AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #1 Del Skrevet 14. januar 2023 Har et hus verdi 6mill. Har nå 1.5 mill i lån på denne. Har voksne barn som snart flytter ut ellers er jeg alene. Tjener rett under 700 000 i året. Skulle gjerne gjort litt div oppussing for rundt 500 000 (kjøkken, terasse og litt forskjellig). Har veldig lyst og tror nok jeg klarer høyere lån, men alt virker til å bli dyrere og det er et eldre hus (45år gammelt), som sikkert trenger vedlikehold fremover som feks bytting av vinduer, male fasade, kanskje ny drenering etterhvert? Osv. Dette kan jo bli store utgifter om noen år. Jeg kjenner meg klar for å gå for planene, men kjenner også på usikkerheten på økonomisk fremtid? Hva med bolig renter, boligverdi fall, strøm, drivstoff og matpriser? Hvordan hadde dere tenkt? Er det flere som vurderer å sette oppussing på vent i disse tider? Anonymkode: 21d00...c1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #2 Del Skrevet 14. januar 2023 Kommer an på tilstanden til alt sammen. Med et hus på 45 år kan det være mye bygningsteknisk som må tas snart ja, som kan bli dyrt. Eller ikke, for det kan jo være bra også. Jeg ville nok skaffet med en helhetlig oversikt før jeg brukte en halv mill på ting som kanskje ikke er så viktig (gitt at kjøkken og terrasse virker helt fint da). Anonymkode: e6a95...4d7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #3 Del Skrevet 14. januar 2023 Hva med å gjøre en billigere oppussing, fremfor helt nytt kjøkken? Du kan: 1. Bytte fronter, uten å bytte skrog (forutsatt at skrogene fortsatt fungerer bra). Vet du hvilken kjøkkenprodusent du har nå, så er det bare å ta mål og be om et pristilbud. 2. Male fronter. Du kan enten få lakkeringsfirma til å gjøre det, eller du kan gjøre det selv. Det er mye arbeid, men du sparer samtidig mye penger. 3. Bytte benkeplate, vask, og kran. 4. Male fliser eller bytte fliser Hvis kjøkkenløsningen din er helt ok nå, og det dreier seg mest om modernisering, så er det store summer å spare på å gjøre dette - OG resultatet blir veldig bra! Jeg gjør en billigvariant nå, hvor jeg maler fronter og flis selv, bytter benkeplate, vask, og kran (må ha håndtverkere her), nye knotter/håndtak, og får et nytt kjøkken til under 30 000 kr. Hvor dyrt det blir, avhenger såklart av materialer man velger, og hvor stort kjøkkenet er. Hvis du f.eks har et gammelt HTH kjøkken som du gjerne skulle ha bygget om litt så det ble mer praktisk, så kan du booke møte med en kjøkkentegner for å få forslag til endringer som ikke krever full renovering og dype innhogg i lommeboken. Jeg tror du fint kan gjøre oppgraderingene du ønsker i huset til minst halve prisen, og ha penger til annet vedlikehold som tak, drenering etc senere. Google "male kjøkkenfronter", gå på bilder, og du vil få mye inspirasjon. Anonymkode: 663d6...a2b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #4 Del Skrevet 14. januar 2023 Ts her. Takker for fine svar. Kjøkkenet bør taes i sin helhet, hvis jeg skal gjøre noe. Jeg kan leve med det, men det er veldig slitent og upraktisk. Hvitevarene funker dårlig og det er ikke et praktisk kjøkken. Tenker jeg enten må leve med det, slik det er nå eller bytte ut alt. Jeg skal se etter rimeligere løsninger. Håndtverkere koster vel også mye nå. Anonymkode: 21d00...c1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 14. januar 2023 #5 Del Skrevet 14. januar 2023 Tolker det som at du er singel (én inntekt). Da ville jeg nok avventer litt om kjøkkenet er noe du kan leve med litt til. Evt noen små midlertidige utbedringer som gjør at kjøkkenet kan brukes noen år til. Som noen nevnte ovenfor er dr tok lurt å få en god oversikt over fremtidige utgifter med huset. Hvis det ser bra ut og dette er den store utgiften de neste 5 årene så hadde jeg nok våget å pusse opp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #6 Del Skrevet 14. januar 2023 Ts her. Singel, ja, så en inntekt. Tilstandsrapporten fra 2 år siden indikerer på at det meste er ok etter alder. Mye TG2 ingen TG 3. Bad