AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #1 Skrevet 14. januar 2023 Hei har i de siste månedene ikke klart å sovne før ca kl 4 på natta uansett om jeg legger meg 22 eller 2. Er student så trodde det eventuelt var juleeksamensstress men, har kvelder der jeg ligger i sengå trøtt men sovner ikke. Kjøpte nettopp melatonin for å se om det kan hjelpe. Lurte vel på om noen har tips og triks til bedre innsoving? (har også vurdert å få legetime men er litt styr med tanke på at legen min bor i en annen by) Anonymkode: 7c608...55d
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #3 Skrevet 14. januar 2023 C8H10N4O2 skrev (3 timer siden): Orgasme. Er du mann eller kvinne? Jeg er kvinne og får energi/blir mer våken av orgasme. Ts, Melantonin er dyrt og funker desverre bare på noen. Av lege ville du antagelig fått resept på 2 mg. Så ville tatt to stk om du har kjøpt 1 mg reseptfritt på apotek. Har du mye uro/tankekjør så vil du kunne trenge enda høyere dose, men dette er det viktig du tar opp med lege. Mange leger har mulighet for å ta opp slike problemstillinger på e-konsultasjon. Kan dette være en mulighet for deg? Anonymkode: 84e8f...49b
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #4 Skrevet 14. januar 2023 Kommer helt an på hva som er årsaken til søvnproblemene. Har du angst, tankekjør, smerter? Jeg har hatt tilsvarende søvnproblemer i veldig mange år, og prøvde flere forskjellige såkalte "milde" preparater. Jeg prøvde også innsovningsmedisiner, sovemedisiner, og på et tidspunkt fikk jeg også resept på antipsykotika (som jeg nektet å ta). Ingenting av dette var gode løsninger, både pga avhengighet og sterke bivirkninger. Melatonin var noe av det verste jeg prøvde, jeg tåler åpenbart ikke hormoner. Nå er jeg ikke kvitt søvnproblemene, men det har blitt mye bedre. Det som hjalp for meg var tilskudd av magnesium (gode doser), daglig meditasjon/avspenning/pusteøvelser, og regelmessig mosjon. Da snakker vi gåturer i parken, i skogen, svømming, ikke blodtrening. I tillegg fant jeg ut at for lave verdier av f.eks d vitamin og b-12 kan gi angst og uro, så jeg fikk orden på nivåene mine. Det anslås at halvparten av alle nordmenn har for lave verdier av d vitamin, så det er lurt å få det sjekket. Og det er lurt å ikke være i det nedre sjiktet av referanseverdiene. Flere leger mener at vi bør ligge på minst 75 nmol. Minst. Noen henger fortsatt igjen i at 50 nmol er nok. For meg er det ihvertfall ikke nok. Kombinasjonen av alt dette har hjulpet veldig. Jeg er dog av den følsomme typen som lett påvirkes av uromomenter i livet, og jobber med å bli flinkere til å gi slipp på dagen når jeg legger meg. Anonymkode: 8782f...eb0 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #5 Skrevet 14. januar 2023 Følger du alle rådene for god søvnhygiene? https://helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/sovnhygiene-gode-rad-ved-sovnproblemer Anonymkode: f9632...9ae
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #6 Skrevet 14. januar 2023 Melatonin ( 2 hvis du kjøper reseptfritt) + magnesium en times tid før du har tenkt å legge deg. Personlig har jeg allergier også og den ultimate komben er når jeg tar en allergi pille, melatonin, magnesium sovener kjapt, sover igjennom hele natta. Anonymkode: f4c67...3d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå