Gå til innhold

Ingen befruktning IVF

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som har opplevd ingen befruktning før? Hadde første egguttak i går og fikk den nedslående beskjeden i dag. Har egentlig diagnosen uforklarlig infertilitet, og er bare 24 år gammel så forventet virkelig ikke dette utfallet.

Anonymkode: 0664f...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke opplevd det selv, men følger Julie Lorentzen på Instagram som har delt åpent om deres prosess. Hun er også i midten 20 årene og opplevde ingen befruktning på første innsett. Men tror nok at det er ganske vanlig, da det er mange faktorer som skal stemme for at et egg skal befruktes(både naturlig og ved hjelp av ivf)😊 Det betyr iallefall ikke at det nødvendigvis er noe galt, men at dere øker statistisk mulighetene for befruktning for hvert forsøk. 
Fant denne artikkelen, vet ikke om det svarer på spm ditt men ville bare hjelpe bittelitt siden jeg så at du ikke hadde fått noen svar på denne tråden liksom❤️

https://forskning.no/biologi-hormoner-informatikk/hvorfor-mislykkes-sa-mange-ivf-forsok/1672148

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Noen her som har opplevd ingen befruktning før? Hadde første egguttak i går og fikk den nedslående beskjeden i dag. Har egentlig diagnosen uforklarlig infertilitet, og er bare 24 år gammel så forventet virkelig ikke dette utfallet.

Jeg har ikke oppleve det, men en venninne. De fikk ut 21 egg, men ingen ble befruktet. Andre gangen gikk det bedre :) og nå er de foreldre.

Anonymkode: 35782...9ba

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to, det betrygger litt. Livredd for at jeg plutselig har eggkvaliteten til en 50 åring (kan jo plutselig skje det), men virker jo som om tilogmed de får befruktning med embryo som eventuelt faller fra. Legen skal ringe til uken så får se hva som skjer da :)❤️ 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Takk for svar begge to, det betrygger litt. Livredd for at jeg plutselig har eggkvaliteten til en 50 åring (kan jo plutselig skje det), men virker jo som om tilogmed de får befruktning med embryo som eventuelt faller fra. Legen skal ringe til uken så får se hva som skjer da :)❤️ 

Har du fått tall på AMH og FSH?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at partneren din har fått testet spermkvaliteten også?

Hvor mange egg fikk du hentet ut?

Om dette med at eggene ikke befruktes gjentar seg så kan det hende ICSI er aktuelt for dere. Mange lykkes med det. 

For å lage barn må man ha gode egg, bra sperm, OG disse to må spille bra på lag sammen :) i noen få tilfeller er det det sistnevnte som ikke klaffer helt. Da tror jeg feks ICSI er anbefalt. 

Anonymkode: a9d76...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du hadde hatt eggkvaliteten til en 50-åring så ville det vises på hormonverdier gjennom blodprøver. Og du ville nok da heller ikke fått diagnosen uforklarlig infertilitet vil jeg tro:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen fertilitetsproblemer, det er så godt som steril mann som er problemet. Fikk ut 17 egg og bare 6 ble befruktet. Av de overlevde bare 3 til innsettingsdag.

Det er mye tilfeldigheter i dette. Om du bare er 24 år og de ikke har funnet noe feil, så blir du nok mamma. 

Anonymkode: d52e2...f7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har du fått tall på AMH og FSH?

FSH er normal (husker ikke helt verdiene), AMH var 2 men det er klinikken uenig i siden jeg har mange follikler og responderte godt på medisinene. Gangen før der igjen var AMH godt innenfor referanseområdet så usikker på om jeg stoler på de verdiene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Regner med at partneren din har fått testet spermkvaliteten også?

Hvor mange egg fikk du hentet ut?

Om dette med at eggene ikke befruktes gjentar seg så kan det hende ICSI er aktuelt for dere. Mange lykkes med det. 

For å lage barn må man ha gode egg, bra sperm, OG disse to må spille bra på lag sammen :) i noen få tilfeller er det det sistnevnte som ikke klaffer helt. Da tror jeg feks ICSI er anbefalt. 

sædkvaliteten hans er bra, derfor ble det gjort vanlig IVF og ikke ICSI, så vi får se hva de sier nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten blitt gravid 3 ganger spontant (men også spontanabortert hver gang), så forventet heller at eggene skulle bli befruktet også eventuelt falle fra. Har blitt utredet for hab.ab., kromosomanalysene er normale men testet først positivt for anti-fosfolipidsyndrom også negativt igjen etter det. Skal uansett få prednisolon og blodfortynnende ved innsett (dersom jeg kommer så langt en gang 😛)

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Om du hadde hatt eggkvaliteten til en 50-åring så ville det vises på hormonverdier gjennom blodprøver. Og du ville nok da heller ikke fått diagnosen uforklarlig infertilitet vil jeg tro:)

Nei det er sant, men hjernen spiller ikke helt på lag der hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FSH er normal (husker ikke helt verdiene), AMH var 2 men det er klinikken uenig i siden jeg har mange follikler og responderte godt på medisinene. Gangen før der igjen var AMH godt innenfor referanseområdet så usikker på om jeg stoler på de verdiene. 

Hm. Da vet jeg ikke. Da virker kvalitet grei, og det er jo ikke slik at man må ha høy AMH for å bli gravid når den er grei. Det betyr bare lageret begynner å tømmes :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...