Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beløpet skal på sikt gå til oppgradering av gammel bolig, men dette vil ta tid ettersom boligen er et fredet kulturminne. I mellomtiden vil jeg plassere mesteparten av pengene på best mulig måte. Hva lønner seg? 

Anonymkode: 1ece1...d76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fysisk sølv kan være en god investering.

Skrevet
Kompetent skrev (26 minutter siden):

Kan de øke på sikt nå?

Skrevet (endret)
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan de øke på sikt nå?

Lytter man til økonomiske fagfolk som Alasdair Macleod og Egon von Greyerz, er sølv gunstig i økonomiske ustabile tider med høy inflasjon. Hørte et eksempel fra Rafi Faber, om at under Weimar-krisen i Tyskland, kunne man kjøpe et hus for 75 sølvmynter. Sølv er også et industrielt metall med unike evner til å lede strøm, så også viktig i det grønne skiftet, vil gi økt etterspørsel. Historisk sett har sølv vært ca 1/20 av prisen til gull, nå er det ca 1/80. Men du får nå tips av en anonym person på nettet, så veldig lurt å gjøre egne undersøkelser og kanskje ikke legge alle eggene i samme kurv.

Endret av Kompetent
Skrevet (endret)
4 hours ago, Kompetent said:

haha 🍻

Jeg ville nok investert litt bredere enn bare sølv. Å satse alt på ett kort er ikke lurt.

4 hours ago, AnonymBruker said:

Beløpet skal på sikt gå til oppgradering av gammel bolig, men dette vil ta tid ettersom boligen er et fredet kulturminne. I mellomtiden vil jeg plassere mesteparten av pengene på best mulig måte. Hva lønner seg? 

Hvor mye tid er egentlig "i mellomtiden" ? Snakker vi 3år, 5år, 20år? Tidshorisonten og tilgjengelighet underveis er viktig å være klar over når en vurderer hva som er best. Snakker vi mer enn 10år uten at pengene trenger å være tilgjengelige, så hadde jeg valgt en global indeksfond. Du sprer pengene over mange tusen bedrifter fordelt på hele verden. Samtidig er det lave kostnader. Det svinger litt underveis men det er ikke så problematisk om en står langsiktig.

Lykke til!

Endret av Schmuhu
Skrevet

Spørsmål fra sidelinjen til dere som har peiling på dette: Er det ugunstig å sette igang med fondsparing nå i disse vanskelige økonomiske tider? Jeg har tenkt på å starte med fondsparing i mange år, men ikke kommet igang enda. Burde jeg vente litt? Eller er det kanskje t.o.m gunstig å starte nå, i en bølgedal?

Anonymkode: 968fc...748

• Liker 1
Skrevet
Schmuhu skrev (44 minutter siden):

haha 🍻

Jeg ville nok investert litt bredere enn bare sølv. Å satse alt på ett kort er ikke lurt.

Hvor mye tid er egentlig "i mellomtiden" ? Snakker vi 3år, 5år, 20år? Tidshorisonten og tilgjengelighet underveis er viktig å være klar over når en vurderer hva som er best. Snakker vi mer enn 10år uten at pengene trenger å være tilgjengelige, så hadde jeg valgt en global indeksfond. Du sprer pengene over mange tusen bedrifter fordelt på hele verden. Samtidig er det lave kostnader. Det svinger litt underveis men det er ikke så problematisk om en står langsiktig.

Lykke til!

7-10 år, og ca 1.5-2 m. Det er altså til fremtidige vedlikeholdsprosjekter, huset i seg selv er en god investering å legge penger i (markedsverdi 20 mill). Men det er altså unødvendig å gjøre alt nå og vil gjerne ha god avkastning.

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Spørsmål fra sidelinjen til dere som har peiling på dette: Er det ugunstig å sette igang med fondsparing nå i disse vanskelige økonomiske tider? Jeg har tenkt på å starte med fondsparing i mange år, men ikke kommet igang enda. Burde jeg vente litt? Eller er det kanskje t.o.m gunstig å starte nå, i en bølgedal?

Det lurer jeg også på. Har penger på høyrentekonto og ser jo at jeg får gode kredittrenter nå så vet ikke om det blir fond. Kan ikke noe om det, og det er litt nytt for meg å være i pluss.

Anonymkode: cfce6...904

Skrevet

Med såpass lang horisont ville jeg fordelt det på ulike fond. Mest indeksfond, men for moro skyld kan du satse litt på ting du tror på selv.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du tenker sikkert på aksjefond.

I utgangspunktet er svaret "nei du bør ikke vente" og "ja du bør investere" dersom din risikoevne og tidshorisont tilsier det.

Investerer du langsiktig, globalt og bransjeuavhengig, f.eks. med en global indeksfond og en tidshorisont på mer enn 10 år, så spiller det egentlig ingen rolle hvordan børsen er i dag. Har du troen på langsiktig vekst, så bør du investere så tidlig som mulig. Tiden du er investert slår alle forsøk om å finne det rette tidspunktet.

4 minutter siden, AnonymBruker said:

7-10 år, og ca 1.5-2 m. Det er altså til fremtidige vedlikeholdsprosjekter, huset i seg selv er en god investering å legge penger i (markedsverdi 20 mill). Men det er altså unødvendig å gjøre alt nå og vil gjerne ha god avkastning

I dette tilfelle tror jeg det kan være best med en rentetrapp. Vedlikeholdsprosjekter kan komme tidligere enn det og tidshorisonten er veldig kort for kun fond. Tenker det er best om du sikrer en viss likviditet.

Jeg foreslår konkret (fordelingen kan selvsagt individuelt tilpasses etter smak og behag):

60% indeksfond
30% langsiktig fastrente (2år) eller mer
10% kortsiktig fastrente (6mnd / 1år)

Når din langsiktige fastrenten har gått ut på dato om f.eks. 2 år, så gjør du ny vurdering. Har det gått bra med fondet, så trapper du ned til 40% og fordeler mer inn på fastrente.

Betrakter du hele sparingen så vil du observere at den svinger mindre enn om du kun hadde vært i fond. Du tar liksom mindre risiko med pengene med tanke på tidshorisonten. Fastrenten gir deg muligheten til å ha penger likvide til mindre vedlikehold om nødvendig og du trenger ikke å være redd for å måtte selge fondet kortsiktig og i en dårlig markedfase.

Håper det hjelper deg på veien!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...