Gå til innhold

Gjærbakstkurs

Anbefalte innlegg

Gjest Sesselja
Skrevet

Finnes det noen bakeentusiaster her som vil dele kunnskaper med mindre begavede hobbybakere?

Jeg lurer på alt:

- hvor mye hvetemel bør det være for at bakverket skal heve seg skikkelig (altså i bakverk med flere melsorter)?

- hvis jeg reduserer gjærmengden, må den da heve lenger? hvor lenge? Må den eltes om flere ganger?

- gjør det forskjell fra eller til om jeg tar litt sukker i når jeg rører ut gjærvæsken? hva er forskjellen med og uten?

- bør friske krydder, frukt, nøtter eller annet tilsettes når deigen settes eller under utbaking?

Eller har du generelle tips og info å dele?

Please...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Finnes det noen bakeentusiaster her som vil dele kunnskaper med mindre begavede hobbybakere?

Jeg lurer på alt:

- hvor mye hvetemel bør det være for at bakverket skal heve seg skikkelig (altså i bakverk med flere melsorter)?

- hvis jeg reduserer gjærmengden, må den da heve lenger? hvor lenge? Må den eltes om flere ganger?

- gjør det forskjell fra eller til om jeg tar litt sukker i når jeg rører ut gjærvæsken? hva er forskjellen med og uten?

- bør friske krydder, frukt, nøtter eller annet tilsettes når deigen settes eller under utbaking?

Please...

1. Jeg holder meg normalt til min. 50% hvetemel.

2. Må heve lenger med mindre gjær. Tiden avhenger av mengde gjær og hevetemperatur. Du må prøve deg frem. Skriv ned hva du gjør og resultat så du husker hva som skjedde neste gang. Deigen må ikke eltes i flere omganger, men deigen brødet ofte bedre smak om du gjør det (fordi deigen hever lengre).

3. Sukker og søtstoff skal generelt ikke røres i deigvæsken har jeg lest. Noe med at man overbelaster gjæren. Bruker jeg honning gjør jeg det alikevel. Aldri merket noe problem, men det går maks. bare et par minutter fra jeg har i gjær til væske er blandet med det tørre. Sukker har jeg rett i det tørre.

Sukker vil øke gjæringshastigheten, men gjærcellene kan få alt det de trenger fra melet selv.

4 Jeg tilsetter alt før første heving. Eneste unntak er rosiner - de har jeg alltid ventet med av en eller annen grunn.

Prøv å bruke rugmel. Det gir god smak. Merk at deiger med rugmel vil bli mer klissete enn deiger uten. Mer klisstete jo mer rugmel som er i. Du skal ikke pøse på med mer mel enn det oppskriften sier får å gjøre deigen mindre klissete - da blir brødet for massivt etter steking.

Prøv å bruke olje på hendene og bordet når du baker ut. Da slipper du å bruke ekstra mel om deigen er klisstete.

Se også denne tråden:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=152680

Skrevet

Jeg lurer på alt:

Please...

et godt tips til søt gjærbakst er å bruke den røde gjæren. Den er det sukker i, så det hever bedre. Gammel myte at en ikke skal ha så mye gjær i bakst. Husk ikke sette deigen i trekkfullt rom. Dekk bollen med plast.

jeg bruker ca 40 % hvetemel.

Skrevet

Jeg baker brød uten annet hvetemel enn sammalt.

1,3 kg sammalt, gjerne 70/30 fint/grovt til

200g sammalt rug

200g hvetekli

200g hvetefullkorn

solsikkekjerner og linfrø

70g gjær

Hever i først en time, deretter en halvtime

Det blir et ganske tungt brød, men saftig og mettende

Skrevet
et godt tips til søt gjærbakst er å bruke den røde gjæren. Den er det sukker i, så det hever bedre. Gammel myte at en ikke skal ha så mye gjær i bakst. Husk ikke sette deigen i trekkfullt rom. Dekk bollen med plast.

jeg bruker ca 40 % hvetemel.

Til brødbakst synes jeg resultatet blir mye bedre med lite gjær og lang heving. Det blir ikke så mye gjærsmak av deigen da. Jeg bruker å ha 2 ts tørrgjær til 13 dl vann når jeg lager brød. Så har jeg masse havregryn (gjør brødet veldig saftig), og 40-50% hvetemel (avhengig av hvor "tunge" de andre meltypene jeg bruker er). Jeg passer på å elte godt og lenge - jo lenger jo bedre. Og så lar jeg deigen heve over natta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...