Gå til innhold

Tør jeg å pusse opp nå som alt er blitt så dyrt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det så hastverk med terrassen da, er den morken og må byttes ut nå? Eller kan den vente 5 år? Skikkelig vask og beis gjør underverker hvis den "bare" er stygg. 

Anonymkode: 663d6...a2b

Den er veldig sliten, virker feil bygget med ingen mellomrom mellom plank, så alt vann legger seg oppå og skaper mye søl og is om vinteren og jeg må ut på terrassen fra inngansdøren, så der har jeg stort sett skøytebane om vinteren. Gulvplankene er malt og flasser veldig. Hull i overbygget så overbygget har liten funksjon også.

Anonymkode: 21d00...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg skjønner jeg skjønner. Samme jeg også ønsket meg nå, mer luftig og mindre overskap. Men fordi jeg også må prioritere andre ting, så valgte jeg en grei løsning som ble mye rimeligere. Så kan jeg heller se hva jeg gjør om 5 år igjen.

jeg vet ikke hva slags farge du har på skap, fliser, gulv nå, men du vil ikke tro hvor mye lysere og luftigere et kjøkken kan bli med rett valg av farger på fronter, fliser, og benkeplate. For å vise fargeeksempler har jeg lagt ved bilde. Jeg har valgt noe lignende, dvs en lysere (varm) benkeplate, og kjøkkenskap i et par nyanser mørkere (nøytral beige).
Lyse fliser balanserer benkeplate og fronter. Jeg tror du kan komme langt med en sånn løsning som gjør at du kan trives bedre på kjøkkenet ditt, og ikke bare "kan leve med det". 

1-Kitchen-design-ideas-to-completely-remodel-your-space.jpg

Kjøkkenet var nymalt når jeg kjøpte det. Alt er hvitt. Skap og vegger. Flisene malt i mørk grått, de begynner å flasse av. Rommet er lite og mørkt, selv med vindu, så jeg må gå for lyse farger som offwhite/beige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke anbefale å «sminke grisen» slik noen anbefaler. Hvis du uansett må ta kjøkkenet skikkelig på et tidspunkt, er det penger ut av vinduet med maling av fronter og ny benkeplate etc. Vi gjorde det fordi vi ikke hadde råd til noe rett etter vi hadde kjøpt.

To-tre år senere måtte vi uansett renovere hele greia, siden planløsninga ikke var til å leve med. Men da valgte vi Voxtorp fra ikea, og fikk utrolig mye for pengene! Stilrent og praktisk. Kjøkken har mye å si for trivsel, og du har jo ikke spesielt mye lån og god inntekt. Jeg hadde gjort det. 

Anonymkode: 86988...96a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sikkert bare bytte hvitevarer og leve med det. Men barna bor fortsatt et par år hjemme og jeg tenker at om jeg skal gjøre noe, så er det viktigst å få det koselig når de fortsatt er her enn om 5år. Hvitevarer må byttes innen et år og bytter jeg bare de, så kan jeg ikke kjøpe integrerte hvitevarer og da må jeg uansett bytte de igjen om jeg venter 5år på å pusse opp hele kjøkkenet.

Luksusproblem, jeg vet, men jeg må jo bare ta valg og det kjennes vanskelig ut, når man er alene og vet man må planlegge videre for gammelt hus

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil ikke anbefale å «sminke grisen» slik noen anbefaler. Hvis du uansett må ta kjøkkenet skikkelig på et tidspunkt, er det penger ut av vinduet med maling av fronter og ny benkeplate etc. Vi gjorde det fordi vi ikke hadde råd til noe rett etter vi hadde kjøpt.

To-tre år senere måtte vi uansett renovere hele greia, siden planløsninga ikke var til å leve med. Men da valgte vi Voxtorp fra ikea, og fikk utrolig mye for pengene! Stilrent og praktisk. Kjøkken har mye å si for trivsel, og du har jo ikke spesielt mye lån og god inntekt. Jeg hadde gjort det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Den er veldig sliten, virker feil bygget med ingen mellomrom mellom plank, så alt vann legger seg oppå og skaper mye søl og is om vinteren og jeg må ut på terrassen fra inngansdøren, så der har jeg stort sett skøytebane om vinteren. Gulvplankene er malt og flasser veldig. Hull i overbygget så overbygget har liten funksjon også.

Aha, ja da skjønner jeg at du vil få det gjort fort. Få en kyndig til å vurdere situasjonen med drenering, og har hva han sier. Greit med et par vurderinger, tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Å "sminke grisen" med litt maling i en overgangsperiode er helt topp. Man kan droppe benkeplaten og foliere. Ikke en varig løsning, men har hatt venninner som har gjort det med godt hell. Holdt i flere år til de kunne ta helrenoveringen. Vet man at man skal ta kjøkken bare om 1-2 år, så la være. Men når man har et helt hus og har flere ting som må tas, så kan det være en fin løsning som kanskje gjør at man kan utsette kjøkkenrenoveringen noen år. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her. Takker for fine svar. Kjøkkenet bør taes i sin helhet, hvis jeg skal gjøre noe. Jeg kan leve med det, men det er veldig slitent og upraktisk. Hvitevarene funker dårlig og det er ikke et praktisk kjøkken. Tenker jeg enten må leve med det, slik det er nå eller bytte ut alt. Jeg skal se etter rimeligere løsninger. Håndtverkere koster vel også mye nå.

Jeg renoverte hele kjøkkenet gratis via Finn.no. Bare hentet skrog og dører hos folk, det var kjøkken av god kvalitet. 

Anonymkode: b344c...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kjøkkenet var nymalt når jeg kjøpte det. Alt er hvitt. Skap og vegger. Flisene malt i mørk grått, de begynner å flasse av. Rommet er lite og mørkt, selv med vindu, så jeg må gå for lyse farger som offwhite/beige

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg kan sikkert bare bytte hvitevarer og leve med det. Men barna bor fortsatt et par år hjemme og jeg tenker at om jeg skal gjøre noe, så er det viktigst å få det koselig når de fortsatt er her enn om 5år. Hvitevarer må byttes innen et år og bytter jeg bare de, så kan jeg ikke kjøpe integrerte hvitevarer og da må jeg uansett bytte de igjen om jeg venter 5år på å pusse opp hele kjøkkenet.

Luksusproblem, jeg vet, men jeg må jo bare ta valg og det kjennes vanskelig ut, når man er alene og vet man må planlegge videre for gammelt hus

Grønnfargen var bare et eksempel i forhold til lys benkeplate. Hvitt kan være hardt og ukoselig hvis det ikke er en varm og lun nyanse. Hvordan er benkeplaten? Hvis malingen på fliser flasser, så kan du pusse/skrape, og male på nytt - og gjøre det ordentlig slik at malingen holder. Heftgrunn, gulvmaling, blir veldig veldig bra. 

Hvordan er takbelysningen i rommet, kanskje du skulle kostet på takskinne med flere spotter? Gjør et hav av forskjell!

Nye integrerte hvitevarer kan du vel bruke i et nytt kjøkken senere også, eller har IKEA sine sære mål som gjør at man ikke kan bruke andre hvitevarer enn sine egne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Grønnfargen var bare et eksempel i forhold til lys benkeplate. Hvitt kan være hardt og ukoselig hvis det ikke er en varm og lun nyanse. Hvordan er benkeplaten? Hvis malingen på fliser flasser, så kan du pusse/skrape, og male på nytt - og gjøre det ordentlig slik at malingen holder. Heftgrunn, gulvmaling, blir veldig veldig bra. 

Hvordan er takbelysningen i rommet, kanskje du skulle kostet på takskinne med flere spotter? Gjør et hav av forskjell!

Nye integrerte hvitevarer kan du vel bruke i et nytt kjøkken senere også, eller har IKEA sine sære mål som gjør at man ikke kan bruke andre hvitevarer enn sine egne?

Jeg har ikke integrerte hvitevarer nå, så kan ikke kjøpe det inn til kjøkkenet slik det er nå. Jeg har ikke fronter som passer på integrerte hvitevarer, da må jeg kjøpe frittstående hvitevarer. Jeg kan selvfølgelig kjøpe feks brukt frittstående kjøleskap og oppvaskmaskin, men siden jeg på sikt ønsker integrerte hvitevarer blir det dobbelt kjøp. Benkeplaten er i tre og kan sikkert pusses ned, men jeg er genuint irritert over hele kjøkkenløsningen, så er usikker på om det kjennes verd å bruke mye tid på sliping og maling, når jeg ikke er fornøyd med løsningen pr i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har ikke integrerte hvitevarer nå, så kan ikke kjøpe det inn til kjøkkenet slik det er nå. Jeg har ikke fronter som passer på integrerte hvitevarer, da må jeg kjøpe frittstående hvitevarer. Jeg kan selvfølgelig kjøpe feks brukt frittstående kjøleskap og oppvaskmaskin, men siden jeg på sikt ønsker integrerte hvitevarer blir det dobbelt kjøp. Benkeplaten er i tre og kan sikkert pusses ned, men jeg er genuint irritert over hele kjøkkenløsningen, så er usikker på om det kjennes verd å bruke mye tid på sliping og maling, når jeg ikke er fornøyd med løsningen pr i dag.

Skjønner. 

Jeg tenker; begynn i 1 ende. Gjør litt undersøkelser og finn 1-2 byggkyndige for å vurdere drenering og utbedring av terrasse, som også kan gi et prisoverslag. Velg fagfolk med omhu, ikke hopp på det billigste. Hvis drenering er snart 50 år gammel så hadde nok jeg bare gjort det, selv om den er hel nå. Utrolig kjedelig hvis den ryker om 5 år, og hele terrassen må rives opp. Men, jeg er ikke fagmann på sånne ting, og det er jo flere forhold som terreng og risikovurdering som må taes. 

Hvis vinduer ikke trengs byttes, men det holder å tette, så har du mer til overs, og kanskje et nytt kjøkken ikke er så urealistisk - og du har fortsatt en god buffer til annet vedlikehold. Alle fortjener å kose seg på kjøkkenet sitt 🤩

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo du har et nøkternt syn på oppussingen. Som noen skrev så er det jo verdt å leke seg litt på IKEA sine hjemmesider og regne på det. "Sminke grisen" funker for noen. Men ikke for alle. Jeg tror ikke jeg hadde klart å bli fornøyd. Jeg klarer fint å leve med noe som ikke er topp, men skal jeg fikse så skal jeg fikse det skikkelig.

Du må nesten føle litt på det selv. Som noen andre skrev så kan man pusse opp veldig billig/gratis via finn. Har også bekjente som har gjort det. Synes det har blitt greit, men har ennå til gode å se noe som blir flott. Men er man handy så kan man sikkert få til det også. 

Basert på det du har skrevet/jeg har lest hadde jeg nok vurdert å isolere vinduene, fikset terrassen og så gått løs på kjøkkenet. Har du råd til alle 3 med en gang. Flott. Evt. kanskje vente 1-2 år med kjøkkenet om du klarer å spare litt ekstra i perioden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (1 minutt siden):

Basert på det du har skrevet/jeg har lest hadde jeg nok vurdert å isolere vinduene, fikset terrassen og så gått løs på kjøkkenet. Har du råd til alle 3 med en gang. Flott. Evt. kanskje vente 1-2 år med kjøkkenet om du klarer å spare litt ekstra i perioden.

Enig. Sparing er gull, og nytt kjøkken er ei stor gulrot som kanskje gjør at man klarer å spare mye i løpet av 1-2 år ? Utrolig hvor mye kutt man faktisk kan gjøre som utgjør store summer hver måned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville helt klart prioritert terrasse og ny drenering fremfor kjøkken. At det trekker fra vinduer trenger ikke kreve mer enn dette: https://www.obsbygg.no/trelast-og-tyngre-byggevarer/isolasjon-og-vindsperre/2293330

Hvis vinduene er de originale fra slutten av 70-tallet er de nok modne for utskiftning. Det var ikke særlig til U-verdi på den tiden, og nye 3-lags vinduer vil ha mange ganger lavere varmetap. Ofte lå glasset på en U-verdi på rundt 2,4 mens moderne vinduer kan gå så lavt som 0,5. I gamle hus står vinduene for opp til 40% av varmetapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-jk- skrev (36 minutter siden):

Hvis vinduene er de originale fra slutten av 70-tallet er de nok modne for utskiftning. Det var ikke særlig til U-verdi på den tiden, og nye 3-lags vinduer vil ha mange ganger lavere varmetap. Ofte lå glasset på en U-verdi på rundt 2,4 mens moderne vinduer kan gå så lavt som 0,5. I gamle hus står vinduene for opp til 40% av varmetapet. 

Ja hvis de er så gamle som fra byggeår så er jeg enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (1 time siden):

Vinduer fra 1979. Fikk TG2 for to år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da ca 9 vinduer i forskjellig str som da evt må byttes ut? Jeg trenger evt håndtverker for å hjelpe meg med det. Er det tilbud på slikt innimellom? Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har da ca 9 vinduer i forskjellig str som da evt må byttes ut? Jeg trenger evt håndtverker for å hjelpe meg med det. Er det tilbud på slikt innimellom? Ts

Ja det er nok innimellom tilbud på vinduer, man må bare følge med. Håndtverker er det ikke tilbud på :ler:

Det du gjør, er å be de som befarer drenering og terrasse om å sjekke vinduer for deg samtidig. Så kan de ta en vurdering om de syns de må byttes ut, eller om det er hensiktsmessig med tetting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det er nok innimellom tilbud på vinduer, man må bare følge med. Håndtverker er det ikke tilbud på :ler:

Det du gjør, er å be de som befarer drenering og terrasse om å sjekke vinduer for deg samtidig. Så kan de ta en vurdering om de syns de må byttes ut, eller om det er hensiktsmessig med tetting. 

👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 holder til nytt kjøkken og nye vinduer om du velger økonomisk, drenering og terrasse blir fort 500 ekstra.

Anonymkode: fc194...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

500 holder til nytt kjøkken og nye vinduer om du velger økonomisk, drenering og terrasse blir fort 500 ekstra.

Anonymkode: fc194...093

Drenering og terrasse trenger absolutt ikke koste så mye. Det kommer helt an på terreng, tilkommelighet, og antall sider av huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...