Gå til innhold

Mandelstein

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er student å bor vekke å syns det blir litt mye mas på mor, så here goes. Etter covid fikk jeg halsbetennelse, som gikk over av seg selv, men litt etter fikk jeg en mandelstein. Den forsvant også, merket ikke at jeg hadde den før jeg sjekket i speilet. For en uke siden var jeg litt «rar» i halsen, så drakk mye vann å te som gjorde at det ikke ble noe vondt, men nå så jeg at jeg har mandelstein bak i ganen, kjenner litt at det er noe i halsen men er ikke noe vondt er bare litt ubehagelig. Noen råd på å bli kvitt den, eller om jeg bare skal la den være i fred? Er litt redd for å gjøre det verre med å pirke borti. Bruker vademecum til vanlig når jeg har hals problemer men om det eventuelt er bedre med saltvann?

Anonymkode: 0e05c...82b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare å la den være. Plutselig en dag er den borte. Kan gjøre vondt frem til den forsvinner dessverre. De forsvinner ofte når jeg drikker mye vann. 

Anonymkode: 77647...51e

• Hjerte 1
Skrevet

Når jeg oppdaget mandelsteiner, fant jeg ut at det var MANGE og pirket ut stein etter stein fra huller i mandlene. Synes det hele var så fælt at jeg valgte å operere bort mandlene, siden har jeg aldri hatt halsbetennelse

Skrevet

Pleier å dytte litt med en q-tips så kommer de ut. Lukter jo vondt.. 

Anonymkode: 6ddd4...917

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker corsodyl noen dager i rad, da bruker de å være lette å få ut

Skrevet

Det er arr i mandlene som fører til at bakterier legger seg der. Anbefaler deg å få mandlene fjernet hvis det er sjenerende for deg😊

Min sønn hadde mandelstein og hadde ofte vondt i halsen. Han fikk fjernet mandlene og nå er han kvitt dårlig ånde og halsvondtene. 

Anonymkode: 64168...aa4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Pleier å dytte litt med en q-tips så kommer de ut. Lukter jo vondt.. 

Anonymkode: 6ddd4...917

Prøvde på det men får ikke tak i det så tror jeg bare venter det ut. Har ikke noe smerter heller å har bare hatt halsbetennelse en gang, er vel også noen krav man må ha for å fjerne mandlene?

Skrevet
Mysteriouspersonig skrev (22 minutter siden):

Prøvde på det men får ikke tak i det så tror jeg bare venter det ut. Har ikke noe smerter heller å har bare hatt halsbetennelse en gang, er vel også noen krav man må ha for å fjerne mandlene?

Mandelsteiner er god nok grunn. På Aleris betaler du bare egenandel på 500 kr

Skrevet

Dytter den med qtips når jeg får. Sykt ekkelt å mye brekninger i begynnelsen. Laget meg en regle på å gjenta til meg selv konstant at jeg styrer qtipsen jeg har kontroll. Det funker faktisk 😅 de steinene lukter død så det burde ut med en gang du ser den

Anonymkode: 65b91...574

Skrevet

Skyll med saltvann.

Anonymkode: 0be47...500

Skrevet

Får det heller ikke til med q-tips, men bruker den butte enden av en ren pinsett eller skaftet på en t-skje 

Skrevet

Hadde mandelsteiner før jeg fjernet mandlene. Funket å bruke «feil ende» av tannbørsten for å klemme de ut. Og noen ganger fingrene. 

Anonymkode: ce136...2b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skyll med saltvann.

Anonymkode: 0be47...500

Har skylt med det i ettermiddag å kveld å nesten alt e vekke, er bare en liten fis igjen ,som jeg ser da☺️

Skrevet

Jeg slet mye med mandelsteiner før, og råden jeg fikk av min lege var å bruke munnskyllevann hver dag. Det hjalp meg, i all fall. Når jeg først hadde det, så pleide jeg å pirke de ut enten med Q-tips eller den "feile enden" på en sminkekost eller lignende. Sykt irriterende å kjenne at man har noe baki der, så greit å få det ut. 

Skrevet

Hvordan ser mandelstein ut? Vanskelig å se noe så langt bak i munnen. Kjenner dere dem på noen måte?

Anonymkode: 25598...84b

• Liker 1
Skrevet
Vixella skrev (11 timer siden):

Jeg slet mye med mandelsteiner før, og råden jeg fikk av min lege var å bruke munnskyllevann hver dag. Det hjalp meg, i all fall. Når jeg først hadde det, så pleide jeg å pirke de ut enten med Q-tips eller den "feile enden" på en sminkekost eller lignende. Sykt irriterende å kjenne at man har noe baki der, så greit å få det ut. 

Hvilket munnskyllvann bruker du?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan ser mandelstein ut? Vanskelig å se noe så langt bak i munnen. Kjenner dere dem på noen måte?

Mandelstein er forsåvidt hvite, kjentes ut som om noe satt fast i halsen, men var ikke så fælt for meg, andre har gjerne ulike symptomer på hva de kjenner. Sjekket i speilet med litt ekstra lys å så det lå baki der

Skrevet

Er veldig plaget av mandelsteiner selv. Æsj som det lukter også 🤢 Synes altfor ofte at de er vanskelige å få bort fra munnen.. Har slitt med mandelsteiner i 25 år 😔 Ønsker å operere de bort, men er redd siden jeg er 45 år. Redd jeg skal få vondt etter operasjon. Hvordan hadde dere det etter operasjon? Vondt lenge?

Anonymkode: cd243...481

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2023 den 10.45):

Bare google det, og når du ser bilder så legg til lukten av død og fordervelse🤢 

Anonymkode: 8aca8...ce4

Skrevet

Mine har forsvunnet etter at jeg kuttet nesten alle melkeprodukter fra kostholdet, og kommer tilbake igjen på dager hvor jeg spiser mye melk.

Anonymkode: ed25c...fc2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...