AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #1 Skrevet 13. januar 2023 Hvilket bransjeveddemål har du i ditt portefølje for 2023? Er det finans? Er det teknologi? Er det vann? Hva har du troen på? Gjerne kom også med forslag om bransjefond som kan legges inn i tillegg til vanlig verdensindeks. Og ikke glem å si noe om hvor mye du vekter veddemålet ditt da? Mer enn 20%? cheers 🍻 Anonymkode: 9d745...7f0
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #2 Skrevet 13. januar 2023 Vanskelig. Jeg tror på energi og råvarer, men jeg må si jeg er usikker på om det allerede har nådd toppen, så jeg er nølende til å gå inn. Jeg hoppet for sent på energitoget selv, men jeg hadde heldigvis noen oljeaksjer fra før. Selv hadde jeg ganske mye i teknologi fra før, men jeg rebalanserte heldigvis rett før det smalt, så fallet ble ikke så ille som det kunne blitt. Likevel har porteføljen min blødd penger siden jeg fremdeles hadde ganske mye i teknologi. Men erfaringsmessig stiger tek raskere enn mye annet når det vel begynner å gå opp, og jeg har ikke solgt meg ut (og dermed realisert tapet), fordi jeg fremdeles har tro på teknologi. Det er fremtiden. Så jeg har fortsatt å sette litt penger inn i tek det siste halve året, i håp om at bunnen er nådd. Men der kan jeg selvsagt ta feil. Kunstig intelligens har jeg tro på, og alternative energikilder. Men bare en begrenset del av porteføljen. For min egen del setter jeg det meste i brede indeksfond, siden jeg fremdeles er undervektet der, og for å spre risikoen mest mulig. Og så fortsetter jeg å holde fond innen de områdene jeg har nevnt over, i håp om at det snur. Har i tillegg noe innen eiendom og Norden + small cap og fremvoksende markeder. Jeg har vel innsett at jeg ikke er veldig god til å time markedet, så jeg investerer heller bredt. Hvis jeg skal komme med tips om fond jeg har tro på, selv om de har blodrøde tall for 2022 (eller kanskje nettopp derfor?) er MS INVF US Growth (god historikk, tek er fremtiden) og BNP Paribas Energy Transition (grønn energi vil vi trenge mer av). Høy risiko begge to, da. Ellers er det berømmelige Thematica Future Mobility spennende, det investerer jeg i mest fordi jeg har elbil selv og tenker det er fremtiden, og det er vel nesten mest et råvarefond (silisium) - det har gått som det suser (eller i alle fall bedre) selv om alt aner falt det siste året, men har dabbet av/gått ned nå. Mulig dette har nådd toppen. Men jeg har altså trua på det som ligger i bunnen. Men jeg tipper du kjenner til disse fondene fra før. Hvis du virkelig vil være spenstig, så finnes det ETFer innen atomkraft/uran. 🤣 Det kan jo være årets veddemål. Jeg har faktisk vurdert det selv. Jeg har absolutt vurdert finans, men er igjen redd for at jeg er for sent til festen. Anonymkode: 90660...02b
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #3 Skrevet 13. januar 2023 Apropos elbil og fremtid, hydrogen er jo absolutt en tanke. Når jeg leser disse to innleggene mine er vel stikkordene energi og teknologi, tror jeg . Anonymkode: 90660...02b
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #4 Skrevet 13. januar 2023 Sverige og Kiruna har funnet skatter i Kiruna De spår utvinning om 10 år-ish... kan bli det nye eventyret for LKAB. Anonymkode: 92518...c5a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå