Gå til innhold

Piggdekk eller piggfrie dekk ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3E5pxP/pensjonert-ambulansesjaafoer-boer-vurdere-paabud-om-piggdekk

Det har ofte vert eit omstridt tema om hva som er best egnet på vinterføre -Piggfrie eller piggdekk.  

Går ein på gummisåler så er ein også ofte rimleg trygg på islagt underlag, for gummi har en heilt annen effekt ein kunstlær.  Har vintersko kjøpt for 40 år sidan med  gummisåle, og aldri hatt noe problem selv på islagt underlag.

Det er langt bedre å kjøre med piggfrie dekk en halvslittte / slitte piggdekk iden tru at dei er bedre en piggfrie dekk.  Piggfrie dekk har en annen gummiblanding (mykere en piggdekk) . Mange kjører rundt med gamle dekk, og og tror de er like god som da ein kjøpte dem nye.  Ein annen fordel med piggfrie dekk er at det er mer behageleg å kjøre med, og  idag kjører ein i lengre perioder av vinteren på bare veier, og da slites det langt mindre på veidekket, og mindre svevestøv. 

Salting av veiene er noe dritt, og  har endret kjørestilen / vanene hos mange, og selv  fortrekker eg å kjøre på vinterveier  en denne fordømte saltsuppen  som også påfører bilparken mye skade.  Ha hatt førerkort sidan 1970, og kjørt  både lette, tyngre biler, men aldru vert utsatt for uhell, men har selvsagt ingen garantier for at det ein dag kan skje. ABS, og antikrens fritar ikkje førers ansvar å tilpasse farten er fører og forhold, og det som er utfordringen hos mange idag.  Mange kjører som om de trur de kjører på vingerføre, og tror de er verdensmestere  i å kjøre på vinterføre.  Glattkjøring  er til nytte på slett underlag  ettersom det er mange situasjoner ein ein kan møte under kjøring om vinteren. 

Anonymkode: 520de...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Piggdekk slår piggfrie vinterdekk altid på vinterføre syns jeg.

Ikke rart du mener piggfrie er best når du sammenligner de mot slitte og gamle piggdekk haha.

Anonymkode: e030b...ac8

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I valget mellom nye eller forholdsvis nye piggfrie vinterdekk og nye eller forholdsvis nye piggdekk, så velger jeg nye eller forholdsvis nye piggdekk 7/7 ganger. 

Har du piggfrie vinterdekk må du være nøye med vedlikehold om vinteren. For har du mye asfalt og asfaltrester på dekkene når isen kommer, da kunne du likegodt kjørt med sommerdekk.

Og slår han om med is med vann på, og du har piggfrie vinterdekk, så bør du holde deg hjemme.

Endret av Bombasi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Piggdekk slår piggfrie vinterdekk altid på vinterføre syns jeg.

Ikke rart du mener piggfrie er best når du sammenligner de mot slitte og gamle piggdekk haha.

Anonymkode: e030b...ac8

Ikke enig. Det vanskeligste føret jeg kjører på (og det vanskelige føret jeg kjører mest på) er ubrøytet, nedkjørt snø. Da har man ofte null styring. Piggfrie dekk er best på snø etter min erfaring. Noen ganger er det is under den nedkjørte snøen, men piggdekk hjelper fint lite når piggene ikke når ned til isen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggdekk har alltid vert en falsk trygghet. De må være hardere i gummiblandingen for å kunne holde på piggene, da sier det seg selv at de ikke står like godt på. Den dagen det er virkelig trøblete føre, er ikke piggene til stor hjelp likevel. Kjørt piggfritt lenge, og har ikke hatt noe som helst savn, eller ment at det akkurat her og nå, hadde det vert best med pigger. Aldri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer ingen til å bli enige om, alle har egne meninger og synsinger. Her jeg bor pr nå er piggdekk naturlig. Straks jeg er på Vestlandet så vil det sannsynligvis ikke være det samme svaret, med mindre bilen er over 2.5 tonn. Da skal jeg ha piggdekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjører 2 biler. En med pigg og en uten pigg.   Pigg er best, ingen tvil om det. Men om en bor der det er mye saltet veier går det fint uten pigg.

Anonymkode: 6253f...5c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det kanskje 10 dager i året piggdekk hadde vært best. Piggfritt er helt strålende på hard snø, som er store deler av året, og hvis jeg kjører ned til byen, er det fint å ikke ha pigger på asfalten. Jeg velger heller å kjøre forsiktig i svingene når det er våt is, og ellers får firehjulstrekken meg opp alle bakkene. 

Anonymkode: fc4eb...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fortsatt bodd i innlandet hadde jeg valgt piggdekk, men her på Sørlandet er det virkelig ikke nødvendig. 

Anonymkode: 9f036...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs vel litt hvor man bor. Jeg bor i innlandet hvor det er skikkelig vinter og har kjørt piggfritt i alle år uten problemer. 

Anonymkode: de8ca...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har utelukkende kjørt piggfritt i de årene jeg har hatt lappen. Det er piggfrie vinterdekk på bilen jeg disponerer nå også. 

Har aldri hatt problemer med å kjøre piggfritt. Jeg kjører etter forholdene og avpasser farten etter hvor jeg er. Selv for et par dager siden hvor det var mye is på veiene, så hadde jeg ikke problemer med å komme meg fram. 

Da er det verre med disse sporete veiene rundt om, hvor det er is på sidene og og der hvor dekkene treffer er det bart. Grusomt å kjøre på og kan umulig være godt for forstillingen på bilen...... 😳

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt an på forholdene og hvor i landet man bor. Jeg foretrekker piggdekk, men pga avgift i Bergen har vi kjørt piggfrie i mange år. Funker helt greit - og når det ikke gjør det, kommer kjettingen påm

Anonymkode: f9bbe...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor også i Innlandet, og med det variable vinterklimaet vi har hatt mer og mer av de siste årene, med plutselige mildværsperioder og underkjølt regn, foretrekker jeg piggdekk. Særlig det med at det blir nærmest polert inn og ut av veikryss, synes jeg er plagsomt.

Mannen min, derimot, kjører piggfritt. Dette til tross for at han er drosjeeier og har kunder på de utroligste steder "der ingen kunne tru at nokon kunne bu". Han har 4WD, og det hjelper jo på framkommeligheten. Han er uten tvil en bedre sjåfør enn jeg, men vi blir aldri enige om hvilke dekk som er best.  

Å avpasse farten etter forholdene må man gjøre uansett hvilken dekktype og bremselengde man har. Å tenke at det alltid er bedre med piggdekk kan være en falsk trygghet. 

Anonymkode: 367f3...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har mange byer, og tettsteder innført piggdekk-gebyr, og det har utvilsamt en forbyggende  effekt  på   bruk av piggfrie dekk.  Dekk, og dekkmønster har utvillsamt vel så stor innflytelse på gripevnen på dekkene  som piggene.  

Det å avpasse farten, og omstille seg fra  sommerføre til vinterføre er vel så viktig som dekkutrustning.  

Anonymkode: 520de...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg bor også i Innlandet, og med det variable vinterklimaet vi har hatt mer og mer av de siste årene, med plutselige mildværsperioder og underkjølt regn, foretrekker jeg piggdekk. Særlig det med at det blir nærmest polert inn og ut av veikryss, synes jeg er plagsomt.

Mannen min, derimot, kjører piggfritt. Dette til tross for at han er drosjeeier og har kunder på de utroligste steder "der ingen kunne tru at nokon kunne bu". Han har 4WD, og det hjelper jo på framkommeligheten. Han er uten tvil en bedre sjåfør enn jeg, men vi blir aldri enige om hvilke dekk som er best.  

Å avpasse farten etter forholdene må man gjøre uansett hvilken dekktype og bremselengde man har. Å tenke at det alltid er bedre med piggdekk kan være en falsk trygghet. 

Anonymkode: 367f3...313

Da piggfrie dekk kom på markedet var drosjebilene noen av de første som monterte piggfire dekk.  Drosjesjåfører er blandt de  som kjører under vekslende kjøreforhold, og  sjåfører med lang kjøreerfaring.  Føre og føreforhold, og fart er vel  avgjørende for bremse /stoppelengende en dekkene. 

Til tross for at bilene er blitt  bedre utstyrt, og sikrere ein tidligere så bulker ein som aldri før, og ein kan ikkje bare skylde på  trafikktetttheten har økt.  Salting av veiene  er noe "dritt " og skaper falsk trygghet, og påfører  bileierne store ekstrakostnader. 

Tidligere var det ikkj salting av veiene i distriktnorge, og noe som var forbeholdt sentrale deler på østlandet. og derfor var det mange som vegret seg for å kjøpe Oslokjørte biler.              

Anonymkode: 520de...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært godt fornøyd med piggfrie vinterdekk tidligere. Nå bor jeg midt i en lang, svingete og bratt bakke i et område med flere svingete og bratte bakker. Etter at jeg byttet til firehjulstrekk, kommer jeg nesten alltid opp bakken. Men i fjor trengte jeg nye vinterdekk, og kjøpte med pigg. Og etter det har jeg til nå ikke opplevd noe som helst trøbbel med å komme meg til/fra jobb. 4wd utgjør helt klart den største forskjellen, og hadde vi ikke bodd akkurat midt i den bakken, og med ganske dårlig bussforbindelse, hadde jeg valgt piggfritt, for det funker stort sett veldig bra.  

Anonymkode: 13511...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøper 2 nye piggdekk annethvert år. Så settes de nye foran. (Forhjulstrekk)

Ikke ha gamle dekk, så er mye gjort.

Anonymkode: e5918...e78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt piggfritt siden jeg tok lappen som 20-åring. Aldri hatt problemer, selv om jeg bor på bygda og ikke akkurat først på brøytebilens rode og ved kysten der været er svært så skiftende. 

Jeg tror det handler mye om hva man er vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggdekk er stort sett det beste alternativet med tanke på feste, men det er jo andre hensyn som skal tas også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (På 14.1.2023 den 12.33):

Ikke enig. Det vanskeligste føret jeg kjører på (og det vanskelige føret jeg kjører mest på) er ubrøytet, nedkjørt snø. Da har man ofte null styring. Piggfrie dekk er best på snø etter min erfaring. Noen ganger er det is under den nedkjørte snøen, men piggdekk hjelper fint lite når piggene ikke når ned til isen. 

Kommer jo helt an på hvor man kjører, piggfritt er best på snø og nedkjørt snø også hvis de er nyere og moderne. Men på is er det pigger som gjelder. (Og nei, man kan selvsagt ikke sammenligne nedslitte piggdekk med nye piggfrie. Slitte dekk er dårlige uansett om de har pigger eller ikke). Hos oss er det ganske mye blank is i løpet av vinteren som følge av hyppige værskifter, derfor kjører vi med pigger. Der vi vurderer å flytte vil det kanskje være bedre med piggfrie ettersom vinteren er litt mer stabil der. 

Anonymkode: 2bb5f...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...