AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #221 Del Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har Vipps, men bare som en nødløsning. La det inn etter den dagen i fjor alle kortleserne i butkkene var nede samtidig. Men hender jo Vipps er nede også, og som betalingsløsning er det fortsatt håpløst tungvint. Glemmer ikke den køen da alle sto på 16. mai og skulle logge seg på og slå inn nummeret til butikksjefen. Ellers får jeg inntrykk fra tråden her at jeg er den eneste som ikke til stadighet spleiser på ting eller legger ut for andre som har glemt kort eller penger? Og som aldri hadde hørt om reko-ringen? Anonymkode: 87ce2...ee6 Butikksjefen? Personlig? Mulig også uten kvittering med moms da? I så tilfelle forstår jeg at denne løsningen ikke er noe for deg 😅 Anonymkode: f7a5e...8d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #222 Del Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men da betaler du jo ikke for "dine ting" som du har skrytt så av i denne tråden? Anonymkode: a1353...6ed Klarer du å lese?? Jiiiizz Anonymkode: ca892...0c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #223 Del Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jo, vi måtte alle vippse til butikksjefen, butikken hadde ikke vippsnummer. Om han gjorde opp for seg eller ikke etterpå blir ikke vårt problem, men han fikk mye på konto den dagen. Vipps er og blir tungvint i forhold til bare å kunne tæppe kortet. Anonymkode: 87ce2...ee6 Men kjære deg, det var jo en nødløsning. Hadde det vært bedre at du ikke fikk betalt med vipps heller? 🤔🤔 Anonymkode: 42ad7...cb0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #224 Del Skrevet 15. januar 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Kodebrikken er Bank-iD.... Anonymkode: a1353...6ed Nei, kodebrikke er ikke er synonymt med BankID. Anonymkode: b1084...fee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #225 Del Skrevet 15. januar 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Hvis de ikke tørr å innrømme dette ovenfor sine bestevenner så er de ikke venner mener jeg, så da kan de like gjerne forsvinne fra venninnegjengen Anonymkode: a1353...6ed Virkelig trist at man blir tvunget til å ydmyke seg ovenfor andre for at vennskapet skal bestå; det er ikke like behagelig for alle å stå der med bøyd hode og innrømme at man er fattig. Det har tidligere vært diskusjoner om prestasjonspress idag, der alt skal være perfekt, og nå er man tydeligvis kommet så langt at man blir kastet ut av venninnegjengen om man ikke tilstår sine økonomiske svakheter; sørgelig at kroner og øre skal telle så mye at gjengens fattigste skal måtte blottlegge seg på dette viset. I gamle dager kunne man være venner på tvers av økonomiske skiller - den tiden er etter alt å dømme over. Anonymkode: b1084...fee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #226 Del Skrevet 15. januar 2023 Anonymburker skrev (9 timer siden): Aldri brukt. For lett å bli kvitt penger. Dette er det mest vettuge argumentet mot Vipps jeg har sett i tråden. Maskinfører skrev (8 timer siden): Fordi dem spør hele tiden om penger (Slitsomt) nå prøvde jeg og vise omtanke for en tidligere bekjent som mistet sin kjæreste han døde av Epelepsi så fort hun svarte var spørsmålet der med en gang kan jeg få penger ?? du kan sende over vipps ei jeg var sammen med for 11 år siden sendte meg plutselig en sms på nyttårsaften og ønsket meg godt nytt år da kom det spørsmål om penger Du må seriøst finne deg en annen type jenter å omgås. Disse her er jo rene snyltere. Anonymkode: 1ac92...799 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #227 Del Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Virkelig trist at man blir tvunget til å ydmyke seg ovenfor andre for at vennskapet skal bestå; det er ikke like behagelig for alle å stå der med bøyd hode og innrømme at man er fattig. Det har tidligere vært diskusjoner om prestasjonspress idag, der alt skal være perfekt, og nå er man tydeligvis kommet så langt at man blir kastet ut av venninnegjengen om man ikke tilstår sine økonomiske svakheter; sørgelig at kroner og øre skal telle så mye at gjengens fattigste skal måtte blottlegge seg på dette viset. I gamle dager kunne man være venner på tvers av økonomiske skiller - den tiden er etter alt å dømme over. Anonymkode: b1084...fee Selvfølgelig har jeg venner med dårlig råd. Men om de hadde ventet å bli med på tur til London uten å gjøre opp for seg hadde de ikke vært venner lenger. Eller på noen som helst måte brukt "jeg har ikke vipps" som argument for å ikke betale. Anonymkode: f7a5e...8d4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #228 Del Skrevet 15. januar 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er det mest vettuge argumentet mot Vipps jeg har sett i tråden. Du må seriøst finne deg en annen type jenter å omgås. Disse her er jo rene snyltere. Anonymkode: 1ac92...799 Problemet med Vipps og andre digitale betalingsløsninger er at folk bruker mer penger enn de egentlig har råd til da dette bare blir tall på en skjerm. Når man tar frem lommeboken med myntene og sedlene, og teller opp beløpet som skal betales, får man en langt mer fysisk tilnærming til penger, og er det snakk om tilstrekkelig mye, tenker man "Oj. Bør jeg egentlig kjøpe dette når det tross alt koster såpass ...?" Med Vipps eller kort er det bare å klikke her eller der, og man har blitt loppet før man vet ordet av det. Dette er et viktig moment Vipps-sekten overser - at enkel betaling fører til at man blir fristet til å bruke mer penger, noe som sannsynligvis også er hensikten. Anonymkode: b1084...fee 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #229 Del Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Virkelig trist at man blir tvunget til å ydmyke seg ovenfor andre for at vennskapet skal bestå; det er ikke like behagelig for alle å stå der med bøyd hode og innrømme at man er fattig. Det har tidligere vært diskusjoner om prestasjonspress idag, der alt skal være perfekt, og nå er man tydeligvis kommet så langt at man blir kastet ut av venninnegjengen om man ikke tilstår sine økonomiske svakheter; sørgelig at kroner og øre skal telle så mye at gjengens fattigste skal måtte blottlegge seg på dette viset. I gamle dager kunne man være venner på tvers av økonomiske skiller - den tiden er etter alt å dømme over. Anonymkode: b1084...fee Dette må være det rareste argumentet for å ikke ha vipps. «Jeg vil ikke ha vipps i solidaritet med mine muligens fattige venninner som ikke tør å innrømme det og blir med på venninnetur likevel og synes det er vanskelig å snike seg unna å betale for seg på grunn av vipps oppgjør» Yeah, right… Anonymkode: 42ad7...cb0 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #230 Del Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Problemet med Vipps og andre digitale betalingsløsninger er at folk bruker mer penger enn de egentlig har råd til da dette bare blir tall på en skjerm. Når man tar frem lommeboken med myntene og sedlene, og teller opp beløpet som skal betales, får man en langt mer fysisk tilnærming til penger, og er det snakk om tilstrekkelig mye, tenker man "Oj. Bør jeg egentlig kjøpe dette når det tross alt koster såpass ...?" Med Vipps eller kort er det bare å klikke her eller der, og man har blitt loppet før man vet ordet av det. Dette er et viktig moment Vipps-sekten overser - at enkel betaling fører til at man blir fristet til å bruke mer penger, noe som sannsynligvis også er hensikten. Anonymkode: b1084...fee Er den moderne hverdagen krevende for deg også på andre områder? Anonymkode: f7a5e...8d4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #231 Del Skrevet 15. januar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er den moderne hverdagen krevende for deg også på andre områder? Anonymkode: f7a5e...8d4 Det er forskjell på å frivillig involvere seg med for eksempel IT-kompetanse der man bruker andre løsninger enn folk flest, og å nærmest bli tvunget til noe, slik bankene sørger for. Jeg har ikke noe imot å bruke timer på å lage avanserte programkoder som er gresk for hvermansen, men penger er nå penger, og de tar seg best ut i fysisk form. Onkel Skrues psykiske helse hadde fått sammenbrudd dersom han ikke kunne svømme i pengebingen sin. Se på den unge generasjonen og deres tilnærming til penger, der veien til Luksusfellen er kort - når man blir opplært til at pengene trylles frem bare man finner frem kredittkortet, er forbruket deretter. 9 minutter siden, AnonymBruker said: Dette må være det rareste argumentet for å ikke ha vipps. «Jeg vil ikke ha vipps i solidaritet med mine muligens fattige venninner som ikke tør å innrømme det og blir med på venninnetur likevel og synes det er vanskelig å snike seg unna å betale for seg på grunn av vipps oppgjør» Yeah, right… Anonymkode: 42ad7...cb0 Jeg husker en tid der man etter drosjeturer skulle betale regningen, og alle stakk hendene dypt i lommene for å finne frem fysiske penger - noen betalte mer, andre mindre, men regningen ble uansett betalt. Og neste gang var det omvendt; de som var skrapa sist, betalte mer nå. Det var rett og slett noe menneskelig ved dette; vennskap er ikke en forretningsbedrift der alt skal telles til siste øre, men etter enkelte kommentarer i denne debatten å dømme, er det tydeligvis slik det holder på å bli nå. Anonymkode: b1084...fee 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #232 Del Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Problemet med Vipps og andre digitale betalingsløsninger er at folk bruker mer penger enn de egentlig har råd til da dette bare blir tall på en skjerm. Når man tar frem lommeboken med myntene og sedlene, og teller opp beløpet som skal betales, får man en langt mer fysisk tilnærming til penger, og er det snakk om tilstrekkelig mye, tenker man "Oj. Bør jeg egentlig kjøpe dette når det tross alt koster såpass ...?" Med Vipps eller kort er det bare å klikke her eller der, og man har blitt loppet før man vet ordet av det. Dette er et viktig moment Vipps-sekten overser - at enkel betaling fører til at man blir fristet til å bruke mer penger, noe som sannsynligvis også er hensikten. Anonymkode: b1084...fee Enig Anonymkode: ca892...0c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 15. januar 2023 #233 Del Skrevet 15. januar 2023 Jeg vil ikke ha. Ingenting i verden kan få meg til å få det! 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #234 Del Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg husker en tid der man etter drosjeturer skulle betale regningen, og alle stakk hendene dypt i lommene for å finne frem fysiske penger - noen betalte mer, andre mindre, men regningen ble uansett betalt. Og neste gang var det omvendt; de som var skrapa sist, betalte mer nå. Det var rett og slett noe menneskelig ved dette; vennskap er ikke en forretningsbedrift der alt skal telles til siste øre, men etter enkelte kommentarer i denne debatten å dømme, er det tydeligvis slik det holder på å bli nå. Anonymkode: b1084...fee Jeg husker også denne tiden. En var alltid tom for penger, hadde ikke lommeboka, hadde byttet jakke og pengene lå i den andre.... alltid den samme. Andre satt alltid igjen med regningen. Oppsummert; du er irritert på løsninger som Vipps i og med at du ikke har en unnskyldning for å snylte på vennene dine lengre. Anonymkode: f7a5e...8d4 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #235 Del Skrevet 15. januar 2023 Peanut skrev (3 minutter siden): Jeg vil ikke ha. Ingenting i verden kan få meg til å få det! Hvordan gjør du det når venninnene samles for en kveld eller helgetur, og løpende legger inn ting i oppgjør? Anonymkode: f7a5e...8d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #236 Del Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg husker en tid der man etter drosjeturer skulle betale regningen, og alle stakk hendene dypt i lommene for å finne frem fysiske penger - noen betalte mer, andre mindre, men regningen ble uansett betalt. Og neste gang var det omvendt; de som var skrapa sist, betalte mer nå. Det var rett og slett noe menneskelig ved dette; vennskap er ikke en forretningsbedrift der alt skal telles til siste øre, men etter enkelte kommentarer i denne debatten å dømme, er det tydeligvis slik det holder på å bli nå. Anonymkode: b1084...fee Du misforstår jo totalt. Anonymkode: 42ad7...cb0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #237 Del Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan gjør du det når venninnene samles for en kveld eller helgetur, og løpende legger inn ting i oppgjør? Anonymkode: f7a5e...8d4 Alle bare MÅ være enige med deg. Du gir deg ikke. Anonymkode: ca892...0c1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #238 Del Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle bare MÅ være enige med deg. Du gir deg ikke. Anonymkode: ca892...0c1 Litt nysgjerrig: hva gjør du når alle andre på turen bruker vipps oppgjør? Anonymkode: 42ad7...cb0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #239 Del Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle bare MÅ være enige med deg. Du gir deg ikke. Anonymkode: ca892...0c1 Det var av nysgjerrighet. Hvordan gjør du det når alle andre i omgangskretsen bruker oppgjør? Jeg er selv i 40-årene, og selv i denne aldersgruppen ville det vært ekstremt kronglete å alltid være den som må spesifisere at det må lages et manuelt regnskap på siden for meg. Anonymkode: f7a5e...8d4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #240 Del Skrevet 15. januar 2023 4 minutter siden, Anonym Brukar0 said: Hvordan får man forbruksgjeld av å bruke vipps? Greit at du ikke vil bruke vipps, men dette er bare tullete. Vipps er et betalingssystem som gjør penger til et tall, og det bidrar til økt forbruk; man får ikke automatisk forbruksgjeld av å vippse, men et steds må jo pengene komme fra, og for en hel del unges vedkommende er pengekilden lån. Anonymkode: b1084...fee 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå