Gå til innhold

Utslitt i ny jobb, normalt? Hvor lenge til det blir bedre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Startet i ny jobb i oktober etter å ha studert i seks år. Har en mastergrad og tok et årsstudium i friåret. Har jobbet veldig hardt for å få gode karakterer i løpet av studiet, og startet rett i jobb (tok masteren i utlandet, så var ferdig med siste eksamen i slutten av september). Nå kjenner jeg at jeg er helt utslitt, er så sliten at jeg gråter uten grunn. Har vært sånn i mange uker nå. Er så mye nytt å sette seg inn i hver dag, og jeg kjenner jeg blir sur på meg selv som ofte må spørre om hjelp til ulike ting fremdeles. Jobber fra 8 til 16/17, av og til litt lenger pga overtid. Burde vært overkommelig. Tenkte det kom til å være sånn et par uker, men nå har det altså gått 4 måneder. Spørsmålet mitt er egentlig om det er vanlig å føle seg helt utslitt i ny jobb etter studiene? Blir det bedre? Hvor lenge til eventuelt? Blir redd jeg ikke takler arbeidslivet 😟

Anonymkode: 396de...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du er ny i en jobb, selv om du har utdannelsen i bunn, så er det alltid masse og forholde seg til i starten. Har selv vært overveldet i opp til ca 6 mnd og rundt den tiden har jeg en tanke om at huff jeg burde ha lært til nå. Så plutselig er jeg bare inn i det, man klarer og sette utdanningen til livs sammen med jobben. Blir ofte slik selv om du bytter jobb innad i yrket, eller arbeidssted. Ting blir gjort forskjellig fra sted til sted osv. 

Det går seg til :) Lykke til :) 

Anonymkode: d2a22...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vetatjegikkevet

Det er normalt, og i hvert fall å måtte spørre. Ideelt sett skal man heller aldri slutte å spørre - da blir man alltid bedre også.

Jeg kan bare snakke av egen erfaring, men i jobben jeg har hatt de siste åtte årene var jeg så sliten og mistrivdes så pass at jeg gråt etter jobb ukentlig de første månedene. Var usikker på om jeg skulle takke ja til forlengelse etter de første 6 mnd. Det falt ordentlig på plass etter et år.

Når det er sagt, du må selv kjenne på om du holder på å gå på en smell med en gang. Og snakk i så fall med leder om det, eller noen som kan støtte deg til å ha det bedre i jobb.

Pass også på at du får koblet av på fritiden, og at det innebærer ting som å lese en bok eller gå en tur, eller noe annet som gir deg ro.

Det kan selvsagt også være lurt å sjekke vitaminnivå og slikt hos lege, og si hvordan du har det. Men jeg tror en støttespiller til å ha det bedre mens du står i full jobb, vil være bedre enn å ta i mot en sykmelding om det blir aktuelt. Rett og slett fordi veien tilbake blir dobbelt så tung, og det ikke vil bidra til trygghet og mestring i jobben, som jeg håper du finner snart! 

En god klem til deg, jeg vet som nevnt hvordan disse første månedene kan være ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at dere tok dere tid til å svare og dele deres erfaringer, setter veldig stor pris på det ❤️ Er godt å høre at noen har lignende erfaringer, men at det ble bedre etter hvert. Er bare nå i helgene jeg føler at jeg klarer å hente meg litt inn igjen, men merker at jeg ikke orker å være like sosial som før. Har falt helt ut av treningsrutiner og så vidt trent gjennom høsten/vinteren, så har tenkt at jeg må prøve å pushe meg selv litt, i håp om at det vil gi meg litt mer energi på sikt.

Anonymkode: 396de...a6c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går bedre og bedre etterhvert så du setter deg mer og mer inn i tingene og husker og venner deg til arbeidsoppgavene. Når du får tingene inn i "automatikken" så kan du bruke mer av hjernekapasiteten til å bli kjent med kollegaer, gjøre det lille ekstra på jobb, føle at du utvikler deg, og til og med sosialt på fritiden. Dette er ting du får overskudd til når du er innenfor tåleransevinduet ditt

Anonymkode: 92234...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir bra! Og plutselig tenker du ikke på det. Første jobben etter studiene var utmattende i minst et halvt år, om ikke mer. Men nå blir jeg SÅ sliten når jeg må være på skolebenken og fokusere på den måten. Hjernen er vant til litt forskjellig, bare gi det tid og ta vare på deg selv. 

Anonymkode: a6f23...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...