AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #1 Skrevet 14. januar 2023 Hei. Lurer på om noen har erfaring med mugg i hjemmet? Har en liten mistanke om at det kan være noeni leiligheten hvor jeg leier. Sliter med konstant tett nese. Blir bra når jeg går ut av huset. Føler meg noe tørr i halsen til tider og, utover dette er det ikke andre symptomer. Noen som vet hva jeg kan gjøre for å finne ut om det er mugg elns? Har ikke turt sagt ifra til huseier dersom det ikke skulle være mugg eller at de tenker jeg overreagerer siden de tidligere har bodd her lenge. Kan såklart være noe annet, men på badet er dusjen direkte til gulvet. Er lite ventilasjon da det kun er luke i veggen. Denne har mye «støv» lignende greier i seg som er bomfast, forsøkt fjerna. Blitt en stor klump der inni ventilen. Takk på forhånd for svar! Anonymkode: 0533f...a98
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #2 Skrevet 14. januar 2023 Er bygget av nyere dato? Eller høres vel egentlig ikke ut til at der er balansert ventillasjon. Tørr luft kan også føre til irritasjon i luftveier, det er ofte problem i nyere bygg. Hadde nok ikke tenkt mugg umiddelbart, utfra så lite. Men du kan jo være litt ekstra obs. Anonymkode: dc0cf...49a
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #3 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er bygget av nyere dato? Eller høres vel egentlig ikke ut til at der er balansert ventillasjon. Tørr luft kan også føre til irritasjon i luftveier, det er ofte problem i nyere bygg. Hadde nok ikke tenkt mugg umiddelbart, utfra så lite. Men du kan jo være litt ekstra obs. Anonymkode: dc0cf...49a Takk for innspill! det er en eldre bolig, kan og nevne luften er litt spesiell da jeg tørker klær blir lufta suuuper fuktig så må ha vinduer åpne Anonymkode: 0533f...a98
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #4 Skrevet 14. januar 2023 Alle møbler som står inntil yttervegger kan du flytte på, for å se om det er soppdannelse bak. Aldri ha møbler som seng, garderobeskap, kommoder mot vegger som er yttervegger. Ellers vær flink til å lufte ut, åpne vinduer/balkongdører og luft ut i 5-10 minutt minimum en gang i uka. På soverom helst hver dag. Anonymkode: 2da9d...aea 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #5 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Alle møbler som står inntil yttervegger kan du flytte på, for å se om det er soppdannelse bak. Aldri ha møbler som seng, garderobeskap, kommoder mot vegger som er yttervegger. Ellers vær flink til å lufte ut, åpne vinduer/balkongdører og luft ut i 5-10 minutt minimum en gang i uka. På soverom helst hver dag. Anonymkode: 2da9d...aea En gang i uka?? Minst en gang om dagen! Anonymkode: 170b7...fbe 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #6 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Alle møbler som står inntil yttervegger kan du flytte på, for å se om det er soppdannelse bak. Aldri ha møbler som seng, garderobeskap, kommoder mot vegger som er yttervegger. Ellers vær flink til å lufte ut, åpne vinduer/balkongdører og luft ut i 5-10 minutt minimum en gang i uka. På soverom helst hver dag. Anonymkode: 2da9d...aea Skal forsøke. Takk Anonymkode: 0533f...a98
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #7 Skrevet 14. januar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: En gang i uka?? Minst en gang om dagen! Anonymkode: 170b7...fbe Er forsåvidt enig, men jeg skal selv være ærlig å si at det ikke skjer en gang om dagen i mitt hjem heller. Så svaret kan egentlig endres til; Så ofte som mulig, helst en gang om dagen. Anonymkode: 2da9d...aea 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #8 Skrevet 14. januar 2023 Mugg kan man bli veldig (og alvorlig) syk av, så det er viktig at det undersøkes. Nå er det ofte vanskelig å få utleiere på gli, for de vil oftest spare penger og kommer med tulleløsninger. Er dette en kjeller eller sokkelleilighet? Er det andre lufteluker/vindusventiler i boligen? Kan du se noe synlig fukt/mugg noe sted, bak sofa, seng, i tak, bad, etc? Dugg på vinduer? Utfordringen er at mugg kan være skjult bak tapet, gulv, og flis, og for å avdekke slike tilfeller (for å unngå å rive unødvendig), så må det taes prøver av inneluften. Dette er kostbart. Du kan begynne med å kontakte utleier vedr ventilasjon på bad. Både i forhold til rengjøring, og utbedring. Bad skal ha mekanisk avtrekk, en liten lufteluke er ikke tilstrekkelig. Anonymkode: 461c7...ff9
