Gå til innhold

Postlegging samme dag som siste frist tingretten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Det var en super hellig frist som gikk ut ved midnatt. Damen på telefon sa det ville gå å levere disse dokumentene på internett så jeg satt og finpusset helt til det nærmet seg midnatt.

og det viser seg at jeg ikke kvalifiserer meg til å levere via nett og med kun en halvtime til midnatt får jeg helt noia og mannen kommer med en løsning om å kjøpe et elektronisk frimerke fra posten og postlegge dokumentene. Jeg kaster meg på dataen, kjøper elektronisk frimerke og får frimerke-kode. Vi kjører til nærmeste postkontor og jeg rekker det med 5 minutter før midnatt..

Men jeg ligger nå våken og får ikke sove. Tenk om tingretten anser det som å ha levert for sent? Set står at man skal postlegge senest samme dag som fristen, og i teorien har jeg jo gjort dette. Men det er jo helg i morgen og posten vil vel ikke hentes før på mandag og da vil det ta noen dager med postgang.

er postgang noe de tar hensyn til? Vil det elektroniske frimerke styrke beviset på at det ble kjøpt innenfor fristen? Eller vil det svekke saken min ved at det er tidsfristet at jeg kjøpte frimerket 30 minutter før midnatt?

hvordan regnes postgang i slike saker?

hjelpes, jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Var bombesikker på at jeg kunne levere elektronisk, det stod på vedtaket OG sekretæren i telefonen sa det. Men siden det er på vegne av en bedrift så var det ikke mulig å gjøre det, da det tilbudet kun gjelder personer (bankid innlogging og da får man kun person å velge, ikke bedrift).

Anonymkode: 55615...760

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det burde gå helt fint, spesielt siden du kan dokumentere når frimerket ble kjøpt. Følgende følger av domstolloven § 146 annet ledd:

«Skal en meddelelse, begjæring eller erklæring i en sak avgis i løpet av en frist, er det, når ikke annet er bestemt, nok at skriftet før utløpet av fristen er avgitt til tilbyder av posttjenester eller den telegraf- eller telefonstasjon eller offentlige tjenestemann som skal bringe skriftet fram.»

Anonymkode: d97a3...5a7

• Nyttig 1
Skrevet

Tusen takk for svar, vil du ikke tro tingretten finner det usannsynlig at jeg kjørte bort og postla rett før midnatt hvis de velger å spørre om tidsstempel på kjøp av frimerke og dette viser klokken 23.35 dagen fristen går ut.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det burde gå helt fint, spesielt siden du kan dokumentere når frimerket ble kjøpt. Følgende følger av domstolloven § 146 annet ledd:

«Skal en meddelelse, begjæring eller erklæring i en sak avgis i løpet av en frist, er det, når ikke annet er bestemt, nok at skriftet før utløpet av fristen er avgitt til tilbyder av posttjenester eller den telegraf- eller telefonstasjon eller offentlige tjenestemann som skal bringe skriftet fram.»

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tusen takk for svar, vil du ikke tro tingretten finner det usannsynlig at jeg kjørte bort og postla rett før midnatt hvis de velger å spørre om tidsstempel på kjøp av frimerke og dette viser klokken 23.35 dagen fristen går ut.

Jeg vil tro dette går helt fint! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

står at man skal postlegge senest samme dag som fristen

Ja, og det gjorde du jo. Så ikke noe problem her, du har postlagt samme dag som fristen og det er ikke din jobb å analysere postgangen når kravet står så klart og tydelig som dette.

Anonymkode: 2c683...d3e

Skrevet

Høres helt uproblematisk ut. Det er postleggingstidspunktet, ikke datoen for poststempelet, som er avgjørende i forhold til fristen. Her burde det ikke være vanskelig å bevise at du brevet i postkassen innen fristen.

Anonymkode: 6794f...7ef

Skrevet

Det går fint. Jeg jobber i en annen domstol og vi får av og til inn anker fem minutter før midnatt eller brev som er postlagt samme dag som fristen, men kommer frem flere dager senere. Du har postlagt det i tide og det er det som teller. 

Anonymkode: 49945...409

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...