Gå til innhold

Hvorfor er nordmenn så nysgjerrige på hverandres økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det florerer her inne (ser det egentlig kun her) 

* Hvor mye tjener du?

* Hvor mye har du igjen på konto før lønning?

* Hvor stor buffer har du?

* Hvor mye har ungene dine på sparekonto?

Etc. etc.

Hvorfor vil folk vite alt dette? Og tror dere folk svarer ærlig? Og dere som svarer, hvorfor gjør dere det? I andre land ville dette blitt oppfattet som dritfrekt. 

Anonymkode: 552a2...110

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk ser kanskje etter en bekreftelse på at de har avtalt riktig lønn med arbeidsgiver og at de klarer å disponere inntekten sin riktig.

Om noen i samme type jobb tjener mye mer, er det kanskje på tide å reforhandle lønn eller finne en ny arbeidsgiver? 

Om noen med samme inntekt klarer å spare mye mer, er det kanskje på tide å se om  man selv kan bruke pengene annerledes.

• Liker 2
Skrevet

Fordi vi er er et sosialistisk land som ønsker likhet, om økonomien er hemmelig er det vanskelig å sammenligne.

Anonymkode: bc01d...a6b

• Nyttig 1
Skrevet

Det er vi ikke.

Anonymkode: bc427...162

• Liker 1
Skrevet

Tror det er mange som ønsker en bekreftelse på at de har en god og sunn økonomi ift. å sammenligne med andre. Men så er det nok hrller ikke sikkert at KG-brukere representerer snittet av befolkningen.

Anonymkode: 39086...075

• Liker 2
Skrevet

Mulig jeg er litt for pessimistisk her nå, men er ikke nordmenn generelt veldig flinke på å bruke janteloven? Jeg tipper at mange, dessverre, ønsker å få en bekreftelse på at de har bedre økonomi enn andre; rett og slett at noen har det verre enn de selv. 

Dersom jeg skal legge det til side, så tenker jeg jo at økonomien har endret seg for mange den siste tiden. Alt har jo blitt dyrere, så kanskje det er et nytt økonomisk landskap som folk prøver å bli kloke på. Neimen om jeg vet. (Jeg frekventerer sjelden den type tråder uansett.)

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg leser aldri slike tråder. Har 0 interesse av å høre om hva andre mennesker tjener, hvor mye de sparer hver måned, hvor mye de har igjen når de faste regningene er betalt osv. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg liker å lese slike tråder for å bli inspirert til sparing, lære av andre og fordi jeg syns økonomi er skikkelig spennende

• Liker 2
Skrevet
Unisquirrel skrev (5 timer siden):

Jeg liker å lese slike tråder for å bli inspirert til sparing, lære av andre og fordi jeg syns økonomi er skikkelig spennende

Men i slike tråder er det da ingen inspirasjon og opplæring? 

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg kommenterer sjeldent disse trådene, men liker å lese og sammenligne med de som har lik økonomi som meg. 

Mest for å se om jeg er flink til å spare eller ikke. 

Anonymkode: 43a65...982

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Det florerer her inne (ser det egentlig kun her) 

* Hvor mye tjener du?

* Hvor mye har du igjen på konto før lønning?

* Hvor stor buffer har du?

* Hvor mye har ungene dine på sparekonto?

Etc. etc.

Hvorfor vil folk vite alt dette? Og tror dere folk svarer ærlig? Og dere som svarer, hvorfor gjør dere det? I andre land ville dette blitt oppfattet som dritfrekt. 

Det blir det her til lands også. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er relevant, eller hvorfor du tror nordmenn ikke syns det er frekt å grave i andres økonomi. Det er derfor man spør på et anonymt forum, og ikke plager venner, bekjente eller tilfeldige forbipasserende.

Anonymkode: aa442...46a

Skrevet (endret)

Det gjelder absolutt ikke alle. Jeg har null interesse av å lese slike tråder.

Endret av Embla Othea
Skrevet

Fordi vi lever i en tid preget av vulgær, monoman materialisme, der individuell pengerikdom betyr alt, og virkelige verdier ingenting. Denne intense fokuseringen på personlig økonomi, avler misunnelse og rivalisering, og undergraver samarbeid og solidaritet.

Anonymkode: 350a2...3a2

• Nyttig 3
Skrevet

Fordi vi kan få svar. Andre steder hvor ingenting er åpent vet man jo at det ikke er noe å finne ut så man bryr seg ikke om det. Her ligger alt åpent og da kan man likegodt sjekke…. Fordi alt er åpent kommer det lett tråder. Noen gjør det for selvbekreftelse, for å skryte av seg selv (både trådstarter og de som svarer), andre er bare nysgjerrig hvordan mange har det? Andre for å gjøre seg til offer. 

Penger er bare ikke like flaut.

Anonymkode: 5a0cd...86c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...