Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren har så og si aldri sex. Sånn har det vært lenge, og vi har vært sammen snart 2 år - som ikke er lenge. Årsaken til at vi ikke har sex er sammensatt, men hovedsakelig er det vel min feil. Jeg har ikke sexlyst, og ofte gjør det vondt for meg å ha sex. Det hjelper heller ikke på at samboeren min har lite erfaring med sex generelt. Han vet derfor av den grunn ikke hva han liker best, eller hvordan han kan gå frem på en god måte for å sette i gang det hele. I starten hadde vi en del sex men det dabbet av fordi jeg fikk vondt og fordi lysten min forsvant. Lysten kan komme tilbake i blant, men vi har til tross for det nesten ikke sex mer. Skal jeg gi et estimat har vi sikkert hatt sex 4 ganger i høst... Samboer er naturlig nok misfornøyd med det. Jeg syns helt ærlig det ikke gjør så mye foruten at vi mister en naturlig kilde til intimitet. Hadde mye mer sex i tidligere forhold jeg har vært i. Aner ærlig talt ikke hva som foregår. Er det noe galt med meg? Er det noe galt med oss? Er dette et tegn på at vi ikke er en match? Skal jeg være ærlig har jeg lenge vært i tvil på om jeg ønsker å være i et forhold. Sexlysten min er lav, og jeg opplever at den er det generelt, dvs at jeg ikke drømmer om sex med andre enn samboeren. 

Dette stresser meg en hel del. Står ved et veiskille i livet mitt og aner ikke hvilken vei jeg skal gå. Dette forholdet vårt er en av faktorene som utgjør veiskillet. Er det håp for oss, burde vi ikke gi opp bare pga manglende sex? Eller er dette et tydelig tegn på at vi ikke passer sammen som kjærester? Vi har ikke barn, og vi er begge i slutten av 20årene. 

Anonymkode: 365bb...0d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt usikker på hva du mener. Får du vondt ved sex av deg selv, eller gjør han ting som medfører smerte for deg? Uansett vil selvsagt smerter ved sex være svært ødeleggende, men om han gjør deg vondt er det ille. Erfaring eller ikke. 

Anonymkode: 522ac...b85

Skrevet

Jeg og mannen har hatt det samme, typ at jeg ikke hadde sexlyst og fikk vondt av penetrering. Vi har dog vært sammen i 10år og slitt i flere år. NÅ begynner det for min del å løsne greit, og det er sånn ca 4-5 MÅNEDER ETTER jeg sluttet på p-piller. Jeg gikk på samme p-pille i 10-11år før jeg nå i høst sluttet. Angrer absolutt ikke så langt.

Jeg har kommet tilbake i sexlyst igjen. Endelig. 
Kan det være noe sånn for deg også? Og spørsmålet er jo litt også om du ser for deg en fremtid med han? Vil du være med han? 

Anonymkode: da29f...52d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Litt usikker på hva du mener. Får du vondt ved sex av deg selv, eller gjør han ting som medfører smerte for deg? Uansett vil selvsagt smerter ved sex være svært ødeleggende, men om han gjør deg vondt er det ille. Erfaring eller ikke. 

Anonymkode: 522ac...b85

Tror kanskje hun snakker om smerte ved penetrering, det gjør at man også mister lysten da man kobler sex med smerte. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vel noe ala det som på fagspråket kalles for vestibulitt. Har slitt med slike smerter helt siden tenårene. Har oppsøkt hjelp hos helsepersonell ved flere anledninger. Noe av det har hjulpet men har aldri blitt kvitt problemet helt. Føler det er veldig lite kunnskap og forståelse for dette blant leger osv. Gynekologen jeg var hos sist gang sa rett ut at forskningen på feltet er mangelfull. Blir jo såklart litt oppgitt av det, og regner med at dette kanskje er noe som vil prege sexlivet mitt, men at det i perioder vil være bedre enn andre. 

• Hjerte 1
Skrevet

Invester i å ta et prep-kurs sammen👏 Kommunikasjon er nøkkelen til det meste i et forhold og det må man være to om og begge må jobbe for å vedlikeholde og gi næring til det dere har sammen💓Om dere sammen utvikler verktøy så dere får til å kommunisere godt så er mye løst 💓

Om den ene jobber ræva av seg og den andre bare snur ryggen til å lar ting rusle avgårde så er forholdet et ganske dødt prosjekt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg og mannen har hatt det samme, typ at jeg ikke hadde sexlyst og fikk vondt av penetrering. Vi har dog vært sammen i 10år og slitt i flere år. NÅ begynner det for min del å løsne greit, og det er sånn ca 4-5 MÅNEDER ETTER jeg sluttet på p-piller. Jeg gikk på samme p-pille i 10-11år før jeg nå i høst sluttet. Angrer absolutt ikke så langt.

