Gå til innhold

Mannen jobber offshore og jeg sliter meg ut!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han drar på jobb, får sove hver eneste natt i to uker, lade opp batteriene. Ja jeg vet at han jobber, men jeg jobber HELE tiden...

De to ukene jeg er alene med barna har jeg batterikapasitet på 3 prosent... Han kommer hjem, sliten etter to uker på jobb, og vil slappe av .. Kjenner at jeg ønsker han skal få seg en jobb på land. Ikke forstår han hvor tungt det er heller, for han er jo aldri alene to uker i strekk 🤔

Andre med samme erfaring?

Anonymkode: acab6...64e

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten at jeg har så mye innsikt,men jeg tror da de jobber mye når de er offshore som 12 timers vakter. Så han har da sannelig også behov for å slappe av etter jobb.

Anonymkode: 1dd7e...f89

• Liker 2
Skrevet

Husk at han jobber 12 timers skift 14 dager uten helg. Av og til så kan det være hardt.

Hvis han jobber nattskift så trenger han ett par dager på å hente seg inn. Hvis ikke, så be han om å ta seg sammen etter en dag. Det er mange av mine kolleger der ute som klarer det helt fint. En rimelig gjengs oppfattning her jeg jobber er at vi tar minimum 70 prosent av jobben så lenge vi er hjemme. Lager middag ,henting, husvask og sørger for en mindre stressende partner for de som er hjemme. 

På den andre siden... alene mødre klarer seg de å. Har du laget rutiner som spiller deg god? 

Det er fult mulig for begge paret å ha det godt. En offshorearbeider har mye fri og tid til å ordne mye på dagtid, det kan fort henne du måtte ha gjort mye av dette selv..  Å starte på land betyr ofte også en halvering av lønnen.. det går altid ut over begge..

Mvh kvinnelig offshorearbeider..

Anonymkode: ab6d8...b26

• Liker 6
Skrevet

Det er definitivt mye hardere å jobbe offshore enn på land.

Anonymkode: cdedb...7d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Han drar på jobb, får sove hver eneste natt i to uker, lade opp batteriene. Ja jeg vet at han jobber, men jeg jobber HELE tiden...

De to ukene jeg er alene med barna har jeg batterikapasitet på 3 prosent... Han kommer hjem, sliten etter to uker på jobb, og vil slappe av .. Kjenner at jeg ønsker han skal få seg en jobb på land. Ikke forstår han hvor tungt det er heller, for han er jo aldri alene to uker i strekk 🤔

Andre med samme erfaring?

100% alene med 1 barn og 50% med et til. Jeg har min erfaring med å stå alene med alt og å være sliten. Jeg har heldigvis besteforeldrene til yngste. Så har jeg fri en dag i uka og da pleier jeg å bruke halve dagen på søvn og resten av dagen på husvask. Kunne det hjulpet deg å ha en fridag i uken?

Anonymkode: 3df3f...ceb

Skrevet

Forstår deg godt. Han jobber 12 timer, og har 12 timer fri, jobber sikkert 2 uker på og 4 av ellernoe , som vil si at han har ganske mye fri ila året … også mener han at han skal slappe av når han kommer hjem?🤔 Det er jo når han er hjemme at han bør trå til og hjelpe til hjemme, prioritere barna og deg. Jeg hadde ikke godtatt et sånt liv… Her fikk mannen beskjed om å bytte jobb. Han jobbet i utgangspunktet 12 timers vakter 5-6 dager i uken🥲 Nå jobber han 8-12 timer 3-5 dager i uken med frihelger. Jobber mest på kvelden når barna er i seng.

Anonymkode: 4226a...5b4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nåja, det spørs hvor mye han som er offshore bidrar når han er hjemme (går her ut fra at det er en person med små barn), og også hvor mye han ville bidratt med ungene hvis han hadde hatt en vanlig jobb. Hvis han ikke bidrar, men bare sitter og gamer eller trener eller hva han nå liker, er begge deler ganske chill. 
Tror det er viktig at menn som jobber offshore og som har små barn er MEGET klar over at jobben til partneren (dvs jobb OG småbarn 24/7) er mye mer krevende enn å jobbe offshore. Og at han derfor bidrar ekstra hjemme (godt over 50%) når han er hjemme. 
Viktig med gode avtaler her. Kanskje han kan ha «fri» for ekstra ansvar den første dagen etter hjemkomst (få sove ut, slappe av etter reisen), og så må han bidra ekstra slik at også hun får koblet av.  Dette inkluderer også nattevåk. 

Anonymkode: e2dd9...85e

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

.

Skrevet

Mannen min jobber 4-4 turnus offshore. Jeg er da alene hjemme med 1 barn i 4 uker. Har 100% jobb og lite avlastning. Får dagene til å gå greit rundt når hun er frisk å kan være i barnehagen, men når hun har vært syk så har det vært utrolig vanskelig og utfordrende da hun har hatt flere innleggelser på sykehuset. Å stå i det alene er tungt. De ukene han er hjemme er han den som tar seg av det meste i hjemmet, leverer og henter i barnehagen, tar seg av henne når hun er syk osv. 

Anonymkode: 79f56...5a9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Mannen i offshore får to uker uten nattevåk og alt med barn etter jobb. Den som er hjemme har aldri fri. Så synes det er rimelig at den som er hjemme får minst et par kvelder fri og null middagslaging og henting i ukedagene når den som er offshore er hjemme, så får mannen over halve dagens alene hjemme på dagtid. 

Anonymkode: 1689a...f61

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Vel, jeg er kvinnen i forholdet og skal fortelle hvordan det opplevdes for meg. 

Jeg jobbet 2/4 altså 12 timer per dag i to uker offshore og 4 uker fri. Mannen var hjemme alene når jeg var på jobb. 

Den dagen jeg kom hjem var det som om hans harde arbeid med ungene mikso. Skulle ta slutt. Da fikk jeg alt ansvaret. Med nattevåk, kjøring til og fra barnehage, middag og alt av husarbeid. Det var null forståelse for at jeg faktisk var dødssliten etter å ikke ha fri en eneste dag i 14 dager. Jeg skulle jo ha fire uker fri og hadde plenty av tid til å hente meg inn. Men det var faktisk ikke så lett skal jeg si deg. Spesielt etter nattevakter i 14 dager h or jeg egentlig burde gått på sovemedisin for å klare å snu døgnet. Istedenfor måtte jeg ta ungene på natten slik at mannen kunne sove, for han skulle jo på jobb dagen etter. Det resulterte at jeg aldri klarte å snu døgnet tilbake, lå lys våken hver natt. Jeg ble helt ødelagt. Men  null forståelse fra mannen. Jeg hadde jo tross alt hatt 8 timer sammenhengende søvn i 14 dager, mer enn hva han hadde hatt. 

Jeg tenker at dere må ha toleranse for at den som har jobbet faktisk er sliten, på samme måte som den som har hatt alt husarbeid og barn alene også er sliten. Det gjelder likemye deg som han.  Og sammen jobbe mot å finne en felles løsning de første dagene han er hjemme etter jobb for så å ta mer og mer over de daglige syslene når han har fått slappet av etter jobb. 

Anonymkode: 432fc...048

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Ts, du kan jobbe 60%, bestille mat hjem og få huset vasket en gang i uken. Det burde dere ha råd til..? Hvis du er urolig for pensjonen får mannen din betale "det tapte". Er han imot dette får han finne seg jobb nærmere hjemmet. 

Anonymkode: 1e3e9...7e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vel, jeg er kvinnen i forholdet og skal fortelle hvordan det opplevdes for meg. 

Jeg jobbet 2/4 altså 12 timer per dag i to uker offshore og 4 uker fri. Mannen var hjemme alene når jeg var på jobb. 

Den dagen jeg kom hjem var det som om hans harde arbeid med ungene mikso. Skulle ta slutt. Da fikk jeg alt ansvaret. Med nattevåk, kjøring til og fra barnehage, middag og alt av husarbeid. Det var null forståelse for at jeg faktisk var dødssliten etter å ikke ha fri en eneste dag i 14 dager. Jeg skulle jo ha fire uker fri og hadde plenty av tid til å hente meg inn. Men det var faktisk ikke så lett skal jeg si deg. Spesielt etter nattevakter i 14 dager h or jeg egentlig burde gått på sovemedisin for å klare å snu døgnet. Istedenfor måtte jeg ta ungene på natten slik at mannen kunne sove, for han skulle jo på jobb dagen etter. Det resulterte at jeg aldri klarte å snu døgnet tilbake, lå lys våken hver natt. Jeg ble helt ødelagt. Men  null forståelse fra mannen. Jeg hadde jo tross alt hatt 8 timer sammenhengende søvn i 14 dager, mer enn hva han hadde hatt. 

Jeg tenker at dere må ha toleranse for at den som har jobbet faktisk er sliten, på samme måte som den som har hatt alt husarbeid og barn alene også er sliten. Det gjelder likemye deg som han.  Og sammen jobbe mot å finne en felles løsning de første dagene han er hjemme etter jobb for så å ta mer og mer over de daglige syslene når han har fått slappet av etter jobb. 

Jeg siterer meg selv her, for jeg glemte å legge til at; sant skal sies at jeg nå er 100% alene med barna etter skilsmisse (var nødt til å skifte jobb da selvfølgelig). Men de første dagene/første uken etter 14 dager på er fortsatt de mest slitsomme og harde ukene jeg har opplevd. Å være alene 100% hele tiden er mye lettere. Og nå er jeg i 100 % jobb hver dag med alt det innebærer av husarbeid, nattevåk, sykdom, matlaging g, omsorg, oppfølging og ja .. alt... 

• Liker 3
Skrevet

Mannen min sier at han "skal på jobb for å sove" når han reiser offshore. Det er delvis spøk, og han mener sove på natten, uten å bli vekket av barna (men noen ganger av alarmer). Uansett mener han at han ville syntes det var mer slitsomt å være alene hjemme med barna i 4 uker, enn på jobb.

Jeg har jobbet skift selv, men i en annen type jobb, og var fryktelig sliten etter en vakt da. Verre enn jeg pleier å være på fredag kveld nå, enten mannen er hjemme eller ikke. Så uten at jeg har direkte erfaring, ser jeg for meg at jeg også ville synes det var mer slitsomt med 14 dager på jobb offshore enn 14 dager alene hjemme med barna og i min dagtidsjobb som jeg trives godt i. Det gjelder sånn generelt da. Dette å være alene med barna blir ekstra slitsomt når det er noe spesielt, som sykdom eller bare store snøfall som må måkes bort, som vi hadde nå nylig.

Det finnes ikke noen fasit som forteller hvem som har det mest slitsomt. En må prøve å sette seg i hverandres ståsted, og vise forståelse for hverandre. 

Anonymkode: 00b0d...42d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det må være mentalt 🙂 Jeg kjenner mange som jobber offshore. De har det ganske fint. Sikkerhet er veldig veldig viktig der ute. Det betyr at når noen skal gjøre sin jobb, må de vente på at andre gjør sin jobb først. Det kan være mye venting.

Maten er også god! Mange går opp i vekt. Dvs, mer mat og stillesitting,enn hard jobbing i flere timer. Vi snakker mannsyrker nå, der er det tradisjonelt mye mindre stress. Snakker av erfaring 🙂

Anonymkode: 6b97a...bd6

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...