AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #1 Skrevet 14. januar 2023 Hei! Vurderer GS, noen erfaringer? Selv har jeg Bmi på 33, og er 25år. Mye vondt i kropp og spesielt rygg/hofter/knær. Anonymkode: 31260...414
Hannah80 Skrevet 14. januar 2023 #2 Skrevet 14. januar 2023 Vil du i det hele tatt få innvilget en operasjonen når bmi er såpass "lav"? 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #3 Skrevet 14. januar 2023 Jeg tror du har for lav bmi til å få innvilget en slik operasjon. Jeg har hatt en gastric bypass operasjon og hadde en bmi på 36 da jeg fikk operasjon. Men jeg hadde også diabetes type 2 og var under oppfølging av sykehus. Det finnes en gruppe på Facebook som heter «slankeoperasjon». Kanskje du kan spørre litt der? Mange med god erfaring på den gruppen. 😊 Anonymkode: 15e0a...1bf
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #4 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hei! Vurderer GS, noen erfaringer? Selv har jeg Bmi på 33, og er 25år. Mye vondt i kropp og spesielt rygg/hofter/knær. Anonymkode: 31260...414 Jeg fikk gastric sleve fra det offentlige på offentlig sykehus for 8-9 år siden. Jeg stod lenge i kø for et livsstilskrus, gjennomførte kurset/ programmet om kosthold og trening, også endte jeg opp med å få operasjon selv om jeg ikke var kvalifisert. Jeg hadde ingen tileggssykdommer og bmi på 31,3 på operasjonsdagen (kravet for å få det fra det offentlige var høyere bmi enn det jeg hadde). Jeg hadde og har fortsatt ikke noen tileggsykdommer som feks diabtes. Jeg var i ganske god form sammenlignet med de andre som tok operasjon, og var mye fysisk aktiv før operasjonen for å tåle operasjonen best mulig. Operasjonen gikk fint, jeg har ikke hatt noen bivirkninger eller plager. Mange får små utfodringer, andre større. Jeg gikk mye ned i vekt, men var fortsatt sulten. Jeg kunne ikke spise mye middag ol, det var det ikke plass til. Chrips, snop osv gikk desverre fint. Jeg gikk ned til ca 21,5 i bmi på et laveste.Vekten snek seg sagte på igjen med årene. Jeg prøvde ulike ting og ulike medikamenter. Nå har jeg gått på ozempic og synes det har fungert enda bedre en operasjonen for meg. Helse og utseende messig har jegikke behov for å gå mer ned i vekt. Jeg har alltid strevd med å holde vekten, det er vanskeligere enn å gå ned for meg. Jeg går stort sett opp eller ned, vekten er aldri i ro. Jeg har ikke angret på operasjonen en eneste gang, men tenker at hadde jeg visst om ozempic og fått det den gangen, så hadde jeg hatt mist like god effekt av det. Nå har det kommet en ny slanke sprøyte med samme virkestoff og minst like god effekt. For meg har kostholdet det meste å si om hvordan det går med vekten, men jeg er overbevist av at det at jeg var så fysisk aktiv og i god form før og etter operasjonen gjorde at jeg tålte operasjonen bedre enn veldig mange andre. Med tankte på at jeg ikke visste om ozempic da, og effekten operasjonen hadde for min psykiske helse og det å føle seg mer vel i egen kropp, så tenker jeg atfor min del hadde det vært verdt å ta den privat dersom jeg ikke hadde fått dekket operasjonen. Lykke til med ditt valg. Anonymkode: 62c21...a82
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #5 Skrevet 14. januar 2023 Jeg tok GBP privat for 4 år siden. Hadde gjort det igjen, men prøvd ozempic først Anonymkode: ff103...ac4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #6 Skrevet 14. januar 2023 Privat ja, så jeg betaler alt selv. Jeg har får lav bmi for og få det dekket.☺️ Anonymkode: 31260...414
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #7 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Privat ja, så jeg betaler alt selv. Jeg har får lav bmi for og få det dekket.☺️ Anonymkode: 31260...414 Jeg tok sleeve privat i 2016. Angrer absolutt ikke på det. Gikk ned 55 kg og fikk normal bmi. Jeg hadde 37 i bmi før operasjonen, men fikk det ikke dekket da jeg ikke hadde andre sykdommer. Gikk ned ganske fort, men var like vanskelig å holde vekta som før etter de første to årene vil jeg si. Må passe på kalorier/porsjoner. I desember 2021 slutta jeg på p-piller, hadde klart å holde vekta stabil i 3,5 år, vært gjennom operasjoner for å fjerne hud osv. Fra desember 2021-februar 2022 gikk jeg opp 15(!) kg! Gjorde ingenting annerledes, så sikkert hormonelt. Legen finner ingenting galt med meg, men har fått resept på Wegovy nå, for å gå ned igjen før jeg legger på meg for mye. Bare vært på den en liten uke, men tror nok jeg ville prøvd det først med din bmi, har selv bmi på 30 nå og skal ned til 24 hvertfall. Anonymkode: 5d41f...af6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #8 Skrevet 14. januar 2023 Jeg fikk gastric sleeve i 2018, hadde BMI på 47, så ville fått det offentlig, men orket ikke ventetiden. Nå har jeg BMI på 18 og har fått et helt nytt liv. Jeg var veldig redd for operasjon, men hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde jeg gjort det mye tidligere. Har gått ned 70 kg og vært vektstabil uten noen problemer i tre år. Anonymkode: f500f...333
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #9 Skrevet 14. januar 2023 Jeg angrer ikke på gastric bypass i 2021. Har ikke hatt noen komplikasjoner, men det finnes tidspunkt der jeg kunne ønske at jeg klarte å spise litt mer. Feks når det serveres kjempegode middager i julen 😜 Spiser veldig lite før jeg er mett. Det er jo meningen det og bra for vekten. Men av og til savner jeg å kunne spise litt mer. Og jeg har enkelte matvarer jeg ikke klarer å spise særlig av i det hele tatt. Eksempel er kylling, ris, pasta og lignende. Det stopper opp som en propp i spiserøret. Skikkelig ubehagelig. Og annet jeg kan få dumping av som feks sukker. Jeg ble anbefalt av kirurgen å ta gastric bypass framfor sleeve pga halsbrann og refluks. Sleeve er en enklere operasjon enn min, men samtidig mye likt med tanke på evt komplikasjoner og dumping etc. Men det er vel såvidt jeg vet bedre opptak av næring ved sleeve. Anonymkode: 15e0a...1bf
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #10 Skrevet 14. januar 2023 Tusen takk for alle gode svar og råd! Er det noen som har erfaring med komplikasjoner, og eventuelt hva det er. Og om dere hadde vist om plagene nå, ville dere droppet oprasjonen da? Anonymkode: 31260...414
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #11 Skrevet 14. januar 2023 Har du prøvd slankemedisin? Jeg fikk god effekt av mysimba. Må dog gå på den for å ikke gå opp igjen. Vet om flere som aldri har klart å gå ned i vekt, men som har tatt av MYE med ozempic (tror jeg den heter, husker ikke helt navnet på den) Anonymkode: 838ff...eca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå