AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #1 Skrevet 14. januar 2023 Jeg og min samboer vurderer å forsøke å få barn. Vi hadde egentlig først tenkt å vente til etter jeg var ferdig med studier, men fant nylig ut jeg kan ha vanskelig for å bli gravid. Jeg er i midten av 20-årene, og vil ikke være ferdig med studiene før jeg nærmer meg 30. Dersom det viser seg at jeg har vanskelig for å bli gravid kan jo dette bli en veldig lang prosess, og vi vil derfor egentlig bare sette i gang å prøve så fort som mulig. Våre største bekymringer rundt det å få barn under studier er økonomi. Vi lever ganske ok nå når vi er 2, da han er i full jobb, og jeg har fast helgestilling og stipend. Har lest meg opp på hva en kan få fra nav og lånekassen, men det går jo ikke an å se hvor mye en da evt vil kunne få. Lurer på om noen her som fikk barn under studie kan fortelle hvordan de opplevde økonomien i denne perioden? Og om studiestedet la tilrette noe (går sykepleie så har en del praksis o.l, som også kan gi utfordringer under eventuell graviditet). Anonymkode: 58e59...540
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #2 Skrevet 14. januar 2023 Jeg fikk barn under studiene, hadde bare er halvt år igjen da. Du har rett på permisjon dersom du ønsker det. Du fortsetter å få stipend fra Lånekassen, og om ikke jeg tar feil blir det rundt 1 år hvor du da får alt som stipend. Jeg jobbet i tillegg og fikk foreldrepenger fra NAV. Økonomien min var lik som før vi fink barn og jeg opplevde det veldig fint å få barn som student. fikk også tilrettelegging ved at jeg fikk skrive bachelor tidligere enn hva jeg egentlig skulle da jeg begynte å studere igjen (valgte å ta permisjon), fordi vi ikke hadde barnehageplass og far sin permisjon var ferdig. Jeg gikk dog ikke studie med praksis. Men min erfaring var at det var lettere å få barn under studiene enn i full jobb, mtp å få det til å tå opp med barnehagestart/mer frihet osv. Men selvsagt ingen garanti for at det blir slik for deg. Jeg hadde et fint svangerskap og ikke noe fravær før baby kom - slike ting spiller jo også inn. Anonymkode: cfad3...32d 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #3 Skrevet 14. januar 2023 Mener jeg også skal ha lest at man har rett på tilrettelegging som gravid student - men sjekk opp dette. Om du har behov for mye tilrettelegging kan det selvsagt være at du må ta ting om igjen da. Jeg snakket med en studierådgiver på skolen som ga meg en rask innføring i regelverk ol., da var jo jeg allerede gravid da. Anonymkode: cfad3...32d
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #4 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg fikk barn under studiene, hadde bare er halvt år igjen da. Du har rett på permisjon dersom du ønsker det. Du fortsetter å få stipend fra Lånekassen, og om ikke jeg tar feil blir det rundt 1 år hvor du da får alt som stipend. Jeg jobbet i tillegg og fikk foreldrepenger fra NAV. Økonomien min var lik som før vi fink barn og jeg opplevde det veldig fint å få barn som student. fikk også tilrettelegging ved at jeg fikk skrive bachelor tidligere enn hva jeg egentlig skulle da jeg begynte å studere igjen (valgte å ta permisjon), fordi vi ikke hadde barnehageplass og far sin permisjon var ferdig. Jeg gikk dog ikke studie med praksis. Men min erfaring var at det var lettere å få barn under studiene enn i full jobb, mtp å få det til å tå opp med barnehagestart/mer frihet osv. Men selvsagt ingen garanti for at det blir slik for deg. Jeg hadde et fint svangerskap og ikke noe fravær før baby kom - slike ting spiller jo også inn. Anonymkode: cfad3...32d Takk for svar. Hjelper veldig å høre hvordan andre har opplevd det. Har søkt rundt, å ser mange andre også syntes det va mye frihet med barn i studier, noe som høres veldig fint ut. -ts Anonymkode: 58e59...540
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #5 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar. Hjelper veldig å høre hvordan andre har opplevd det. Har søkt rundt, å ser mange andre også syntes det va mye frihet med barn i studier, noe som høres veldig fint ut. -ts Anonymkode: 58e59...540 Jeg ville gjort det igjen, selv om det egentlig ikke var planlagt akkurat da. Skulle gjerne fått begge barna som student. Som sykepleier er du vel også mer eller mindre garantert jobb:-) Anonymkode: cfad3...32d
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #6 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Mener jeg også skal ha lest at man har rett på tilrettelegging som gravid student - men sjekk opp dette. Om du har behov for mye tilrettelegging kan det selvsagt være at du må ta ting om igjen da. Jeg snakket med en studierådgiver på skolen som ga meg en rask innføring i regelverk ol., da var jo jeg allerede gravid da. Anonymkode: cfad3...32d Det kan jeg jo kanskje gjøre, takk for tips! Ts Anonymkode: 58e59...540
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #7 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville gjort det igjen, selv om det egentlig ikke var planlagt akkurat da. Skulle gjerne fått begge barna som student. Som sykepleier er du vel også mer eller mindre garantert jobb:-) Anonymkode: cfad3...32d Ja er jo egentlig bare å gå for det... Vi har jo begge veldig lyst. Men tror det også er litt frykten for det nye og ukjente som gjør at en fort får ekstra bekymringer, og rett og slett finner unnskyldninger for å vente. Skummelt med slike store beslutninger 🙈 Ble egentlig anbefalt av lege også å bare starte med å prøve, da det fort kan bli en lang, krevende prosess for oss. Som også, uheldigvis, vil være veldig fysisk smertefull for meg. Men betrygger veldig å høre at du hadde så positiv opplevelse med det. Ts Anonymkode: 58e59...540
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #8 Skrevet 14. januar 2023 Om du tar permisjon fra studiene og får foreldrepenger fra nav for deltidsstillingen din vil ikke økonomien bli nevneverdig påvirket det første året. Men det blir kanskje vanskelig å beholde deltidsjobben året etter, og da vil dere merke det mer på økonomien når dere skal betale barnehage + mindre inntekt. Men om dere vet det kan bli vanskelig å bli gravid og dere ønsker barn, ville jeg helt klart begynt å prøve. Vi hadde ingen tegn på at vi skulle bruke lang tid, men ble babysyk og begynte prøvingen 2 år før planlagt. VELDIG glad for det når det tok nesten 2,5 år før jeg ble gravid. Anonymkode: 0a52a...347
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #9 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg og min samboer vurderer å forsøke å få barn. Vi hadde egentlig først tenkt å vente til etter jeg var ferdig med studier, men fant nylig ut jeg kan ha vanskelig for å bli gravid. Jeg er i midten av 20-årene, og vil ikke være ferdig med studiene før jeg nærmer meg 30. Dersom det viser seg at jeg har vanskelig for å bli gravid kan jo dette bli en veldig lang prosess, og vi vil derfor egentlig bare sette i gang å prøve så fort som mulig. Våre største bekymringer rundt det å få barn under studier er økonomi. Vi lever ganske ok nå når vi er 2, da han er i full jobb, og jeg har fast helgestilling og stipend. Har lest meg opp på hva en kan få fra nav og lånekassen, men det går jo ikke an å se hvor mye en da evt vil kunne få. Lurer på om noen her som fikk barn under studie kan fortelle hvordan de opplevde økonomien i denne perioden? Og om studiestedet la tilrette noe (går sykepleie så har en del praksis o.l, som også kan gi utfordringer under eventuell graviditet). Anonymkode: 58e59...540 Hei TS ❤️ Jeg fikk 4 barn på 5 år mens jeg studerte på universitetet. Økonomien var romslig. Mannen jobbet fullt. Vil legge til at han tok mye av permisjonen (litt over halvdelen) slik at jeg kunne bli fortere ferdig med studiet. Anonymkode: ec273...6fc
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #10 Skrevet 16. januar 2023 Vil si at det er like mye positivt med å få barn som student som det er om man er i fast jobb, bare at fordelene er ulike. Som student har du gjerne ikke like full topp økonomi men dette må være det eneste negative, forutenom de som har krevende studier/studier med mye praksis. Som student har du ekstremt mye fritid, mannen kan også overta hele permisjonen (40 uker fullønnet permisjon) dersom du fortsetter som student etter fødsel (altså ikke har permisjon selv). Da er begge veldig fleksible på både natt og dag og det går ikke utover økonomi. Dersom man velger å ta permisjon i studietiden får du all lån i perioden du har permisjon omgjort til stipend, noe som er fint å vite. Dette får du i tillegg til enten foreldrepenger eller engangstønaden. Anonymkode: 047c8...27a 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #11 Skrevet 16. januar 2023 Vil bare advare om at det som regel er svært lite tilrettelegging å få når man er sykepleierstudent i praksis. Da skal alle gjennom samme løpet. Men det har du kanskje merket allerede? Flere på mitt kull som slet veldig med å fullføre på normert tid fordi de eller barna ble syke i praksis. Og da måtte de vente et helt år på å få tatt praksisen igjen. Men så lenge du har en mann som kan stille opp så vil det nok gå helt fint! Ville bare hoppet i det ☺️ Anonymkode: a2fe9...b40
Hirka89 Skrevet 16. januar 2023 #12 Skrevet 16. januar 2023 Fikk barn da jeg tok mastergraden min. Jeg jobbet en del ved siden av studiene, så fikk sånn sett en god del foreldrepenger fra NAV. I tillegg fikk jeg foreldrepenger eller hva det het fra lånekassen da jeg var i permisjon. Så fikk faktisk litt bedre økonomi i den perioden. Hadde også litt færre utgifter da jeg bare gikk hjemme i permisjon. Jeg valgte å ta 1 år permisjon fra studiene, da det passa fint å ta pause mellom år 1 og 2 på mastern, og startet ikke opp med studiene igjen før han startet i barnehagen. Synes det var helt ypperlig å få barn i studietiden.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #13 Skrevet 16. januar 2023 Med kjente fertilitetsutfordringer hadde jeg ikke utsatt lenger enn nødvendig. Noen bruker lang tid på å få det til, da er det greit å ha alderen på sin side. Anonymkode: 091ad...524
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #14 Skrevet 17. januar 2023 Tusen takk for fine svar! Vi har landet på at vi bare går for det, å ta det som det kommer dersom jeg nå blir gravid mens jeg studerer. Dette har vært til stor hjelp, med både ting som har betrygget, og tips og ting å være obs på. Ts Anonymkode: 58e59...540 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #15 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 14.1.2023 den 2.20): Jeg og min samboer vurderer å forsøke å få barn. Vi hadde egentlig først tenkt å vente til etter jeg var ferdig med studier, men fant nylig ut jeg kan ha vanskelig for å bli gravid. Jeg er i midten av 20-årene, og vil ikke være ferdig med studiene før jeg nærmer meg 30. Dersom det viser seg at jeg har vanskelig for å bli gravid kan jo dette bli en veldig lang prosess, og vi vil derfor egentlig bare sette i gang å prøve så fort som mulig. Våre største bekymringer rundt det å få barn under studier er økonomi. Vi lever ganske ok nå når vi er 2, da han er i full jobb, og jeg har fast helgestilling og stipend. Har lest meg opp på hva en kan få fra nav og lånekassen, men det går jo ikke an å se hvor mye en da evt vil kunne få. Lurer på om noen her som fikk barn under studie kan fortelle hvordan de opplevde økonomien i denne perioden? Og om studiestedet la tilrette noe (går sykepleie så har en del praksis o.l, som også kan gi utfordringer under eventuell graviditet). Anonymkode: 58e59...540 Detter kommer til å gå helt fint, økonomien kommer seg jo etterkvart, dere skal jo ikke leve slik resten av livet. Anbefaler samme råd som overlegen på Ullevål, «planlegg mindre». Det går seg til. Anonymkode: 04ed2...c1f
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #16 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 14.1.2023 den 14.04): Om du tar permisjon fra studiene og får foreldrepenger fra nav for deltidsstillingen din vil ikke økonomien bli nevneverdig påvirket det første året. Men det blir kanskje vanskelig å beholde deltidsjobben året etter, og da vil dere merke det mer på økonomien når dere skal betale barnehage + mindre inntekt. Men om dere vet det kan bli vanskelig å bli gravid og dere ønsker barn, ville jeg helt klart begynt å prøve. Vi hadde ingen tegn på at vi skulle bruke lang tid, men ble babysyk og begynte prøvingen 2 år før planlagt. VELDIG glad for det når det tok nesten 2,5 år før jeg ble gravid. Anonymkode: 0a52a...347 Man betaler nevneverdig mindre til barnehagen når man er student eller har dårlig råd. Så det går nok helt fint for ts, venninnen min betaler 1000,- kr i mnd for bhg-plassen til barnet sitt nettopp pga dette. Anonymkode: 04ed2...c1f
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #17 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 14.1.2023 den 11.33): Mener jeg også skal ha lest at man har rett på tilrettelegging som gravid student - men sjekk opp dette. Om du har behov for mye tilrettelegging kan det selvsagt være at du må ta ting om igjen da. Jeg snakket med en studierådgiver på skolen som ga meg en rask innføring i regelverk ol., da var jo jeg allerede gravid da. Anonymkode: cfad3...32d Tilrettelegging er ikke alltid praktisk mulig. I progresjonsstudiet jeg gikk var det ingenting de kunne endre eller legge til rette. I arbeidslivet har man rett på sykt barn dager. I progresjonsstudier hvor det er krav til oppmøte kan det bli vanskelig, men sikkert ikke umulig Anonymkode: e4b0f...dcc 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #18 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Man betaler nevneverdig mindre til barnehagen når man er student eller har dårlig råd. Så det går nok helt fint for ts, venninnen min betaler 1000,- kr i mnd for bhg-plassen til barnet sitt nettopp pga dette. Anonymkode: 04ed2...c1f Spiller ikke fars inntekt inn? Anonymkode: e4b0f...dcc
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #19 Skrevet 17. januar 2023 Hvis du ikke er ferdig med studier før du er 30, og av ulike grunner kan ha vanskeligheter med å få barn så hadde jeg nok kjørt på. Barna henger på om man er hjemmeværende, arbeidende eller student. Mange har gjort det før oss. Jeg ble gravid under studiene men hadde bare et semester igjen. Ble veldig dårlig de første ukene men jeg greide å komme meg gjennom det fordi jeg rett og slett måtte. Mtp økonomi så har jeg ikke så mye å bidra med.. jeg hadde lønn under utdanningen så jeg hadde grunnlag for sykmelding/permisjon.. Anonymkode: f6783...872
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #20 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Man betaler nevneverdig mindre til barnehagen når man er student eller har dårlig råd. Så det går nok helt fint for ts, venninnen min betaler 1000,- kr i mnd for bhg-plassen til barnet sitt nettopp pga dette. Anonymkode: 04ed2...c1f Dette stemmer ikke nødvendigvis. Det er den samlede inntekten i husholdningen som legges til grunn, og den inntekten kan ikke være særlig høy før man må betale full pris. Men dette kan TS finne ut av ved å Google:-) Anonymkode: cfad3...32d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå