om dette med henne tenker jeg. Kanskje det løsner noe.

Ja, jeg har en del spørsmål jeg har tenkt ut på forhånd, men det blir lett omtrent slik: "Hva har du gjort siden sist da?" - "Nei, ikke noe spesielt..."

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg håper det.

Ja, jeg forsøker alltid tenke over hva jeg ønsker å si, men når jeg er i situasjonen blir hodet bare helt tomt.

Det var en god ide, om vi møtes utenfor hobbyen skal jeg forsøke se en film eller lignende.

Ja, jeg har en del spørsmål jeg har tenkt ut på forhånd, men det blir lett omtrent slik: "Hva har du gjort siden sist da?" - "Nei, ikke noe spesielt..."

Kan dere ikke bare bli enige om at det er fint med stillhet innimellom. Prat når det passer dere, men avtal rett og slett at det er greit med ingen prat. Kos dere med hobbyen sammen i stedet for å tvinge fram noe som ikke fungerer for dere. 

Snakk rett ut om dette og bli enige om at venner også kan være stille sammen. 

Anonymkode: 09adc...d61

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Still åpnere spørsmål. Veksle mellom å fortelle små historier om deg selv, så kanskje hun andre også vil det.

"Følger du med på XYZ i nyhetene?" Om det er Trump eller Ukraina eller hva.

For å lette stemningen kan du fortelle noe teit om deg selv. Eller innlede et tema med å fortelle noe, ikke gå rett på spørsmål. Da får hun andre flere muligheter for svar, og litt hjelp på veien.

"Ifjor sommer dro jeg på telttur til nord-norge. Flott landskap med høye fjell og sjøen, men det regnet hele tiden! Og myggen! Har du begynt å tenke på ferietur til sommeren?"

Det er enklere å svare på enn " hva skal du gjøre i sommer?" fordi det skaper assosiasjoner, mye å ta tak i. Om det er fjelltur, telttur, nord-norge, regn, norsk vær, mygg, landskap, sjø, bade, det samme andre steder eller andre ganger. 

Samtaler flyter dårlig hvis de som deltar gir hverandre lite å jobbe med. Hverken assosiasjoner, meninger, spørsmål, utfordringer.

"Har du begynt å tenke på ferietur til sommeren?

"Vurderer en tur til Hellas"

"Ok".

Anonymkode: 993b8...c86

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg «tiltrekker meg» slike folk, har venninner som jeg har kjent i 10+ år som jeg fremdeles synes det er kleint å prate med. Men løser det med at vi drar på kino eller en annen aktivitet, evt er sammen med andre. Virker som om de setter veldig pris på vennskapet likevel, så jeg prøver tenke at de ikke forventer mye av meg og at vennskapet vårt er stille og langvarig.

Anonymkode: 83365...5c4

Skrevet

Ros henne når hun stiller deg spørsmål, eller når hun svarer på dine med mer enn noen få ord. 

Anonymkode: 899bb...ad9

Skrevet

Dere møtes for å gjøre hobby sammen?

Snakk om hobby da vel - det er jo et tema du vet hun kjenner til og liker.

Ta utgangspunkt i ting rundt hobbyen, som ‘når lærte du deg å’, og når hun forteller så kan du svare med å fortelle om din erfaring med det samme. Eller du forteller om din favoritt ett-eller-annet relatert til hobbyen, enten forteller hun av seg selv om hennes favoritt, eller så spør du henne.

Ellers - det er veldig kjekt å gå tur sammen når en ikke er veldig godt kjent ennå. Når en går er det naturlig at en har perioder der ingen sier noe. Og en kan prate om ting en ser, stedet dere går til, fuglene på vannet, steder dere går forbi osv.

Sosial angst/sosialt klønete er selvfølgelig en litt ekstra utfordring. Men det er også normalt at samtaler går litt trått i starten når en blir kjent. Dere kjenner ikke hverandre så godt enda, og dere har ikke opplevd så mange ting sammen ennå.

Bare gi det tid :) 

Finnes det en butikk, utstilling el.l for hobbyen deres? Foreslå å gå bort dit engang? Da har dere ting å se på og snakke om i butikken/utstillingen

Anonymkode: 58c54...92b

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen 😊 Håper på det går bedre neste møte.

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...