Kan det være noe sånn for deg også? Og spørsmålet er jo litt også om du ser for deg en fremtid med han? Vil du være med han? 

Hmm, så interessant å høre om dine erfaringer. Har jo alltid gått på p-piller selv. 

Jeg er usikker på om jeg ser en framtid med han. Men jeg er usikker på årsaken til at jeg er usikker. Siden jeg ikke "lengter" etter sex generelt så er jeg redd for at jeg bare vil ut av forhold fordi det alltid foreligger et indirekte sexpress der, og at det er det presset som sliter meg litt ut.. Men vi har samtidig avdekket grunnlegge områder hvor vi er veldig ulike, og at disse ulikhetene kanskje skaper mer friksjon enn det som burde vært der. Men jeg vet ærlig talt ikke hva som er greia her. Veldig vanskelig situasjon dette. 

Skrevet

Hva sier han i fht dette? Det er fullt mulig å leve i forhold uten å ha all verdens med sex men da må begge parter ha det greit med å ha det slik.

Anonymkode: aea7c...da3

• Nyttig 1
Skrevet

Samboer er veldig tålmodig og forståelsesfull når det gjelder dette, men han er ikke tilfreds med så lite sex. 

Det er helt sikkert fullt mulig å ha et forhold uten så mye sex, men jeg tror ikke samboeren min vil slå seg til ro med det i lengden nei. Og jeg vet faktisk ikke om jeg orker et slikt forhold jeg heller. Da kan jeg like greit være singel. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hmm, så interessant å høre om dine erfaringer. Har jo alltid gått på p-piller selv. 

Jeg er usikker på om jeg ser en framtid med han. Men jeg er usikker på årsaken til at jeg er usikker. Siden jeg ikke "lengter" etter sex generelt så er jeg redd for at jeg bare vil ut av forhold fordi det alltid foreligger et indirekte sexpress der, og at det er det presset som sliter meg litt ut.. Men vi har samtidig avdekket grunnlegge områder hvor vi er veldig ulike, og at disse ulikhetene kanskje skaper mer friksjon enn det som burde vært der. Men jeg vet ærlig talt ikke hva som er greia her. Veldig vanskelig situasjon dette. 

Da ville jeg først prøvd å finne ut om dette forholdet er noe du vil jobbe med, for sånn som hos oss så hadde vi dette problemet i flere år. I perioder hadde vi kanskje sex 1-2 ganger i året, og da var det ofte ikke penetrering med men kun jeg som tilfredsstilte han (siden jeg brydde meg ikke om det noe særlig). Også greit å evt sjekke hormonene dine også, da det kan være et problem.

Jeg skulle ønske jeg gikk av p-piller for leeeenge siden 🙈 Smertene kan jo også ha noe med hormonene også å gjøre, at det f.eks er mer vondt å ha sex når man ikke er skikkelig opphisset/våt og man gjerne har sex halvhjertet 😅 For det jeg har merket etter sex ved p-pille slutt er at det er vondt enda, men ikke i nærheten av som det var før, og det faktum at jeg selv er skikkelig opphisset og våt gjør det lettere/bedre ved penetrering. Jeg prøvde også sexolog, gynekolog og lege men ikke fått mye hjelp heller. Har bare fått vite at underlivet mitt er normalt 😅

Skrevet

Må det være vaginalt og misjonærstilling hver gang? 
Jeg håper at dere har snakket godt sammen om hvorfor du ikke er våt og kåt om dagene. 
Så lenge alle kortene er på bordet, så blir det enklere å forholde seg til samt planlegge rundt.

Kan du ikke binde ham og tråkke på ballene hans til det går for ham? 
Eller hva med oralt? 
Det fungerer det og! 
Eller finn ei som du inviterer i sengen til deg og mannen, der hun kun fungerer some ett mellomledd dere i mellom, der han får vagina, og du blir slikket. 
Hva med rollespill, kle seg ut. 
Analt går også ann, dog det kan føre til svekket lukkemuskel. 
Boobjob? 
Kanskje han har en fotfetish? 

Sex og intimitet er så mye mer enn vaginalt og misjonær. 
Utforsk sammen med partneren!

(Heng deg nå ikke opp i ett eller flere av forslagene. Det er irrelevant for meg om du liker eller misliker noen av dem. Det er kun forslag som er slengt ut for å prøve å inspirere deg til dine egne tanker.) 

Anonymkode: fd2c9...368

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde mye mer sex i tidligere forhold jeg har vært i.

Hvorfor er det sånn?

Hadde du smerter i tidligere forhold også? 

Kan det være at han er for utålmodig og penetrerer deg før du er våt nok?

For meg høres det ut som om dine smerter er hovedproblemet og grunnen til at du ikke har lyst til å ha sex med han. Smertene er et felles ansvar, dvs de er ikke din "skyld".

Dere må prate sammen!

Hva med å avtale en periode (fram til sommerferien?) der dere kan være intime på alle måter, utenom samleie. Sånn det er nå, har dere ikke samleie så ofte i alle fall, så en avtalt pause blir egentlig ikke så forskjellig fra hvordan det er i dag.

Bruk tid på å bli kjent med hverandre. Finn ut hva som er godt. Bruk munn og hender - men stopp hvis noe er smertefult.

Lykke til!

Skrevet

Du skriver at han har lite erfaring i sex. Han gjør kanskje ikke det som må til for å få deg tent og klar? Sex handler om mer enn teknikk, men litt basiskunnskap om kvinner må til.

Tror du det kan bli bedre hvis dere snakker mer om hva du ønsker?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Skulle til å spørre om det samme. Hormonprevensjon er virkelig drepen! Og jeg fant ikke ut av det før jeg sluttet på det da vi skulle prøve å få barn, da hadde jeg gått på det i 15 år. 15 år med lav sexlyst..

Skrevet

Er du sikker på at han er den rette for deg? Er du en som undertrykker følelser? Isåfall kan det hende at du undertrykker følelser for han som ikke passer deg fordi du vil fortsette forholdet? Jeg bare spør fordi sånn var det for meg. Det er ikke bra å ikke være i kontakt med følelsene sine, holder du vonde følelser på avstand blir de gode også borte etterhvert. Har dere noe uavklart eller noe som har skjedd tidligere i forholdet som du fortsatt værer på?

Anonymkode: de2c9...a86

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva sier han i fht dette? Det er fullt mulig å leve i forhold uten å ha all verdens med sex men da må begge parter ha det greit med å ha det slik.

Anonymkode: aea7c...da3

Dette.

Er selvfølgelig ikke noe stress å leve i et «sexløst» forhold. Men som det nevnes, begge må kunne trives med det.

Anonymkode: 768c8...b73

Skrevet
Rosa Dartle skrev (3 timer siden):

Skulle til å spørre om det samme. Hormonprevensjon er virkelig drepen! Og jeg fant ikke ut av det før jeg sluttet på det da vi skulle prøve å få barn, da hadde jeg gått på det i 15 år. 15 år med lav sexlyst..

Til dere som har hatt god erfaring med å droppe p-piller. Hvilken annen prevensjon har dere brukt i stedet for? Er det bare p-piller som er problemet? Har feks spiral fungert bedre? Det er interessant å høre om hvordan dere ble bedre av å kutte ut p-piller. Jeg har alltid gått på p-piller nemlig. Men jeg har ingen planer om å få barn med det første så må jo samtidig sørge for at jeg er beskyttet (selv om sexløsheten jo er veldig god beskyttelse her LOL). 

Jada, jeg og samboer prater masse sammen. Vi har nesten snakket dette i hjel føler jeg. Og jeg blir bare matt, fordi han er så utrolig forståelsesfull, tålmodig osv, og så kommer vi ingen vei med dette. Får veldig dårlig samvittighet og føler meg så drit pga dette her. Nå unngår jeg alt som har med sex å gjøre for alt i verden... Er rett og slett lei av det. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er du sikker på at han er den rette for deg? Er du en som undertrykker følelser? Isåfall kan det hende at du undertrykker følelser for han som ikke passer deg fordi du vil fortsette forholdet? Jeg bare spør fordi sånn var det for meg. Det er ikke bra å ikke være i kontakt med følelsene sine, holder du vonde følelser på avstand blir de gode også borte etterhvert. Har dere noe uavklart eller noe som har skjedd tidligere i forholdet som du fortsatt værer på?

Anonymkode: de2c9...a86

Vi har ikke noe uavklart i forholdet nei. Men han har vel alltid vært mye mer gira på et forhold enn meg. Jeg er jo redd for at jeg har gitt etter for noe som jeg faktisk ikke ønsket, bare fordi det føltes koselig og trygt ut. Jeg er veldig glad i han, og han har gjort meg veldig godt. Samtidig har jeg hatt en tvil der i lang tid, og den slipper ikke helt tak. Denne tvilen opplever jeg egentlig at henger sammen med "sexpresset" som eksisterer underliggende i ethvert forhold. 

Responsen på innlegget mitt var litt annerledes enn jeg hadde forventet. Jeg hadde regnet med å få klar og tydelig beskjed om at null sex=dødt forhold. I stedet er det heller flere der ute som har lignende erfaringer, og det virker som at dette problemet mitt er mye mer komplekst enn som så. Jeg syns det føles godt å få så mange støttende råd av dere. Jeg har tenkt at jeg har lagt helt lokk på min seksuelle side pga problemene mine. For det er jo selvfølgelig ikke digg å ha sex når det gjør veldig vondt hver eneste gang. Men etter at jeg så innlegget lenger opp som foreslo flere ulike tilnærminger til sex merket jeg hvor bortgjemt min seksuelle fantasi faktisk er... 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Til dere som har hatt god erfaring med å droppe p-piller. Hvilken annen prevensjon har dere brukt i stedet for? Er det bare p-piller som er problemet? Har feks spiral fungert bedre? Det er interessant å høre om hvordan dere ble bedre av å kutte ut p-piller. Jeg har alltid gått på p-piller nemlig. Men jeg har ingen planer om å få barn med det første så må jo samtidig sørge for at jeg er beskyttet (selv om sexløsheten jo er veldig god beskyttelse her LOL). 

Jada, jeg og samboer prater masse sammen. Vi har nesten snakket dette i hjel føler jeg. Og jeg blir bare matt, fordi han er så utrolig forståelsesfull, tålmodig osv, og så kommer vi ingen vei med dette. Får veldig dårlig samvittighet og føler meg så drit pga dette her. Nå unngår jeg alt som har med sex å gjøre for alt i verden... Er rett og slett lei av det. 

Vi har ikke noe uavklart i forholdet nei. Men han har vel alltid vært mye mer gira på et forhold enn meg. Jeg er jo redd for at jeg har gitt etter for noe som jeg faktisk ikke ønsket, bare fordi det føltes koselig og trygt ut. Jeg er veldig glad i han, og han har gjort meg veldig godt. Samtidig har jeg hatt en tvil der i lang tid, og den slipper ikke helt tak. Denne tvilen opplever jeg egentlig at henger sammen med "sexpresset" som eksisterer underliggende i ethvert forhold. 

Responsen på innlegget mitt var litt annerledes enn jeg hadde forventet. Jeg hadde regnet med å få klar og tydelig beskjed om at null sex=dødt forhold. I stedet er det heller flere der ute som har lignende erfaringer, og det virker som at dette problemet mitt er mye mer komplekst enn som så. Jeg syns det føles godt å få så mange støttende råd av dere. Jeg har tenkt at jeg har lagt helt lokk på min seksuelle side pga problemene mine. For det er jo selvfølgelig ikke digg å ha sex når det gjør veldig vondt hver eneste gang. Men etter at jeg så innlegget lenger opp som foreslo flere ulike tilnærminger til sex merket jeg hvor bortgjemt min seksuelle fantasi faktisk er... 

Jeg var eldre da jeg slutta med det, og startet aldri med det igjen. Hadde Mirena spiral etterpå, den var ikke like ille, men fortsatt kan den ikke anbefales. Føler meg nesten litt sint over alle årene på hormonprevensjon. Hvis jeg var ung nå med den erfaringen jeg sitter med, ville jeg i alle fall følt det var verdt å ta det opp med lege, for å finne fram til rette prevensjon for akkurat deg. Det virker veldig individuelt hva som gir nedsatt sexlyst, men jeg opplevde det både med spiral, p-pille, minipille og p-plaster. Sistnevnte fikk jeg i tillegg blodpropp i lungene av.

Jeg gikk over til temping med LadyComp.  Funket veldig bra for min del, men det er jo ikke like sikkert som p-pille, antar jeg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...