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #9 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Mugg kan man bli veldig (og alvorlig) syk av, så det er viktig at det undersøkes. Nå er det ofte vanskelig å få utleiere på gli, for de vil oftest spare penger og kommer med tulleløsninger. Er dette en kjeller eller sokkelleilighet? Er det andre lufteluker/vindusventiler i boligen? Kan du se noe synlig fukt/mugg noe sted, bak sofa, seng, i tak, bad, etc? Dugg på vinduer? Utfordringen er at mugg kan være skjult bak tapet, gulv, og flis, og for å avdekke slike tilfeller (for å unngå å rive unødvendig), så må det taes prøver av inneluften. Dette er kostbart. Du kan begynne med å kontakte utleier vedr ventilasjon på bad. Både i forhold til rengjøring, og utbedring. Bad skal ha mekanisk avtrekk, en liten lufteluke er ikke tilstrekkelig. Anonymkode: 461c7...ff9 Er dugg på vinduer i stuen til tider ja. Ikke synlig mugg nei. Er ikke andre lufteluker annet enn på badet. Er sokkelleilighet Kan også nevne at klær på tørk gjør luften super fuktig. Så avhengig av å ha vinduer åpne når disse tørkes. Ser at listene ved ytterveggen er gått fra veggen, kan det bety noe? At den er sprekket fra veggen. Anonymkode: 0533f...a98
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #10 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er dugg på vinduer i stuen til tider ja. Ikke synlig mugg nei. Er ikke andre lufteluker annet enn på badet. Er sokkelleilighet Kan også nevne at klær på tørk gjør luften super fuktig. Så avhengig av å ha vinduer åpne når disse tørkes. Ser at listene ved ytterveggen er gått fra veggen, kan det bety noe? At den er sprekket fra veggen. Anonymkode: 0533f...a98 Sokkelleilighet/kjeller har ofte fuktproblematikk, og er en grunn til at jeg aldri aldri vil bo i dem. Trenger ikke bety noe, men kan bety noe. Har du holdt hånden langs gulv ved listene for å kjenne? Er listene som har gått opp i et rom som er helt eller delvis under bakkeplan? Sjekk på utsiden av bygget, rundt der du har leilighet. Er det synlig drenering. Ofte ser det slik ut, det sorte du ser stikke opp fra jorda (lånt bilde fra google) Problem jeg ofte erfarer med kjeller/sokkel, er mangelfull/gammel drenering, manglende fuktsikring mellom gulv og bakke, dårlig isolasjon, og dårlig ventilasjon. Nå vet vi allerede at leiligheten er underventilert, så en god start er å kreve at utleier utbedrer dette. Ventil på bad må renses grundig slik at det blir luft. Helst bør ventilen skiftes ut med mekanisk avtrekk, for en vanlig lufteluke vil aldri suge fukten ut slik et avtrekk gjør. Det må etableres lufteluker i oppholdsrom og soverom. I mellomtiden kan du skaffe deg en avfukter som du krever trukket fra på neste husleie, for å se om det hjelper. Det er alltid veldig interessant å se hvor mye vann/fukt den faktisk drar til seg i løpet av et døgn. Du får helt ok avfukter til en grei pris hos f.eks Clas Ohlson. Pris avhenger av hvor stort areal du trenger å avfukte. Har du en leilighet på 60 m2, så bør den ha en kapasitet som håndterer det arealet. https://www.clasohlson.com/no/Luftavfukter-20-liter,-52-m²/p/36-8322 Anonymkode: 461c7...ff9
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #11 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Sokkelleilighet/kjeller har ofte fuktproblematikk, og er en grunn til at jeg aldri aldri vil bo i dem. Trenger ikke bety noe, men kan bety noe. Har du holdt hånden langs gulv ved listene for å kjenne? Er listene som har gått opp i et rom som er helt eller delvis under bakkeplan? Sjekk på utsiden av bygget, rundt der du har leilighet. Er det synlig drenering. Ofte ser det slik ut, det sorte du ser stikke opp fra jorda (lånt bilde fra google) Problem jeg ofte erfarer med kjeller/sokkel, er mangelfull/gammel drenering, manglende fuktsikring mellom gulv og bakke, dårlig isolasjon, og dårlig ventilasjon. Nå vet vi allerede at leiligheten er underventilert, så en god start er å kreve at utleier utbedrer dette. Ventil på bad må renses grundig slik at det blir luft. Helst bør ventilen skiftes ut med mekanisk avtrekk, for en vanlig lufteluke vil aldri suge fukten ut slik et avtrekk gjør. Det må etableres lufteluker i oppholdsrom og soverom. I mellomtiden kan du skaffe deg en avfukter som du krever trukket fra på neste husleie, for å se om det hjelper. Det er alltid veldig interessant å se hvor mye vann/fukt den faktisk drar til seg i løpet av et døgn. Du får helt ok avfukter til en grei pris hos f.eks Clas Ohlson. Pris avhenger av hvor stort areal du trenger å avfukte. Har du en leilighet på 60 m2, så bør den ha en kapasitet som håndterer det arealet. https://www.clasohlson.com/no/Luftavfukter-20-liter,-52-m²/p/36-8322 Anonymkode: 461c7...ff9 tusentakk for godt svar!!:) Anonymkode: 0533f...a98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå