AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #1 Del Skrevet 14. januar 2023 Fikk baby for 2 år siden. Naturlig nok medfølgte det mye mindre søvn. Problemet er at jeg ikke får sove selv om jeg sover bare 2-5 timer per natt. Jeg ligger våken, og nå er jeg så frustrert at jeg gråter! Barnet mitt sover ofte gjennom hele natten. Men kroppen min vil ikke sove, selv om jeg er dødstrøtt 😭 Altså dette har pågått i snart 2 år. Var hos legen for en uke siden. Hans råd var å "stresse mindre". Jeg fant nylig ut at jeg er gravid, så naturlig nok kunne han ikke skrive resept på noe heller. Jeg blir sprø! Jeg er så sliten og trøtt hele tiden. Anonymkode: 3edf2...8a0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #2 Del Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Var hos legen for en uke siden. Hans råd var å "stresse mindre". Kan du ikke følge legens råd? Hva må du endre i egen hverdag? Hvorfor er du så stresset at du ikke klarer å slappe av? Anonymkode: c40ef...57c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #3 Del Skrevet 14. januar 2023 Zolpidem? Anbefales som generell anbefaling ikke til gravide, men alt jeg fant var studier som fant skade på barnet om mor brukte Z i 2. eller 3. trimester. https://www.felleskatalogen.no/medisin/stilnoct-sanofi-aventis-564177#graviditet-amming "Data fra kohortstudier har ikke gitt holdepunkter for økt forekomst av misdannelser etter eksponering for benzodiazepiner eller benzodiazepinliknende substanser i 1. trimester. " Men jeg er verken din lege eller helsepersonell i det hele tatt. Anonymkode: 21bcf...019 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #4 Del Skrevet 14. januar 2023 Jeg har hatt insomni selv utløst av legemiddel, og det varte i over ett år etter seponering dessverre så jeg vet hvordan det er. Første bud er god søvnhygiene. Dette kan du google og lese om, og så er det superviktig å følge regelen om å stå opp etter 20 minutt hvis man ikke får sove, og da pleier (eller pleide) jeg å sitte i halvmørket i sofaen og lese eller strikke i kanskje 20 min før jeg igjen la meg, og så må man gjenta det helt til man sovner. Du bør også lære deg avspenning og meditasjon. Jeg mediterer stort sett hver kveld når jeg legger meg og det har en veldig avslappende effekt. Noen ganger hører jeg på guidet meditasjon, noen ganger sier jeg et mantra inni meg hvis jeg har mye tanker og det er vanskelig og bare ikke tenke på noe, og andre ganger er meditasjonen bare at jeg først puster dypt noen ganger med nesen og så vender jeg fokuset innover og da etter en stund så kommer det et lys som er sirkelformet som jeg da pleier å fokusere på. Ved sistnevnte meditasjon hører jeg noen ganger på ulike frekvenser som gjør at hjernebølgene går ned på et lavere nivå og det er veldig avslappende (bruker siden free-binaural-beats.com og hører gjerne da på schumanns resonanser som er jordend grunnresonans) Anonymkode: f0b17...64f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #5 Del Skrevet 14. januar 2023 Drikker du koffein ? Anonymkode: ef120...84f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #6 Del Skrevet 14. januar 2023 Kan man ta melatonin som gravid? Har du prøvd pusteøvelser og/eller guidet meditasjon? Hvordan føler du deg når du prøver å sove? Ligger du i spenn, har du hovne muskler i nakke og skuldre? Legen høres ganske tafatt ut, hvis du ikke sover i det hele tatt kan det bli farlig for både deg og foster. Da må man veie opp fordelene og ulempene med sovemedisin hvis dette fortsetter. Men selvfølgelig burde man prøve andre tiltak først, eventuelt melatonin hvis det er er trygt. Anonymkode: 61c5e...969 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #7 Del Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan man ta melatonin som gravid? Har du prøvd pusteøvelser og/eller guidet meditasjon? Hvordan føler du deg når du prøver å sove? Ligger du i spenn, har du hovne muskler i nakke og skuldre? Legen høres ganske tafatt ut, hvis du ikke sover i det hele tatt kan det bli farlig for både deg og foster. Da må man veie opp fordelene og ulempene med sovemedisin hvis dette fortsetter. Men selvfølgelig burde man prøve andre tiltak først, eventuelt melatonin hvis det er er trygt. Anonymkode: 61c5e...969 Ømme muskler mente jeg. Er litt trøtt selv fordi jeg har klart å snu døgnet helt feil etter juleferien og har akkurat begynt å ta melatonin igjen. Det tar noen dagen før effekten kommer ordentlig hos meg. Anonymkode: 61c5e...969 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå