Gå til innhold

Traume som barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. er det flere enn meg som brukte å tenke at alt levde da vi var små?? Liksom jeg kunne se en grein ute på veien og fikk dårlig samvittighet siden jeg trodde den levde og hadde følelser. En periode var det så ille at jeg snek meg ut midt på natten for å hente greien inn på rommet, fikk ikke sove siden jeg hadde så dårlig samvittighet. Har tenkt mye på dette i det siste og lurer på hvorfor det var sånn.

Anonymkode: a4298...ecb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilket traume er det du henviser til i overskriften? 
Du var et barn med en god fantasi, og er en voksen som har god tid til å gruble over barndommen… 

Anonymkode: 3f88f...9e4

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Tror du misforstår hva ordet traume betyr. 

Du var sikkert et sensitivt barn  med mye fantasi og innlevelse. Er ingenting galt med det. 

Anonymkode: e85fc...294

• Liker 5
Skrevet

Hva slags traumer opplevde du egentlig? Å se knekte greiner er iallfall ingen traumer!

Anonymkode: 1e4aa...d13

• Liker 1
Skrevet

Traume er når du som 10 åring må kaste ut mora din sin "fangst" midt på natta for å få sove siden du må på skolen dagen etter, å ha en overaktiv fantasi kvalifiserer ikke til traume. 

Anonymkode: 5dbc5...1e7

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette er ikke traume. 

Anonymkode: 34db5...198

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei. er det flere enn meg som brukte å tenke at alt levde da vi var små?? Liksom jeg kunne se en grein ute på veien og fikk dårlig samvittighet siden jeg trodde den levde og hadde følelser. En periode var det så ille at jeg snek meg ut midt på natten for å hente greien inn på rommet, fikk ikke sove siden jeg hadde så dårlig samvittighet. Har tenkt mye på dette i det siste og lurer på hvorfor det var sånn.

Anonymkode: a4298...ecb

Skjerp deg

Anonymkode: 79356...c79

Skrevet

Det er ikke traume, det er følsomhet og fantasi. Bruk det til noe nyttig

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som et barn som var godt inspirert av Knerten:)

Jeg var helt lik selv, både mht leker, planter, insekter.

Regner med du bruker ordet traume feil i overskriften fordi du ikke kjenner til hva begrepet betyr. Alle kan gjøre feil. 

Anonymkode: fca25...b32

• Liker 1
Skrevet

Alle kan selvsagt gjøre feil, men det blir som å si at en har kreft når en har en vanlig forkjølelse. Folk som ville sagt noe slikt må nok også være forberedt på at fokuset blir på feilen ved det en har sagt fremfor det en ønsker å formidle, fordi feilen er så grov. Og kanskje fordi det å si traume er blitt noe utvasket i språket noe som ikke spiller en rolle omtrent idag og det er så hoderystende når en tenker på det, og mye av grunnen til at det er blitt slik er fordi en putter ordet traume inn overalt uten å tenke litt over hva det betyr og hvor skadelig det er når slike ord blir utvasket og bagatellisert slik som her.

Ts, det er et sitat som går på at den beste formen for fantasi er kreativitet, den verste formen for fantasi er angst.. De fleste barn har en god del av fantasi og kreativitet og det er helt normalt igrunn. Ingenting galt med dette, noen har mer enn andre og når en kanskje er litt sensitiv itillegg kan en gjerne få følelser for døde ting. Barn har mye slikt som f.eks at de fleste barn vil gjenomgå OCD tanker og handlinger som å bare gå på de hvite i overgangsfelt, når de slår seg på høyre siden må de slå seg på venstre siden og, osv osv uten at en diagnostisere barn med OCD, eller at mange barn har fantasi venner uten at en diagnostiserer de som schizofren av den grunn. Det er ganske normale ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...