AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #1 Skrevet 13. januar 2023 Babyen vår er snart ti måneder gammel og har fem tenner som har brutt igjennom. Å pusse oppe går sånn passe, men å pusse nede er helt umulig. Han hindrer alltid tannbørsta med tunga og prøver å rive den bort med hendene, og blir som regel veldig sint. Det er jo egentlig anbefalt å pusse to ganger daglig, men ofte blir det bare en fordi det hender det er 100% umulig. Det finnes jo grenser for hvor mye det er greit å pushe på også, man kan jo ikke akkurat bruke makt. Prøver alt av avledninger som leker, sang og tøys, men selv om han ler og gliser så klarer han som regel å gjøre tannpussen til en kjempevanskelig jobb uansett. Blir jo litt stressa for at vi ikke får pusset nok også. Noen som har tips? 😊 Anonymkode: 08d55...7bd
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #2 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Babyen vår er snart ti måneder gammel og har fem tenner som har brutt igjennom. Å pusse oppe går sånn passe, men å pusse nede er helt umulig. Han hindrer alltid tannbørsta med tunga og prøver å rive den bort med hendene, og blir som regel veldig sint. Det er jo egentlig anbefalt å pusse to ganger daglig, men ofte blir det bare en fordi det hender det er 100% umulig. Det finnes jo grenser for hvor mye det er greit å pushe på også, man kan jo ikke akkurat bruke makt. Prøver alt av avledninger som leker, sang og tøys, men selv om han ler og gliser så klarer han som regel å gjøre tannpussen til en kjempevanskelig jobb uansett. Blir jo litt stressa for at vi ikke får pusset nok også. Noen som har tips? 😊 Anonymkode: 08d55...7bd Jo. Man skal pusse tennene og det er ikke opptil en 10 måneder gammelt barn å bestemme. Anonymkode: 0c8ee...21a 9 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #3 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jo. Man skal pusse tennene og det er ikke opptil en 10 måneder gammelt barn å bestemme. Anonymkode: 0c8ee...21a Vi pusser jo tennene så godt vi kan. Men når han stiller seg 100% på bakbeina er eneste alternativet at både jeg og samboer holder hver sin kjeve oppe mens vi holder ned tunga. Det hadde føltes veldig ugreit, så jeg er først og fremst ute etter tips. Har du noen? Anonymkode: 08d55...7bd
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #4 Skrevet 13. januar 2023 Vi hadde en periode to tannbørster, så fikk ungen holde den ene og den voksne den andre. Og vi tullet mye, sang om tennene og pusset litt overalt. Og noen ganger så pusset vi mine tenner først (med min tannbørste) og så ungen sine. Når alt kommer til alt så er det ikke noe ungen kan bestemme, det skal gjøres uansett, men det kan være bedre å gjøre det til noe gøy og positivt framfor noe som oppleves som kjipt. Enklere sagt enn gjort, jeg vet.. Anonymkode: 243c8...b20 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #5 Skrevet 13. januar 2023 Ungen vår hadde 5 tannbørster en periode. Det som hjalp for det meste var å sette på pussesanger på YouTube, da ble ungen distrahert nok til å rekke over alle tennene minst èn gang. Det var ofte enklere å pusse på morgenen enn kvelden så vi tok det vi fikk. Det var mange kvelder med hyling og vræling, vi har holdt fast noen ganger når vi ikke har kommet noen vei. Vi har stått å hoppet opp å ned og pusset mellom hoppinga, altså… man blir desperat å prøver alt. Eneste vi ikke prøvde var tannbørste man har på fingeren, kanskje det er et alternativ? Eller annen tannkrem? Lykke til! De finner til slutt ut at de ikke kan kjempe imot tannpussen. Anonymkode: c37d9...e73
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #7 Skrevet 13. januar 2023 Min har heller ikke likt tannpuss. Funker bra å la ham «pusse» mine tenner, med min tannbørste, samtidig som jeg pusser hans (han er 17 mnd nå). Eller la han se på minibarna mens jeg pusser. La ham drive med noe som holder oppmerksomheten slik at han glemmer tannpussen. Lykke til, er ikke enkelt ❤️ Anonymkode: 19de2...9cf
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #8 Skrevet 13. januar 2023 Legg barnet på gulvet, for hvis barnet skriker når du pusser tennene så åpner det så munnen slik at det blir mye lettere å komme til når du pusser. Tannpuss er en av de tingene barn ikke skal bestemme selv og de må lære fra første stund at det er noe som må gjøres enten de vil eller ikke. Anonymkode: 99df7...91c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå