AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #1 Skrevet 14. januar 2023 Hva sier og gjør dere foreldre hvis barnet deres blir banket opp av andre barn på skolen? Barn har ofte sin egen jungellov, hvor "sladring" kan føre til ytterligere mobbing. 1. Tar dere det opp med skolen? 2. Tar det også opp med den andre partens foreldre? 3. Lærer i tillegg barnet deres selvforsvar og stå i mot mobbere som vil slå dem? Vil gjerne lære av andre foreldre. Skriv gjerne om dere er far eller mor, og har jentebarn eller guttebarn. Jeg er far med 7-årig guttebarn. Anonymkode: c04a6...6cc
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #2 Skrevet 14. januar 2023 I den alderen ville jeg tatt kontakt med skole og med de andres foreldre. Jeg hadde krevd umiddelbar respons og tiltak for å hindre at det skjer, samt en plan og tiltak for å forbedre klassemiljøet. Dernest hadde jeg hatt veldig lav terskel for å flytte barnet til en annen skole. Jeg har blitt kjent med så mange i voksen alder, som har blitt mobbet på skolen, og jeg ser hvor uendelig ødeleggende det er for resten av livet. Jeg er mor med en førsteklassing. Hadde jeg fått inn en melding om at mitt barn hadde vært med på å plage andre, så hadde jeg tatt det på største alvor. "jungelloven" er nok ikke like hard blant syvåringer som på f.eks ungdomsskolen, så det hadde jeg nok ikke hensyntatt i denne alderen. Heller prøvd å få bukt med problemet med en gang. Min datter var i litt konflikt med en annen i klassen, det hadde blitt kasta noe stein og vært litt ugreit. Jeg snakka med forelderen til den det gjaldt, og så inviterte jeg det barnet hjem til oss, og mitt barn har vært på besøk der, for å på den måten prøve å skape vennskap og bånd mellom dem, heller enn å øke konflikten. Ikke sikkert det er en vei å gå i alle saker, men det er verdt å prøve. Anonymkode: 7722d...493 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #3 Skrevet 14. januar 2023 Aldri opplevd. Men lærer barna mine at det er forskjell på å sladre og å gi beskjed om vonde ting. Om mitt barn hadde blitt banket opp, så ville alt av skole og foreldre blitt koblet inn ja. Jeg er relativt konfliktsky, og reagerer ikke på småting - barn må tåle en del. Blikk, dustete kommentarer, utestenging osv kan oversees som oftest, og man kan gå andre steder enn til de som holder på med sånt. Men vold og alvorlige trusler må de ikke tåle, og det tåler ikke jeg heller. Skole, absolutt. Foreldre, absolutt. Ta igjen, nja. Mitt barn er ingen fysisk slosskjempe, men å stå opp for seg selv vil være positivt for han. Så jeg lar han følge magefølelsen der, oppfordrer ikke til noe men forbyr ikke noe heller. Det er foreldre som er ansvarlige for å jobbe med "jungelloven" og å snakke høyt sammen for å drepe "snitch-monsteret". Ingenting blir bedre av å tie og godta, eller hevn. Anonymkode: ba110...2b0 5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #4 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hva sier og gjør dere foreldre hvis barnet deres blir banket opp av andre barn på skolen? Barn har ofte sin egen jungellov, hvor "sladring" kan føre til ytterligere mobbing. 1. Tar dere det opp med skolen? 2. Tar det også opp med den andre partens foreldre? 3. Lærer i tillegg barnet deres selvforsvar og stå i mot mobbere som vil slå dem? Vil gjerne lære av andre foreldre. Skriv gjerne om dere er far eller mor, og har jentebarn eller guttebarn. Jeg er far med 7-årig guttebarn. Anonymkode: c04a6...6cc Jeg hadde bedt mine barn gi juling så det svir tilbake. Samtidig hadde jeg meldt de på en kampsport og bedt de bruke de knepene til mobberne ikke tør mer. Anonymkode: 3b611...01e 1
GammelKaktus Skrevet 14. januar 2023 #5 Skrevet 14. januar 2023 Mitt barn har aldri blitt banket opp på skolen, men hadde han blitt det så hadde jeg tatt det opp med skolen. Hadde laget et helvete uten like og hadde ikke gitt meg før de fikk orden på barnet som drev med utagerende atferd. Foreldrene er jeg mer usikker på for min erfaring er at ofte så henger slike hendelser sammen med barn som ikke blir så godt ivaretatt hjemme så det spørs på foreldrene til det barnet. Synes alle barn har godt av å lære seg grenser og hva de skal tolerere og ikke, så selvforsvar er ALDRI en dårlig ide. På vår skole så har vi hatt et barn og to som har vært over gjennomsnittet utagerende og selv om mitt barn aldri er blitt angrepet så pratet vi om dette og hva han skulle gjøre om han blir angrepet. Her er regelen at hvis man ikke kommer seg unna og noen har kvelertak på deg så er det lov å sparke og slå for å komme seg løs, for da er det faktisk fare for liv og helse. Spiller ingen rolle om det er gutt eller jente som går til angrep, man tar igjen om det er fare for enn selv. Mitt barn er veldig snill og grei så jeg har terpet på det at man har lov å ta igjen uansett når det er fare for enn selv. Det ene barnet på vår skole som har vært helt ute å kjøre er av det motsatte kjønn så det er noe av grunnen for at jeg har lagt vekk på at kjønn er ingen hindring for selvforsvar. Men vi har nå vært heldige og det har vært lite problemer på vårt trinn. 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #6 Skrevet 14. januar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva sier og gjør dere foreldre hvis barnet deres blir banket opp av andre barn på skolen? Barn har ofte sin egen jungellov, hvor "sladring" kan føre til ytterligere mobbing. 1. Tar dere det opp med skolen? 2. Tar det også opp med den andre partens foreldre? 3. Lærer i tillegg barnet deres selvforsvar og stå i mot mobbere som vil slå dem? Vil gjerne lære av andre foreldre. Skriv gjerne om dere er far eller mor, og har jentebarn eller guttebarn. Jeg er far med 7-årig guttebarn. Anonymkode: c04a6...6cc Nå er det maaaaange år siden jeg var barn. Men kan fortelle min historie som funket og som jeg kommer til å gjøre for mine to gutter hvis det skjer noe. Jeg gikk i 4. Klasse på barneskolen. 7klassingene tok alle klærne mine når jeg gikk hjem fra skolen på vinteren, så jeg kom hjem til pappa i bare truse. Han ringte rektor og de skulle stoppe dette med en gang. Det gikk litt tid også skjedde det noe lignende med meg igjen. Igjen ringte pappa rektor. Også skjedde det faen med en tredje gang. Da ringte ikke pappa rektor men to kamerater. De dro til de 3 skyldige. Gikk rett inn, dro faren ut på gata og i sann history X stil ba han bite fortauskanten. Hvis noe skjedde med meg igjen ville de komme tilbake og knuse alle tennene. Dette gjorde de med 3 forskjellige Federer. Jeg ble aldri mobbet igjen. Og grunnen til at jeg vet dette er fordi alt skjedde i gata vi bodde i + gjenfortelling av mamma før hun døde Anonymkode: 8687b...104 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #7 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva sier og gjør dere foreldre hvis barnet deres blir banket opp av andre barn på skolen? Barn har ofte sin egen jungellov, hvor "sladring" kan føre til ytterligere mobbing. 1. Tar dere det opp med skolen? 2. Tar det også opp med den andre partens foreldre? 3. Lærer i tillegg barnet deres selvforsvar og stå i mot mobbere som vil slå dem? Vil gjerne lære av andre foreldre. Skriv gjerne om dere er far eller mor, og har jentebarn eller guttebarn. Jeg er far med 7-årig guttebarn. Anonymkode: c04a6...6cc Paragraf 9a, skolens plikt, dersom det ikke opphører etter skriftlig skriv og kontakt med rektor hadde jeg sendt klage på paragraf 9a til statsforvalteren. Det er sykt alvorlig og du må ikke ta lett på det fordi noen barn kan få livet ødelagt av slikt, hilsen søster til en som var utsatt for dette og er uføretrygda med psykiske lidelser den dag idag. Utad så det ut som det gikk ok bortsett fra mangelen på venner.. Anonymkode: 0707d...7fc 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #8 Skrevet 14. januar 2023 Nei jeg lærer ike barnet å slå tilbake jeg tar det opp med skolen Anonymkode: 2aad2...992
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #9 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 1. Tar dere det opp med skolen? 2. Tar det også opp med den andre partens foreldre? 3. Lærer i tillegg barnet deres selvforsvar og stå i mot mobbere som vil slå dem? 1. Ja. Både skriftlig og muntlig. 2. Ja. Drar hjem til dem samme dag. 3. Ja. Jeg har også sagt at de kan ringe politiet på 112 om det er noe akutt. Jeg er i tillegg veldig tydelig på, både overfor skole og foreldre, at jeg vil kontakte barnevernet om noe skjer igjen. Spesielt de med utenlandsk bakgrunn respekterer dette. Jeg har to jenter, og fysisk vold har utelukkende kommet fra gutter som har angrepet dem, spesielt den yngste, på ungdomsskolen. Anonymkode: ae4f8...433 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #10 Skrevet 14. januar 2023 Dette høres ikke bra ut! Du må ta kontakt med skolen! Barn kan jo innimellom knuffe hverandre og ha boltrelek som eskalerer, men dette du legger frem er jo noe helt annet. Ingen skal bli banket opp på skolen! Da må skolen ta grep! Anonymkode: bd00e...56c
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #12 Skrevet 14. januar 2023 Akkurat på dette er jeg politisk ukorrekt. Mobbere og bøller skjønner ikke tilsnakk, de må føle. Min eldste ble terget av en eldre gutt, jeg vil ikke kalle det mobbing da det var kun de 2. Både faren og jeg ga beskjed at ved neste gang må han ta igjen og det gjorde han. Læreren syntes ikke noe om vår løsning, men deres metode, "blablabla konflikt løses ikke med vold blablabla" fungerte ikke så da løser man det annerledes. Begge våre barn begynte med kampsport og det kan jeg anbefale varmt. Der lærer de blant annet at man aldri må angripe men forsvare seg. De har fått masse selvtillitt, fint miljø og det er god trening. Anonymkode: 7f254...cd1 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #13 Skrevet 14. januar 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg hadde bedt mine barn gi juling så det svir tilbake. Samtidig hadde jeg meldt de på en kampsport og bedt de bruke de knepene til mobberne ikke tør mer. Anonymkode: 3b611...01e 1 minutt siden, AnonymBruker said: Akkurat på dette er jeg politisk ukorrekt. Mobbere og bøller skjønner ikke tilsnakk, de må føle. Min eldste ble terget av en eldre gutt, jeg vil ikke kalle det mobbing da det var kun de 2. Både faren og jeg ga beskjed at ved neste gang må han ta igjen og det gjorde han. Læreren syntes ikke noe om vår løsning, men deres metode, "blablabla konflikt løses ikke med vold blablabla" fungerte ikke så da løser man det annerledes. Begge våre barn begynte med kampsport og det kan jeg anbefale varmt. Der lærer de blant annet at man aldri må angripe men forsvare seg. De har fått masse selvtillitt, fint miljø og det er god trening. Anonymkode: 7f254...cd1 Det var det eneste som fungerte for meg. Skolen mangler verktøy til å gripe inn noe særlig, så det lengste de kan gå er å gripe inn i friminuttene. Lærere kan ikke følge deg til og fra skolen, eller dukke opp når mobberne er der på fritiden. At de i det hele tatt kjente til problemstillingen gjorde det bare verre. Det ENESTE som fungerte, var å ta igjen så de skjønte at det rett og slett ikke var verdt det. Anonymkode: 85244...662 2
PITTY Skrevet 14. januar 2023 #14 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er det maaaaange år siden jeg var barn. Men kan fortelle min historie som funket og som jeg kommer til å gjøre for mine to gutter hvis det skjer noe. Jeg gikk i 4. Klasse på barneskolen. 7klassingene tok alle klærne mine når jeg gikk hjem fra skolen på vinteren, så jeg kom hjem til pappa i bare truse. Han ringte rektor og de skulle stoppe dette med en gang. Det gikk litt tid også skjedde det noe lignende med meg igjen. Igjen ringte pappa rektor. Også skjedde det faen med en tredje gang. Da ringte ikke pappa rektor men to kamerater. De dro til de 3 skyldige. Gikk rett inn, dro faren ut på gata og i sann history X stil ba han bite fortauskanten. Hvis noe skjedde med meg igjen ville de komme tilbake og knuse alle tennene. Dette gjorde de med 3 forskjellige Federer. Jeg ble aldri mobbet igjen. Og grunnen til at jeg vet dette er fordi alt skjedde i gata vi bodde i + gjenfortelling av mamma før hun døde Anonymkode: 8687b...104 HA -ha..🤠 Kunne jo laget en skikkelig mafiafilm om dette..
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #15 Skrevet 14. januar 2023 Ts, er dette en reell situasjon eller er det hypotetisk? Mange steder er det nemlig ikke hverdagskost at unger blir"banka opp", og hvertfall ikke helt uprovosert. Så det å skulle forberede barna på en slik hypotetisk situasjon ser jeg på som unødvendig. Anonymkode: 7fd88...620
Rights Skrevet 14. januar 2023 #16 Skrevet 14. januar 2023 Jeg ble stadig bitt av naboungen, som var min "kamerat". Jeg tåler en støyt og gjorde aldri noe tilbake. Mamma så bitemerkene på armen. Ikke bare en gang. Til slutt sa hun: "Bit tilbake"... Og det gjorde jeg neste gang han beit meg. Han gråt, og gjorde aldri det mot meg igjen for å si det slik. Kommer også til å lære mitt barn til å gjøre det samme. Ikke la deg bli herjet med, ta tilbake. Håper jo barnet aldri blir et offer for barn som sliter. Men ikke faen om jeg skal gjøre dette på den 'pedagogisk korrekte måten'. Vil ikke oppdra en pyse som frykter hverdagen. Men skal lære barnet opp i at hun aldri skal være stygg mot andre. Tror det ligger naturlig i barnet allerede, da barnet trøster de som gråter. Mobbing er ikke greit. Driter i om mobberne er et resultat av deres foreldre. Faen ikke kødd med mitt barn. 1
Tiuren Skrevet 14. januar 2023 #17 Skrevet 14. januar 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Akkurat på dette er jeg politisk ukorrekt. Mobbere og bøller skjønner ikke tilsnakk, de må føle. Min eldste ble terget av en eldre gutt, jeg vil ikke kalle det mobbing da det var kun de 2. Både faren og jeg ga beskjed at ved neste gang må han ta igjen og det gjorde han. Læreren syntes ikke noe om vår løsning, men deres metode, "blablabla konflikt løses ikke med vold blablabla" fungerte ikke så da løser man det annerledes. Begge våre barn begynte med kampsport og det kan jeg anbefale varmt. Der lærer de blant annet at man aldri må angripe men forsvare seg. De har fått masse selvtillitt, fint miljø og det er god trening. Anonymkode: 7f254...cd1 Har samme erfaring. Mobbere er predatorer, om offeret forsvarer seg feiger de ut. 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #18 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Paragraf 9a, skolens plikt, dersom det ikke opphører etter skriftlig skriv og kontakt med rektor hadde jeg sendt klage på paragraf 9a til statsforvalteren. Det er sykt alvorlig og du må ikke ta lett på det fordi noen barn kan få livet ødelagt av slikt, hilsen søster til en som var utsatt for dette og er uføretrygda med psykiske lidelser den dag idag. Utad så det ut som det gikk ok bortsett fra mangelen på venner.. Anonymkode: 0707d...7fc Jeg har faktisk et søskenbarn som opplevde at skolen rett og slett gav blanke pokker, når det gjaldt å hjelpe barna deres. Før eller senere blir elevene selvfølgelig ferdige med den skolen, og dermed er problemet ut av verden for skolen sin del. Eventuelle langtidseffekter som eleven risikerer å oppleve på grunn av dette, blir ikke lenger skolens problem etter at eleven er ferdig der. Kom foreldrene med en sånn 9a-sak, så påstod rektoren at det hadde blitt avholdt møter for å "se på situasjonen" uten at foreldrene fikk være til stede på disse påståtte møtene, og det fantes heller ikke noe referat eller noe fra møtene. Når foreldrene spurte hva slags tiltak skolen planla å innføre, så kom det bare pjatt av typen "vi skal se på hva som kan passe best for denne situasjonen" men nøyaktig HVA skolen egentlig hadde planer om å innføre var plent umulig å finne ut av. Sannsynligvis fordi de aldri hadde planer om å innføre noe som helst. Og slik gikk da månedene, og før man vet ordet av det er det allerede et nytt skole-år. Men da påstod rektoren at 9a-saken som ble levert året før (når eleven gikk i åttende klasse) visstnok ikke var "gyldig" lenger, og at ny 9a-sak måtte sendes inn for det skole-året eleven hadde begynt på akkurat da. Anonymkode: 45420...c17 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #19 Skrevet 14. januar 2023 Kontakt rektor og forklar at det blir politianmeldelse om dette ikke blir ryddet opp i asap. Aldri hørt om noe så jævlig på en barneskole i 2023!! En gutt på 7 år blir banket opp ?? Jeg hadde hengt på dørklinka kl 8 mandag morgen ved rektors kontor Anonymkode: a741c...4dc 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #20 Skrevet 14. januar 2023 Tydelig tale til skolen først. Om det ikke blir bedring så ring foreldrene, om det ikke funker så hadde jeg meldt dem inn til barnevernet og gått til politiet og anmeldt de for trakassering og vold. Om ennå ikke bedring ville jeg tilfeldigvis ha hvisket til den andre ungen at om han ikke slutter å være slem mot x så slipper jeg en krokodille inn vinduet hans når han sover. Nok til å skremme den lille ungen til å slutte, men vilt nok til at det ikke høres troverdig ut at en voksen hadde sagt noe sånn når han forteller foreldrene sine om det. Jeg vet jeg er noe ekstrem. Jeg Ble mobbet hele barndommen og aldri i verden om ungene mine skal oppleve det. Anonymkode: 2329d...711 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå