Gå til innhold

Er det noen her som ikke har VIPPS? 😁

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er naivt å tro at det kun er eldre som ikke mestrer digitale betalinger (og andre digitale tjenester). Mennesker under pensjonsalder kan også ha sykdom eller funksjonshemminger eller rett og slett være litt dårligere kognitivt utrustet enn gjennomsnittsnordmannen. 

Anonymkode: 39d4d...19f

Det er ikke naivt det er stort sett korrekt. 

De fleste eldre klarer det fint men bare 4% av befolknigen er uten nettløsning, så da har vi eldre + konspirasjons tenkere fra KG.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NakenPanda skrev (4 minutter siden):

De fleste eldre klarer det fint men bare 4% av befolknigen er uten nettløsning, så da har vi eldre + konspirasjons tenkere fra KG.

+ de som faktisk ikke trenger det 

Anonymkode: ca892...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (23 minutter siden):

Ja, og de kan vi bare glemme sammen med funksjonshemmede, kronisk syke, de som er litt enkle, utlendinger og folk på hemmelig adresse. Eller? 200 000 mennesker som ikke teller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, og de kan vi bare glemme sammen med funksjonshemmede, kronisk syke, de som er litt enkle, utlendinger og folk på hemmelig adresse. Eller? 200 000 mennesker som ikke teller. 

Ja for all del la minoriteten sette tonen samt beholde VHS, brevgiro, ISDN og fast telefon.

Verden beveger seg uten de som nekter å bevege seg uansett

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

+ de som faktisk ikke trenger det 

Anonymkode: ca892...0c1

Det er sant, men denne diskusjonen forklarer veldig godt hvorfor så mange i DNB hadde problemer å legitimere seg, de evner rett og slett ikke.

Endret av NakenPanda
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Folk er visst enda galere enn jeg trodde.

Brukte over 10 millioner på digitalt gavepapir 

😄

Snart kommer vel folk og sier at de ikke vil vippse med noen som ikke koster på seg litt digital konfetti. 🥳

Anonymkode: 87ce2...ee6

Jeg kan igjen bare snakke for meg selv, men jeg betalte ikke en femmer for digitalt gavepapir. Det jeg valgte å betale en femmer pr. gave for var muligheten til å legge inn overføringstidspunkt på julekvelden, så jeg kunne gjøre meg ferdig med vippsingen samtidig som jeg skrev kortene noen dager før julaften. Og så fikk jeg/mottaker litt unødvendig digitalt bling på kjøpet. Men sammenlikner jeg med laveste portotakst, som nå er 20 kroner for å sende et kort eller brev som bruker flere dager på å komme frem, er det jo rene røverkjøpet.  :) 

Anonymkode: 1ac92...799

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kan igjen bare snakke for meg selv, men jeg betalte ikke en femmer for digitalt gavepapir. Det jeg valgte å betale en femmer pr. gave for var muligheten til å legge inn overføringstidspunkt på julekvelden, så jeg kunne gjøre meg ferdig med vippsingen samtidig som jeg skrev kortene noen dager før julaften. Og så fikk jeg/mottaker litt unødvendig digitalt bling på kjøpet. Men sammenlikner jeg med laveste portotakst, som nå er 20 kroner for å sende et kort eller brev som bruker flere dager på å komme frem, er det jo rene røverkjøpet.  :) 

Anonymkode: 1ac92...799

Tenk om alle bare hadde gitt 5 koner ekstra istedenfor å donere dem til banken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke. Ser nyttigheten av det, men får ikke til å få bank-id til å funke, derfor har jeg gitt opp, og da stopper det seg selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tenk om alle bare hadde gitt 5 koner ekstra istedenfor å donere dem til banken?

Da tror jeg du har misforstått konseptet gave noe

Om det kun handler om en overføring til en bankkonto, uten noe stas, kort, og fine ord, rundt. 

Tilsvarende som du bare hadde satt en remapose med gaven under juletreet, for å spare penger på papir, bånd og merkelapp. 

Anonymkode: f7a5e...8d4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Da tror jeg du har misforstått konseptet gave noe

Om det kun handler om en overføring til en bankkonto, uten noe stas, kort, og fine ord, rundt. 

Tilsvarende som du bare hadde satt en remapose med gaven under juletreet, for å spare penger på papir, bånd og merkelapp. 

Vi har begynt å gjenbruke gaveposer i hvert fall, bedre for miljøet og lommeboka, og likevel mer stas enn en Rema-pose :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi har begynt å gjenbruke gaveposer i hvert fall, bedre for miljøet og lommeboka, og likevel mer stas enn en Rema-pose :) 

Men hvorfor fysiske gaver om du er så opptatt av miljøet? En vippsoverføring med litt konfetti og et fint budskap har ikke noe miljøavtrykk. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvorfor fysiske gaver om du er så opptatt av miljøet? En vippsoverføring med litt konfetti og et fint budskap har ikke noe miljøavtrykk. 

En vippsoverføring er kanskje en gave hvis det går bare den ene veien, jeg har ikke noe imot pengegaver. Men hvis alle skal vippse hverandre frem og tilbake til jul kan man jo like godt la være. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En vippsoverføring er kanskje en gave hvis det går bare den ene veien, jeg har ikke noe imot pengegaver. Men hvis alle skal vippse hverandre frem og tilbake til jul kan man jo like godt la være. 

VIppsing er jo noe man gjør til nevøer og nieser som ønsker seg penger.

Og da mener jeg litt konfetti og en fin tekst gjør mer stas på det.

Og sparer miljøet (og lommeboka) mer enn hva en seddel og kort i posten gjør. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

VIppsing er jo noe man gjør til nevøer og nieser som ønsker seg penger.

Og da mener jeg litt konfetti og en fin tekst gjør mer stas på det.

Og sparer miljøet (og lommeboka) mer enn hva en seddel og kort i posten gjør. 

Ok, ikke noe jeg gjør, dette heller. Ikke at jeg har nieser eller nevøer heller 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok, ikke noe jeg gjør, dette heller. Ikke at jeg har nieser eller nevøer heller 😛 

Om man i liten grad har familie, venner og omgangskrets der det er en del overføringer, spleis, med mer, så forstår jeg jo utmerket godt at man ikke har behov for vipps. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2023 den 11.29):

Og dere som skal være så datakompetente; dere vet ikke engang forskjell på en vanlig kodebrikke der man kun får en kode og Bank-ID, der man bruker passord i tillegg, om jeg husker riktig.

Gå inn på innloggingssiden til DNB og dere finner tre valg; med Bank-ID, Bank-ID på mobil og kodebrikke.

Nei - kodebrikke er ikke synonymt med Bank-ID.

Anonymkode: b1084...fee

Jo, det er det:

BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet. 

I den fysiske verden identifiserer du deg med pass, førerkort eller bankkort. I den elektroniske verden kan du bruke din BankID for å bekrefte hvem du er. I den fysiske verden bruker du kulepenn når du skriver under en kontrakt. I den elektroniske verden vil du kunne bruke din BankID til å signere dokumenter og meldinger elektronisk.

Ved å bruke ditt fødselsnummer, koden du får fra en app eller kodebrikken og det personlige passordet du har valgt, kan du logge inn med BankID. 

BankID kan brukes til blant annet innlogging i nettbanken, i private tjenester og på offentlige nettsider. En og samme BankID kan brukes på tvers av de bankene du har et kundeforhold i. Med BankID kan du signere dokumenter elektronisk slik at du slipper å møte opp personlig eller sende post, for eksempel søknad om barnehageplass, adresseendring hos Posten, gi bud på bolig, signere lånesøknad, tinglyse dokumenter, med mer. 

Bankene har ulike typer engangskodeløsninger. Det kan for eksempel være en kodebrikke som genererer engangskoder, eller apper som BankID-app eller NordeaID.

Mange ønsker en løsning uten kodebrikke. Da kan du aktivere BankID-appen dersom du har BankID i en bank som støtter den. Har du BankID fra SpareBank1 eller Nordea, kan du benytte deres egne apper, som fungerer på samme måte som BankID-appen og dekker det samme behovet.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Annonse
FrankDrebin skrev (På 18.1.2023 den 22.35):

Jeg har ikke. Ser nyttigheten av det, men får ikke til å få bank-id til å funke, derfor har jeg gitt opp, og da stopper det seg selv. 

Nå har jeg svelget en kamel (gikk lettere med et par øl) og skaffet meg det. Uten å gå inn på detaljer er det noen hverdagslige hendelser på jobb som vil gjøre det praktisk, og det ser heldigvis ikke ut som jeg trenger å bruke bank-id hver gang likevel, som jeg trodde. Dog blir det aldri noe jeg kommer til å gjøre meg avhengig av, VIPPS vil alltid være Plan B for meg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/18/2023 at 8:41 AM, AnonymBruker said:

Ja, selvfølgelig har det skjedd. Jeg har opplevd det selv etter å ha hatt telefonnummeret mitt i en boligannonse i avisa.

Men uansett, du behøver jo ikke å gjøre deg vanskelig. Det var snakk om mennesker på hemmelig adresse her, ergo har de nytt navn. Og heldigvis får altså ikke stalkere og mennesker som utgjør fare for andres liv og helse automatisk tilsendt ofrenes nye navn. 

Det er jo du som gjør deg vanskelig?

Anonymkode: a1353...6ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må huske at ikke alle kan ha Vipps. De som er trusselutsatte eller lever på kode bør være forsiktig med å registrere seg på slike sider. Og de det gjelder kan ikke alltid opplyse om det heller. Så det er ikke nødvendigvis slik at folk unngår Vipps for å være kjipe.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tvillingsjel said:

Dere må huske at ikke alle kan ha Vipps. De som er trusselutsatte eller lever på kode bør være forsiktig med å registrere seg på slike sider. Og de det gjelder kan ikke alltid opplyse om det heller. Så det er ikke nødvendigvis slik at folk unngår Vipps for å være kjipe.

Dette gjelder jo svært få 

Anonymkode: a1353...6ed

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...