viker ok, pusset opp for 8 år siden av fagfolk. Jeg TROR ikke jeg må gjøre store inngrep de neste 5 årene, men jeg kjenner det trekker litt fra vinduer og ser jo at ting er generelt slitt. Hvis jeg skal bytte terasse, som går rundt 2 av husets vegger, er det sikkert naturlig å foreta ny drenering der samtidig.. Anonymkode: 21d00...c1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 14. januar 2023 #7 Del Skrevet 14. januar 2023 Det som jeg tror kommer til å være viktig for kjøpere fremover (og også huseiere), er å ha et godt isolert hus, med gode 3-lags energivinduer og ytterdører med pakninger samt oppvarming med en moderne varmepumpe. Solcelleanlegg på taket blir nok også populært blant kjøperne. Snart kommer også obligatorisk energimerking av boligen ved salg. Så jeg ville kanskje begynt i den enden da det er ting "alle" vil ha, mens et nytt kjøkken ikke nødvendigvis faller i smak. Bonusen er at man også sparer penger på det så lenge man eier huset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #8 Del Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ts her. Singel, ja, så en inntekt. Tilstandsrapporten fra 2 år siden indikerer på at det meste er ok etter alder. Mye TG2 ingen TG 3. Bad viker ok, pusset opp for 8 år siden av fagfolk. Jeg TROR ikke jeg må gjøre store inngrep de neste 5 årene, men jeg kjenner det trekker litt fra vinduer og ser jo at ting er generelt slitt. Hvis jeg skal bytte terasse, som går rundt 2 av husets vegger, er det sikkert naturlig å foreta ny drenering der samtidig.. Anonymkode: 21d00...c1b Jeg ville helt klart prioritert terrasse og ny drenering fremfor kjøkken. At det trekker fra vinduer trenger ikke kreve mer enn dette: https://www.obsbygg.no/trelast-og-tyngre-byggevarer/isolasjon-og-vindsperre/2293330 Anonymkode: 663d6...a2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #9 Del Skrevet 14. januar 2023 Ts her. Ja tror det er rett i at energieffektive hus blir viktig, så må nok belage meg på feks utskiftinger av vinduer og ny varmepumpe etterhvert. Det er bare det at vi mistrives så veldig med hele kjøkkenløsningen og hvitevarer som fungerer dårlig. Drenering er jeg usikker på om må gjøres noe med, leste at de kan holde i over 60år, men er sikkert naturlig å sjekke ut hvis jeg skal rive hele terassen og sette opp ny. Anonymkode: 21d00...c1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #10 Del Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. Takker for fine svar. Kjøkkenet bør taes i sin helhet, hvis jeg skal gjøre noe. Jeg kan leve med det, men det er veldig slitent og upraktisk. Hvitevarene funker dårlig og det er ikke et praktisk kjøkken. Tenker jeg enten må leve med det, slik det er nå eller bytte ut alt. Jeg skal se etter rimeligere løsninger. Håndtverkere koster vel også mye nå. Anonymkode: 21d00...c1b Hvis du kommer dit at du kjører full fornying av kjøkken - innhent tilbud fra flere. Vent på kampanjer, sammenlign priser og løsninger. Bruk tid. Nytt kjøkken må ikke koste 200 000. Du kan jo begynne allerede nå, ta mål og bilder av kjøkkenet, og ta runden hos de forskjellige kjøkkenbutikkene Anonymkode: 663d6...a2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #11 Del Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg ville helt klart prioritert terrasse og ny drenering fremfor kjøkken. At det trekker fra vinduer trenger ikke kreve mer enn dette: https://www.obsbygg.no/trelast-og-tyngre-byggevarer/isolasjon-og-vindsperre/2293330 Anonymkode: 663d6...a2b Ts her. Takk for link, skal sjekke det ut! Vinduene har TG 2 standard, så muligens dette vil kunne holde de neste 5-10 årene? Anonymkode: 21d00...c1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #12 Del Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts her. Takk for link, skal sjekke det ut! Vinduene har TG 2 standard, så muligens dette vil kunne holde de neste 5-10 årene? Anonymkode: 21d00...c1b Det kan være, kommer an på alder og tilstand. Det koster jo såpass lite at du finner fort nok ut om du merker effekt uten at det blir økonomisk tap? Jeg ville tatt en prat med Maxbo, Byggmakker e.l for veiledning. Anonymkode: 663d6...a2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #13 Del Skrevet 14. januar 2023 Man må da ikke rive hele kjøkkenet om man er misfornøyd med hvitevarene? De kan skiftes. Anonymkode: f666e...8bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #14 Del Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Man må da ikke rive hele kjøkkenet om man er misfornøyd med hvitevarene? De kan skiftes. Anonymkode: f666e...8bd Hun skriver da at hun er misfornøyd med hele kjøkkenløsningen, ikke bare hvitevarene. Anonymkode: 663d6...a2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #15 Del Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ts her. Ja tror det er rett i at energieffektive hus blir viktig, så må nok belage meg på feks utskiftinger av vinduer og ny varmepumpe etterhvert. Det er bare det at vi mistrives så veldig med hele kjøkkenløsningen og hvitevarer som fungerer dårlig. Drenering er jeg usikker på om må gjøres noe med, leste at de kan holde i over 60år, men er sikkert naturlig å sjekke ut hvis jeg skal rive hele terassen og sette opp ny. Anonymkode: 21d00...c1b Det kommer an på hvor gammel dreneringen er, og tilstand på dreneringen. Hvis terrassen må opp ved drenering, så ville jeg kombinert utbedringene hvis mulig. Har du kjeller/underetasje i huset som tilsier at det er noe fukt/lukt/sprekker i mur, så er det ihvertfall en grei indikasjon på at det bør prioriteres. Hvis dreneringen er fra byggeår, snart 50 år (?), så tenker jeg at jeg ville ha utbedret det når jeg først er i gang. Ikke så lett å være huseier å vite hva man skal prioritere bestandig. I min verden er drenering, kledning, tak osv det viktigste å prioritere, så får det innvendige komme senere. Jeg vil gjerne vise deg et 70-talls kjøkken som har blitt modernisert med enkle grep som jeg nevnte tidligere, se lenger ned i artikkelen. Hvis jeg f.eks hadde et kjøkken som bildet jeg skal legge ved, så hadde jeg gjort tilsvarnede med maling osv. Og satt inn en frittstående kjøkkenøy fra f.eks ikea https://www.nettavisen.no/slik-sa-leiligheten-ut-na-har-anette-marie-28-forvandlet-den-totalt/s/12-95-3422805024 Anonymkode: 663d6...a2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #16 Del Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvis du kommer dit at du kjører full fornying av kjøkken - innhent tilbud fra flere. Vent på kampanjer, sammenlign priser og løsninger. Bruk tid. Nytt kjøkken må ikke koste 200 000. Du kan jo begynne allerede nå, ta mål og bilder av kjøkkenet, og ta runden hos de forskjellige kjøkkenbutikkene Anonymkode: 663d6...a2b Ts her. Jeg har bestemt meg for at den dagen jeg velger å bytte kjøkken, velger jeg Ikea. Er ikke ute etter det flotteste, men dominerende skapløsninger ønskes vekk med mere skuffeløsninger og mere luftig atmosfære. Kjøkkenet er ca 20kvm og har ikke åpen løsning, men vegger og døråpning. Ønsker feks mindre overskap for å få mere luft følelse. Alle nye hvitevarer skal stå der de gamle står, så trenger ikke feks vannrør andre steder enn der de er nå, men skal jeg fornye kjøkkenet, vil jeg bytte ut alt og bl.a få integrerte hvitevarer. Så noe vil det koste, men jeg er ikke ute etter veldig dyre løsninger. Terassen er stor og med overbygg, så den tror jeg vil koste. Anonymkode: 21d00...c1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miewyn77 Skrevet 14. januar 2023 #17 Del Skrevet 14. januar 2023 Ikea har en veldig god tegneprogram du kan leke deg med hjemme. Så ser du hvor mye det koster. Jeg har pusset opp kjøkken for 60 (første gang) og 80 000 (andre gang), inkl. Håndtverkere og nye hvitevarer, så trenger ikke å bli dyrt. Tips, lurt å velge store skapstammer, blir billigere, pluss at det er stykkpris på momtering hos Ikea. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #18 Del Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ts her. Jeg har bestemt meg for at den dagen jeg velger å bytte kjøkken, velger jeg Ikea. Er ikke ute etter det flotteste, men dominerende skapløsninger ønskes vekk med mere skuffeløsninger og mere luftig atmosfære. Kjøkkenet er ca 20kvm og har ikke åpen løsning, men vegger og døråpning. Ønsker feks mindre overskap for å få mere luft følelse. Alle nye hvitevarer skal stå der de gamle står, så trenger ikke feks vannrør andre steder enn der de er nå, men skal jeg fornye kjøkkenet, vil jeg bytte ut alt og bl.a få integrerte hvitevarer. Så noe vil det koste, men jeg er ikke ute etter veldig dyre løsninger. Terassen er stor og med overbygg, så den tror jeg vil koste. Anonymkode: 21d00...c1b Jeg skjønner jeg skjønner. Samme jeg også ønsket meg nå, mer luftig og mindre overskap. Men fordi jeg også må prioritere andre ting, så valgte jeg en grei løsning som ble mye rimeligere. Så kan jeg heller se hva jeg gjør om 5 år igjen. jeg vet ikke hva slags farge du har på skap, fliser, gulv nå, men du vil ikke tro hvor mye lysere og luftigere et kjøkken kan bli med rett valg av farger på fronter, fliser, og benkeplate. For å vise fargeeksempler har jeg lagt ved bilde. Jeg har valgt noe lignende, dvs en lysere (varm) benkeplate, og kjøkkenskap i et par nyanser mørkere (nøytral beige). Lyse fliser balanserer benkeplate og fronter. Jeg tror du kan komme langt med en sånn løsning som gjør at du kan trives bedre på kjøkkenet ditt, og ikke bare "kan leve med det". Anonymkode: 663d6...a2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #19 Del Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det kommer an på hvor gammel dreneringen er, og tilstand på dreneringen. Hvis terrassen må opp ved drenering, så ville jeg kombinert utbedringene hvis mulig. Har du kjeller/underetasje i huset som tilsier at det er noe fukt/lukt/sprekker i mur, så er det ihvertfall en grei indikasjon på at det bør prioriteres. Hvis dreneringen er fra byggeår, snart 50 år (?), så tenker jeg at jeg ville ha utbedret det når jeg først er i gang. Ikke så lett å være huseier å vite hva man skal prioritere bestandig. I min verden er drenering, kledning, tak osv det viktigste å prioritere, så får det innvendige komme senere. Jeg vil gjerne vise deg et 70-talls kjøkken som har blitt modernisert med enkle grep som jeg nevnte tidligere, se lenger ned i artikkelen. Hvis jeg f.eks hadde et kjøkken som bildet jeg skal legge ved, så hadde jeg gjort tilsvarnede med maling osv. Og satt inn en frittstående kjøkkenøy fra f.eks ikea https://www.nettavisen.no/slik-sa-leiligheten-ut-na-har-anette-marie-28-forvandlet-den-totalt/s/12-95-3422805024 Anonymkode: 663d6...a2b Kult prosjekt! Huset mitt er ca 45 år. Det sto ikke noe negativt om drenering på tilstandsrapporten og jeg har ikke merket noe fukt inn i kjeller, som er under bakkenivå og har kjellerstue. Jeg hadde nok ikke tenkt drenerings behov nå i det heletatt, men hvis jeg skal bygge ny terasse rundt huset, vil det være naturlig at fagfolk sjekker ut for meg om utbedring av drenering ble gjøres før man setter opp ny terrasse, siden terassen er på bakkenivå og går inntil huset. Så da kan det henne det blir en ekstra kostnad, vet ikke. Anonymkode: 21d00...c1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #20 Del Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kult prosjekt! Huset mitt er ca 45 år. Det sto ikke noe negativt om drenering på tilstandsrapporten og jeg har ikke merket noe fukt inn i kjeller, som er under bakkenivå og har kjellerstue. Jeg hadde nok ikke tenkt drenerings behov nå i det heletatt, men hvis jeg skal bygge ny terasse rundt huset, vil det være naturlig at fagfolk sjekker ut for meg om utbedring av drenering ble gjøres før man setter opp ny terrasse, siden terassen er på bakkenivå og går inntil huset. Så da kan det henne det blir en ekstra kostnad, vet ikke. Anonymkode: 21d00...c1b Er det så hastverk med terrassen da, er den morken og må byttes ut nå? Eller kan den vente 5 år? Skikkelig vask og beis gjør underverker hvis den "bare" er stygg. Anonymkode: 663d6...a2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå