Gå til innhold

Angst og nummenhet/prikking

Fremhevede innlegg

Skrevet
H a n n e skrev (8 minutter siden):

Jeg har opplevd det samme flere ganger, men har aldri skjønt hvorfor. 

Du har ikke angst? 

Anonymkode: 0baea...939

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har noe med at når du puster ut for mye uten å puste inn så blir karbondioksid påvirket og gir prikking

• Liker 2
Skrevet
Liebe skrev (1 time siden):

Det har noe med at når du puster ut for mye uten å puste inn så blir karbondioksid påvirket og gir prikking

Skulle til å nevne det. Dersom du har angst så er det veldig nyttig å lære seg litt om hvordan det kan gi somatiske utslag. Jeg synes i hvert fall det. Kunnskap kan hjelpe på krisemaksimeringen.

Den "prikkingen" du opplever skyldes hyperventilering. Når man har angst så øker ofte pustefrekvensen. Dermed forstyrres homeostasen i kroppen og skaper respiratorisk alkalose: https://sml.snl.no/alkalose

Du føler gjerne at du må trekke pusten mer eller dypere for å få mer oksygen, men det som skjer er at nivået av karbondioksid i blodet synker med utpusting. Dette skaper forstyrrelser som gir slike fysiske utslag. 

Jeg har selv slitt med angst, og rådet om å "fokusere på pusten" er ikke bra. Pust skal gå av seg selv, så det er et bedre råd å ikke fokusere på pusten. 

Anonymkode: c4eec...ce7

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skulle til å nevne det. Dersom du har angst så er det veldig nyttig å lære seg litt om hvordan det kan gi somatiske utslag. Jeg synes i hvert fall det. Kunnskap kan hjelpe på krisemaksimeringen.

Den "prikkingen" du opplever skyldes hyperventilering. Når man har angst så øker ofte pustefrekvensen. Dermed forstyrres homeostasen i kroppen og skaper respiratorisk alkalose: https://sml.snl.no/alkalose

Du føler gjerne at du må trekke pusten mer eller dypere for å få mer oksygen, men det som skjer er at nivået av karbondioksid i blodet synker med utpusting. Dette skaper forstyrrelser som gir slike fysiske utslag. 

Jeg har selv slitt med angst, og rådet om å "fokusere på pusten" er ikke bra. Pust skal gå av seg selv, så det er et bedre råd å ikke fokusere på pusten. 

Men synes det er så rart at det ikke går bort hos meg.. har hatt sånn nummen følelse(mest på ene siden) i 2 dager nå. Nummen i halsen, pannen osv. Alt er bare rart. Og legen på akutt mottaket fant ingenting:( 

Livredd for en farlig sykdom.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du har ikke angst? 

Jeg har angst, men har aldri skjønt hvorfor jeg blir nummen å kjenner prikking. 

Skrevet
H a n n e skrev (1 time siden):

🤷🏼‍♀️

Skrevet

Helt vanlig. Skyldes som regel hyperventilering. 

Anonymkode: ab56b...63b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Helt vanlig. Skyldes som regel hyperventilering. 

Anonymkode: ab56b...63b

Ja det var det legen sa først; men jeg har hatt det siden i går😅merker jo selv om en hyperventilere 🤷🏼‍♀️

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det var det legen sa først; men jeg har hatt det siden i går😅merker jo selv om en hyperventilere 🤷🏼‍♀️

Jeg hadde symptomer mer eller mindre hele tiden i 3 uker når jeg ble syk av angst første gangen.

Anonymkode: 74c3a...6fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg hadde symptomer mer eller mindre hele tiden i 3 uker når jeg ble syk av angst første gangen.

Anonymkode: 74c3a...6fb

Uff det er lenge :( 

• 3 uker senere...
Skrevet

.

Skrevet
Diry72 skrev (På 14.1.2023 den 5.18):

Den prikkingen er sannsynligvis pga angst, men husk at sovemedisin og melatonin også kan gi disse symptomene.  

Angsten gjør at man gjesper og føler at man ikke får inn nok luft. Faktum er at man får inn for mye luft og dermed for lite C02 ut. Altså hyperventilering. Denne typen hyperventileringen er av typen litt for mye luft over mange minutter, eller til og med kronisk. Man merker ikke at man hyperventilerer mao. Sleit masse med dette i flere år, spesielt i bil, tuneller, på møter osv. Var svært plagsomt. Klarte hverken gå, røre armene, kjemte det i hodet. I blant svimte jeg av. Løsningen var å innse hva det var og at det ikke er farlig, og så trene mer, gjøre yoga, pusteteknikker(wim hoff kontrollert hyperventilering) osv. Nå er det 5 år siden sist jeg fikk det. Kan dog få antydning til det i stressende situasjoner, men jeg vet at det går bort og det hjelper å bare røre på seg. Gå, ta pushups etc. Få litt puls. 

Anonymkode: c27af...b2c

• Liker 2
Skrevet
H a n n e skrev (På 15.1.2023 den 20.13):

Som nevnt over. Hyperventilering. Helt vanlig. Trodde at jeg var spesiell før jeg og.. fant lite info om det. Trikset er å få litt høy puls. Jogg, ta pushups etc og la kroppen justere seg selv. I perioder du ikke har panikkangst trener du yoga, dyp pust med magen osv. Men jeg får det fortsatt fra tid til annen i stressende situasjoner.. men jeg gir det ikke så mye oppmerksomhet og da går det bort. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.1.2023 den 9.33):

Men synes det er så rart at det ikke går bort hos meg.. har hatt sånn nummen følelse(mest på ene siden) i 2 dager nå. Nummen i halsen, pannen osv. Alt er bare rart. Og legen på akutt mottaket fant ingenting:( 

Livredd for en farlig sykdom.. 

Du hyperventilerer. Mange hyperventilerer HELE tiden.. det er litt misforstått hva hyperventilering er. Mange tror at det er å puste fort og overfladisk, men det er egentlig at du puster inn for mye oksygen og får for litr c02 ut. Du må rett og slett lære deg å puste skikkelig. Prøv en bok som heter pust for livet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2023 den 18.51):

Andre som får det ved angst? prikking i fingrene/hender og munnen?? 
har sjekket det og De fant ingenting… 

kan det bare være angst?? 

Ja, det er veldig typisk. Prøv å slapp helt av når du kjenner angstsymptomer, altså kjenn på dem, "gå inn i det". Å prøve å flykte, kan gjøre angst verre. Å bli kjent med følelsene, så du etterhvert kan slutte å være redd for dem, kan hjelpe veldig. 

Anonymkode: f5655...ae1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.1.2023 den 0.32):

Enig. Har slitt mye med det selv. Men når man føler seg angstfri kan det være lurt å gjøre yoga og liknende hvor man fokuserer på riktig pust. I blant hvis jeg kjenner på acidosen så kjenner jeg litt etter om jeg gjesper eller glemmer puste ut. Ofte får det meg på rett spor igjen.. men enig.. i selve panikkangsten hjelper det ikke mye å prøve å puste riktig. Det blir litt sånn «nå MÅ jeg sovne snart vel.. må opp om 3 timer» 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2023 den 18.51):

Andre som får det ved angst? prikking i fingrene/hender og munnen?? 
har sjekket det og De fant ingenting… 

kan det bare være angst?? 

Anonymkode: 0baea...93

Ja, er angst. Les om hvordan angst foregår fysiologisk så blir du tryggere og forstår prosessen . Jeg blir helt nummen og har og nesten mistet følelsen i armene av og til under angstanfall. Nå er jeg nesten kvitt angsten. og jeg hadde ganske kraftige angstanfall. Den dagen jeg sluttet å kjempe mot angsten og ønsket den velkommen mistet den makten over meg. Høres rart ut, men hver gang jeg får et angstanfall tenker jeg, kjør på, jeg overlever dette og er ikke redd deg. Bare er i det uten å kjempe. Og da går anfallet fortere over. 

Anonymkode: 1ebc5...c10

Skrevet

Min kropp prikker/blir nummen for å unngå å kjenne/oppleve følelser/minner om traumet. Kroppen advarer fysisk med nummen og prikking, det blir mindre når jeg lytter til kroppen, og verre hvis jeg ikke lytter, da blir prikking sterkere.

Det som skjer er at kroppen gjør seg klar til kamp og blodet strømmer fort igjennom kroppen, det er likt som når man har sovet på hånden og den føles nummen etterpå, blodet strømmer for fort igjen.

Anonymkode: 35919...e00

Skrevet
Liebe skrev (På 14.1.2023 den 23.01):

Å konsentrere seg om innpust er både bortkasta og unødvendig. Det er utpust som teller. Lungene må først tømmes skikkelig, hvis det skal bli plass til ny luft.

Hver gang vi puster ut, er vi tre minutter unna å dø. Det fine er at kroppen er laga for å passe på at vi overlever, så den sørger helt automatisk for innpust. Det skjer helt av seg selv når lungene er tømt. Det er umulig å holde igjen den reaksjonen.

Hvis du bare konser på å puste inn, bytter du bare ut litt av lufta øverst i lungene. Da slipper ikke karbondiosidet ut. Du må puste heeeeeelt ut.

Når prikkingen kommer, er det et symptom på at lungene ikke tømmes godt nok. Det skjer fort når vi sitter i ro og retter seg når vi reiser oss og strekker kroppen. Da er tiden for å tømme lungene skikkelig noen ganger. Blååååås!

Konsentrer deg om å tømme lungene, ikke tenk på å puste inn. Det gjør kroppen automatisk, bare du tømmer lungene for karbondioksid.

Anonymkode: d1a47...929

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Å konsentrere seg om innpust er både bortkasta og unødvendig. Det er utpust som teller. Lungene må først tømmes skikkelig, hvis det skal bli plass til ny luft.

Hver gang vi puster ut, er vi tre minutter unna å dø. Det fine er at kroppen er laga for å passe på at vi overlever, så den sørger helt automatisk for innpust. Det skjer helt av seg selv når lungene er tømt. Det er umulig å holde igjen den reaksjonen.

Hvis du bare konser på å puste inn, bytter du bare ut litt av lufta øverst i lungene. Da slipper ikke karbondiosidet ut. Du må puste heeeeeelt ut.

Når prikkingen kommer, er det et symptom på at lungene ikke tømmes godt nok. Det skjer fort når vi sitter i ro og retter seg når vi reiser oss og strekker kroppen. Da er tiden for å tømme lungene skikkelig noen ganger. Blååååås!

Konsentrer deg om å tømme lungene, ikke tenk på å puste inn. Det gjør kroppen automatisk, bare du tømmer lungene for karbondioksid.

Anonymkode: d1a47...929

Ja, det stemmer vel. Blir vel mer riktig det ja, at man puster for mye inn uten å tømme lungene skikkelig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...